⭕️ آیت الله فاطمی نیا رضوان الله تعالی علیه:
بعد از سی سال مطالعه به این نتیجه رسیدم که ملاک #ایمان ارادت به حضرت زهرا سلام الله علیهاست،
ملاک بهشت رفتن ارادت به وجود نازنین حضرت زهرا سلام الله علیهاست
و هر کس در روی زمین در حال راه رفتن است
به صدقه سر حضرت زهرا سلام الله علیها است.
#الحمدلله_که_مادرمی
#الحمدلله_که_نوکرتم
#فاطمیه_خط_مقدم_ماست🏴
#فاطمیه
✳ غفلت زدايي حضرت فاطمه سلام الله علیها
شايد آن روزها بسياري از اصحاب و تابعين و كساني كه تازه مسلمان شده بودند نمي توانستند باور كنند دست هايي كه علي ( عليه السلام ) را كنار زده اند از سر هواپرستي چنين ستمي را مرتكب شده باشند؛ چون آن ها نيز به ظاهر سال ها در ركاب نبي اكرم ( صلي الله عليه وآله وسلم ) شمشير زده و به اسلام گرويده بودند و از اين رو ، كسي جرأت نمي كرد به آنان بدگمان باشد و آن ها را به بي ديني و خيانت متهم نمايد . مردم دو دسته بودند : يك دسته از ريشه دشمني و مخالفت با علي ( عليه السلام ) بي خبر بودند و دسته ديگر شهامت بيان حقايق را نداشتند؛ ولي حضرت زهرا ( عليها السلام ) با كمال شجاعت ماهيت كينه توزانه آنان را افشا كرد و ريشه هاي فاسد عداوت با مولا را برملا ساخت . حضرت فاطمه ( عليها السلام ) با اين حركت خود تحليل وقايع پيچيده سقيفه را آسان كرد و رمز و راز غربت و مظلوميت علي ( عليه السلام ) را گشود .
📘 از کتاب فاطمه(س) اسوه بشر آیتالله جوادی آملی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
اگر قیام فاطمی نبود ما الان کجا بودیم و در چه باوری از حقیقت اسلام بودیم ؟☝️
🔴 پیام جاودانه فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
🔻تاريخ كارش هميشه لوث است.
افرادى جنايتى را مرتكب مى شوند و بعد خودشان در قيافه يك دلسوز ظاهر مى شوند براى اينكه تاريخ را لوث كنند،
🔻-همان - كارى كه مأمون كرد:
امام رضا را شهيد مى كند، بعد خودش بيش از همه مشت به سرش مى زند و فرياد مى كند و مرثيه سرايى مى نمايد،
🔻و لذا تاريخ را در ابهام باقى گذاشته كه عده اى نمى توانند باور كنند كه مأمون بوده است كه امام رضا را شهيد كرده است. اين لوث تاريخ است.
🔻زهرا براى اينكه تاريخ لوث نشود، - به علی علیه السلام - فرمود مرا شب دفن كن.
لااقل اين علامت استفهام در تاريخ بماند:
پيغمبر يك دختر كه بيشتر نداشت؛
چرا بايد اين يك دختر شبانه دفن بشود و چرا بايد قبرش مجهول بماند؟!
🔻اين بزرگترين سياستى است كه زهراى مرضيه اعمال كرد كه اين در را به روى تاريخ باز بگذارد كه بعد از هزار سال هم كه شده بيايند و بگويند:
«وَ لِاىِّ الْامورِ تُدْفَنُ لَيْلًا»
«بِضْعَةُ الْمُصْطَفى وَ يُعْفى ثَراها»
🔻تاريخ بگويد: سبحان اللَّه!
چرا دختر پيغمبر را در شب دفن كنند؟!
مگر تشييع جنازه يك امر مستحبى نيست، آنهم مستحب مؤكَّد،
و آنهم تشييع جنازه دختر پيغمبر؟!
🔻چرا بايد افرادى معدود به او نماز بخوانند؟!
و چرا اصلًا محل قبرش مجهول بماند
و كسى نداند زهرا را در كجا دفن كرده اند؟!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره نبوی) ؛ ج16 ؛ ص188- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
#فاطمیه
#دفن_شبانه
📚 قطره ای از بیکران
#اشارات_دوستان از صفحه ۱۰۶
که در مباحثه شنبه مطرح شد👇👇👇👇
💦▪️یستفتونک ....(فتوا و استفتا )
یعنی از تو می پرسند ای پیامبر
💧همین نکته که مردم درک پرسش از پیامبر داشته باشند
اینکه دنبال حکم خدا باشند
خدا هم روشن فرموده تا گمراه نشوند
⁉️پس این همه گمراهی یعنی احساس وشعور استفتا نیست ......⁉️
💦▪️نکته ای که آیه ی آخر سوره ی نساء بحث احکام مالی و ارث هست .
مساله ای که بخاطرش چه اختلافات و جنگهایی در میان یک خانواده ها پیش می آید
چقدر این مساله مهمه که در آیات مختلف خداوند احکام مربوط به ارث .....را جزیی و دقیق بیان میکند .
💦▪️ای کاش درجامعه کنونی هم مردم بدانندکه درهرامری نمی توانندخودشان حکم کنند وبایدبه اهلش مراجعه کرد..
اینجاهم بحث ارث است که ازپیامبرصلوات الله علیه خواستندمشکلشان دراین باره حل کنند...
💦▪️و چقدر مردم در برابر امر خدا و حکم صریح خدا اظهار فضل می کنند و زیر سوال می برند
به جای اینکه با پرسش به حکمتها برسند ،
با پرسش وایجاد شبهه احکام را زیر سوال می برند
با وجود اظهار مسلمانی ، گاهی احکام غیر مسلمانان را عادلانه می دانند
💦▪️محتوای سوره نسا:
دعوت به ایمان و عدالت، عبرت از امت های پیشین، قطع رابطه دوستانه با دشمنان خدا، حمایت از یتیمان، احکام ازدواج و ارث، لزوم اطاعت از رهبر الهی، هجرت، جهاد در راه خدا و.... است.
که همه این تکالیف در سایه واتقواالله اول سوره حاصل شود
💦▪️چیزی که به نظر من می رسد از این دو ایه اول و اخر:
اول برابری مقام زن و مرد است که خداوند هر دو رو از نفس واحد خلق کرده و هیچ برتری جنسیتی وجود ندارد.
دوم اینکه خداوند برای حق و حقوق زن چه احترامی قائل شده و زنان راهم از ارثیه بهره مند میکند و اجازه نمیدهد حقوق زنان پایمال شود.
💦▪️درتمام این مواردیقین به اینکه کسی احکام الهی رومطرح کرده که رب ماست
ویبین الله لکم ان تضلوا
رعایت احکام الهی راهیست برای رهایی ازضلالت
💦▪️به همان میزانی که از اجرای احکام الهی فاصله گرفته شود میزان گمراهی هم بالا میرود.
چیزی که جامعه امروز با ان دست به گریبان است.
💦▪️باور اینکه خدا علیم است
خدا همه چیز را می داند
واینکه یقین به این باور حاصل شود ،زندگی را آسان می کند !
@ghatreiazbikaran
حفظ طایر خیال در نماز
بسیاری گمان میکنند که حفظ طایر خیال و رام نمودن آن از حیز امکان خارج است ، ولی با ریاضت و تربیت و صرف وقت میتوان آن را رام نمود و طریق عمده ی رام نمودن خیال عمل نمودن به خلاف است.
و آن چنان است که انسان در وقت نماز خود را مهیا کند که حفظ خیال در نماز کند و آن را حبس در عمل نماید و به مجرد اینکه بخواهد از چنگ انسان فرار کند آن را استرجاع نماید؛
و در هریک از حرکات و سکنات و اذکار و اعمال نماز ملتفت حال آن باشد و نگذارد سر خود باشد.و این در اول امر کاری صعب به نظر میآید ولی پس از مدتی عمل ودقت حتما رام میشود. ...و این امر باید با کمال تدریج و صبر انجام بگیرد..
📗 آداب نماز، امام خمینی ره ،ص 44
تذكرة الاولياء
@tezkar
نکته ای کلیدی در باب تمرکز حواس و کنترل ذهن پراکنده در نماز
و تاکید بر ریاضت وتربیت نفس واجرای مراقبه
در کلام امام راحل ..........
بادقت و آهسته بخونید تا درک بهتری حاصل شود 🖕
با عشق آسمان وزمین برپاشده
وباعشق کارها آسان وشیرین شود
❣❣❣❣❣❣❣
@ghatreiazbikaran
✨ بسم الله الرحمن الرحیم
✨ السلام علیک یا رسول الله
✨ السلام علیک یا بقیة الله
#جلسه_صدوسی
#صفحه_۱۰۷
#سوره_مبارکه_مائده
👇
📆 مرور جلسه شنبه گذشته
☀️۳ دی ۱۴۰۱ هجرے شمسے
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
👇👇👇🍃🍃🍃
#نکات_مهم صفحه ۱۰۷
🔸حرمت خون وسه نوع گوشت که تشریعش در سور قبلی وبعدی هم آمده است
و حرمت اکل میته
که فسق واثم است ......
🔸ایه امید بخش اکمال دین وتاکید بر ولایت بین ایات الاحکام
🔸یاس کفار بعد از نزول ایه ولایت وتمام شدن نعمت بر مومنین
🔸تاکید بر نترسیدن از کفار و فقط ترس از خدا ......
🔸کسی به اضطرار افتاد احکام حرمت برای او حکم ثانویه می شود زیرا خوف مرگ پیش آمده.....
و صفت مغفرت ورحمت الهی همانطور که با گناهان مستوجب عقاب ارتباط دارد ومایه محو عقاب آنها می شود
همچنین با منشا آن نافرمانیها که همان حکم خداست نیز متعلق می شود وآن را می آمرزد ........
🔸اشاره به حلیت وحلال ها وتعیین ضابطه ای کلی برای تشخیص حلال از حرام
🔸حلال آن چیزی است که تصرف در آن امری معقول وطیب باشد
🔸اشاره به تقوی واسم سریع الحساب خدا
🔸ذکر کلمه الیوم دوبار در این صفحه اشاره به منتی دارد که خدا به رخ بندگان مومن خود می کشد
یکبار برای ایه اکمال دین ودیگر برای رزق حلال طیبات
🔸کسی که به ایمان خود عمل نکند وبا کفر آن را بپوشاند ودر این کفر مداومت نماید دچار حبط عمل شده وخوبیهایش نابود می شود ودر اخرت از گروه زیانکاران است
اعاذنا الله من شرور انفسنا 🤲
📗برگرفته از کتاب تفسیر للمیزان ج ۵
@ghatreiazbikaran
#اشارات دوستان صفحه ۱۰۷ 👇
در تمامی روابط با پرهیز از کینه ها و حقدها و منیت ها و با اهداف الهی اگر دور هم جمع شدیم شاید مصداق تعاونوا علی البر و التقوی باشیم . با این نگاه که همه ی ما از یک نفس واحده ایم ....
محور جمع شدن ها و کارهای ما باید فقط و فقط حکم و خواست خدا باشد و دوست نداشتن ها و خوش نیامدن ها و محور دل و نفسانیت ها به کنار رود ...
وقتی به تمام زوایای زندگی نگاه می کنم
می بینم لحظه به لحظه ام درگروعهدیست که باخداوبادیگران دارم........
جمع سقیفه بر محور تعاونوا علی االاثم والعدوان بود و آثار و نتایجش هنوز باقی است
پناه میبریم به خداوند سبحان از جمع شدن بر محور اثم و عدوان
مهمترین عقد،عقدعبودیت وبندگیست
العبودبه جوهره کنههاالربوبیه
فکرمی کنم به میزانی که عبدوبنده باشیم
صفات متعالی هم درماظهورپیدامی کند
آیه ی طلایی الیوم یئس الذین کفروا در میان آیات و احکام حلال و حرام گوشت، حکم مروارید در صدف رو داره تا مروارید دزدیده یا مخدوش نشود
دین خداوند با ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام کامل شد و آنکس که ولایت امیرالمومنین را نپذیرفت دینش ناقص ماند و به وادی کفر و ضلالت رهنمون .
الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی علیه السلام
@ghatreiazbikaran
به مناسبت اینکه در سیر قرآنی مون به ایه اکمال دین و یأس کفار رسیدیم در ایام فاطمیه
توجه شما مخاطبان گرامی را به تفسیروتحلیل استاد شهید مرتضی مطهری در این باره جلب می کنم
در سه بخش 👇👇👇
حتما مطالعه کنید با دقت وتدبر
⭕️پاسخ به یک سؤال بسیار مهم تاریخی(۱)
🔸پرسش : چرا دستور پيامبر (صلى الله عليه و آله) درباره خلافت على (عليه السلام) اجرا نشد؟
چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم را درباره على عليه السلام ناديده گرفتند؟
🔹پاسخ :
♦️در این زمینه تحلیلها وتفسیرهای متفاوتی وجود دارد :
🔹نظريه اول :
اينكه بگوييم مسلمين يكباره همگی ، نسبت به اسلام و پيغمبر متمرد و طاغى شدند،
روى تعصبات قومى و عربى؛ به اين مسئله كه رسيد همه آنها يكمرتبه از اسلام رو برگرداندند.
🔹باید گفت:
وقايع بعد از غدیر نشان نمى دهد كه مسلمين يكمرتبه از اسلام و از پيغمبر به طور كلى رو برگردانده باشند كه نتيجه اش اين است كه بايد به حالت اول جاهليت خودشان و بت پرستى برمى گشتند.
🔸نظريه دوم :
بگوييم مسلمين نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند
ولى نسبت به اين يك دستور پيغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛
اين يك دستور به علل و جهات خاصى مثلًا كينه هايى كه از ناحيه پدركشتگى ها با على عليه السلام داشتند
يا به قول بعضى از اهل تسننِ امروز نمى خواستند كه نبوت و خلافت در يك خاندان جمع گردد ، تحملش برايشان مشكل بود.
یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سختگيرى و صلابت و انعطاف ناپذيرى على عليه السلام ، عامل نادیده گرفتن توصیه پیامبر نسبت به امام علی گردید.
🔸-نقد و ردّ تحلیلهای فوق - :
با اينگونه تحلیلها نمی توان حادثه به اين مهمى را توجيه كرد؛
چگونه میتوان گفت:
همه مسلمين يكمرتبه مرتد شدند و از اسلام برگشتند؟!
- اینکه بگوییم «مسلمين همه در اين يك مسئله تمرد پيشه كردند» خيلى بعيد نيست ولى آيا همه مسلمانها را مى شود گفت متمرد شدند.
🔹نظريه صحيح : مسلمين، اغفال شدند
🔹تبیین :
مسلمين در اين مسئله اغفال شدند؛
يعنى عده اى متمرد شدند،
آن عده زيرك متمرد، عامه مسلمين را در اين مسئله اغفال كردند.
🔹صحت این نظریه را مى توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»
استنتاج و نتيجه گيرى كنيم.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار))، ج25، ص: 197-185-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340