شرح_مثنوی_مولانا_جلسه_۶۹_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
26.44M
🎙️| فایل صوتی کامل |
▶️ جلسه ۶۹ شرح مثنوی معنوی (دفتر اول )
✅با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
🗓️تاریخ جلسه :
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲
🕝 مدت زمان : ۵۵ دقیقه و ۰۵ ثانیه
✅@ghkakaie
درسگفتار شرح مثنوی معنوی، جلسهٔ ۶۹، دفتر اول ابیات ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۹(تصحیح نیکلسون)
جمع گشتن نخجیران گرد خرگوس و ثنا گفتن او را
جمع گشتند آن زمان جمله وحوش
شاد و خندان از طرب در ذوق و جوش
حلقه کردند او چو شمعی در میان
سجده آوردند و گفتندش که هان
تو فرشتهٔ آسمانی یا پری
نی تو عزرائیل شیران نری
هرچه هستی جان ما قربان تست
دست بردی دست و بازویت درست
راند حق این آب را در جوی تو
آفرین بر دست و بر بازوی تو
باز گو تا چون سگالیدی به مکر
آن عوان را چون بمالیدی به مکر
بازگو تا قصه درمانها شود
بازگو تا مرهم جانها شود
بازگو کز ظلم آن استمنما
صد هزاران زخم دارد جان ما
گفت تایید خدا بد ای مهان
ورنه خرگوشی کی باشد در جهان
قوتم بخشید و دل را نور داد
نور دل مر دست و پا را زور داد
از بر حق میرسد تفضیلها
باز هم از حق رسد تبدیلها
حق بدور نوبت این تایید را
مینماید اهل ظن و دید را
پند دادن خرگوس نخجیران را کی بدین شاد مشوید
هین به مُلکِ نوبتی شادی مکن
ای تو بستهٔ نوبت آزادی مکن
آنک ملکش برتر از نوبت تنند
برتر از هفت انجمش نوبت زنند
برتر از نوبت ملوک باقیند
دور دایم روحها با ساقیند
ترک این شرب ار بگویی یک دو روز
در کنی اندر شراب خلد پوز
تفسیر رجعنا من الجهادالاصغر الی الجهاد الاکبر
ای شهان کشتیم ما خصم برون
ماند خصمی زو بتر در اندرون
کشتن این، کار عقل و هوش نیست
شیر باطن سخرهٔ خرگوش نیست
دوزخست این نفس و دوزخ اژدهاست
کو به دریاها نگردد کم و کاست
هفت دریا را در آشامد، هنوز
کم نگردد سوزش آن خلقسوز
سنگها و کافران سنگدل
اندر آیند اندرو زار و خجل
هم نگردد ساکن از چندین غذا
تا ز حق آید مرورا این ندا
سیر گشتی سیر، گوید نه هنوز
اینت آتش اینت تابش اینت سوز
عالمی را لقمه کرد و در کشید
معدهاش نعره زنان هل من مزید
حق قدم بر وی نهد از لامکان
آنگه او ساکن شود از کن فکان
چونک جزو دوزخست این نفس ما
طبع کل دارد همیشه جزوها
این قدم حق را بود کو را کُشد
غیر حق خود کی کمان او کشد
در کمان ننهند الا تیر راست
این کمان را بازگون کژ تیرهاست
راست شو چون تیر و واره از کمان
کز کمان هر راست بجهد بیگمان
چونک وا گشتم ز پیگار برون
روی آوردم به پیگار درون
قد رجعنا من جهاد الاصغریم
با نبی اندر جهاد اکبریم
قوت از حق خواهم و توفیق و لاف
تا به سوزن بر کَنم این کوه قاف
سهل شیری دان که صفها بشکند
شیر آنست آن که خود را بشکند
✅@ghkakaie
طلب و اخلاق طلبگی
جلسهٔ بیست و دوم
🎙️ سخنران: حجتالاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
▫️ پنجشنبه ۲۷ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء
▫️به همراه قرائت دعای کمیل
◻️مسجد قبا (آتشیها)
📱 پخش زنده در:
http://Dastgheibqoba.info/live
https://www.aparat.com/dastgheib/live
✅ @ghkakaie
4_5875375047425659315.mp3
12.3M
🎙️|فایل صوتی کامل|
💡#سلسله_نشست_ها_طلب_و_اخلاق_طلبگی
🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ بیست و دوم
🗓️تاریخ برگزاری : ۲۷ مهر ۱۴۰۲
⏳ مدت زمان : ۳۴ دقیقه و ۹ ثانیه
✅ https://eitaa.com/ghkakaie
برای غزهٔ مظلوم
کرد بر پای به غزه به ستم نارِ وَقود
آن که فرعون بُدی اسوهٔ او، یا نمرود
ای خداوند تو رحمی بنما بر غزه
زین همه دشمن خونخوار و ستمکار و عنود
ایزدا خود بنگر تا که به ظلمش، صهیون
داده بر باد به غزه، همهٔ بود و نبود
آتش انداخت به جان زن و مرد و کودک
آن که نه پیروِ موسی بُدی و نی که یهود
زین سبب گفت خداوند به قرآن کریم
مرگ بر جانیِ بد ذاتِ صحابِ الاُخدود
رو تو بنگر به عذاب و غضب از ربِ غیور
که بیان کرده به آیات خود از سورهٔ هود
در قبالِ ستم و ظلم به آن ناقه، خدا
کرده نابود و فنا، قوم تبهکاره، ثمود
رحم کن بر همه این کودک بیچاره، خدا!
ای تو رحمان و رحیم! ای تو خداوندِ ودود!
بر کَن این ریشهٔ ظلم سرطانی به غضب
پس بیفکن به سرِ غزه تو آن سایهٔ جود
@ghkakaie
شرحالاسماء_الحسنی_جلسه_۷۲_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
36.18M
🎙️|فایل صوتی کامل |
▶️درسگفتار شَرحُ الأَسماءِ الحُسنیٰ
جلسه : ۷۲
🌍 محل تدریس :
شیراز ، حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت ( ره )
📅 تاریخ :
۲۳ بهمن ۱۳۹۱
🕝مدت زمان صوت :
۳۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه
✅@ghkakaie
درسگفتار شرح الاسماء الحسنی جلسهٔ ۷۲:
یا من له العزة و الجمال
ايضا ولزم كونه جسما تعالى عن ذلك علوا كبيرا بيان الملازمة انه على تقدير الزيادة كان ذاته في مرتبة ذاته عارية عن الكمال فكان له امكانه والامكان إذا كان موضوعه امرا تعلميا كالمهية من حيث هي كان ذاتيا واما إذا كان امرا واقعيا كالمادة كان استعداديا والموضوع هنا عين الوجود الصرف وحاق الواقع المحض واى واقع احق باسم الواقع من صريح الوجود وبحت التحصل فالخلو عن الكمال ليس بمجرد التعمل كما في المهية بل امر واقعى فالامكان استعدادي وحامل الاستعداد والقوة مادة والمادة تلازم الصورة والمركب من المادة والصورة هو الجسم وهذا ما اردناه من الملازمة والنقليات الدالة على نفى الزيادة كثيرة جدا وقد ذكرنا سابقا شطرا منها الدال على نفى الصفات فصفاته تعالى ذاته وكذا كل صفة منه عين صفته الاخرى لا ان مفاهيمها واحدة حتى تكون مرادفه لانه خلاف الواقع بل انها واحدة وجودا ومصداقا وانتزاع المفاهيم المتكثرة من وجود واحد بسيط جايز كانتزاع الشئ ومفهوم الموجود والمعلوم والمقدور والمراد وغيرها من كل واحد من المعلومات من جهة واحدة وان فرض تعدد الجهات لزم ان يكون المعادل من جهة المقدورية غير معلوم مثلا فيعزب على علمه شئ على ان كل كثرة ينتهى إلى الواحد وكل مركب ينتهى إلى البسيط إذ لو لم نيته احاد الكثرة إلى الواحد المحض لزم تحقق الكثرة بدون الوحدة وهو محال إذ لا كثرة حيث لا وحدة ولا تركيب حيث لا بساطة فلما كان التركيب متحققا في العالم كان البسيط ايضا متحققا وكذا في الكثرة والوحدة فكل من هذه البسايط والوحدات المتالف منها المركب والكثير ينتزع منها المفاهيم المذكورة ومفاهيم اخرى كثيرة جدا
✅@ghkakaie
شرح_گلشن_راز_جلسه_۷۲_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
35.04M
🎙️باز نشر فایل صوتی کلاس
شرح مثنوی گلشن راز
اثر منظوم شیخ محمود شبستری ( ره)
▶️ جلسه ۷۲
🕝مدت زمان صوت :
۳۲ دقیقه و ۲۶ ثانیه
🗓️تاریخ تدریس :
۲۵ بهمن ۱۳۹۰
✅تدریس شده در حوزهٔ علمیهٔ شهید محمد حسین نجابت( ره)
همه یک قطره بود آخر در اول
کز او شد این همه اشیا ممثل
جهان از عقل و نفس و چرخ و اجرام
چو آن یک قطره دان ز آغاز و انجام
اجل چون در رسد در چرخ و انجم
شود هستی همه در نیستی گم
چو موجی بر زند گردد جهان طمس
یقین گردد «کان لم تغن بالامس»
خیال از پیش برخیزد به یک بار
نماند غیر حق در دار دیار
تو را قربی شود آن لحظه حاصل
شوی تو بی تویی با دوست واصل
وصال این جایگه رفع خیال است
چو غیر از پیش برخیزد وصال است
مگو ممکن ز حد خویش بگذشت
نه او واجب شد و نه واجب او گشت
هر آن کو در معانی گشت فایق
نگوید کین بود قلب حقایق
هزاران نشاه داری خواجه در پیش
برو آمد شد خود را بیندیش
✅@ghkakaie
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ ۷۰
⏳زمان برگزاری:
سه شنبه، ۲ آبان ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
✅ @ghkakaie
شرحالاسماء_الحسنی_جلسه_۷۳_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
32.83M
🎙️|فایل صوتی کامل |
▶️درسگفتار شَرحُ الأَسماءِ الحُسنیٰ
جلسه : ۷۳
🌍 محل تدریس :
شیراز ، حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت ( ره )
📅 تاریخ :
۲۴ بهمن ۱۳۹۱
🕝مدت زمان صوت :
۳۰ دقیقه و ۲۴ ثانیه
✅@ghkakaie
درسگفتار شرح الاسماءالحسنی، جلسهٔ ۷۳
لكن ههنا شبهة قد استوثقها رئيس المحدثين أبو جعفر محمد ابن يعقوب الكليني رضى الله عنه في الكافي واحتج بها على ان الارادة زائدة على ذاته تعالى وهى ان ارادة الله لا يصح ان يكون عين علمه سبحانه فانه سبحانه يعلم كلشئ ولا يريد كلشيئ إذ لا يريد شرا وظلما ولا كفرا ولا شيئا من القبايح والاثام فعلمه تعالى متعلق بكلشئ اولا كذلك ارادته فارادته امر اخر وراء علمه وعلمه عين ذاته فارادته امر اخر وراء ذاته فلابد من تحقيق معنى الارادة بحيث يرتفع الشبهة ونقول ينبغى ان نفهم حقيقة ارادتنا لنكون على بصيرة في ارادته لانا نثبت له تعالى ما نراه كما لا فينا ولكن على وجه اعلى واشرف ولذا قال باقر العلوم (ع) هل يسمى عالما وقادرا الا لانه وهب العلم للعلماء والقدرة للقادرين وقال السلطان أبو الحسن الرضا (ع) قد علم اولو الالباب ان ما هنا لك لا يعلم الا بما ههنا فنقول قد تقرر في موضعه ان شاكلتنا فيما قصدنا فعله انا نتصوره اولا ثم نصدق بفايدته تصديقا ظنيا أو تخيليا أو علميا ان فيه صلاحا ومنفعة ومحمدة ومنقبة وبالجملة خير اما من الخيرات بالقياس إلى جوهر ذاتنا أو إلى قوة من قوانا فينبعث من ذلك شوق إليه فإذا اهتزت القوة الشوقية وتاكد الشوق وصار اجماعا حركت القوة المنبثة في العضلات وهنا لك يتحرك الاعصاب والاعضاء الادوية فذلك الشوق المتأكد المنبعث من القوة الشوقية الحيوانية أو النطقية العملية هو الارادة فينا وتلك القوة المنبثة هي القدرة
✅
@ghkakaie