eitaa logo
📚 قطره ای از بیکران
83 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
213 ویدیو
7 فایل
☆مباحثه و تدبر در قرآن کریم☆ هر هفته یک صفحه 💮قطره از بیکران قران ونهج البلاغه💮 ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ السلام علیک یا رسول الله ✨ السلام علیک یا بقیة الله 👇 📆 مرور جلسه شنبه گذشته ☀️۳ دی ۱۴۰۱ هجرے شمسے 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 👇👇👇🍃🍃🍃
صفحه ۱۰۷ 🔸حرمت خون وسه نوع گوشت که تشریعش در سور قبلی وبعدی هم آمده است و حرمت اکل میته که فسق واثم است ...... 🔸ایه امید بخش اکمال دین وتاکید بر ولایت بین ایات الاحکام 🔸یاس کفار بعد از نزول ایه ولایت وتمام شدن نعمت بر مومنین 🔸تاکید بر نترسیدن از کفار و فقط ترس از خدا ...... 🔸کسی به اضطرار افتاد احکام حرمت برای او حکم ثانویه می شود زیرا خوف مرگ پیش آمده..... و صفت مغفرت ورحمت الهی همانطور که با گناهان مستوجب عقاب ارتباط دارد ومایه محو عقاب آنها می شود همچنین با منشا آن نافرمانیها که همان حکم خداست نیز متعلق می شود وآن را می آمرزد ........ 🔸اشاره به حلیت وحلال ها وتعیین ضابطه ای کلی برای تشخیص حلال از حرام 🔸حلال آن چیزی است که تصرف در آن امری معقول وطیب باشد 🔸اشاره به تقوی واسم سریع الحساب خدا 🔸ذکر کلمه الیوم دوبار در این صفحه اشاره به منتی دارد که خدا به رخ بندگان مومن خود می کشد یکبار برای ایه اکمال دین ودیگر برای رزق حلال طیبات 🔸کسی که به ایمان خود عمل نکند وبا کفر آن را بپوشاند ودر این کفر مداومت نماید دچار حبط عمل شده وخوبیهایش نابود می شود ودر اخرت از گروه زیانکاران است اعاذنا الله من شرور انفسنا 🤲 📗برگرفته از کتاب تفسیر للمیزان ج ۵ @ghatreiazbikaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستان صفحه ۱۰۷ 👇 در تمامی روابط با پرهیز از کینه ها و حقدها و منیت ها و با اهداف الهی اگر دور هم جمع شدیم شاید مصداق تعاونوا علی البر و التقوی باشیم . با این نگاه که همه ی ما از یک نفس واحده ایم .... محور جمع شدن ها و کارهای ما باید فقط و فقط حکم و خواست خدا باشد و دوست نداشتن ها و خوش نیامدن ها و محور دل و نفسانیت ها به کنار رود ... وقتی به تمام زوایای زندگی نگاه می کنم می بینم لحظه به لحظه ام درگروعهدیست که باخداوبادیگران دارم........ جمع سقیفه بر محور تعاونوا علی االاثم والعدوان بود و آثار و نتایجش هنوز باقی است پناه میبریم به خداوند سبحان از جمع شدن بر محور اثم و عدوان مهمترین عقد،عقدعبودیت وبندگیست العبودبه جوهره کنههاالربوبیه فکرمی کنم به میزانی که عبدوبنده باشیم صفات متعالی هم درماظهورپیدامی کند آیه ی طلایی الیوم یئس الذین کفروا در میان آیات و احکام حلال و حرام گوشت، حکم مروارید در صدف رو داره تا مروارید دزدیده یا مخدوش نشود دین خداوند با ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام کامل شد و آنکس که ولایت امیرالمومنین را نپذیرفت دینش ناقص ماند و به وادی کفر و ضلالت رهنمون . الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی علیه السلام @ghatreiazbikaran
به مناسبت اینکه در سیر قرآنی مون به ایه اکمال دین و یأس کفار رسیدیم در ایام فاطمیه توجه شما مخاطبان گرامی را به تفسیروتحلیل استاد شهید مرتضی مطهری در این باره جلب می کنم در سه بخش 👇👇👇 حتما مطالعه کنید با دقت وتدبر
⭕️پاسخ به یک سؤال بسیار مهم تاریخی(۱) 🔸پرسش : چرا دستور پيامبر (صلى الله عليه و آله) درباره خلافت على (عليه السلام) اجرا نشد؟ چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم را درباره على عليه السلام ناديده گرفتند؟ 🔹پاسخ : ♦️در این زمینه تحلیلها وتفسیرهای متفاوتی وجود دارد : 🔹نظريه اول‏ : اينكه بگوييم مسلمين يك‏باره همگی ، نسبت به اسلام و پيغمبر متمرد و طاغى شدند، روى تعصبات قومى و عربى؛ به اين مسئله كه رسيد همه آنها يك‏مرتبه از اسلام رو برگرداندند. 🔹باید گفت: وقايع بعد از غدیر نشان نمى‏ دهد كه مسلمين يك‏مرتبه از اسلام و از پيغمبر به طور كلى رو برگردانده باشند كه نتيجه‏ اش اين است كه بايد به حالت اول جاهليت خودشان و بت‏ پرستى برمى‏ گشتند. 🔸نظريه دوم‏ : بگوييم مسلمين نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند ولى نسبت به اين يك دستور پيغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛ اين يك دستور به علل و جهات خاصى مثلًا كينه‏ هايى كه از ناحيه پدركشتگى‏ ها با على عليه السلام داشتند يا به قول بعضى از اهل تسننِ امروز نمى‏ خواستند كه نبوت و خلافت در يك خاندان جمع گردد ، تحملش برايشان مشكل بود. یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سخت‏گيرى و صلابت و انعطاف‏ ناپذيرى على عليه السلام ، عامل نادیده گرفتن توصیه پیامبر نسبت به امام علی گردید. 🔸-نقد و ردّ تحلیلهای فوق - : با اينگونه تحلیلها نمی توان حادثه به اين مهمى را توجيه كرد؛ چگونه میتوان گفت: همه مسلمين يك‏مرتبه مرتد شدند و از اسلام برگشتند؟! - اینکه بگوییم «مسلمين همه در اين يك مسئله تمرد پيشه كردند» خيلى بعيد نيست ولى آيا همه مسلمانها را مى‏ شود گفت متمرد شدند. 🔹نظريه صحيح : مسلمين، اغفال شدند 🔹تبیین : مسلمين در اين مسئله اغفال شدند؛ يعنى عده‏ اى متمرد شدند، آن عده زيرك متمرد، عامه مسلمين را در اين مسئله اغفال كردند. 🔹صحت این نظریه را مى‏ توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ» استنتاج و نتيجه‏ گيرى كنيم. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 197-185-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ پاسخ به یک سؤال بسیار مهم تاریخی(۲) 🔸پرسش : چرا دستور پيامبر صلى الله عليه و آله درباره خلافت على عليه السلام اجرا نشد؟ ♦️نظريه صحيح : مسلمين اغفال شدند 🔻صحت این نظریه را مى ‏توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»(مائده/۳)استنتاج و نتيجه‏ گيرى كنيم. 🔻جمله اول آيه: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ ، يك واقعيت تاريخى را بيان مى‏ فرمايد: امروز (با نصب امير المؤمنين به خلافت در غدیر خم )كافران از دين شما مأيوس گشتند؛ يعنى از امروز ديگر كافران نااميدند كه از راه كفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله كنند، ديگر مأيوس شدند كه از اين راه نتيجه بگيرند، فهميدند كه ديگر اسلام را نمى ‏شود از بيرون كوبيد. 🔻در جمله دوم تأمين مى ‏دهد كه خيالتان از ناحيه آنها (کفار و دشمنان خارجی ) ناراحت نباشد : فَلا تَخْشَوْهُمْ‏ : مسلمانها! ديگر از كافران بيم نداشته باشيد و نگران نباشيد. 🔻قرآن در آيات زياد هميشه مسلمين را از خطر كفار بيم مى ‏داد. اما در اينجا بعد از حادثه نصب على عليه السلام به خلافت، مى‏ گويد ديگر بعد از اين بيمى نيست، از ناحيه آنها نگرانى نيست. 🔻جمله سوم خيلى عجيب است: وَ اخْشَوْنِ ‏: از ناحيه کفار بر دين خودتان نگران نباشيد اما از من بترسيد. 🔻معنايش اين مى‏ شود كه از ناحيه من نگران باشيد. يعنى چه از ناحيه خدا نگران باشيم؟ از ناحيه دشمن نگران نباشيم اما از ناحيه دوست و صاحب دين، از ناحيه خدا نگران باشيم! برعكس، از ناحيه خدا بايد اميدوار باشيم، پس چرا قرآن مى‏ گويد از ناحيه خدا نگران باشيد؟ نكته و جان كلام همين جاست. 🔻... معنى‏ «وَ اخْشَوْنِ» (از من بترسید ) این است که: از سنت و قانون من بترسيد؛ سنت من این است كه‏: هرگز نعمتى را از مردمى سلب نمى‏ كنم مگر اينكه آن مردم خودشان عوض شده و تغيير كرده باشند «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ‏ »(رعد : ۱۱) 🔻پس اى مسلمين! بعد از اين هر چشم‏زخمى كه به شما بخورد از داخل خود شما خورده است و هر آسيبى كه به جامعه اسلامى برسد از داخل جامعه اسلامى مى‏رسد نه از بيرون. بيرون به كمك داخل استفاده مى‏كند. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار)) ج۲۵ص 191-185-با تلخیص ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا