هدایت شده از مباحث
❓تعدادی از #پرسش_و_پاسخ های کوتاه از #استاد_الهی در طرح سهشنبه های #پرسش
💬 سه شنبهها سوالات خود را به آی دی زیر ارسال کنید:
http://eitaa.com/T_porsesh
📞 سامانه تلفنی هوشمند غدیر: (تماس با تلفن ثابت) 9099070261
@ostadelahi
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
🌺 ای یازدهم امام شیعه
ای مُفتخَر از تو نامِ شیعه
🌺 بر سامره و حریمِ پاکت
بر مهدی تو سلامِ شیعه
💐 سالروز ولادت حضرت #امام_حسن_عسکری علیه السلام را به ساحت قدس فرزند گرانقدرش، صاحب منصب ولایت و امامت، #حضرت_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، همچنین نایب بر حقشان و به شما اعضای ارجمند تبریک عرض مینماییم.
#امام_زمان علیهالسلام
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
جواب این سؤالات را در ادامه مطالعه بفرمائید...
https://eitaa.com/ghararemotalee/1397
https://eitaa.com/ghararemotalee/1398
❓#پرسش_و_پاسخ | ۷۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : چگونه به خداى ناديده ايمان بياوريم؟
ــــــــــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ـــ ـ ـــ
💬 پاسخ : هرچه به زمين نگاه 👀 كنيم و خاكها و سنگهاى آن را به آزمايشگاه🔬 ببريم، چيزى به نام جاذبه نمىبينيم ولى از افتادن سيب از درختى پى مىبريم كه جاذبه وجود دارد؛ پس لازم نيست هر چيزى را با چشم ببينيم تا به وجود آن #ايمان بياوريم.
🔭 جاذبه را با حواسّ پنجگانه حس نمىكنيم؛ امّا از آثار آن پى به وجود آن مىبريم.
چنانكه شناخت ما نسبت به دانش، بينش، هنر و مهارت مردم، از راه گفتار و رفتار و آثار آنان است.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۷۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : قرآن، ميزان كمك به ديگران را چه مقدار مىداند؟
ــــــــــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ـــ ـ ـــ
💬 پاسخ : قرآن مىفرمايد: «ما أنفقتُم من شىء فهو يُخلِفُه» يعنى هر چيزى را #انفاق كنيد پاداش دارد؛ چه كم باشد چه زياد.
كمك ناچيز هم مىتواند در جاى خود نقش داشته باشد، گاهى يك برگ زرد🍁 در يك حوض آب كشتى چندين مورچه 🐜 مىشود.
علاوه بر آنكه گاهى كمكِ اندك مورد نياز است و بيش از آن لزومى ندارد، چنانكه براى تلفن 📞عمومى پول خرد🪙 نياز است و اسكناس 💵 قيمتى نقشى ندارد.
اگر خراشى به پوست دست وارد شود يك قطعه پارچۀ نازك🩹 كارساز است و لحاف و پتو نقشى ندارد.
💉 سوزنِ بسيار نازكِ آمپول، موادّى را به بدن بيمار منتقل و او را نجات مىدهد، در حالى كه تيرآهن ساختمانى اين نقش را ندارد.
در #حديث مىخوانيم: هيچ كار خوبى را كوچك نشمريد، شايد همان شما را نجات داد و هيچ گناهى را سبك نشمريد، شايد همان سبب سقوط شما شد، چنانكه فرو رفتن ميخ يا سوزن🪡 به توپى⚽️، كلّ بازى فوتبال را بهم مىزند و پوست خيارى مىتواند پهلوان وزنهبردارى را چنان سرنگون كند كه نخاع او قطع و خانهنشين شود.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۷۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : چرا گنهكاران، از قرآن بهره نمىگيرند؟
ــــــــــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ـــ ـ ـــ
💬 پاسخ : اگر در استخر آبى، لاشه مردارى بيفتد، هر چه در آن استخر، آب وارد شود يا باران ببارد، بوى بد آن بيشتر مىشود.
قرآن، مايۀ رحمت است؛ امّا در دلِ ناپاكِ كافران كه وارد مىشود، مايۀ خسارت آنان مىگردد. «و لا يزيد الظّالمين الاّ خساراً»؛ زيرا لجاجت در قلب انسان، مثل مردار در استخر است.
هر آيهاى كه نازل مىشود، افراد لجوج در برابر آن جبهه گرفته و از راه حق بيشتر منحرف مىشوند و اين بالاترين خسارت براى انسان است.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۷۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : جسم و روح انسان در حال خواب چگونه است؟
ــــــــــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ـــ ـ ـــ
💬 پاسخ : در قرآن مىخوانيم: «اللّه يَتوفّىَ الانفُس حين موتها و التّى لم تَمُت فى مَنامها» خداوند هنگام مرگ، جانهاى مردم را به طور كامل مىگيرد و آن كه نمرده است، در خواب جانش را مىگيرد.
گاهى راننده، اتومبيل خود را در پاركينگ خاموش مىكند و به منزل مىرود؛ امّا گاهى در جادّه، ماشين را روشن مىگذارد و به رستوران مىرود. در اين دو صورت راننده در ماشين نيست، ولى در صورت اوّل هم راننده نيست و هم ماشين خاموش است و در صورت دوّم تنها راننده نيست ولى ماشين روشن است.
انسان به هنگام خواب، جسمش روشن است، يعنى اعضا مشغول به كار خود مىباشند ولى روح به اطراف مىرود؛ امّا به هنگام مرگ، جسم خاموش مىشود و روح به طور كلّى از جسم جدا مىگردد.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
❓#پرسش_و_پاسخ | ۷۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤔 سؤال : چگونه خداوند صاحب فضل و رحمت، بندگانش را به قهر و كيفر مىگيرد؟
ــــــــــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ـــ ـ ـــ
💬 پاسخ : اقيانوس، آب فراوانى دارد؛ امّا اگر شما بطرى دربستهاى را در آن بيندازيد، قطرهاى از آب، در بطرى داخل نمىشود. مشكل از آب است يا بطرى؟!
انسانهايى هستند كه تمام راههاى #هدايت را به روى خود بستهاند؛ راه فكر و تعقّل، راه عبرت و انديشه، راه شنيدن حق و اطاعت از آن، راه ارشاد و هدايت و پندپذيرى، راه كمك به ديگران و... اين انسانها از خود جمادى ساختهاند كه به قول قرآن، آنها سنگ و سختتر از سنگ هستند: «ثمّ قَسَت قلوبكم من بعد ذلك كالحجارة أو أشدّ قَسوة» محروم شدن اين گروه از فضل الهى، به خاطر بسته بودن خودشان است، نه به خاطر كم بودن فضل و رحمت الهى.
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه
#عهدنامه_مالکاشتر
#فرازی_از_عهدنامه | ۲۳
📜 متن : ... وَ لْیَکُنْ فِی خَاصَّةِ مَا تُخْلِصُ بِهِ لِلَّهِ دِینَکَ: إِقَامَةُ فَرَائِضِهِ الَّتِی هِیَ لَهُ خَاصَّةً، فَأَعْطِ اللهَ مِنْ بَدَنِکَ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ، وَ وَفِّ مَا تَقَرَّبْتَ بِهِ إِلَى اللهِ مِنْ ذَلِکَ کَامِلاً غَیْرَ مَثْلُوم وَ لاَ مَنْقُوص، بَالِغاً مِنْ بَدَنِکَ مَا بَلَغَ.
وَ إِذَا قُمْتَ فِی صَلاَتِکَ لِلنَّاسِ، فَلاَ تَکُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لاَ مُضَیِّعاً، فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةُ وَ لَهُ الْحَاجَةُ.
وَ قَدْ سَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ (صلى الله علیه و آله) حِینَ وَجَّهَنِی إِلَى الْیَمَنِ کَیْفَ أُصَلِّی بِهِمْ؟ فَقَالَ: صَلِّ بِهِمْ کَصَلاَةِ أَضْعَفِهِمْ وَ کُنْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً.
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
🗞️ ترجمه :
📄 ... از جمله امورى که بايد آن را به جهت خلوص دينت براى خدا انجام دهى اقامه فرائضى است که مخصوص ذات پاک اوست؛ بنابراين نيروى بدنى خود را در شب و روز در اختيار فرمان خدا بگذار و آنچه را موجب تقرّب تو به خداوند مى شود به طور کامل و بى نقص به انجام رسان، هرچند موجب خستگى فراوان جسمى تو شود و هنگامى که به #نماز_جماعت براى مردم مى ايستى بايد نمازت نه (چندان طولانى باشد که) موجب نفرت مردم گردد و نه (چنان سريع که) موجب تضييع واجبات نماز شود؛ زيرا در ميان مردمى (که با تو به نماز مى ايستند) افراد بيمارى هستند يا کسانى که حاجات فورى دارند. من از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)به هنگامى که مرا به سوى يمن فرستاد پرسيدم: چگونه با آنان #نماز بخوانم؟ فرمود: با آنها نمازى بخوان که همچون نمازِ ناتوان ترين آنها باشد و نسبت به مؤمنان رحيم و مهربان باش.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
[ ۲۳ / ۱ ]
در همه چیز حتى نماز اعتدال را رعایت کن
امام(علیه السلام) در این بخش از عهدنامه دو دستور مهم به مالک در مورد عبادات مى دهد:
دستور اوّل درباره عبادت هاى خصوصى است که انسان تنها با خدا راز و نیاز مى کند مخصوصاً در دل شب ها و در آن زمان که چشم گروهى در خواب است.
مى فرماید: «از جمله امورى که باید آن را به جهت خلوص دینت براى خدا انجام دهى اقامه فرائضى است که مخصوص ذات پاک اوست»; (وَ لْیَکُنْ فِی خَاصَّةِ مَا تُخْلِصُ بِهِ لِلَّهِ دِینَکَ، إِقَامَةُ فَرَائِضِهِ الَّتِی هِیَ لَهُ خَاصَّةً).
👈 اشاره به اینکه مبادا تصور کنى انجام وظایف زمامدارى مخصوصاً خدمت به نیازمندان مى تواند مانع از عبادات و اقامه فرائض گردد که هر یک از این دو جاى مخصوص خود را دارد و هیچ کدام نمى تواند جانشین دیگرى شود.
به دنبال آن تأکید بیشترى کرده مى فرماید: «بنابراین نیروى بدنى خود را در شب و روز در اختیار فرمان خدا بگذار و آنچه را موجب تقرب تو به خداوند مى شود به طور کامل و بى نقص به انجام رسان، هرچند موجب خستگى فراوان جسمى تو شود»; (فَأَعْطِ اللهَ مِنْ بَدَنِکَ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ، وَ وَفِّ مَا تَقَرَّبْتَ بِهِ إِلَى اللهِ مِنْ ذَلِکَ کَامِلاً غَیْرَ مَثْلُوم وَ لاَ مَنْقُوص بَالِغاً مِنْ بَدَنِکَ مَا بَلَغَ).
بنابراین زمامدار هرچند در تمام اوقات به تدبیر امور کشور مشغول است; ولى باید بخشى از اوقات شبانه روز خود را براى راز و نیاز با خدا بگذارد و عبادات را به طور کامل انجام دهد، هر چند جمع میان آن و انجام وظایف زمامدارى بر او سنگین باشد؛ چرا که این عبادات و راز نیازها و مناجات هاى با خداست که به او نیرو و توان مى بخشد و قصد او را در خدمت خالص مى کند.
تعبیر «غَیْرَ مَثْلُوم» با توجّه به اینکه «ثُلْمَة» در اصل به معناى شکاف و شکستگى است در اینجا اشاره به کم نگذاردن از نظر اجزا و شرایط و ترک موانع نماز است، از این رو ممکن است جمله «وَ لاَ مَنْقُوص» اشاره به کاستى هایى از نظر مستحبات و کمالات عبادت باشد; یعنى عبادت را به طور کامل انجام ده به گونه اى که نه کمبودى از نظر واجبات داشته باشد و نه مستحبات.
در واقع امام(علیه السلام) با این بیان به تمام کسانى که در اجتماع شغل هاى مهم و پردردسرى دارند درسى مى دهد که مبادا وجود گرفتارى هاى زیاد سبب شود که آنها خود را از عبادات مستحب و #نوافل معاف بدانند که این اشتباه بزرگى است و یا اینکه تصور کنند انجام فرائض به طور کامل ممکن است سبب گردد تا در وظایف اجتماعى گرفتار کوتاهى ها و خطأ و اشتباه شوند.
جالب اینکه در بعضى از نقل ها آمده است در زمان مرحوم #میرزاى_قمى اطرافیان سلطان وقت به او نوشتند: اگر سلطان در این فصل گرما بخواهد روزه بگیرد ممکن است در اواخر روز حالت عصبانیت به او دست دهد و حکم خلافى صادر کند; خون بى گناه یا کم گناهى ریخته شود و افرادى بیش از استحقاقشان مجازات گردند.
مرحوم میرزاى قمى در پاسخ نوشت: سلطان باید روزه بگیرد و عصبانى هم نشود.😡❌😁
آن گاه به سراغ دومین دستور درباره عبادات جمعى مى رود و مى فرماید: «هنگامى که به #نماز_جماعت براى مردم مى ایستى باید نمازت نه (چندان طولانى باشد که) موجب نفرت مردم گردد و نه (چنان سریع که) موجب تضییع واجبات نماز شود»; (وَ إِذَا قُمْتَ فِی صَلاَتِکَ لِلنَّاسِ، فَلاَ تَکُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لاَ مُضَیِّعاً).
← آن گاه امام(علیه السلام) به دو دلیل عقلى و نقلى براى این دستور تمسک مى جوید:
نخست مى فرماید: «زیرا در میان مردمى (که با تو به نماز مى ایستند) افراد بیمارى هستند یا کسانى که حاجات فورى دارند»; (فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةُ وَ لَهُ الْحَاجَةُ).
بنابراین عقل ایجاب مى کند که امام جماعت وضع آنها را در نظر بگیرد تا نماز جماعت موجب نفرتشان نگردد.
آن گاه به سراغ دلیل نقلى مى رود و مى فرماید: «من از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)به هنگامى که مرا به سوى یمن فرستاد پرسیدم: چگونه با آنان نماز بخوانم؟ فرمود: با آنها نمازى بخوان که همچون نمازِ ناتوان ترین آنها باشد و نسبت به مؤمنان رحیم و مهربان باش»; (وَ قَدْ سَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ(صلى الله علیه وآله) حِینَ وَجَّهَنِی إِلَى الْیَمَنِ کَیْفَ أُصَلِّی بِهِمْ فَقَالَ: صَلِّ بِهِمْ کَصَلاَةِ أَضْعَفِهِمْ وَ کُنْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً).
[ ۲۳ / ۲ ]
📖 مرحوم شیخ حر عاملى در کتاب وسائل الشیعة در ابواب مستحبات نماز جماعت بابى به عنوان «اِسْتِحْبابُ تَخْفِیفِ الاْمام صَلاتَهُ» گشوده است و در آن هشت روایت از معصومان(علیهم السلام) در این زمینه نقل کرده است، از جمله اینکه در روایتى آمده است: «روزى معاذ (بن جبل) در زمان رسول خدا در مسجدى نماز جماعت برگزار مى کرد و قرائت نماز را طولانى مى خواند.
مردى در نماز به او ملحق شد و معاذ سوره طولانى را آغاز کرد.
آن مرد براى خود سوره کوتاهى خواند و نماز را تمام کرد و سوار مرکبش شد (و رفت) این جریان به گوش رسول خدا صلیالله علیه وآله رسید.
کسى را نزد معاذ فرستاد و فرمود: «یَا مُعَاذُ إِیَّاکَ أَنْ تَکُونَ فَتَّاناً، عَلَیْکَ بِالشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا وَ ذَوَاتِهَا; اى معاذ فتنه گر مباش (و مردم را از جماعت دور مساز) لازم است سوره «والشمس وضحاها» و امثال آن (از سوره هاى کوتاه) را بخوانى».(۱)
در حدیث دیگرى از #امام_صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «یَنْبَغِی لِلاِْمَامِ أَنْ تَکُونَ صَلاَتُهُ عَلَى صَلاَةِ أَضْعَفِ مَنْ خَلْفَهُ; سزاوار است #نماز امام همانند نماز ضعیف ترین کسى باشد که پشت سر او نماز مى خواند».(۲)
در حدیث دیگرى آمده است: «إِنَّ النَّبِیَّ کَانَ ذَاتَ یَوْم یَؤُمُّ أَصْحَابَهُ فَیَسْمَعُ بُکَاءَ الصَّبِیِّ فَیُخَفِّفُ الصَّلاَةَ; پیغمبر اکرم صلیاللهوعلیهوآله روزى با اصحابش نماز مى خواند صداى گریه کودکى را شنید.
نماز را تخفیف داد و کوتاه کرد».(۳)
در روایت دیگرى شبیه آن آمده که اصحاب سؤال کردند چرا نماز را کوتاه فرمودى؟
پیغمبر فرمود: «أَ وَ مَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ الصَّبِیِّ؟; آیا صداى گریه کودک را نشنیدید؟».(۴)
بدیهى است منظور از تخفیف نماز در این روایات این نیست که واجبات نماز رعایت نگردد.
____________
پاورقی :
۱. وسائل الشيعة، ج ۵، باب ۶۹، ح ۴.
۲. همان مدرک، ح ۳.
۳. وسائل الشيعة، ج ۵، باب ۶۹، ح ۵.
۴. همان مدرک، ح ۱.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────