این فیلم کوتاه رو گذاشتم تا شما هم اگر فرزندی دارید یا در بین فامیل تون نوجوانی رو می شناسید که علاقه منده و می تونه چنین قصه های کوتاهی رو روایت کنه برام بفرستید تا در این کانال قرار بدم .
فقط دوربین یا موبایل تون باید ثابت باشه و در صورت امکان در مقابل یک پسزمینه ساده و زیبا قصه اش رو تعریف کنه.
از رو کاغذ نخونه و اگر دختره حجاب کامل داشته باشه.
فقط صدای راوی به گوش برسه و کامل هم خودش رو معرفی کنه. (اسم و پایه تحصیلی و نام شهر ) .
قصه هم حداقل ۲ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه باشه.
از پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هم می شه به عنوان قصه گو ازشون دعوت کنین. واسه اونا محدودیت زمانی نداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 قصه های زندگی( حوسنی مازندرانی)
#قصه_های_مازندرانی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇👇
https://eitaa.com/ghessehayezendeg
سلام دوستان. صبح شما به خیر و خوشی.
امشب قراره ادامه ماجرای حمزه و منصوره رو که برای ناکام گذاشتن نقشه شوم خان بی رحم رهسپار قم شدند ، با هم ببینیم و بشنویم.
پس با ما همراه باشید با قسمت ششم از پادکست "مردان سیاهپوش" در ساعت ۲۱ امشب.
و اما تا لحظاتی دیگه قسمت دوم آموزش دیالوگ نویسی رو تقدیم حضورتون می کنیم.
🔰 آموزش داستان نویسی
💠 قسمت سیزدهم
📌 دیالوگ نویسی
▪️ قسمت دوم و پایانی
حسام معینی
3. زبان کاراکتر رو از واقعیت دور نکنید.
یادم میاد چند وقت پش تلویزیون یه سریال پخش میکرد که کاراکترها وقتی صحبت میکردن انگار شعر میگفتن. حالا بگذریم که این اتفاق در فیلم خیلی دور از ذهن و نادره و معمولا پیش نمیاد ولی حالا به لطف نویسنده خوش ذوق پیش اومده بود. با این حال این قلمبه سلمبه حرف زدنها بیشتر در آثار نویسنده های تازه کار دیده میشه.
مثلا در داستان، یه بچه ۱۵ ساله مثل یه نویسنده ۴۰ ساله در صحبتش از تشبیه استفاده میکنه. یا بعضی وقتها این اشتباه در روایت راوی (زاویه دید در داستان) هم پیش میاد که راوی بچس ولی داره مثل یه نویسنده صحبت میکنه.
باید تلاش کنید بین زبان کاراکتر و خصوصیات شخصیتیش هارمونی وجود داشته باشه. مثلا کسی انتظار نداره یه فردی که علاقه به موسیقی رپ داره و شلوار بگ میپوشه و سیگار دستش گرفته، بخواد از کلمه «فردیت» استفاده کنه.
راستی تا یادم نرفته این رو هم بگم که به عنوان یه قانون اصلی باید بدونید که برای دیالوگ نوشتن باید از زبان محاوره استفاده کنید و زبان معیار رو فراموش کنید.
۴. از نقش راوی در دیالوگها غافل نشید.
بیشتر اوقات وقتی به دیالوگ فکر میکنیم، به اونا در یه فضای ایزوله نگاه میکنیم. منطقی هم هستش، چون داریم صحنه میبینیم/میخونیم. ولی در این بین نباید به توصیفهایی که راوی در مورد کیفیت مکالمه داره بی توجه باشیم.
مثلا وقتی از کاراکترمون میشنویم: من از این کار خوشم نمیاد. فقط پیام اصلی دیالوگ رو متوجه میشیم، اینکه کاراکتر این صحبت رو با چه لحنی داشته، تن صداش چقدر بوده و در چه حالت احساسی بوده رو نمیدونیم. حالا به این یکی مثال توجه کنید:
با صدای بلند و از روی عصبانیت گفت: «من از این کار خوشم نمیاد.» طوری که کلمه نمیاد از همه کلمات بلندتر شنیده شد.
الان اگه نقش راوی رو از توصیف دیالوگ بالا حذف میکنیم، دیگه جزئيات و روح مکالمه از بین میره و تصویر دقیقی در ذهن خواننده نمیکشیم.
البته قرار نیست برای همه دیالوگها چنین توصیفی داشته باشیم. گاهی اوقات یه فضای کلی و حالت کاراکتر هارو در ابتدای مکالمه به تصویر میکشیم و بعد فقط به صورت پینگ پنگی دیالوگها رو میاریم. چند جمله که گذشت دوباره راوی ورود میکنه و تصویر جدیدی میکشه و مکالمه از سر گرفته میشه.
گاهی اوقات هم که کاراکترها در وسط یه بحث مشاجرهای هستن و خواننده غرق بحث شده، دخالت راوی و توصیفش باعث پاره شدن رشته کلام و صحنه میشه و خواننده از فضای داستان میاد بیرون. پس دقت کنید که استفاده از صدای راوی اونقدری نشه که خواننده از فضای داستان فاصله بگیره.
از کلمه فلانی گفت هم فقط مواقعی استفاده کنید که احساس میکنید خواننده نمیدونه الان چه کسی داره صحبت میکنه. وقتی دو نفر داخل بحث هستن میتونین بدون استفاده از اسامی از فرمت پینگ پنگی استفاده کنید. خواننده خودش متوجه میشه که الان کی داره صحبت میکنه. ولی اگه نفر سومی اضافه بشه یا به قسمت روایت راوی اضافه بشه و طولانی بشه و خواننده یادش بره که کی داشت صحبت میکرد، بهتره دوباره به سخنگو اشاره کنید.
۵. دیالوگهارو ویرایش کنید.
مهم نیست کی دیالوگها رو ادیت میکنید، بعد از تموم شدن دیالوگ یا حین نوشتنش. چیزی که مهمه اینه که دیالوگها حتما باید با صدای بلند اجرا بشن و ادیت بشن.
وقتی دیالوگها رو با صدای بلند میخونید سعی کنید نقش اون کاراکتر رو بازی کنید و ببینید چقدر دیالوگها به واقعیت نزدیک شدن. قسمتهایی که فکر میکنید مردم در واقعیت اینطوری صحبت نمیکنن رو حتما اصلاح کنید و به صحبتهای عادی روزمره نزدیکترش کنید.
در مرحله بعد قسمتهایی هم که با دیالوگ دارید خواننده رو بمباران اطلاعاتی میکنید هم باید حذف کنید. وقتی میگیم دیالوگ ها باید در راستای کاراکتر پردازی و پروفایل کاراکتر باشن، به این معنا نیست که دیالوگهارو پر کنیم از اطلاعات شخصیتی کاراکتر. بخشی از دیالوگ باید داستان رو جلو ببره و به کشمکش هم بپردازه.
قسمتهایی هم که احساس میکنید به صورت غیر ارادی دیالوگی نوشتید که با خصوصیات کاراکتر همسو نیست هم حذف یا ادیت کنید.
به عنوان یه قانون کلی اگه دیالوگی در داستانتون وجود داره که نه به شخصیت پردازی کمک میکنه، نه به کشمکش و بحران دامن میزنه و نه به پیشبرد داستان، مستحق حذف یا تغییره.
خیلی وقتا ما در زندگی محاوره ۱۰ تا جمله میگیم تا منظور یه جمله رو به شنونده برسونیم. اگه میگیم دیالوگها به زندگی واقعی نزدیک باشه منظورمون این نیست که دقیقا این سبک رو کپی کنید و دیالوگها رو از سلام و احوال پرسی و حشو پر کنید.
برای نوشتن دیالوگ در داستان آمادهاید؟
#آموزش_داستان_نویسی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
📌 توجه:
مواردی که گفتیم به شما در نوشتن دیالوگ در فیلمنامه و داستان کمک میکنه. اگه هنوز احساس میکنید نوشتن دیالوگ براتون سخته، یه داستان باز کنید و با مطالبی که گفتیم اونارو آنالیز کنید. مطمئنا بعد چند دور تمرین و آزمون و خطا و رعایت نکاتی که گفتیم میتونید دیالوگ بنویسید. پایان
#آموزش_داستان_نویسی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
برای عزیزانی که حوصله ی خواندن متن رو ندارند یا می خوان حین رانندگی یا کارهای منزل در قالب یک فایل صوتی گوش کنن من فایل صوتی چالش دیالوگ نویسی رو قرار می دم تا از این آموزش استفاده بیشتری کنند.
صوت نهایی دیالوگ.mp3
4.91M
🔰 آموزش داستان نویسی
📌 چالش دیالوگ نویسی
حسام معینی
#آموزش_داستان_نویسی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌قصه های زندگی(پادکست صوتی و تصویری )
💎 مردان سیاهپوش
📕 نویسنده و راوی: مصطفی بادله
🔰 قسمت ششم
#قصه_های_زندگی
#مردان_سیاهپوش
لینک عضویت در کانال 👇👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
از امروز همه روزه پادکست صوتی کتاب "من، محمدعلی رجایی" که فرازهایی از زندگی شهید رجایی را در قالب روایت داستانی بازگو می کند، برای شما عزیزان در این کانال قرارداده می شود.
امیدوارم از دیدن و شنیدن این پادکست صوتی و تصویری بسیار جذاب و زندگی مسحورکننده ی شهید محمدعلی رجایی لذت ببرید.
پادکست " من ، محمدعلی رجایی"
" زندگینامه داستانی شهید رجایی"
نویسنده : داوود بختیاری نژاد
نشر : شاهد
تولید ایران صدا با صدای محمدرضا نبی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi