eitaa logo
📚📖 مطالعه
71 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
995 ویدیو
81 فایل
﷽ 📖 بهانه ای برای مطالعه و شنیدن . . . 📚 توفیق باشه هر روز صفحاتی از کتاب های استاد شهید مطهری را مطالعه خواهیم کرد... و برخی کتاب های دیگر ... https://eitaa.com/ghararemotalee/3627 در صورت تمایل عضو کانال اصلی شوید. @Mabaheeth
مشاهده در ایتا
دانلود
| اثر عدّه‌اى از ورزشكاران به ملاقات حضرت امام آمدند، امام فرمودند: جوانان ورزشكار، آلودگى كمترى دارند. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| امام در تركيه زمانى كه قدس سره در تركيه تبعيد بودند، مأموران اطلاعاتى تركيه براى اينكه امام را بترسانند، ايشان را به منطقه‌اى بردند و گفتند: چهل نفر از علماى تركيه عليه حكومت سخنى گفتند و اعدام شدند و اينجا به خاك سپرده شدند. حضرت امام فرمود: عجب!! اى كاش در ايران هم چهل نفر از علما شهيد مى‌شدند تا ما از علماى تركيه عقب نمانيم. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| خزانۀ بى‌انتها به خانۀ پدر دو شهيد در همدان رفتم، ايشان نقل مى‌كردند كه روز عيدى به منزل ره رفتيم. مردم به زيارت آقا مى‌آمدند، نوبت به فقرا كه مى‌رسيد آقا از زير تشك پولى برمى‌داشت و به آنها مى‌داد. گفتيم: به يقين آقا پول زيادى زير تشك ذخيره كرده است. از قضا آقا براى كارى از اتاق بيرون رفت، ما شيطنت كرديم و تشك را برداشتيم تا ببينيم چقدر پول هست، ديديم هيچ نيست! گفتيم: لابد تمام شده است. آقا برگشت و سرجاى خود مستقر شد و فقيرى وارد شد، ديدم آقا دست كرد زير تشك و به او پولى داد، فقير بعدى آمد باز هم آقا از زير تشك به او پولى داد! فهميديم قصّه از جاى ديگرى آب مى‌خورد. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| راضيم به رضاى او جمعى از خلبانان به خانۀ خلبانى رفته و به همسرش گفتند: متأسفانه شوهر شما از مأموريت برنگشته، حالا نمى‌دانيم اسير شده يا شهيد. همسر خلبان گفته بود: راضيم به رضاى حقّ‌، اگر عمر داشته باشد هر كجا باشد خدا حفظش مى‌كند و اگر عمرش سر آمده باشد، در آسمان باشد يا زمين، خداوند جانش را مى‌گيرد. خلبانان كه با دلهره و نگرانى و براى دلدارى بدانجا رفته بودند، از برخورد اين قهرمان، خود روحيه گرفتند. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| دقّت خارجى‌ها پيرمرد ساعت‌سازى در قم مى‌گفت: به فلان كارخانه ساعت‌سازى در يكى از كشورهاى غربى نامه نوشتم كه در ساختن ساعت اگر اين دقّت را بكنيد زيبايى و دوام ساعت 🕰⏰⌚شما بيشتر خواهد شد. الآن نزديك چهل سال است كه از آن تاريخ مى‌گذرد و هر سال وقتى تاريخ ارسال آن نامه مى‌رسد، تقديرنامه‌اى از آن كارخانه براى من مى‌رسد. 🙂 ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| اعزام نماينده يكى از دوستان مى‌گفت: به محلى رفتم تا دعاى كميل بخوانم، به جاهاى مختلف اعلام كردم كه امشب دعاى كميل است. گروهى پيغام فرستادند كه ما خود نمى‌توانيم در مراسم شركت كنيم، امّا نمايندۀ خود را مى‌فرستيم.🙁 گفتم: مناجات با خداست، نه آئين‌نامه ادارى. دعاى كميل كه نماينده‌بردار نيست. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| دروغگوى نابغه در زمان طاغوت نيمه شب دزدى وارد حرم عليها السلام شده و ضريح را شكسته بود و پولها را در يك گونى ريخته و فرار كرده بود؛ امّا در يكى از خيابان‌هاى قم دستگير شد. از او پرسيدند با چه جرأتى و چرا اينكار را كردى‌؟ گفت: من عليه السلام را در خواب ديدم، فرمود: اطراف حرم مرا مى‌خواهند توسعه بدهند و پول كم است؛ امّا خواهرم معصومه عليها السلام پول زيادى دارد. تو به عنوان نماينده من برو و از آنجا هزينه كن!! گفتم: اللّه اكبر! عجب دروغگوى نابغه‌اى است! 😄🤥 ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| زمينه‌ساز تشيّع ايرانى‌ها عشق و علاقۀ ما به اهل‌بيت علیهم‌السلام، به خاطر ساعتى مباحثۀ ره است. علاّمه حلّى با خدابنده مباحثه كرد و در پايان سلطان محمّد خدابنده گفت: حالا فهميدم كه راه تشيّع حق است و زمينۀ گرايش مردم ايران را به به وجود آورد. https://eitaa.com/feqh_ahkam/8473 ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| آرزوى برپائى نماز جمعه پس از شهادت مرحوم مطهرى از جيب لباسش يادداشتى بيرون آوردند كه در آن براى يادآورى خود نوشته بود: هنگامى كه خدمت امام رسيدم مسئلۀ را مطرح كنم تا اين مراسم عبادى سياسى اجتماعى آغاز شود. آرى نماز جمعه از آرزوهاى مطهرى بود، آن مرد بزرگ در ثواب نمازهاى جمعه شريك است. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| تربت حسينى علیه‌السلام عالمى بزرگوار را سراغ دارم كه مهر نمازش را در عمّامۀ خود جا مى‌داد، چون احساس مى‌كرد اگر تربت امام حسين عليه السلام در جيب لباسش باشد ممكن است توهين باشد. خاك جايش روى سر انسان است، چون علیه‌السلام روى اين خاك پرپر شد. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| فراز ۴/۳۰ أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِکَ، فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ! وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى یَنْزِعَ أَوْ یَتُوبَ. وَ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْیِیرِ نِعْمَةِ اللهِ وَ تَعْجِیلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَة عَلَى ظُلْم، فَإِنَّ اللهَ سَمِیعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِینَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِینَ بِالْمِرْصَادِ.
انصاف در برابر خداوند و مردم را نسبت به خويشتن و خاندان خود و کسانى که از رعايا مورد علاقه تواند رعايت کن؛ زيرا اگر چنين نکنى (و را رعايت ننمايى) ستم خواهى کرد و کسى که به بندگان خدا ستم کند خداوند پيش از بندگانش دشمن او خواهد بود و کسى که خداوند دشمن او باشد عذرش را نمى پذيرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانى که دست از ستم بردارد و کند. (بدان) هيچ چيز در تغيير هاى خداوند و تعجيل انتقام و کيفر او از اصرار بر ظلم و ستم سريع تر نيست؛ زيرا خداوند دعاى مظلومان را (بر ضد تو) مى شنود و در کمين ستم‌کاران است.
۱۲) از نفرین مظلومان بترس! امام(علیه السلام) در این بخش از عهدنامه، مالک را با تعبیرات محکم و حساب شده اى دعوت به و رفع هرگونه تبعیض مى کند. مى فرماید: «انصاف در برابر خداوند و مردم را نسبت به خویشتن و خاندان خود و کسانى که از رعایا مورد علاقه تواند رعایت کن»; (أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًى(۱) مِنْ رَعِیَّتِکَ). البته منظور از در برابر خداوند، اطاعت از اوامر و نواهى اوست و انصاف در برابر مردم ترک هرگونه تبعیض و تمایل به افراد مورد نظر است; همان چیزى که غالب زمامداران در گذشته و حال گرفتار آن بوده و هستند که وقتى به قدرت مى رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتیازاتى قائل مى شوند که هرگز آن را به دیگران نمى دهند. این تبعیض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى هاى حکومت هاست. باید توجّه داشت که «انصاف» از ریشه «نصف» گرفته شده که به نیمه هر چیزى اطلاق مى شود و از آن جایى که عدالت سبب مى شود انسان حقوق اجتماعى را در میان خود و دیگران عادلانه تقسیم کند، از این جهت به آن انصاف گفته اند. در بیان دیگر انصاف آن است که انسان هرچه براى خود و دوستان و نزدیکان خود مى خواهد براى دیگران هم بخواهد و آنچه درباره خود و افراد مورد علاقه اش روا نمى دارد درباره دیگران نیز روا ندارد. در حدیثى از (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «سَیِّدُ الاَْعْمَالِ ثَلاَثَةٌ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِکَ حَتَّى لاَ تَرْضَى بِشَیْء إِلاَّ رَضِیتَ لَهُمْ مِثْلَهُ» برترین اعمال سه چیز است و امام(علیه السلام) اوّلین آن را رعایت انصاف درباره مردم شمرد و در تفسیر آن مى فرماید: باید به گونه اى باشد که هرچه را براى خود مى خواهى مانند آن را براى دیگران هم بخواهى».(۲) اما انصاف در مورد خداوند این است که انسان حدّاقل مواهب الهى را عادلانه تقسیم کند; نیمى را در راه رضاى خدا بدهد و نیمى را براى خویشتن نگه دارد. وقت و فکر و امکانات دیگر خود را نیز به همین گونه تقسیم کند تا دست کم انصاف را رعایت کرده باشد، هرچند به مقام والاى ایثار نرسیده باشد. البته این کار، کار آسانى نیست؛ زیرا همیشه انسان مایل است کفه خویشتن و نزدیکان خود را سنگین تر از کفه دیگران کند، لذا در خبرى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم که به یکى از یاران خود فرمود: «آیا مى خواهى سخت ترین چیزى را که خداوند بر مردم واجب کرده است براى تو بازگو کنم؟ آن گاه امام(علیه السلام) سه چیز را بر شمرد و آن سه چیز این بود: «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِکَ وَ مُوَاسَاتُکَ أَخَاکَ وَ ذِکْرُ اللهِ فِی کُلِّ مَوْطِن; رعایت انصاف درباره مردم نسبت به خویشتن و مواسات با برادران دینى داشتن و در هر حال به یاد خدا بودن».(۳) تفاوت در میان انصاف و مواسات ظاهراً از این جهت است که انصاف در مورد حقوق و مواسات درباره تمام مواهب زندگى است. آن گاه امام(علیه السلام) در ادامهٔ این سخن دلیلى براى گفتار خود ذکر مى کند که در واقع، مُرکب از صغرا و کبرا و نتیجه است. مى فرماید: «زیرا اگر چنین نکنى (و انصاف را رعایت ننمایى) ستم خواهى کرد و کسى که به بندگان خدا ستم کند خداوند پیش از بندگانش دشمن او خواهد بود و کسى که خداوند دشمن او باشد عذرش را نمى پذیرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانى که دست از ستم بردارد و توبه کند»; (فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ! وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ(۴) حُجَّتَهُ، وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى یَنْزِعَ(۵) أَوْ یَتُوبَ). روشن است ترک انصاف و روى آوردن به انواع تبعیض ها ظلم فاحش و آشکار است و مى دانیم خداوند عادل و حکیم دشمن ظالمان و یار مظلومان است. گفتنى است امام(علیه السلام) بر این معنا تأکید مى کند که خداوند به دشمنى و مخاصمت هرکس اقدام کند هیچ عذر و بهانه اى را از او نمى پذیرد و تعبیر به «أَدْحَضَ حُجَّتَهُ» اشاره به همین معناست. ممکن است در گناهان دیگر اعذار غیر موجهى به لطف خدا و از طریق غفاریت او پذیرفته شود; ولى در مورد ظلم و ستم هیچ عذرى پذیرفته نیست و تنها راه نجات از خصومت پروردگار و عقوبت او این است که دست از ظلم بکشد و از گذشته توبه کند و حقوق از دست رفته را به صاحبانش باز گرداند و جبران نماید. امام(علیه السلام) در ادامه این سخن کیفر شدید ظالمان را که در نوع خود بى نظیر است شرح مى دهد. مى فرماید: «(بدان) هیچ چیز در تغییر نعمت هاى خداوند و تعجیل انتقام و کیفر او از اصرار بر ظلم و ستم سریع تر نیست، زیرا خداوند دعاى مظلومان را (بر ضد تو) مى شنود و در کمین ستم کاران است»;
(وَلَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْیِیرِ نِعْمَةِ اللهِ وَتَعْجِیلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَة عَلَى ظُلْم، فَإِنَّ اللهَ سَمِیعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِینَ(۶)، وَ هُوَ لِلظَّالِمِینَ بِالْمِرْصَادِ). 🚨 این جمله کوبنده اى به ظالمان است که بدانند مجازات کیفر آنها تنها حواله به قیامت نمى شود، بلکه در این جهان نیز گرفتار کیفر اعمال خود خواهند شد. آن هم نه در دراز مدت، بلکه در کوتاه مدت. آرى آنچه با سرعت باعث تغییر نعمت ها مى شود و عذاب الهى را فرا مى خواند اقامه بر ظلم و اصرار بر ستم است. در حدیثى از (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «هیچ کَس بر دیگرى ستم نمى کند مگر اینکه خداوند به سبب آن او را کیفر مى دهد; کیفرى در جانش یا در مالش».(۷) در کلمات قصار امام(علیه السلام) در غررالحکم نیز آمده است: «مَنْ عَمِلَ بِالْجَوْرِ عَجَّلَ اللهُ هُلْکَه; کسى که ستم کند خداوند در هلاکت او تسریع مى کند».(۸) همچنین در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که خداوند به یکى از انبیا که در کشور یکى از ستمکاران زندگى مى کرد، وحى فرستاد که به سراغ این مرد جبّار برو و به او بگو: «إِنَّنِی لَمْ أَسْتَعْمِلْکَ عَلَى سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ اتِّخَاذِ الاَْمْوَالِ وَ إِنَّمَا اسْتَعْمَلْتُکَ لِتَکُفَّ عَنِّی أَصْوَاتَ الْمَظْلُومِینَ فَإِنِّی لَمْ أَدَعْ ظُلاَمَتَهُمْ وَ إِنْ کَانُوا کُفَّاراً; من این مقام را به تو ندادم که خون بى گناهان را بریزى و اموال مردم را بگیرى بلکه این مقام را بدین جهت به تو دادم که صداى ناله مظلومان را بدرگاه من فروبنشانى؛ زیرا من از ستمى که بر آنها رفته صرف نظر نمى کنم، هرچند کافر باشند».(۹) ابن عباس که بسیارى از علوم خود را از (صلى الله علیه وآله) و على(علیه السلام) گرفته است مى گوید: «من از قرآن مجید به خوبى استفاده کردم که ظلم و ستم خانه ها را ویران مى کند». سپس به این آیه اشاره کرد: «(فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خَاوِیَةٌ بِمَا ظَلَمُوا); این خانه هاى آنهاست که بسبب ظلم و ستمشان خالى (و ویران) مانده است».(۱۰) در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «أسْرَعُ الْخَیْرُ ثَواباً الْبِرُّ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ أسْرَعُ الشَّرُّ عُقُوبَةً الْبَغْىُ وَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ; از کارهاى خیر چیزى که از همه زودتر پاداشش به انسان مى رسد نیکوکارى و صله رحم است و از کارهاى شر چیزى که کیفرش زودتر از همه به انسان مى رسد ظلم و قطع رحم است».(۱۱) ____________ پاورقی : ۱ . «هَوًى» به معناى ميل و علاقه است. ۲ . کافى، ج ۲، ص ۱۴۴، ح ۳. ۳ . کافى، ج ۲، ص ۱۴۵، ح ۸ . ۴ . «أدْحَضَ» از ريشه «دَحْض» بر وزن «محض» به معناى باطل شدن است و هنگامى که به باب افعال مى رود به معناى ابطال نمودن است. باطل کردن حجت در اينجا به معناى عدم پذيرش عذر است. ۵ . «يَنْزِع» از ريشه «نَزْع» بر وزن «نظم» به معناى برکندن و جدا کردن و رها نمودن است. بايد توجّه داشت که در جمله بالا تناسب ايجاب مى کند که «او» به معناى واو باشد. در بعضى از نسخ نهج البلاغه به جاى «او» واو نوشته شده است. ۶ . «المُضْطَهِدينَ» جمع «مُضْطَهدّ» به معناى مظلوم و ستم ديده است و از ريشه «ضهد» بر وزن «مهد» به معناى ظلم گرفته شده است. ۷ . کافى، ج ۲، ص ۳۳۲، ح ۱۲. ۸ . غررالحکم، ح ۸۰۴۷ . ۹ . کافى، ج ۲، ص ۳۳۳، ح ۱۴. ۱۰ . تفسير نمونه، ج ۱۵، ذيل سوره کهف، آيه ۴۲. ۱۱ . سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۱۴۰۸. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| اطاعت از ولىّ‌ امر شهيد محراب از جبهه برگشته بود، بسيار خسته و مريض حال وارد منزل پسرش در تهران شد و گفت: تصميم دارم ١٥ روز استراحت كنم. فرداى آن روز در جماران خدمت‌امام قدس سره رسيد، امام پرسيد: شما كى به يزد برمى‌گرديد؟ ايشان گفت: امروز، فردا. در حياط‍‌ منزل، فرزندش گفت: پدرجان! شما گفتيد ١٥ روز مى‌مانم! فرمود: بنا داشتم ١٥ روز بمانم؛ امّا از سؤال امام فهميدم كه مى‌گويد برگرد يزد، لذا اطاعت از ولىّ‌امر مى‌كنم. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| نظارت معنوى امام 📻 راديو با يكى از آزادگان مصاحبه مى‌كرد، از او پرسيد: شما كى فهميدى كه آزاد مى‌شوى‌؟ گفت: چند ماه قبل. مجرى پرسيد: چند ماه قبل كه خبرى نبود؟! گفت: چند ماه قبل حضرت امام را در خواب ديدم و از ايشان پرسيدم ما كى آزاد مى‌شويم‌؟ امام فرمود: روز شهادت و باهنر شما در يزد خواهى بود. بعد از بيدار شدن از خواب فهميدم كه روح حضرت امام به مسائل جامعه اسلامى توجّه دارد و شروع كردم به روز شمارى و منتظر ٨ شهريور بودم. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| مسئولان زجر كشيده در خدمت مقام معظم رهبرى در دوران رياست جمهورى ايشان، وارد يكى از كشورهاى آفريقايى شديم. رهبر آن كشور گفت: من هفت سال زندان بوده‌ام و حق دارم رئيس جمهور كشورم باشم.😳 در جمع هيئت همراه، يكى از روحانيون دوازده سال سابقۀ زندان داشت، آقا در پاسخ رئيس جمهور فرمود: اين آقا كه مى‌بينيد در رژيم طاغوت ١٢ سال زندان بوده است و توقّع هيچ پست و رياستى ندارد. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| تقسيم امكانات خدا رحمت كند را. در زمان رياست جمهورى خود گفته بود: من مى‌خواهم وزراى من كوچك‌ترين اتاقهاى وزارتخانه را داشته باشند. يعنى اتاقها بر اساس نياز تقسيم شود، نه بر اساس پُست و مقام. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| عالم با عمل به مرحوم گفتند: اين همه دعا كه در كتاب مفاتيح آورده‌اى خودت خوانده‌اى‌؟ گفت: هر دعايى كه آورده‌ام لااقل يكبار خوانده‌ام تا از كسانى نباشم كه امر مى‌كنند؛ امّا نمى‌كنند. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| حسّاسيت در مقابل گناه شخصى در منزل حضرت قدس سره جمله‌اى عليه يكى از مراجع گفت. همين كه امام شنيد، آنقدر عصبانى شد كه را تعطيل كرد و فرمود: در خانۀ من گناه شد. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────
| اثر محبّت به بچه‌ها در كاشان پيرمردى بود كه فرزندى نداشت، ولى هميشه مقدارى شكلات 🍬 در جيبش مى‌گذاشت و به بچه‌ها مى‌داد. الآن سالهاست كه از دنيا رفته است و بچه‌هايى كه از دست او شكلات گرفته‌اند، هر شب‌جمعه شيرينى و شكلات مى‌خرند و براى او مى‌كنند. ╭─────๛- - - 📖 ┅╮ │📚 @ghararemotalee ╰───────────