🔸 امام علی علیه السلام:
🔹 أفضَلُ المُروءَةِ مُؤاساةُ الإِخوانِ بِالأَموالِ ، ومُساواتُهُم فِي الأَحوالِ؛
🔹 برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال ، و برابرى با آنان در احوال است.
📚 غرر الحكم: ح ٣٣١٤
#حدیث
🆔 @gharar_at
🔸 این روزها #نیاز_فوری سیل زدگان چه چیزی است؟
🔹امروز نیاز فوری مردم #سیل زده لرستان که بتوانند به زندگی عادی خود برگردند ابتدا تخلیه گل و لای سپس پتو و فرش و پوشاک است.
🔹هر کس بیل مکانیکی دارد، بیاید؛ حتی برای اجاره دادن.
🔹خانهها را تر و تمیز تحویل اهالی شهر میدهیم.
🔹از همین امروز به فکر وسایل زندگیشان باشیم.
♨️ اطلاعات بیشتر در لینک زیر
🌐 rasanews.ir/002WdX
@gharar_at
🔸حضور سردار سلیمانی در مناطق سیل زده خوزستان
🔹سرلشکر #قاسم_سلیمانی فرمانده سپاه قدس صبح امروز به همراه سردار شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان و جمعی از مسؤولان ستاد اربعین کشور از مناطق #سیل زده خوزستان بازدید کرد.
🔹این سفر به منظور بررسی هماهنگی راه اندازی مواکب اربعین در مناطق در معرض سیل صورت گرفته است.
🆔 @gharar_at
🔸کرسی علمی ترویجی تعامل مرجعیت با نهاد ولایت فقیه
🔹حجتالاسلام دکتر #سید_باقری: یکی از مباحث پرچالش و پرسؤال در میان جامعه تعامل و احیانا تزاحم مرجعیت با دستگاه حاکمیت دولت در نظام جمهوری اسلامی است و برای این بحث از آن جایی که تلاش و تمحض آقای دکتر فراتی در مورد روحانیت بوده طبیعی است که شایسته ترین فرد باشند که این رابطه بحث کنند کما این که ایشان پژوهش هایی نیز در این زمینه داشته اند.
🔹دکتر #فراتی: در واقع ولی فقیه که مجتهد جامع الشرایط است وقتی به قدرت می رسد با کسانی که مجتهد مسلم هستند به تزاحم در ولایات می رسند اعم از این که مرجع باشند یا نباشد به همین دلیل در پژوهش خودم تلاش کردم سطح عمومی این تزاحم را مورد توجه قرار بدهم، هرچند در مواردی که مرجعیت طرف تعامل باشد برجستگی بیشتر ی دارد.
🔹دکتر #پور_فرد: امام قائل بود اگر مجتهدی در مسائل سیاسی دخالت نکند اجتهادش محل اشکال است، بنابراین اگر محل منازعه را در حوزه مسائل فردی ببریم چه در بحث های تکثرپذیر و چه در بحث های تکثر ناپذیر با مبانی امام استصکاک پیدا می کند، در این صورت نهایتا می توانید بگویید از عقاید امام راحل نهایتا 15 یا 20 درصد استفاده کرده اید و نسبت آن آن به امام به طور کامل درست نیست.
گزارش تفصیلی نشست در ادامه:
🌐 rasanews.ir/002WPa
🆔 @gharar_at
📌 #خبر_ویژه
🔹 اروپا دهها میلیارد دلار خسارت زد وعده کمک 1/2 میلیون یورویی داد
🔸 اتحادیه اروپا در اقدامی ریاکارانه مدعی شد 1/2 میلیون یورو کمک به سیلزدگان در ایران اختصاص میدهد.
کریستوس استیلیانیدس، کمیسر اتحادیه اروپا مدعی شد کمک اضطراری اتحادیه اروپا به آسیبپذیرترین اقشار در مناطق سیلزده اختصاص مییابد.
این ظاهرسازی در حالی است که اروپاییها در همین چند سال اخیر به واسطه بد عهدی در اجرای توافق برجام، دهها میلیارد دلار خسارت به ملت ایران وارد کردهاند: که از جمله آنها نقض برخی توافقهای اقتصادی بدون جبران خسارت میباشد. اروپاییها در برخی توافقات به مدت چند سال فرصت سوزی کردند.
در همین زمینه حسین دهباشی در واکنش به اقدام تبلیغاتی اتحادیه اروپا نوشت: اتحادیه اروپا شامل 28 کشور لطف کرده و حدود 20 میلیارد تومان به سیل زدگان کشورمان کمک کردند. این حدود یک دهم خسارتی است که تنها آلمان و فرانسه با قطع پروازها در ماه گذشته به هواپیمایی ماهان زدند. جهانگیری یک چیزی میدانست که از همان اول گفت کمکشان را نمیخواهیم.
@gharar_at
🌍 #بین_الملل
🔹 آغاز بیست و یکمین هفته اعتراضهای فرانسه همزمان با پایان مهلت طرح گفتوگوی ملی ماکرون
🔸 تجمعات جنبش ضد سرمایهداری «جلیقه زردها» و اعتراض به سیاستهای دولت ماکرون در حالی وارد بیست و یکمین هفته خود شد که دولت پایان طرح گفتوگوی ملی را اعلام کرده است.
اعتراضات مردمی به سیاستهای دولت امانوئل ماکرون رئیسجمهور فرانسه همچنان ادامه دارد و طرفداران جنبش ضد سرمایهداری موسوم به جلیقه زردها دیروز نیز در بیست و یکمین هفته این اعتراضات بار دیگر در پاریس و سایر شهرهای این کشور به خیابانها ریختند.
براساس گزارشها در پاریس قبل از آغاز اعتراضات پلیس 30 نفر را بازداشت کرد. «اریک دروئه» از چهرههای سرشناس جنبش ضدسرمایهداری نیز که چندی پیش بازداشت و محاکمه شده بود بار دیگر توسط پلیس فرانسه دستگیر شده است. دستگیری این تعداد معترض به سیاستهای دولت فرانسه در شنبه بیست و یکم اعتراضات و در حالیکه هنوز تظاهرات بهطور رسمی شروع نشده بار دیگر خشم مردم فرانسه را برانگیخته است.
بنابر اعلام رسانههای فرانسه 90 واحد یا همان گردان نظامی انتظامی از جمله ارتش، پلیس ضدشورش، ژاندارمری و نیروهای امنیتی برای تظاهرات دیروز سازماندهی شده بود تا صدای مخالفان را در همان نطفه خفه کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی فرانسه همچنین برای عقب راندن دهها تظاهرکنندهای که جمعه شب در برابر ویلای امانوئل ماکرون، در «پادوکاله» شعار میدادند، از گاز اشکآور استفاده کردند. براساس خبرهای مختلفی که در رسانههای فرانسه منتشر شده، 40 تا 80 نفر از طرفداران جنبش مردمی مخالف نظام سرمایهداری جمعه شب در اطراف ویلای ماکرون در منطقه «پادوکاله» تجمع کرده بودند.
پایان مهلت طرح گفتوگوی ملی ماکرون
همزمان با این اعتراضات اعلام شد مهلت طرح گفتوگوی ملی ماکرون نیز به پایان رسیده است.بر اساس نظرسنجیها اکثر مردم فرانسه طرح گفتوگوهای ماکرون را منتج به خروج از بحران کنونی در کشور نمیدانند. دو ماه پس از آغاز جنبش فراگیر «جلیقهزردها» در فرانسه، امانوئل ماکرون در نامه سرگشادهای که روز یکشنبه ۲۳ دی سال 97 منتشر شد، حدود سی مشکل اصلی کشور را در قالب چهار پرسش برای شهروندان فرانسوی مطرح کرد. این پرسشها به ترتیب در مورد مالیاتها، ساختار حکومت و نهادهای همگانی، تغییرات زیستمحیطی و تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی بود. ماکرون از مردم خواسته بود در این طرح گفتوگوی ملی شرکت کنند اما براساس گزارشها از این طرح استقبال چندانی نشد.
جنبش ضدسرمایهداری فرانسه از ابتدای موجودیت خود تاکنون بیش از 11کشته و 4000 زخمی (از جمله دهها نابینا و قطع عضو حاصل استفاده پلیس از فلش بال) و 9000 بازداشتی داشته است.
@gharar_at
🎭 #ادبی_هنری
🔹 نفوذیها با «خارج از دید ۲» به تلویزیون میآیند
🔸 تولید 10 قسمت دوم مجموعه مستند «خارج از دید 2» با موضوع «چهرههای نفوذی» آغاز شد.
مهدی نقویان، کارگردان مجموعه «خارج از دید 2» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: سری دوم این مجموعه مستند، ابتدا قرار بود در 10 قسمت تولید و پخش شود. اما وقتی وارد کار تحقیق و پژوهش شدیم، دیدیم که مسئله نفوذ بسیار وسیعتر از آن چیزی است که میپنداشتیم و در 10 قسمت نمیشد حق مطلب را ادا کرد. در نتیجه، این مجموعه به 20 قسمت رسید که 10 قسمت آن دی سال گذشته پخش شد و 10 قسمت دیگر، درحال تولید است.
وی درباره تفاوت این بخش از مستند با 10 قسمت اول توضیح داد: در بخش اول «خارج از دید 2» بیشتر روی مفاهیم و جریانها کار کردیم، اما در 10 قسمت دوم این مجموعه، روی افراد فعال در حوزه نفوذ کار میکنیم.
کارگردان «خارج از دید 2» از افشای اسامی افرادی که قرار است این مستند به آنها بپردازد خودداری کرد و اظهار داشت: به دلیل حواشی احتمالی، فعلا نمیتوانم نام این افراد را بگویم، اما اغلب درباره افرادی که در حوزه رسانه مشغول به کار بودند یا به عنوان جاسوس بازداشت بوده و با برخی از بازداشت شدگان خارج از کشور مبادله شدند، کار میکنیم.
وی درباره زمان پخش این مجموعه نیز گفت: تولید این مجموعه مستند، دو-سه ماه زمان میبرد. احتمالا پس از ماه مبارک رمضان، شاهد پخش این مجموعه خواهیم بود.
نقویان در پایان بیان کرد: «خارج از دید» یک شروع برای پرداختن به مسئله نفوذ در حوزه رسانه است. نفوذ مسئله پیچیده و مهمی است اما در رسانهها بسیار کم به آن پرداخته شده است. چون برخلاف جاسوسها که رد پای خود را به جا میگذارند، نفوذ این گونه نیست، به همین دلیل هم ضرورت دارد تا رسانهها به طور جدیتر به این مسئله بپردازند. با توجه به تجربه اندک رسانهای درباره این موضوع، کارمان در سری اول بسیار دشوار بود. اما سعی داریم تا با برطرف ساختن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، کار بهتری را ارائه دهیم.
@gharar_at
🎭 #ادبی_هنری
🔹 دروغپراکنی تهمینه میلانی با جعل تصویر
🔸 یک کارگردان زن سینما در فضای مجازی، با سانسور یک عکس و حذف تصویر یک جهادگر بسیجی که در حال کمک به مردم سیل زده است، مدعی عدم کمک رسانی به مردم سیلزده توسط این گروههای مردمی شد.
این اقدام تهمینه میلانی با خشم کاربران فضای مجازی روبرو شد و وی مجبور شد کل عکس را حذف کند.
اکبر نبوی منتقد سینما در واکنش خود نسبت به اقدام غیراخلاقی و زشت میلانی خطاب به وی نوشت: «آزادگی حکم میکند به کسی که به یاری مردم رفته احترام بگذارید و تصویرش را حذف ایدئولوژیک نکنید!»
میلانی سال گذشته با ادعای نقاش بودن، نمایشگاهی به نام خود برپا کرد که با افشای کپی بودن آثار، مجبور به تعطیل کردن نمایشگاه شد.
#مرگ بر تقی زاده های جدید
@gharar_at
📰 #دیروزنامههای_زنجیرهای
🔹 پمپاژ نا امیدی با میتینگ تیترهای منفی
🔸 روزنامه جهان صنعت دیروز در اولین شماره سال 1398 خود، نیم تای بالای صفحه نخست خود را از تیترهای منفی و یأسآفرین پر کرد. «طغیان تورم» تیتر یک این روزنامه است و «توهم ترسالی» «ضربه کاری گرانی» «انزوای ایران» «رقابت بی رمق صنایع» «تخریب کامل جاده ترانزیتی جنوب» و «شکاف دولت و مردم» تیترهای دیگریاند که در صفحه یک جهان صنعت نشانده شدهاند. کشور اگرچه درگیر مشکلات اقتصادی است اما تجمیع این تعداد تیتر خاص، پیامدی جز پمپاژ سیاه نمایی و هراس افکنی ندارد. میتینگ راه انداختن از تیترهای دلسردکننده شگردی از مدعیان اصلاحطلبی در این شرایط است. طیفی که باید پاسخگوی وضع موجود باشد، قیافه طلبکار به خود گرفته است!
#مرگ بر تقی زاده های جدید
@gharar_at
📚 #معارف
🔹 با خورشید انقلاب(خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)
🔸 ابهت آقا در عین خاکی بودن
درباره حضرت امیر (ع)عبارتی هست از عدی ابن حاتم که شیعه و پیرو امیرالمؤمنین است و از ایشان الگو میگیرد. وقتی عُدی خصوصیات امیرالمؤمنین را به معاویه میگوید، یکی از آنها این است که علی بین ما که بود، «احدٍ منّا»؛ مثل یکی از خودمان بود. خیلی خودمانی و خاکی. اما در عین حال اُبّهت او چنان بود که تا سخن نمیگفت، آدم اجازه و جرأت پیدا نمیکرد یا به خودش اجازه نمیداد سخن بگوید. یعنی ضمن وقار و اُبّهت، متواضع و خاکی بود.
بعضی از شخصیتها، آدمهای خاکی هستند اما دیگر خیلی قاطی میشوند. یعنی منزلتها حفظ نمیشد. بعضیها هستند میخواهند حفظ منزلت کنند، اما تافته جدابافته میشوند. یعنی جامعه نمیپذیرد و این برخورد را نمیپسندد. مثلاً شاید از آن بوی یک نوع تکبر بیاید. در حالی که ممکن است فرد آن قصد را نداشته باشد، میخواهد آن شؤون را حفظ کند. هنر این است که یک کسی، هم شؤون را حفظ کند، هم در عین حال متواضع و خاکی باشد. از خصوصیات رهبر معظم انقلاب از اول همین بود. به نظر من همین الان هم ایشان یکی از خصوصیاتشان این است که آن وقار و آن اُبهتی را که یک روحانی، یک مبلغ، یک راهنما و یک رهبر باید داشته باشد، خداوند به ایشان تفضل کرده است. در عین حال واقعاً رفیق است. ایشان هیچ منزلتی در مسائل خلقی، اخلاقی و شخصی برای خودش قائل نیست. ضمن اینکه آن اُبهت هم هست؛ طوریکه هر مرجعی هم به ایشان برسد، احساس میکند باید حریم را نگه دارد. این از ویژگیهای ایشان است که کمتر آدمها دارند. ولی الحمدلله خدا به ایشان عنایت کرده است.
*حجتالاسلام والمسلمین ناطق نوری - پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای
@gharar_at
🎞 #تصویر_روز
🔹 دورنمای سال جدید سینمای ایران - بخش نخست
سینمای بیقهرمان در هزارتوی تکنیک و انفعال
🔸 محمدرضا محقق
جشنواره فیلم فجر به درستی ویترین یکساله محصولات سینمای ایران شناخته میشود. تولیداتی که میتوان برآورد واقعی و عینی خروجی سینمای ایران را در میان آنها ردیابی کرد و به نظاره و تحلیل نشست.
اما دوره سی و هفتم را میتوان در چند شاخصه و مولفه خلاصه کرد:
- تنوع نسبی در ژانر و وجود گونههای مختلف سینمایی در میان محصولات سال پیش رو
- ظهور و بروز استعدادهای جوان و خلاقیتهای نو
- ارتقای تکنیکی و فنی سینما به خصوص در حوزههای همچون فیلمبرداری و طراحی صحنه
و البته نکات ریز و درشت دیگری که در مورد تعدادی از فیلمها قابل گفت وگوست.
شکی نیست که این تنوع ژانری، خلاقیتهای نوآورانه و ارتقای تکنیکی البته در صورتی بهرهوری قابل دفاع تری در سینمای ایران خواهد داشت که این امکانات در راستای یک هدفگذاری و سیاستمندی ارزشمند رخ دهد که با هویت و فکر بومی و آرمانهای ملی و نیازمندیهای سرزمینی، نسبت مشخص و درستی داشته باشد و بتواند به نوعی وجه آینگی و بازتاب دهندگی بومی و قومی ایران اسلامی را در خود به ظهور و بروز برساند.شاید بتواند گفت اتفاقا پاشنه آشیل فیلمهایی که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به عنوان دستاوردهای یکساله سینمای ایران دیدیم همین موضوع است.
درست است که آثار سینمایی ما در این دوره نسبت به سالهای گذشته در حوزههای فنی دستاوردهای قابل توجه و گاه ستایش برانگیزی داشته است اما آیا این روند در مسیر نرمافزاری متعین و مشخصی هم بوده است و آیا این نرمافزار اساسا چه نسبتی با هویت ملی، ارزشهای بومی و زیست بوم ایرانی و اسلامی دارد؟
نکته مهم و ظریف دیگر این است که ما در جشنواره فیلمهای خوب و موفقی در حوزه تاریخ معاصر، مسایل انقلابی روز، رویکردهای نقادانه اجتماعی و سایر حوزهها شاهد بودیم اما سؤال این است که این فیلمها تا چه حد نتیجه سیاستگذاری و حمایتها و هدایتهای مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور و تا چه اندازه دستاورد دغدغه و تلاش شخصی و فردی سینماگران بوده است و علاوهبر این، رویکرد و سیاستگذاری خود جشنواره در قبال این فیلم چگونه بود و آیا جشنواره توانست از پس نمایش و داوری و «جریان سازی» درخصوص زمینهسازی برای بازتولید این آثار ارزشمند گام موفقی بردارد یا خیر؟
واقعیت آن است که گفتمان مسلط بر جشنواره اخیر در نسبت با دورههای دیگر در مواجهه با فیلمهایی با این رویکرد، رویکردی منصفانه و واقعیتری بود. این را میتوان از موقعیت فیلم ارزشمند و ارزشی شاخصی همچون «شبی که ماه کامل شد» دریافت اما در عین حال جای این سؤال باقی است که چرا به موازات این درخشش و تجلی و حمایت از چنان فیلمی، باید اثر «23 نفر» در حاشیه قرار بگیرد و در فضای تکنیکی و فرمی و جایزههای اصلی جشنواره جایی نداشته باشد، در حالی که اتفاقا این فیلم از منظر ارزشهای سینمایی گامی مهم و موثر و شاخص به شمار میآید.
نکته دیگری که بایستی درباره نوع رفتارشناسی جشنواره و جریانسازی هایش بداناشاره کرد موضوع اختلال و عدم توازن در نوع رویکردهای هنری و فرمی جشنواره نسبت به آثار است…
@gharar_at