🌍 #بین_الملل
🔹 آغاز بیست و یکمین هفته اعتراضهای فرانسه همزمان با پایان مهلت طرح گفتوگوی ملی ماکرون
🔸 تجمعات جنبش ضد سرمایهداری «جلیقه زردها» و اعتراض به سیاستهای دولت ماکرون در حالی وارد بیست و یکمین هفته خود شد که دولت پایان طرح گفتوگوی ملی را اعلام کرده است.
اعتراضات مردمی به سیاستهای دولت امانوئل ماکرون رئیسجمهور فرانسه همچنان ادامه دارد و طرفداران جنبش ضد سرمایهداری موسوم به جلیقه زردها دیروز نیز در بیست و یکمین هفته این اعتراضات بار دیگر در پاریس و سایر شهرهای این کشور به خیابانها ریختند.
براساس گزارشها در پاریس قبل از آغاز اعتراضات پلیس 30 نفر را بازداشت کرد. «اریک دروئه» از چهرههای سرشناس جنبش ضدسرمایهداری نیز که چندی پیش بازداشت و محاکمه شده بود بار دیگر توسط پلیس فرانسه دستگیر شده است. دستگیری این تعداد معترض به سیاستهای دولت فرانسه در شنبه بیست و یکم اعتراضات و در حالیکه هنوز تظاهرات بهطور رسمی شروع نشده بار دیگر خشم مردم فرانسه را برانگیخته است.
بنابر اعلام رسانههای فرانسه 90 واحد یا همان گردان نظامی انتظامی از جمله ارتش، پلیس ضدشورش، ژاندارمری و نیروهای امنیتی برای تظاهرات دیروز سازماندهی شده بود تا صدای مخالفان را در همان نطفه خفه کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی فرانسه همچنین برای عقب راندن دهها تظاهرکنندهای که جمعه شب در برابر ویلای امانوئل ماکرون، در «پادوکاله» شعار میدادند، از گاز اشکآور استفاده کردند. براساس خبرهای مختلفی که در رسانههای فرانسه منتشر شده، 40 تا 80 نفر از طرفداران جنبش مردمی مخالف نظام سرمایهداری جمعه شب در اطراف ویلای ماکرون در منطقه «پادوکاله» تجمع کرده بودند.
پایان مهلت طرح گفتوگوی ملی ماکرون
همزمان با این اعتراضات اعلام شد مهلت طرح گفتوگوی ملی ماکرون نیز به پایان رسیده است.بر اساس نظرسنجیها اکثر مردم فرانسه طرح گفتوگوهای ماکرون را منتج به خروج از بحران کنونی در کشور نمیدانند. دو ماه پس از آغاز جنبش فراگیر «جلیقهزردها» در فرانسه، امانوئل ماکرون در نامه سرگشادهای که روز یکشنبه ۲۳ دی سال 97 منتشر شد، حدود سی مشکل اصلی کشور را در قالب چهار پرسش برای شهروندان فرانسوی مطرح کرد. این پرسشها به ترتیب در مورد مالیاتها، ساختار حکومت و نهادهای همگانی، تغییرات زیستمحیطی و تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی بود. ماکرون از مردم خواسته بود در این طرح گفتوگوی ملی شرکت کنند اما براساس گزارشها از این طرح استقبال چندانی نشد.
جنبش ضدسرمایهداری فرانسه از ابتدای موجودیت خود تاکنون بیش از 11کشته و 4000 زخمی (از جمله دهها نابینا و قطع عضو حاصل استفاده پلیس از فلش بال) و 9000 بازداشتی داشته است.
@gharar_at
🎭 #ادبی_هنری
🔹 نفوذیها با «خارج از دید ۲» به تلویزیون میآیند
🔸 تولید 10 قسمت دوم مجموعه مستند «خارج از دید 2» با موضوع «چهرههای نفوذی» آغاز شد.
مهدی نقویان، کارگردان مجموعه «خارج از دید 2» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: سری دوم این مجموعه مستند، ابتدا قرار بود در 10 قسمت تولید و پخش شود. اما وقتی وارد کار تحقیق و پژوهش شدیم، دیدیم که مسئله نفوذ بسیار وسیعتر از آن چیزی است که میپنداشتیم و در 10 قسمت نمیشد حق مطلب را ادا کرد. در نتیجه، این مجموعه به 20 قسمت رسید که 10 قسمت آن دی سال گذشته پخش شد و 10 قسمت دیگر، درحال تولید است.
وی درباره تفاوت این بخش از مستند با 10 قسمت اول توضیح داد: در بخش اول «خارج از دید 2» بیشتر روی مفاهیم و جریانها کار کردیم، اما در 10 قسمت دوم این مجموعه، روی افراد فعال در حوزه نفوذ کار میکنیم.
کارگردان «خارج از دید 2» از افشای اسامی افرادی که قرار است این مستند به آنها بپردازد خودداری کرد و اظهار داشت: به دلیل حواشی احتمالی، فعلا نمیتوانم نام این افراد را بگویم، اما اغلب درباره افرادی که در حوزه رسانه مشغول به کار بودند یا به عنوان جاسوس بازداشت بوده و با برخی از بازداشت شدگان خارج از کشور مبادله شدند، کار میکنیم.
وی درباره زمان پخش این مجموعه نیز گفت: تولید این مجموعه مستند، دو-سه ماه زمان میبرد. احتمالا پس از ماه مبارک رمضان، شاهد پخش این مجموعه خواهیم بود.
نقویان در پایان بیان کرد: «خارج از دید» یک شروع برای پرداختن به مسئله نفوذ در حوزه رسانه است. نفوذ مسئله پیچیده و مهمی است اما در رسانهها بسیار کم به آن پرداخته شده است. چون برخلاف جاسوسها که رد پای خود را به جا میگذارند، نفوذ این گونه نیست، به همین دلیل هم ضرورت دارد تا رسانهها به طور جدیتر به این مسئله بپردازند. با توجه به تجربه اندک رسانهای درباره این موضوع، کارمان در سری اول بسیار دشوار بود. اما سعی داریم تا با برطرف ساختن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، کار بهتری را ارائه دهیم.
@gharar_at
🎭 #ادبی_هنری
🔹 دروغپراکنی تهمینه میلانی با جعل تصویر
🔸 یک کارگردان زن سینما در فضای مجازی، با سانسور یک عکس و حذف تصویر یک جهادگر بسیجی که در حال کمک به مردم سیل زده است، مدعی عدم کمک رسانی به مردم سیلزده توسط این گروههای مردمی شد.
این اقدام تهمینه میلانی با خشم کاربران فضای مجازی روبرو شد و وی مجبور شد کل عکس را حذف کند.
اکبر نبوی منتقد سینما در واکنش خود نسبت به اقدام غیراخلاقی و زشت میلانی خطاب به وی نوشت: «آزادگی حکم میکند به کسی که به یاری مردم رفته احترام بگذارید و تصویرش را حذف ایدئولوژیک نکنید!»
میلانی سال گذشته با ادعای نقاش بودن، نمایشگاهی به نام خود برپا کرد که با افشای کپی بودن آثار، مجبور به تعطیل کردن نمایشگاه شد.
#مرگ بر تقی زاده های جدید
@gharar_at
📰 #دیروزنامههای_زنجیرهای
🔹 پمپاژ نا امیدی با میتینگ تیترهای منفی
🔸 روزنامه جهان صنعت دیروز در اولین شماره سال 1398 خود، نیم تای بالای صفحه نخست خود را از تیترهای منفی و یأسآفرین پر کرد. «طغیان تورم» تیتر یک این روزنامه است و «توهم ترسالی» «ضربه کاری گرانی» «انزوای ایران» «رقابت بی رمق صنایع» «تخریب کامل جاده ترانزیتی جنوب» و «شکاف دولت و مردم» تیترهای دیگریاند که در صفحه یک جهان صنعت نشانده شدهاند. کشور اگرچه درگیر مشکلات اقتصادی است اما تجمیع این تعداد تیتر خاص، پیامدی جز پمپاژ سیاه نمایی و هراس افکنی ندارد. میتینگ راه انداختن از تیترهای دلسردکننده شگردی از مدعیان اصلاحطلبی در این شرایط است. طیفی که باید پاسخگوی وضع موجود باشد، قیافه طلبکار به خود گرفته است!
#مرگ بر تقی زاده های جدید
@gharar_at
📚 #معارف
🔹 با خورشید انقلاب(خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)
🔸 ابهت آقا در عین خاکی بودن
درباره حضرت امیر (ع)عبارتی هست از عدی ابن حاتم که شیعه و پیرو امیرالمؤمنین است و از ایشان الگو میگیرد. وقتی عُدی خصوصیات امیرالمؤمنین را به معاویه میگوید، یکی از آنها این است که علی بین ما که بود، «احدٍ منّا»؛ مثل یکی از خودمان بود. خیلی خودمانی و خاکی. اما در عین حال اُبّهت او چنان بود که تا سخن نمیگفت، آدم اجازه و جرأت پیدا نمیکرد یا به خودش اجازه نمیداد سخن بگوید. یعنی ضمن وقار و اُبّهت، متواضع و خاکی بود.
بعضی از شخصیتها، آدمهای خاکی هستند اما دیگر خیلی قاطی میشوند. یعنی منزلتها حفظ نمیشد. بعضیها هستند میخواهند حفظ منزلت کنند، اما تافته جدابافته میشوند. یعنی جامعه نمیپذیرد و این برخورد را نمیپسندد. مثلاً شاید از آن بوی یک نوع تکبر بیاید. در حالی که ممکن است فرد آن قصد را نداشته باشد، میخواهد آن شؤون را حفظ کند. هنر این است که یک کسی، هم شؤون را حفظ کند، هم در عین حال متواضع و خاکی باشد. از خصوصیات رهبر معظم انقلاب از اول همین بود. به نظر من همین الان هم ایشان یکی از خصوصیاتشان این است که آن وقار و آن اُبهتی را که یک روحانی، یک مبلغ، یک راهنما و یک رهبر باید داشته باشد، خداوند به ایشان تفضل کرده است. در عین حال واقعاً رفیق است. ایشان هیچ منزلتی در مسائل خلقی، اخلاقی و شخصی برای خودش قائل نیست. ضمن اینکه آن اُبهت هم هست؛ طوریکه هر مرجعی هم به ایشان برسد، احساس میکند باید حریم را نگه دارد. این از ویژگیهای ایشان است که کمتر آدمها دارند. ولی الحمدلله خدا به ایشان عنایت کرده است.
*حجتالاسلام والمسلمین ناطق نوری - پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای
@gharar_at
🎞 #تصویر_روز
🔹 دورنمای سال جدید سینمای ایران - بخش نخست
سینمای بیقهرمان در هزارتوی تکنیک و انفعال
🔸 محمدرضا محقق
جشنواره فیلم فجر به درستی ویترین یکساله محصولات سینمای ایران شناخته میشود. تولیداتی که میتوان برآورد واقعی و عینی خروجی سینمای ایران را در میان آنها ردیابی کرد و به نظاره و تحلیل نشست.
اما دوره سی و هفتم را میتوان در چند شاخصه و مولفه خلاصه کرد:
- تنوع نسبی در ژانر و وجود گونههای مختلف سینمایی در میان محصولات سال پیش رو
- ظهور و بروز استعدادهای جوان و خلاقیتهای نو
- ارتقای تکنیکی و فنی سینما به خصوص در حوزههای همچون فیلمبرداری و طراحی صحنه
و البته نکات ریز و درشت دیگری که در مورد تعدادی از فیلمها قابل گفت وگوست.
شکی نیست که این تنوع ژانری، خلاقیتهای نوآورانه و ارتقای تکنیکی البته در صورتی بهرهوری قابل دفاع تری در سینمای ایران خواهد داشت که این امکانات در راستای یک هدفگذاری و سیاستمندی ارزشمند رخ دهد که با هویت و فکر بومی و آرمانهای ملی و نیازمندیهای سرزمینی، نسبت مشخص و درستی داشته باشد و بتواند به نوعی وجه آینگی و بازتاب دهندگی بومی و قومی ایران اسلامی را در خود به ظهور و بروز برساند.شاید بتواند گفت اتفاقا پاشنه آشیل فیلمهایی که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به عنوان دستاوردهای یکساله سینمای ایران دیدیم همین موضوع است.
درست است که آثار سینمایی ما در این دوره نسبت به سالهای گذشته در حوزههای فنی دستاوردهای قابل توجه و گاه ستایش برانگیزی داشته است اما آیا این روند در مسیر نرمافزاری متعین و مشخصی هم بوده است و آیا این نرمافزار اساسا چه نسبتی با هویت ملی، ارزشهای بومی و زیست بوم ایرانی و اسلامی دارد؟
نکته مهم و ظریف دیگر این است که ما در جشنواره فیلمهای خوب و موفقی در حوزه تاریخ معاصر، مسایل انقلابی روز، رویکردهای نقادانه اجتماعی و سایر حوزهها شاهد بودیم اما سؤال این است که این فیلمها تا چه حد نتیجه سیاستگذاری و حمایتها و هدایتهای مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور و تا چه اندازه دستاورد دغدغه و تلاش شخصی و فردی سینماگران بوده است و علاوهبر این، رویکرد و سیاستگذاری خود جشنواره در قبال این فیلم چگونه بود و آیا جشنواره توانست از پس نمایش و داوری و «جریان سازی» درخصوص زمینهسازی برای بازتولید این آثار ارزشمند گام موفقی بردارد یا خیر؟
واقعیت آن است که گفتمان مسلط بر جشنواره اخیر در نسبت با دورههای دیگر در مواجهه با فیلمهایی با این رویکرد، رویکردی منصفانه و واقعیتری بود. این را میتوان از موقعیت فیلم ارزشمند و ارزشی شاخصی همچون «شبی که ماه کامل شد» دریافت اما در عین حال جای این سؤال باقی است که چرا به موازات این درخشش و تجلی و حمایت از چنان فیلمی، باید اثر «23 نفر» در حاشیه قرار بگیرد و در فضای تکنیکی و فرمی و جایزههای اصلی جشنواره جایی نداشته باشد، در حالی که اتفاقا این فیلم از منظر ارزشهای سینمایی گامی مهم و موثر و شاخص به شمار میآید.
نکته دیگری که بایستی درباره نوع رفتارشناسی جشنواره و جریانسازی هایش بداناشاره کرد موضوع اختلال و عدم توازن در نوع رویکردهای هنری و فرمی جشنواره نسبت به آثار است…
@gharar_at
🔹وقتی پای خدمت به بندگان خدا در میان است همه جا عبادتگاه است
🔻 @gharar_at
📎🔹️نامه رئیسجمهور به رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارت سیل
🔸نماینده مجلس از نامه رئیسجمهور به رهبر انقلاب برای برداشت مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارات ناشی از سیل در برخی مناطق کشور خبر داد.
▫یک نماینده تهران که نخواست نامش فاش شود، در گفتوگو با فارس، از نامه رئیسجمهور به رهبر معظم انقلاب خبر داد و اظهار داشت: صبح یکشنبه رئیسجمهور طی نامهای به رهبر معظم انقلاب خواستار برداشت از صندوق توسعه ملی شد.
وی افزود: رئیسجمهور طی این نامه خواستار برداشت ۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات ناشی از سیل شد.
این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: بنا بر گزارشی که شنبه شب به ما ارسال شد، خسارات ناشی از سیل در برخی نقاط کشور ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است اما فکر میکنم این مبلغ بیش از این مقدار باشد. اما در هر صورت رئیسجمهور درخواست برداشت
۲ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه برای جبران خسارات ناشی از سیل را کرده است.
🔻 @gharar_at
🗓سالروز فوت صادق هدایت
💠رهبرانقلاب
‼️ادبیات، فقط یک سرگرمی و یک امر تشریفاتی در زندگی نیست؛ بلکه یک چیز ضروری است، لذا ادبیات باید فاخر باشد، متأسفانه «نقد» ادبیات انجام نمیگیرد. اگر نقد حقیقتاً انجام بگیرد و نقاد بدون رو دربایستی کار «نقد» را انجام دهد، سطح کارهای فرهنگی و ادبی ارتقاء پیدا میکند شما باید آدمهایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت چوبک و... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوت و ضعفش را بگویند؛ یک روز خواندن آثار صادق هدایت در این کشور مُد بود، البته صادق هدایت نقاط قوّتی دارد اما نقاط ضعفی هم دارد. صادق هدایت که جزو نویسندگان بزرگ دنیا نیست. اگر شما صادق هدایت را با نویسندههای معروف دنیا مقایسه کنید، میبینید او در مقابل آنها بچهی کوچکی است! البته او در ایران جایگاهی دارد اما در همان حد باید او را تفخیم کرد، و نه بیشتر لذا یک آدم نقادِ واردِ دارای چشم بصیر این را بخواند و عیوبش را پیدا کند! ۷۰/۱۲/۵
# نقل از کانال جهاد تبیینی
@gharar_at
🗓سالروز فوت امیرعباس هویدا
💠رهبرانقلاب
‼️چند سال است یک حرکت موذیانهای شروع شده در تطهیر رژیم طاغوت پهلوی. حالا ای کاش یک چیزی بود که قابل تطهیر بود، قابل تطهیر هم نیست! همانهایی هم که چیز مینویسند راجع به شخصیّتهای آنها، با اینکه خب خیلی سعی میکنند اطرافش را جمع بکنند، درعینحال ناچار به یک چیزهایی اعتراف میکنند. یک رژیمی که فاسد، هم وابسته، غیر مردمی و سودطلبِ شخصی بودند، قابل دفاع است؟ هویدا قابل دفاع است؟ محمّدرضا قابل دفاع است؟ خب، شما آن دوره را که ندیدهاید؛ یک حرکتی در این زمینه دارد انجام میگیرد و هدفش این است که یک جوانِ امروز بگوید «عجب! اینها آدمهای بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟»؛ اصلاً همه برمیگردد به مسئلهی زیر سؤال بردن انقلاب! ۹۷/۳/۷
‼️چقدر زبون و بیمقدارند کسانیکه خود را دلبسته به نظامی بدانند که در رأس آن، افراد فاسد و فاسق و خائنی مثل رضاخان و محمدرضا و عَلَم و اقبال و هویدا و زاهدی و منصور و وابستگان بدنام و مجرمشان باشند و امریکا و انگلیس، ارباب اینها باشند! ۶۹/۳/۱۰
#نقل از کانال جهاد تبیینی
@gharar_at