۱۲) زمانی که رسول خدا(صلیالله علیه وآله) و اصحاب ایشان در ذیالقعدۀ سال ششم هجری (قبل از فتح مکه) برای زیارت خانۀ خدا و بهجا آوردن عمره به مکه رفته بودند، متوجه شدند که قریش قصد جنگ با آنها را دارد؛ درحالیکه آنها تنها سلاح سفر به همراه داشتند و برای جنگ آماده نبودند.
در آن حالت، پیامبر(صلیالله علیه وآله) از یاران خود خواست تا برای مقابله با مشرکان تجدید بیعت کنند.
تمامی همراهان پیامبر(صلیالله علیه وآله) به جز یک نفر با ایشان بیعت کردند و این بیعت به «بیعت رضوان» مشهور شد و خداوند در قرآن از اصحاب بیعت رضوان ابراز رضایت کرد: ««لَقَدْ رَضِیَ اللهُ عَنِ الْمُؤْمِنینَ اِذْ یُبایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فی قُلُوبِهِمْ فَاَنْزَلَ السَّکینَةَ عَلَیْهِمْ وَ اَثابَهُمْ فَتْحاً قَریباً؛ خداوند از مؤمنان -هنگامى که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند- راضى و خشنود شد؛ خدا آنچه را در درون دلهایشان نهفته بود مىدانست؛ از این رو آرامش را بر دلهایشان نازل کرد و پیروزى نزدیکى بعنوان پاداشْ نصیبِ آنها فرمود.» (فتح/18)
═══════┅
۱۳) منظور از «شجرۀ ملعونه در قرآن» خاندان بنیامیه هستند.
این عبارت برگرفته از آیۀ 60 سورۀ اسراء است که شأن نزول آن، طبق نظر مفسرین شیعه و سنی، خاندان بنیامیه هستند: «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتی أَرَیْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما یَزیدُهُمْ إِلاَّ طُغْیاناً کَبیرا؛ آن رؤیایى را که به تو نشان دادیم، فقط براى آزمایش مردم بود؛ همچنین شجرۀ ملعونه [درخت نفرینشده] را که در قرآن ذکر کردهایم. ما آنها را میترسانیم، اما جز طغیان عظیم، چیزى بر آنها افزوده نمیشود!» (اسراء/60) (بهعنوان نمونه ر.ک: جوامعالجامع، طبرسی، ج2، ص381؛ روحالمعانی، آلوسی، ج15، ص107)
═══════┅
۱۴) امیرمؤمنان(علیهالسلام) در آغاز جنگها قرآن را در برابر دشمن میگرفت و آنها را به قرآن کریم فرامیخواند.
در ابتدای صفین نیز امام(علیهالسلام)، معاویه و یارانش را به ترک مخاصمه و رجوع به قرآن فراخواند؛ اما مورد قبول آنها قرار نگرفت و جنگ شروع شد.
وقتی کار به جایی رسید که معاویه شکست خود را قطعی دید، از عمروعاص برای خروج از این وضعیت مشورت گرفت. عمروعاص گفت: «آنها را به همان کاری دعوت کن که خودشان در ابتدا تو را به آن دعوت کرده بودند.»
بدین ترتیب لشکریان معاویه قرآنها را به نیزه زدند و بهظاهر سپاه امیرمؤمنان(علیهالسلام) را به «حکمیت قرآن» فراخواندند.
و چون سپاه امام(علیهالسلام) از جنگ خسته شده بودند، این حیله کارگر شد و تلاشهای امام(علیهالسلام) برای روشنگری و نشان دادن عدم صداقت معاویه و حیلۀ او برای گرفتن زمان و فرار از شکست ناکام ماند. (شرح حوادث جنگ صفین و ماجرای حکمیت، در کتاب «وقعة صفین»، اثر نصر بن مزاحم منقری -که کهنترین تکنگاری موجود در رابطه با جنگ صفین است- به تفصیل آمده است.)
╭═══════๛ - - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
[۱]. به کسانی همانند ابوسفیان، معاویه، بنیامیه و عموم اهل مکه «ابناء الطلقاء» (اسرای آزاد شده) گفته میشد. چون آنها بعد از فتح مکه و از روی ناچاری مسلمان شدند و رسول خدا(صلیالله علیه وآله) بر آنها منت گذاشت و آنها را به بردگی نگرفت.
این عبارت نشاندهندۀ اسلام ظاهری آنها بود و برای تحقیر آنها بهکار میرفت.
[۲]. «اصحاب پیامبر» به مسلمانانی گفته میشود که پیامبر را ملاقات کرده باشند و «تابعین» به آن دسته از مسلمانان گفته میشود که با یک یا چند نفر از اصحاب رسول خدا(صلیالله علیه وآله) ملاقات یا مصاحبت داشتهاند؛ اما خود پیامبر(صلیالله علیه وآله) را ندیدهاند.
[۳]. «عبدالله بن جعفر» برادرزاده و داماد امیرالمؤمنین(علیهالسلام) و همسر حضرت زینب(سلام الله علیها) است و «محمد بن حنفیه» فرزند امام علی(علیهالسلام) از همسر ایشان به نام «خولة».
[۴]. عبارت «لا حُکْمَ إِلّا لِلّه» به این معنا است که هیچ حُکمی جز حُکم خداوند نیست.
این شعار را خوارج در اعتراض به ماجرای حَکَمیت و قبول آن توسط امیرالمؤمنین(علیهالسلام) سر میدادند و منظورشان این بود که اساساً کسی غیر از خدا حق حُکم کردن ندارد و در نتیجه، حَکَمیت ابوموسی اشعری و عمروعاص نیز باطل است.
╭═══════๛ - - - ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۵۳ - عنایت فاطمیه سلام الله علیها
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
جناب حاجی علی اکبر سروری تهرانی گفت خاله علویه ای دارم که عابده و برکتی برای فامیل ماست و در شداید به او پناهنده میشویم و از دعای او گرفتاریهایمان برطرف می شود.
وقتی آن مخدّره به درد دل مبتلا می گردد و به چند دکتر و بیمارستان مراجعه می کند فایده نمی کند، مجلس زنانه #توسل به #حضرت_زهرا ( سلام الله علیها ) فراهم می کند و اهل مجلس را هم طعام می دهد.
همان شب در خواب حضرت صدیقه (سلام الله علیها) را می بیند که به خانه اش تشریف آورده اند، به حضرتش عرضه می دارد کلبه ما محقّر است و اینکه روز گذشته از شما دعوت نکردم چون قابل نبودم.
فرمود ما خود آمدیم و حاضر بودیم والحال می خواهیم درد و دوایت را نشان دهیم؛ پس کف دست مبارک را محاذی صورتش می گیرند و می فرمایند به کف دستم نگاه کن، پس تمام اندرون خود را در آن کف مبارک می بیند؛ از آن جمله رحم خود را می بیند که چرک زیادی در آن است فرمود درد تو از رحم است و به فلان دکتر مراجعه کن خوب می شوی.
فردا به همان دکتری که فرموده بود مراجعه می کند و دردش را می گوید و به فاصله کمی درد برطرف می گردد.
ضمناً باید متوجه بود که ممکن بود بدون مراجعه به دکتر و استعمال دارو همان لحظه او را شفا بخشد، لکن چون خداوند به حکمت بالغهاش برای هر دردی دوایی خلق فرموده که باید خاصیتی که خداوند در آن دوا قرار داده ظاهر شود، پس باید مریض هنگام ضرورت از مراجعه به طبیب و استعمال دوا 💊 خودداری نکند و بداند که شفا از خدا است لکن به وسیله طبیب و دوا؛ مگر در بعض مواردی که مصلحت الهی اقتضا کند .
بالجمله شاید در مورد علویه مذکور چنین مصلحتی نبوده و لذا او را به سنّت جاری الهی که رجوع به طبیب و دواست حواله فرمودند.
حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید: ( پیغمبری از پیغمبران گذشته مریض شد؛ پس گفت دوا استعمال نمی کنم تا خدایی که مرا مریض کرد، شفایم دهد؛ پس خداوند به او وحی فرمود تو را شفا نمی دهم تا دوا استعمال نکنی ؛ زیرا شفا از من است ( هرچند به وسیله دوا باشد )¹
--------------------------------------------------
1- عَنْ اَبی عَبْداللّه (علیه السلام ) قال إِنَّ نَبِیّاً مِنَ اْلاَنْبِیاءِ مَرضَ فَقالَ لا اَتَداوی حَتّی یَکُونَ الَّذی اَمْرَضَنی یَشْفینی فَاَوْحَی اللَّهُ اِلَیْهِ لا اُشْفیکَ حَتّی تُداوی فِانَّ الشِّفاءَ مِنّی )
📖 لئالی الاخبار، صفحه 116
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/48437
╭═══════๛ - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - -
#مثل_شاخه_های_گیلاس
┅═ ۷۶ ⊰༻ 🍒 ༺⊱┅
❒ مثل آب زلال!
⿻◌⿻◌⿻◌⿻
آب، گوارا است و صداي آب هم آرام بخش است؛ اما آبي كه زلال باشد، وگرنه آب گل آلود نه گوارايي دارد و نه آرامش مي بخشد.
من و تو مثل آبيم؛
اگر صاف و صادق باشيم، ديگران در كنار ما به #آرامش خيال مي رسند و در كنار ما راحت و آسوده اند و گرنه مايه ي رنج آن ها خواهيم بود.
و چيزي كه آدم را زلال و تصفيه مي كند تقواست.
#تقوا يعني، نامردي نكن! ⛔️
بي انصاف نباش! ⚠️
حرف كسي را پيش كسي نبر!🚸
قرآن از ما همين را مي خواهد:
📢 «اتَّقُوا اللهَ»
؛ باتقوا باشيد.
┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━
📚 @ghararemotalee
📳 @Mabaheeth