متن شبهه:
مگر جنگیدن در ماه حرام ،حرمت ندارد پس چگونه امام حسین در ماه #محرم که از ماه های حرام است به جنگ یزید رفت و حکم حرمت این ماه را شکست
پاسخ شبهه:
1⃣احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند ، ولی در برابر کسانی که #احترام آن را زیر پا می گذارند رعایت آن لازم نیست و مسلمانان حق دارند با آنها وارد #پیکار شوند و این در واقع یک نوعی قصاص است .
#قرآن می فرماید ؛ « ماه حرام در برابر ماه حرام ( اگر دشمنان احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید ) و تمام حرامها قابل قصاص است »🔸بقره194
2⃣مشرکان مکه می دانستند که جنگ در ماههای حرام از نظر اسلام #جایز نیست ، به همین دلیل در نظر داشتند مسلمانان را غافلگیر سازند و در ماههای حرام به آنها حمله ور شوند و احیانا گمانشان این بود که مسلمانان به #مقابله بر نمی خیزند ، آیه مورد بحث به این پندارها پایان می دهد و دستور می دهد که اگر آنها در ماه حرام دست به اسلحه بردند ، مسلمانان در مقابل آنها بایستند .
📚تفسیر نمونه ج2 ص31
3⃣امام حسین علیه السلام نیز برای جنگ به سوی #عراق نرفته بود ، بلکه بنا بر دعوت کوفیان رهسپار این مسیر شده بود که در سرزمین کربلا مورد محاصره و حمله سپاه یزید واقع شد و امام نیز چاره ای جز مقابله با آنان و #دفاع نداشت .
4⃣بنابراین این سپاه یزید بود که حرمت و احترام ماه حرام را نگه نداشت چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « محرم ماهی بود که در جاهلیت نیز احترام آن حفظ می شد و در آن جنگ نمی کردند اما این امت در این ماه خون های ما را ریختند و #حرمت ما را هتک کردند و زنان و فرزندان ما را به اسارت گرفتند...»
📚امالی صدوق ص128
5⃣ویا فرمود؛ « این امت حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و همچنین حرمت پیامبرشان را نگه نداشتند و در این ماه #ذریه پیامبر را کشتند ...»
📚همان مدرک ص130
💠 دغدغه انقلابیماندن حوزه
(قسمت اول)
🎙 امام (ره) در منشور روحانیت میفرمایند: «روحانیت باید نبض زمان در دستش باشد، پاسخگویی به مسائل مستحدثه کافی نیست. رهبری حوادث کند، نه اینکه آنها یک مسئله سیاسی خرد یا کلان درست کنند، آن وقت ما مجبور بشویم به گونهای آن را حل و فصل کنیم؛ ما باید نبض زمان را در دست داشته باشیم.»
💡 حوزه انقلابی یعنی حوزهای که نبض حوادث آینده منطقه و جهان را رقم میزند، نه اینکه دیگران حادثهها را رقم میزنند این میایستد، جبهه میگیرد و پاسخ میدهد. آنها نظام جهان را تعریف کنند بعد ما ببینیم با فقه باید چه کارش کرد؟
🔸 حوزه انقلابی یعنی حوزهای که طرحی میدهد برای اینکه نظام پولی اسلام، جایگزین نظام مالی سرمایه داری بشود؛ نظام ولایی اسلام جایگزین دموکراسی بشود و امثال آن. حوزه انقلابی یعنی حوزهای که در این مقیاس پژوهش میکند، در این مقیاس پژوهشگر میپروراند.
📰 یادداشت رسالت، سید مهدی میرباقری
#شماره_34| #حوزه_علمیه
✅ خط تحریف (دوشنبه 10 شهریور)
1️⃣ دلسوزی برای ملت!
در روزهای گذشته خبری تحت عنوان «بیانیه جمعی از فعالین سیاسی و مدنی» بهصورت همزمان در رسانههای معاند و رسانههای منتسب به جریان اصلاحطلب داخلی منتشر شد که در آن به محکومیت تعدادی از چهرههای سیاسی اعتراض شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «همگان مستحضرند که به علت افزایش سه برابری قیمت بنزین، قشرهای مختلف مردم به اعتراض برخاستند که متأسفانه در ادامه به خشونتهای گسترده و جانباختن دستکم ۲۳۰ تن از هموطنانمان منجر شد. حال نهادهای مسئول بهجای بررسی علل و عوامل این خطا و محاکمه مسببان آن، شهروندانی را محاکمه میکنند که از سر دلسوزی و برای حفظ امنیت و اعتبار کشور و دفاع از حقوق شهروندان، به مقامات و معترضان هشدار دادند که از توسل به هر نوع خشونت بپرهیزند.» اولین نکته قابلتأمل در این بیانیه اعتراضی، ماهیت امضاکنندگان آن است که خود را دلسوز ملت جا میزنند: «اردشیر امیرارجمند» (مشاور یکی از سران فتنه ۸۸ که از کشور متواری شد و به فرانسه گریخت)؛ «رجبعلی مزروعی» (از نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از فعالین فتنه ۸۸ که چندی پس از فتنه، متواری و سپس بهصورت غیرقانونی از کشور خارج شد)؛ «عبدالعلی بازرگان» (از سران گروهک نهضت آزادی و از اعضای اتاق فکر فتنه ۸۸ در خارج از کشور) قرار گرفتن نام این افراد در کنار افرادی چون حجاریان و تاجزاده و علویتبار، بیشازپیش بر پیوند طیف تندروی اصلاحطلب و جریان برانداز در خارج از کشور صحه میگذارد. ثانیاً؛ در آبان سال گذشته، بیتدبیری در بخشهایی از دولت اصلاحطلبان در کنار برنامهریزی گسترده دشمن در پشتیبانی از اغتشاشات خیابانی، منجر به قربانی شدن تعدادی از هموطنانمان شد. حال جریان اصلاحطلب بهعنوان بانی وضع موجود و متهم اصلی اتفاقات آبان ۹۸، ژست شاکی و منتقد به خود گرفته است؟!
💠🔸 صبح صادق؛ ارگان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سر امام حسین (ع) در اسرائیل (سرزمین های اشغالی) ؟ / زیارت گاهی که به جای آن بیمارستان ساخته شد
https://eitaa.com/joinchat/1094778939Ca32f4302c0
49.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 انتخاب شهادت
🔻 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در آخرین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۱۰
#یا_زین_العابدین_علیه_السلام
#یا_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#محرم۱۴۴۲
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
https://eitaa.com/joinchat/1094778939Ca32f4302c0
💠 دغدغه انقلابیماندن حوزه
(قسمت دوم)
🔸 آموزششان میدهد [پژوهشگر انقلاب] و بعد هم در همین مقیاس، اسلام را ابلاغ میکند. ابلاغ هم تنها ابلاغ به بدنه عمومی جامعه نیست، بخشی از مأموریت حوزه همکاری پژوهشی با دستگاههای علمی برای تولید علم دینی است؛ بخشی، همکاری برای ایجاد برنامهریزی اسلامی یا به تعبیری الگوی پیشرفت اسلامی است؛
🔖 بخشی، همکاری برای تولید دانش اسلامی، حداقل علوم انسانی اسلامی است؛ اینها ماموریتهای حوزه است؛ حوزهای که در این مقیاس پژوهش نکند نمیتواند انقلابی بماند؛ حوزهای که احساس نکند وارد درگیری عظیم جدیدی شده و این احساس به موضوع کار تبدیل نشود نمیتواند انقلابی بماند؛
⚠️ حوزهای که واحد مطالعهاش ایجاد تمدن نیست نمیتواند انقلابی بماند، صف خودش را جدا میکند. و در این صورت انقلاب اسلامی هم نمیتواند ادامه پیدا کند. اسلامیت انقلاب به این است که رفتار انقلابی متصل به فرهنگ اسلام شود و نقطه اتصال منطقیاش حوزه است.
📋 یادداشت رسالت، حجتالاسلام میرباقری
#شماره_34| #حوزه_علمیه