گفت:
هیچکی نتونست رفاقت و دوستی رو معنا کنه جز گذر زمان و بازی های روزگار...
#زمان #رفاقت
@ghazaleh_shabani
گاهی اوقات لازم نیست به بهانههای کسی
گوش کنید، عملکرد شخص تمام حقیقت را
میگوید.
@ghazaleh_shabani
شما روی زمین نمی ایستید
این قانون جاذبه زمین نیست
که شما را نگه می دارد
شما روی لیاقت خود می ایستید
بر روی شخصیتتان
کوه لیاقت و شخصیت ساختنی است
تنها قانون همین است.
@ghazaleh_shabani
اکثر آدم هایی که ما را رنج می دهند، رنج کشیده هایی هستند که نتوانسته اند از زخم های خودشان عبور کنند.
@ghazaleh_shabani
گاهی سکوت میکنی؛
چون اینقدر رنجیدی که نمیخوای حرف بزنی ...
گاهی سکوت میکنی ،
چون واقعا هیچ حرفی برای گفتن نداری ...
سکوت گاهی یک انتظاره و گاهی هم یک اعتراض!
اما بیشتر وقت ها سکوت برای اینه که هیچ کلمه خاصی
نمیتونه غمی رو که تو وجودت داری توصیف کنه
و این یعنی همون حس تنهایی ...
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این ناتمامیِ زندگی
تنها چیزی که منجی آدمی است
عشق است...❣
#چاووشی
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حوالیِ تو دلتنگی چگونه است؟؟
اینجا که باران میزند!🌧🌱
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله #شب_زیارتی #حاج_قاسم #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراد ما وصال توست از دنیا و از عقبی
وگرنه بی شما قدری نباشد دین و دنیا را ای دوست...
#غزاله_شعبانی_سرخنی #مراد
@ghazaleh_shabani
چقدر فکر میکنی هزینه ۱ شب پیتزا خوردنته؟
۲۰۰ تومن ؟
۵۰۰ تومن؟
۱ میلیون تومن؟
نه اشتباه نکن
فکر کن تو ماهانه ۱۰ میلیون حقوق بگیری
وآخر این هفته یک پیتزا بخوای بخری که با مخلفاتش در بهترین حالت بشه دست کم ۳۰۰ هزار تومن… تا اینجا اوکی ؟
الان فکر میکنی کارت رو کشیدی و ۳۰۰ پول دادی و …
در اصل تو ۳۰۰ هزار تومن پول ندادی
تو ۱ روز کاریتو یعنی ۸ ساعت از عمرت رو دادی
و یک پیتزا خوردی
فهمیدی چی شد زندگی ما قابل تبدیله
پول به زمان
زمان به پول
حالا از این به بعد خواستی برای کسی وقت بزاری ببین معادل چه مقدار ریالی داری هزینه میکنی
یا اگر خواستی هزینه ای کنی ببین معادل چه مقدار از عمر و زندگیته
اونجا میفهمی که ارزشش رو داره یا نه …
#عمر #زندگی
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«تودرپناه خدایی و خدا هرگز دیرنمی کند..»
@ghazaleh_shabani
❇️ در شرایط فعلی«کنشگران فعال » برنده ی جنگ شناختی _ ادراکی هستند .
🛑فتنه ۱۴۰۱ به ما فهماند که شیوه جنگها عوض شده و فقط با نگاه امنیتی نمیتوان آنرا خنثی کرد.. جنگ های جدید همگی هیبریدی_ترکیبی است .... یعنی همزمان چندین نوع جنگ بصورت همزمان و ترکیبی انجام میشود مانند :
۱_جنگ سخت، نبرد نظامی سنگین
۲_حملات به مرزها و اقدامات گروهک ها
۳_اقدامات مخل امنیت و بمب گزاری
۴_جنگ اقتصادی و تحریم
۵_جنگ سیاسی، انتخاباتی،براندازی نرم ، نافرمانی مدنی وانقلاب های رنگین
۶_جنگ روانی
۷_جنگ سایبری
۸_جنگ شناختی، ادراکی
🔹اکنون با نوع جدیدی از جنگ های شهری،«نافرمانی مدنی ناشی از تغییر و تقابل شناخت ها فرهنگ (تغییر نسل)» مواجهیم .
🔹 بخش مهم این پروژه، جنگ شناختی_ ادراکی است و دست بر تر با راوی خبر اول است...جنگ، جنگ روایت هاست...«زمان» عاملی حیاتی است،، آنکه از موضع آفندی سریعتر روایت کند میبَرد و طرف مقابل در موضع پدافندی هر چقدر هم خوب دفاع کند تلفات می دهد چون اعصاب و روانی که بهم ریخته به سختی آرام خواهد شد اینجاست که رهبری می فرمایند: بدنبال پرت کردن حواس نظام از مسیر اصلی هستند...
🔹جنگ شناختی غیرطبیعی نیست؛ آنچه غیرطبیعی است غَفلت مسئولان و رسانههاست که به هشدارهای رهبری انقلاب در این زمینه خوب توجه نمیشود.
همیشه با هزینه های سنگین در کف میدان، به اهمیت تدابیر رهبری پی بردیم و خدا کند که این هزینه های اخیر، ما را کفایت کند برای درک شیوه جنگ های آینده...
🔹از موارد مهمی که جنگ شناختی از آن اثر میپذیرد و باعث میشود که این نوع جنگ در اولویت قرار گیرد، «تغییر در آرایش رسانهای» است.
تغییر در آرایش رسانهای که محصول پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی است، باعث شده جنگ شناختی در کانون توجه کنشگران قرار گیرد.
🔻 محدودیت رسانههای سنتی در تولید و توزیع اخبار و بدنبال آن توجه به این پدیده که هر فردی میتواند در «هر مکانی»، «هر زمانی» و با «هر زبان» و «ابزاری» پیام تولید و منتشر کند باعث شده که نقش رسانههای جمعی و مطبوعات کمرنگ شده است.
🔹اکنون مانند گذشته نیست که یک نفر تولید کننده و بقیه استفاده کننده باشند. بلکه همه افراد در عینحال که مصرفکننده هستند، تولیدکننده و توزیعکننده هم هستند، بنابراین در جنگ شناختی کسانی پیروز و اثرگذار هستند که مدیریت سوژهها، جملات و واژهها، چینش تصاویر را بدست گیرند.
چیزی شبیه اتاق طرح ریزی عملیات در دفاع مقدس ولی در حوزه «خبر»
🔹در جنگ شناختی با شلیک «خبر داغ» یا «سوژه»به ذهن مخاطب میتوان در او فعل و انفعال ایجاد کرد او را وادار به عمل یا عکس العمل نمود...اتاق جنگ باید بداند مهمات خبری را چگونه مدیریت کند...تشکیل "مرکز هماهنگی پشتیبانی آتش" در سطوح کشوری ، استانی و شهرستانی یک امر ضروری است...اتاق جنگ باید بداند کدام خبر برای کدام مخاطب است ، آنچنان اخبار(مهمات) باید به خوبی طراحی، بارگزاری و شلیک شوند که آماج ذهنی را مورد هدف قرار داده و اثر شبهات ذهنی و اخبار کذب را در جامعه خنثی نماید.
🔹در اتاق های طرحریزی که شبیه اتاق جنگ عمل میکند باید افرادی حضور یابند که به شگردهای خبرسازی، خبر پروری، ترفندهای عملیات روانی، جنگ شناختی، جنگ های هیبریدی _ ترکیبی مسلط باشند ... افرادی حضور یابند که بدانند در آن مقطع در فضای ذهنی نیروهای خودی،بیطرف و مخالف در آن حوزه ی جغرافیایی چه میگذرد...در فضای مجازی آن چه می گذرد... روی کدام خبر کار شود و از کنار کدام خبر رد شد...جنگ، جنگ اخبار و روایت هاست ...برد با کسی است که زودتر، دقیق تر، حرفه ای تر بر ذهن دیگران اثر بگذارد ...
🔹در آرایش جدید رسانهای، «کنشگران فعال» برنده جنگ شناختی هستند و کنشگران الزاما در کف خیابان یا در موقعیت مکانی یا بازه زمانی خاص حضور ندارند ، حتی میتوان از لشکریان رباتیک یا فیک برای این امر استفاده نمود... برجسته سازی خبر و ضریب دادن به آن یک شیوه مرسوم است، پروژه ی تکرار را به آن اضافه نموده بعد ببینید چه خواهد شد ...
✅درجنگ شناختی کسانی پیروز هستند که:
🔻۱_ آرایش جدید رسانهای را بشناسند .
🔻۲_ بتوانند از سلاح ها ، مهمات و ابزارهای جدید استفاده حداکثری کنند.
🔻۳_ بپذیرند که مدل تولید، توزیع و دریافت اخبار عوض شده است .
🔹اکنون میتوان به اهمیت «مرحله پیشرفته تر جنگ روانی» پی برد که چگونه انسان را تبدیل به نیروی جنگی کف خیابان می کند
علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، هنوز هم به اهمیت رسانههای اجتماعی پی نبرده ایم و بخشهای مختلف در «کنشگری در این حوزه» تردید دارند و همین مسئله آسیبپذیری در جنگ شناختی را موجب شده است.
#جنگ_شناختی
@ghazaleh_shabani
مومن واقعی چگونه است؟؟؟
ببین برای آدم های اطرافت چقدر آدم امنی هستی ... اون موقع اسمتو بزار مومن وگرنه مثل بقیه انسان هستی...
#مومن #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو آه منی اشتباه منی...
تو همسفر نیمه راه منی...
پناه منی تکیه گاه منی...
که زمزمه ات مانده در گوشم...
#موسیقی #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذات خوب چیزیه که هرکسی ندارش
و خیلی جاها ما چوب همین ذات درستمونو خوردیم ،
ولی حداقلش وجدانمون راحته
این یه دنیا می ارزه
#ذات #مرام #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یاد بگیریم به هیچ ویدیویی اعتماد نکنیم، یا حداقل احتمال بدیم که شاید واقعی نباشه.
#هوش_مصنوعی
@ghazaleh_shabani
15.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هوش مصنوعی چگونه میتواند به سلاح جنگها تبدیل شود؟
🔹هوش مصنوعی برای دموکراسی، اقتصاد، مشاغل، حریم خصوصی، رسانههای اجتماعی، هنر، عدالت و حتی جنگ خطرناک است
🔺اریک اشمیت، مدیر سابق گوگل:
🔹در اغلب موارد هوش مصنوعی شما را سریعتر، بهرهورتر و بهتر در کار خودتان میکند؛ اما افراد بد هم این فناوری را برای کارهای شرورانه شان در اختیار دارند
#هوش_مصنوعی
@ghazaleh_shabani
🔰پیگیر باش تا نتیجه بگیری!
🔸خیلیها ایدههای بزرگی توی سرشون دارن و میخوان اون رو به نتیجه برسونن، ولی گاهی برای فعالیت متمرکز و مستمر، همت نمیکنن و همین باعث میشه حرکت پرشتاب نداشته باشن و اوج هم نگیرن.
@ghazaleh_shabani
🔰این ١۴تا نصحیت برای تو اگه کمتر از 30 سالته:
🔹خودتو بیشتر دوست داشته باش
🔸 بیشتر ریسک کن
🔹خودت رو با دیگران مقایسه نکن
🔸بیشتر کتاب بخون
🔹هدف داشته باش
🔸اینو بدون که مسئولیت صفر تا صد زندگیت با خودته
🔹نه گفتن رو یادبگیر
🔸وابستگی رو حذف کن
🔹روی ذهنت کار کن
🔸یادبگیر هوشمندانه کار کنی
🔹به چرندیات اجازه ی ورود به ذهنت نده
🔸علاقت رو پیدا کن
🔹مدرسه یا دانشگاه برو ولی درکنارش مهارت پول سازی رو یاد بگیر
@ghazaleh_shabani
🔰 تیر و کمان را به جای دیگری بزنیم...
🔺نقدی کوتاه از انتشار این خبر از یک رسانه👇👇👇
#انقلاب #امید #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
🔰بعضی اتفاقات در عین اینکه مرسوم هست ولی دارای ابعاد پنهانی می باشد که حتی شاید برای نویسنده هم این ابعاد پنهانی، روشن نباشد...
خوب مسلما هر جابه جایی دارای واکنش های منفی و مثبت با هدف های مختلفی می باشد و هر رسانه بر اساس خوراکی که می گیرد موضع خود را می گیرد ولی چند نکته برای حال امروز باید مورد توجه قرار بگیرد:
1. تمام بازی های ضد ایرانی ها را در این چندسال اخیر نگاه کنید هدف از بین بردن امید مردم ایران در خصوص حل مشکلات می باشد و همین امید بوده که همه جا باعث تحول جامعه شده است، چرا راه دور برویم انقلاب و جنگ تحمیلی و مقابله با دشمن همه بر اساس خود باوری هر ایرانی به خود و کشورش بوده، یا در حضور در انتخابات مردم به امید تحول و تغییر در این امر شرکت داشته اند حال دولتی با تاکیید بیشتر بر این امر شروع به کار کرده است را با این مدل نوشته ها تیرنهایی را بر دل حامیان انقلاب بزنید و بذر نا امیدی کاشته شود تا به هدف دشمنان کمک کنید؟؟
در ادامه عرض کنم منظور من چشم پوشی از مشکلات موجود نیست بلکه می گویم با توجه به مشکلات و کم و کاستی ها با امید تحول ایجاد کنیم... انگیزه جبهه انقلاب گرفته نشود...
2.با برچسب زدن به این و آن تغییری در ساختار ایجاد نمی شود و با برچسب زدن هم کسی متخصص نمی شود، با القاب بازی نکنیم، با کلمات به افراد چگالی ندهیم، در حال حاضر کشور نیازمند افراد متخصص و متعهد می باشد اگر وجود دارند پیدا شوند حمایت شوند اگر وجود ندارد تربیت شود.. کاری نکنیم که افراد با نقاب های مختلف و براساس شرایط وارد حوزه سیاست گذاری و اجرائیات کشور بشوند برای فقط جایگاه گرفتن و رزومه سازی.... با همین مدل رزومه سازی هاست که کلی مدیر فشل را تربیت کردیم و داریم نتیجه اشو لمس میکنیم...
شو بازی اصلاحات و اصولگرایی دیگر کافی می باشد. یاد بگیریم عملکرد، اهداف، تخصص مدیران را مورد معیار قرار بدهیم.
3.این مدل متن زدن متاسفانه از دهه های خیلی قبل خصوصا دهه 70 رواج پیدا کرد چه افراد بزرگی که با این مدل متن ها مورد هجمه قرار گرفتن بهتره سبک های سنتی را کنار بزاریم چون اگه تاحالا جواب میداد حتما مشکلات حل میشد...
در آخر عرض کنم بنده افراد داخل متن را نمیشناسم و متن یک نقد دلسوزانه به روند حال حاضر کشور می باشد...
#انقلاب #امید #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
خانم تحلیل گر
🔰 تیر و کمان را به جای دیگری بزنیم... 🔺نقدی کوتاه از انتشار این خبر از یک رسانه👇👇👇 #انقلاب #امید #
اقدام مشکوک یعنی تایید حضور نفوذ در بدنه دولت!!!!!!
این افراد مخل کار دولت کی از بین می روند؟؟
با هر دولتی به یک شکلی عملیات انجام می دهند....
نمونه بارزشان هم ترور های دهه 60 و 80 می باشد...
#نفوذ #دولت #غزاله_شعبانی_سرخنی
@ghazaleh_shabani
🔻خنده بر لبان فرماندار سابق آمل
🔹سیدعباس حسینی، طی حکمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران شد.
🔸سید عباس حسینی، فرماندار سابق شهرستان آمل، با حکم استاندار مازندران به سمت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران منصوب و طی مراسمی در سمت جدید خود معرفی شد.
🔸در این مراسم از حسن خیریانپور، معاون سابق این امور قدردانی و تودیع شد.
🔸سید عباس حسینی، طی روزهای قبل از سمت فرمانداری شهرستان آمل، کنار گذاشته شد که حواشیهایی به همراه داشت که میتوان به تغییر نام صفحه فضای مجازی از نام "فرمانداری شهرستان آمل" به "صفحه شخصی سیدعباس حسینی" اشاره کرد.
🔸لازم به ذکر است که در حال حاضر، ذاتالله زارعی سرپرست فرمانداری شهرستان آمل است که پیشتر مدیرکل ستاد انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مازندران بود.
#غزاله_شعبانی_سرخنی #ایسکانیوز
#آمل
@ghazaleh_shabani
شاید یه روزی به این حرف برسی که آرامش داشتن کنار یه نفر از عاشق اون یه نفر بودن مهم تره...
@ghazaleh_shabani
گفت : اگه یه ماشین زمان داشتی ،
باهاش میرفتی گذشته یا آینده ؟
+ دستامو دور لیوانِ چای سفت حلقه کرده بودم ،
نگاش کردم ، گفتم : هیچکدوم !
- گفت : دِ بگو دیگه ، یکیشونه انتخاب کن !
+ گفتم : اگه ماشین زمان داشتم ،
نه میرفتم گذشته ، نه میرفتم آینده !
- گفت : پس چیکار میکردی دیوونه ؟!
+ گفتم : زمان رو همین جا متوقف میکردم و
تا ابد به بهونهی سرد شدنِ این فنجون چای
همین جا پیش تو میموندم...
@ghazaleh_shabani
می گویند همسرِ حميد مصدق
"لاله خانم " روی درِ ورودی سالن خانه شان با خط درشت نوشته بود :
حميد بيماری قلبی دارد
لطفا مراعات کنيد و بيرون از خانه سيگار بکشيد.
خود حميد مصدق هم می آمد بيرون سيگار می کشيد و می گفت :
به احترام لاله خانم است!
گاهی نگهداشتنِ حرمتِ کسی که دوستش داری، هزار بار از گفتنِ دوستت دارم با ارزشتره...!
@ghazaleh_shabani
یه روزی یکی بهم گفت:
برات کسیو آرزو میکنم که اگه دستتو بریدی
اون بیشتر دردش بگیره :)
همینقدر ساده!
@ghazaleh_shabani
بعضي ها
شبیه عطر بهار نارنج هستند؛
آنقدر عمیقند که عطر بودنشان را
می توانی تا اخرین ثانیه عمرت در وجودت ذخیره کنی…
بعضی ها آرامش مطلقند
لبخندشان…
تلالو برق چشمانشان…
و اصل ِ کار تپش قلبشان ؛
انگار که یک دنیا آرامش را به وجودت تزریق میکند
وآنقدر عزیزند؛
آنقدر بزرگند ؛
که میترسی نباشند و تو بمانی و یک دنیا حسرت…
اصلا خداوند در خلقت بعضی ها سنگ تمام گذاشته
سایه شان کم نشود از روزگارمان...🌱❤️
@ghazaleh_shabani
🔰 اطلاعات نادرست (misinformation)
به نگرانی اول بسیاری از مردم دنیا تبدیل شده است، مثلا در آمریکا مردم خطر این پدیده را از تروریسم، تغییرات اقلیمی، و نژادپرستی بیشتر میپندارند. اما سه پژوهشگر علوماجتماعی، روانشناسی و رسانه، با توسل به یافتههای تجربی معتقدند که در مورد «خطر» اطلاعات نادرست بهشدت مبالغه شده: نه میزان رواج و گردش اطلاعات نادرست آنچنان عظیم و خطرناک است و نه میزان تاثیر و مقبولیت اینگونه اطلاعات نزد افکار عمومی آنچنان گسترده و چشمگیر است.
✅اطلاعات نادرست منشا تحولات اجتماعی عظیمی چون بیاعتمادی به نهادهای اجتماعی و رسانه تلقی میشوند، اما در واقعیت سهم کوچکی از اطلاعات مصرفی روزانه مردم را تشکیل میدهند. با این وجود، یک نوع «وحشتزدگی اخلاقی» حول بحث اطلاعات نادرست وجود دارد که ترس از آن را بهصورت زنجیرهوار در ادبیات رسانهها، سیاستگذاران، و متخصصان باز تولید میکند.
✅ آلتای و همکارانش به ۶ برداشت غلط یا کژفهمی دربارهی پدیدهی اطلاعات نادرست اشاره میکنند. این کژفهمیها به ترتیب عبارتند:
• اطلاعات نادرست مشکلی محدود به شبکههای اجتماعی است
• اینترنت مملو از اطلاعات نادرست است
• دروغ سریعتر از حقیقت منتشر میشود
• مردم هرآنچه را که در اینترنت میبینند باور میکنند
• بسیاری از مردم گمراه شدهاند
• اطلاعات نادرست تاثیر بالایی بر رفتار افراد دارد
✅ نخبگان سیاسی و رسانههای طرفدار آنها میتوانند در انتشار اطلاعات نادرست، گوی سبقت را از شبکههای اجتماعی بربایند و با سوءاستفاده از امکانات شبکههای اجتماعی (مانند هشتگ)، در شکلگیری مکالمات عمومی در فضای آنلاین نقش ایفا کنند
✅ با توجه به چنین محدودیتهایی باید در مورد نقش شبکههای اجتماعی در زمینه اطلاعات نادرست محتاطانهتر قضاوت کنیم و در عوض توجه خود را به مطالعهی اطلاعات نادرست در رسانههای قدیمی و شبکههایی که آنلاین نیستند معطوف کنیم.
✅ حجم کل اخبار مصرفی روزانه مردم چندان قابلتوجه نیست. به طور متوسط هر آمریکایی کمتر از ۱۰ دقیقه در روز صرف اخبار میکند و این رقم برای هر فرانسوی کمتر از ۵ دقیقه است. سهم اطلاعات نادرست دریافتی هر آمریکایی و هر فرانسوی چیزی حدود ۱۵/۰درصد تخمین زده میشود. بنابراین، نه اینترنت پر از اخبار است و نه اخبار آنلاین مملو از اطلاعات نادرست است، و نه لزوما دروغ سریعتر از حقیقت در فضای عمومی منتشر می شود.
✅ بهطور کلی اطلاعات نادرست در مقایسه با اطلاعات درست در فضای آنلاین توجه کمتری به خود جلب میکنند. برای درک بهتر اعداد بزرگ و دادههای کلان باید آنها را در بستر کلیت اکوسیستم اطلاعاتی جامعه هدف فهم کرد.
✅ این تصور که قرارگرفتن در معرض اطلاعات نادرست (یا درست) تاثیر زیاد و مستقیمی بر نگرش و رفتار مردم دارد به نظر آلتای و همکارانش ریشه در یک تصور اشتباه دارد، تصوری که در آن ایدههای مختلف «ویروس»هایی تلقی میشوند که به راحتی از ذهنی به ذهن دیگر منتقل میشود. اما در عمل زمانیکه مردم با اطلاعاتی مواجه میشوند، پیوسته آن را بازتفسیر میکنند و پیش از ارسال آن به دیگران هم این اطلاعات را بر اساس عقیده و برداشت خود اصلاح میکنند.
✅ پدیدهای به نام «شستشوی مغزی» وجود ندارد. اطلاعات از مغزی به مغز دیگر، مانند ویروس از بدنی به بدن دیگر منتقل نمیشوند. حتی یک توییت واحد در اذهان خوانندگان مختلف بهاشکال متفاوتی بازنمایی میشود، و هر بازنمایی تنها بازتاب ناقصی از ذهن و عقاید آن شخص است. این تصور ویروسگونه از ارتباطات یک تصور غلط و منسوخ است که مخاطلبان را تنها مصرفکنندگان منفعل اطلاعات میپندارد.
✅ این تصور اشتباه از «مسریبودن» اطلاعات نادرست برخی از پروژههای تحقیقاتی را از ابتدا به بیراهه میکشاند، چون این تحقیقات را به سوالاتی چون «چرا مردم فریب اخبار کذب را میخورند» یا «چگونه مردم را بیشتر دقیق و محتاط کنیم» جلب میکنند که الزاما به ریشه مساله اطلاعات نادرست نمیپردازند.
✅ گاهی واقعا افراد آنچه را که در اینترنت میبینند باور میکنند. اما حتی وقتی مخاطب، اطلاعات نادرست را باور میکند این الزاما به معنی تغییر عقیده یا رفتار او نیست. اولا، افراد اکثرا اطلاعات نادرستی را که با هم تجانس سیاسی دارند مصرف میکنند. بهعبارتی آنها اطلاعات نادرستی که پیش از این با آن موافق بودهاند یا در معرض موافقت با آن قرار داشتهاند را میپذیرند. ازاینرو چندان محتمل نیست که این اخبار نادرست جدید آثاری فراتر از آنچه پیشتر بر رفتار فرد داشته ایجاد کند. ثانیا، حتی زمانی که اطلاعات نادرست نظر افراد را تغییر میدهد و به شکلگیری باورهای نادرست جدید منجر میشود، معلوم نیست که این باورهای نادرست به رفتار منتهی شود.
@ghazaleh_shabani