با عشق آسمان وزمین برپاشده
وباعشق کارها آسان وشیرین شود
❣❣❣❣❣❣❣
@ghatreiazbikaran
✨ بسم الله الرحمن الرحیم
✨ السلام علیک یا رسول الله
✨ السلام علیک یا بقیة الله
#جلسه_صدوسی
#صفحه_۱۰۷
#سوره_مبارکه_مائده
👇
📆 مرور جلسه شنبه گذشته
☀️۳ دی ۱۴۰۱ هجرے شمسے
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
👇👇👇🍃🍃🍃
#نکات_مهم صفحه ۱۰۷
🔸حرمت خون وسه نوع گوشت که تشریعش در سور قبلی وبعدی هم آمده است
و حرمت اکل میته
که فسق واثم است ......
🔸ایه امید بخش اکمال دین وتاکید بر ولایت بین ایات الاحکام
🔸یاس کفار بعد از نزول ایه ولایت وتمام شدن نعمت بر مومنین
🔸تاکید بر نترسیدن از کفار و فقط ترس از خدا ......
🔸کسی به اضطرار افتاد احکام حرمت برای او حکم ثانویه می شود زیرا خوف مرگ پیش آمده.....
و صفت مغفرت ورحمت الهی همانطور که با گناهان مستوجب عقاب ارتباط دارد ومایه محو عقاب آنها می شود
همچنین با منشا آن نافرمانیها که همان حکم خداست نیز متعلق می شود وآن را می آمرزد ........
🔸اشاره به حلیت وحلال ها وتعیین ضابطه ای کلی برای تشخیص حلال از حرام
🔸حلال آن چیزی است که تصرف در آن امری معقول وطیب باشد
🔸اشاره به تقوی واسم سریع الحساب خدا
🔸ذکر کلمه الیوم دوبار در این صفحه اشاره به منتی دارد که خدا به رخ بندگان مومن خود می کشد
یکبار برای ایه اکمال دین ودیگر برای رزق حلال طیبات
🔸کسی که به ایمان خود عمل نکند وبا کفر آن را بپوشاند ودر این کفر مداومت نماید دچار حبط عمل شده وخوبیهایش نابود می شود ودر اخرت از گروه زیانکاران است
اعاذنا الله من شرور انفسنا 🤲
📗برگرفته از کتاب تفسیر للمیزان ج ۵
@ghatreiazbikaran
#اشارات دوستان صفحه ۱۰۷ 👇
در تمامی روابط با پرهیز از کینه ها و حقدها و منیت ها و با اهداف الهی اگر دور هم جمع شدیم شاید مصداق تعاونوا علی البر و التقوی باشیم . با این نگاه که همه ی ما از یک نفس واحده ایم ....
محور جمع شدن ها و کارهای ما باید فقط و فقط حکم و خواست خدا باشد و دوست نداشتن ها و خوش نیامدن ها و محور دل و نفسانیت ها به کنار رود ...
وقتی به تمام زوایای زندگی نگاه می کنم
می بینم لحظه به لحظه ام درگروعهدیست که باخداوبادیگران دارم........
جمع سقیفه بر محور تعاونوا علی االاثم والعدوان بود و آثار و نتایجش هنوز باقی است
پناه میبریم به خداوند سبحان از جمع شدن بر محور اثم و عدوان
مهمترین عقد،عقدعبودیت وبندگیست
العبودبه جوهره کنههاالربوبیه
فکرمی کنم به میزانی که عبدوبنده باشیم
صفات متعالی هم درماظهورپیدامی کند
آیه ی طلایی الیوم یئس الذین کفروا در میان آیات و احکام حلال و حرام گوشت، حکم مروارید در صدف رو داره تا مروارید دزدیده یا مخدوش نشود
دین خداوند با ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام کامل شد و آنکس که ولایت امیرالمومنین را نپذیرفت دینش ناقص ماند و به وادی کفر و ضلالت رهنمون .
الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی علیه السلام
@ghatreiazbikaran
به مناسبت اینکه در سیر قرآنی مون به ایه اکمال دین و یأس کفار رسیدیم در ایام فاطمیه
توجه شما مخاطبان گرامی را به تفسیروتحلیل استاد شهید مرتضی مطهری در این باره جلب می کنم
در سه بخش 👇👇👇
حتما مطالعه کنید با دقت وتدبر
⭕️پاسخ به یک سؤال بسیار مهم تاریخی(۱)
🔸پرسش : چرا دستور پيامبر (صلى الله عليه و آله) درباره خلافت على (عليه السلام) اجرا نشد؟
چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم را درباره على عليه السلام ناديده گرفتند؟
🔹پاسخ :
♦️در این زمینه تحلیلها وتفسیرهای متفاوتی وجود دارد :
🔹نظريه اول :
اينكه بگوييم مسلمين يكباره همگی ، نسبت به اسلام و پيغمبر متمرد و طاغى شدند،
روى تعصبات قومى و عربى؛ به اين مسئله كه رسيد همه آنها يكمرتبه از اسلام رو برگرداندند.
🔹باید گفت:
وقايع بعد از غدیر نشان نمى دهد كه مسلمين يكمرتبه از اسلام و از پيغمبر به طور كلى رو برگردانده باشند كه نتيجه اش اين است كه بايد به حالت اول جاهليت خودشان و بت پرستى برمى گشتند.
🔸نظريه دوم :
بگوييم مسلمين نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند
ولى نسبت به اين يك دستور پيغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛
اين يك دستور به علل و جهات خاصى مثلًا كينه هايى كه از ناحيه پدركشتگى ها با على عليه السلام داشتند
يا به قول بعضى از اهل تسننِ امروز نمى خواستند كه نبوت و خلافت در يك خاندان جمع گردد ، تحملش برايشان مشكل بود.
یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سختگيرى و صلابت و انعطاف ناپذيرى على عليه السلام ، عامل نادیده گرفتن توصیه پیامبر نسبت به امام علی گردید.
🔸-نقد و ردّ تحلیلهای فوق - :
با اينگونه تحلیلها نمی توان حادثه به اين مهمى را توجيه كرد؛
چگونه میتوان گفت:
همه مسلمين يكمرتبه مرتد شدند و از اسلام برگشتند؟!
- اینکه بگوییم «مسلمين همه در اين يك مسئله تمرد پيشه كردند» خيلى بعيد نيست ولى آيا همه مسلمانها را مى شود گفت متمرد شدند.
🔹نظريه صحيح : مسلمين، اغفال شدند
🔹تبیین :
مسلمين در اين مسئله اغفال شدند؛
يعنى عده اى متمرد شدند،
آن عده زيرك متمرد، عامه مسلمين را در اين مسئله اغفال كردند.
🔹صحت این نظریه را مى توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»
استنتاج و نتيجه گيرى كنيم.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار))، ج25، ص: 197-185-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340