#داستانهای_شگفت
۶۹ - آنچه صلاح است باید خواست
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
مرحوم آقای سید عبداللّه بلادی، ساکن بوشهر فرمود وقتی یکی از علمای اصفهان با جمعی به قصد تشرّف به مکه معظمه 🕋 و حج خانه خدا از اصفهان حرکت کردند و به بوشهر وارد شدند تا از طریق دریا🌊 مشرَّف شوند پس از ورود آنها از طرف سفارت انگلیس سخت جلوگیری کردند و گذرنامه ها را ویزا نکردند و اجازه سوار شدن به کشتی به آنها ندادند و آنچه من و دیگران سعی کردیم فایده نبخشید.
آن شیخ اصفهانی و رفقایش سخت پریشان شدند و می گفتند مدتها زحمت کشیدیم و تدارک سفر مکه دیدیم و قریب یک ماه در راه صدمه ها دیدیم (چون در آن زمان قافله از اصفهان تا شیراز هفده روز و از شیراز تا بوشهر ده روز در راه بود) و ما نمی توانیم مراجعت کنیم.
آقای بلادی مرحوم فرمود چون شدت اضطراب شیخ را دیدم برایش رقّت نمودم و برای اینکه مشغول و مأنوس شود مسجد خود را در اختیارش گزارده خواهش کردم در آنجا نماز جماعت بخواند و به منبر رود، قبول کرد و شبها بعد از نماز، منبر می رفت.
پس خودش روی منبر و رفقایش در مجلس با دل سوخته خدا را می خواندند و ختم : ( اَ مَّنْ یُجیبُ ) و توسل به حضرت سیدالشهداء علیه السلام [داشتند]؛ به طوری که صدای ضجّه و ناله ایشان هر شنونده ای را منقلب می ساخت.
پس از چند شب که با این حالت پریشانی خدا را می خواندند و می گفتند ما نمی توانیم برگردیم و باید ما را به مقصد برسانی ناگاه روزی ابتدائا از طرف کونسولگری انگلیس دنبال آنها آمدند و گفتند بیایید تا به شما اجازه خروج داده شود.
همه با خوشحالی رفتند و اجازه گرفتند و حرکت کردند.
پس از چند ماه روزی در کنار دریا می گذشتم یک نفر ژولیده و بدحال را دیدم.
به نظرم آشنا آمد از او پرسیدم تو اصفهانی نیستی که چندی قبل همراه فلان اینجا آمدید و به مکه رفتید؟
گفت بلی.
حالِ شیخ و همراهانش را پرسیدم.
گریه زیادی کرد و گفت : اولاً در راه، دچار دزدان شدیم و تمام اموال ما را بردند و بعد گرفتار مرض شده همه تلف شدند و تنها من از آنها باقیمانده و برگشتم با این حالی که می بینی.
آقای بلادی فرمود دانستم سِرّ اینکه حاجت آنها برآورده نمی شد چه بود و چون اصرار را از حد گذرانیدند به آنها داده شد ولی به ضررشان تمام گردید.
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: (شاید شما چیزی را دوست داشته باشید و حال آنکه آن چیز برای شما بد باشد و شاید چیزی را بد داشته باشید در حالی که آن چیز برای شما خیر باشد و خداوند (مصلحت شما را) می داند و شما نمی دانید)¹
و نیز می فرماید :( اگر خدا تعجیل کند برای مردمان آنچه را که شرّ است همچنانکه مردم شتاب در خیر می کنند هر آینه حکم کرده شود أجلشان (یعنی هلاک می شوند)² و مراد این است که بعضی طلب شرّ می کنند و تصور می کنند که طلب خیر کرده اند و چون مصلحت در آن نیست خداوند اجابت نمی فرماید (مانند کسانی که در حال غضب، مرگ خود یا اولاد یا بستگان خود را از خداوند طلب می کنند و غالباً بعداً پشیمان شده و شکر خدای را می کنند که دعایشان مستجاب نشده است) و چه اموری که انسان به آن حریص است و گمان می کند خیر و سعادت و خوشی او در آن است و سعی می کند تا به آن برسد و چون رسید پشیمان شده و آرزو می کند ای کاش به آن نرسیده بود.
____________
۱- وَ عَسی اَنْ تَکْرَهُوا شیئاً وهو خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسی اَنْ تُحِبُّوا شْیاءً وَهُو شَرُّ لَکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَاَنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ) (سوره بقره ، آیه ۲۱۶).
۲- وَ لَوْ یُعَجِّلُ اللّهُ لِلنّاسِ الْشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَیْرِ لَقُضیَ اِلَیْهِمْ اَجَلُهُمْ) (سوره یونس ، آیه ۱۱).
بنابراین؛ باید شخص هنگام طلبیدن حاجت، برآورده شدن آن را موقوف بر صلاحدید پروردگارش قرار دهد و بگوید :( وَ لا حاجَةَ مِنْ حَوائِج الدُّنْیا وَ اْلاخِرهِ لکَ فیها رِضیً وَ لِیَ فیها صَلاحٌ اِلاّ قَضَیْتَها لی یا رَبَّ العالَمینَ ) و اگر به زبان نگوید، این معنا در خاطرش باشد وگرنه اگر حالش چنین نباشد و حاجتش را در هر حال بخواهد هرچند خداوند صلاح او را نداند پس این دعا نیست بلکه به دستور دادن به خداوند نزدیکتر است.
بالجمله شخص #دعا کننده باید خود را به عجز و جهل و ضعف بشناسد و خدای را قادر و عالم بداند هرگاه حاجتش روا نشد نباید بد دل شده و به خدای خود بدبین گردد و او را به خُلف وعده متهم سازد بلکه باید احتمال دهد شاید صلاح نبوده یا هنوز وقت آن نرسیده یا اینکه دعایش فاقد سایر شرایط اجابت دعا بوده است.
تقریبا سی سال قبل خود بنده را حاجت مهم روحانی بود و برای رسیدن به آن متوسل بذلیل عنایت حضرت حجه بن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه شده و رقعه #استغاثه (مطابق آنچه در آخر کتاب نجم الثاقب است) به آن حضرت نوشتم و چون مرحوم حاج مؤمن را (که در این رساله چند جا نامش برده شد) نزد آن بزرگوار، محترم میدانستم رقعه را بایشان داده و تقاضا کردم آن را در نهر آب اندازد و هنگام انداختن متوسل بجناب حسین بن روح که نایب خاص سوم آن حضرت است بشود و این عمل را روز جمعه انجام دهد.
حاجی مؤمن مرحوم فرمود عجیبه مشاهده کردم و آن این بود که پس از زیارت و توسل به آن بزرگوار آن نامه را در آب جاری انداختم دیدم نامه همراه آب نرفت آنرا برداشتم و ثانیاً در آب انداختم باز از جلو من حرکت نکرد مدتی نشستم تا یقین کردم که بر آورده شدن آن حاجت صلاح نیست، نامه را از آب برداشتم و برگشتم.
پس از چند سال یقین کردم که در آنوقت بر آورده شدن آن حاجت مناسب نبود و بعداً در موقع خودش عنایت گردید و للّه الحمد.
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/49300
╭═══════๛ - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - -
انسان شناسی 92.mp3
10.34M
#انسان_شناسی ۹۲
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
🔮 آرامش، امری اعتباری یا اکتسابی نیست که از بیرون به انسان تزریق شود !
← آرامش، امری حقیقی است که مسیرِ اکتسابِ آن نیز، از درونِ انسانها میگذرد...
آرامش خریدنی نیست!
آرامش روییدنی است / پرورش یافتنی است / کسب کردنی است ...
←که فقط و فقط در درون شخص شما اتفاق میافتد!
من میخواهم آرامش را بیاموزم؛
🔺چکار کنم؟
@Ostad_Shojae
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
💌 پایۀ همۀ خوشیها | #آرامش
#پیام_معنوی
@Panahian_ir
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ بگو دوستت دارم!
🎙 #استاد_پناهیان
بله | سروش | روبیکا | آپارات | سایت
#تصویری
@Panahian_ir
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
📖 فصل هشتم | شرایط اجتماعی و سیاسی بعد از حادثه کربلا
ادامه مطلب را از روی متن کتاب ص ۱۷۵ به بعد بخوانید ...
https://eitaa.com/ghararemotalee/3564
╭═══════๛┅┅┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
Part10_انسان 250 ساله.mp3
22.59M
📻 #کتاب_صوتی
📘 #انسان_۲۵۰_ساله
🎙 قسمت دهم
╭═══════๛- - - ┅ ╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
☀️ همه ائمه(ع) دنبال حاکمیت اسلامی بودند
✏️ رهبر انقلاب: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن... مسئلهی سیاست است... هدف عمدهی آنها هم ایجاد جامعهی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعهی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکانپذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا.
✏️ خب مادّهاش عبارت است از همین سیاست و ادارهی کشور و ادارهی حکومت. و همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ یعنی بدون استثنا همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ منتها با شیوههای مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ معارف ائمه(ع) باید به زبان فنی و شیوههای درست به دنیا منعکس شود
✏️ رهبر انقلاب: اینهمه ما کتاب داریم؛ یعنی مثلاً بحارالانوار [بیشتر از] صد جلد کتاب است؛ و از این قبیل کتب فراوان است، امّا اینها در یک محدودهی خاصی هستند دیگر. یک شعری آن روز بنده خواندم:
مِی نابی ولی از خلوت خُم
چو در ساغر نمیآیی چه حاصل؟
مِی ناب را باید آورد در ساغر تا قابل استفاده باشد؛ ولی در خُم مانده. این مِی نابِ معارف زندگی ما که از ائمّه آمده... باید به زبان روز، به زبان فنّی، با شیوههای درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ ما شیعیان باید ائمه خودمان را به دنیا معرفی کنیم
✏️ رهبر انقلاب: تشکیل کنگره [جهانی حضرت رضا(ع)] و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛ چون ماها ــ داخل جامعهی شیعه؛ حالا قبل از اینکه به دیگران برسیم ــ در زمینهی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجّه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبههای دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتّی به همان هم توجّه نشده، و به همین مسائل ظاهری و توجّهات ظاهری و [مانند] اینها بسنده شده.
✏️ به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعهی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّهی خودمان را به دنیا معرفی کنیم.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
☀️ کلمات و درسهای ائمه(ع) را با زبان مناسب منتقل کنید
✏️ رهبر انقلاب: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن... جنبهی کلمات و درسهای اینها است، در زمینههای مختلف؛ در زمینهی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات، معاشرت، دین، احکام؛ ائمّهی ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود.
✏️ بعضی از این جنبهها که ما خیلی هم به آن توجّه نمیکنیم، در دنیا موضوعیّت دارد؛ حالا مثلاً فرض کنید مسئلهی حمایت از حیوانات... مضامینی که دربارهی ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان هست... اینها از میان کلمات ائمّه باید بیان بشود و منتقل بشود... منتها زبان مهم است؛ [اینکه] با چه زبانی میخواهید بیان کنید.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir