شرح مثنوی معنوی جلسهٔ ۷۶_ حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاکایی.mp3
26.87M
🎙️| فایل صوتی کامل |
جلسه ۷۶ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول)
⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
🗓️تاریخ جلسه :
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲
🕝 مدت زمان: ۵۵ دقیقه و ۵۸ ثانیه
#شرح_شعر
#مولانا
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️| فایل صوتی کامل | جلسه ۷۶ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول) ⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاس
درسگفتار شرح مثنوی معنوی، جلسهٔ ۷۶, دفتر اول، ابیات ۱۵۷۵ تا ۱۶۰۳:
صفت اجنحۀ طیور عقول الهی
قصهٔ طوطی جان زین سان بود
کو کسی کو محرم مرغان بود
کو یکی مرغی ضعیفی بیگناه
و اندرون او سلیمان با سپاه
چون به نالد زار بیشکر و گله
افتد اندر هفت گردون غلغله
هر دمش صد نامه صد پیک از خدا
یا ربی زو، شصت لبیک از خدا
زلت او به ز طاعت نزد حق
پیش کفرش جمله ایمانها خلَق
هر دمی او را یکی معراج خاص
بر سر تاجش نهد صد تاج خاص
صورتش بر خاک و جان بر لامکان
لامکانی فوق وهم سالکان
لامکانی نه که در فهم آیدت
هر دمی در وی خیالی زایدت
بل مکان و لامکان در حکم او
همچو در حکم بهشتی چار جو
شرح این کوته کن و رخ زین بتاب
دم مزن والله اعلم بالصواب
باز میگردیم ما ای دوستان
سوی مرغ و تاجر و هندوستان
مرد بازرگان پذیرفت این پیام
کو رساند سوی جنس از وی سلام
دیدن خواجه طوطیان هندوستان را در دشت و پیغام رسانیدن از آن طوطی
چونک تا اقصای هندستان رسید
گ
در بیابان طوطیی چندی بدید
مرکب استانید پس آواز داد
آن سلام و آن امانت باز داد
طوطیی زان طوطیان لرزید بس
اوفتاد و مُرد و بگسستش نفس
شد پشیمان خواجه از گفت خبر
گفت رفتم در هلاک جانور
این مگر خویشست با آن طوطیک
این مگر دو جسم بود و روح یک
این چرا کردم چرا دادم پیام
سوختم بیچاره را زین گفتِ خام
این زبان چون سنگ و هم آهن وشست
وانچ بجهد از زبان چون آتشست
سنگ و آهن را مزن بر هم گزاف
گه ز روی نقل و گه از روی لاف
زانک تاریکست و هر سو پنبهزار
درمیان پنبه چون باشد شرار
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
زان سخنها عالمی را سوختند
عالمی را یک سخن ویران کند
روبهان مرده را شیران کند
جانها در اصل خود عیسیدمند
یک زمان زخمند و گاهی مرهمند
گر حجاب از جانها بر خاستی
گفت هر جانی مسیحآساستی
گر سخن خواهی که گویی چون شکر
صبر کن از حرص و این حلوا مخور
صبر باشد مشتهای زیرکان
هست حلوا آرزوی کودکان
هرکه صبر آورد گردون بر رود
هر که حلوا خورد واپستر رود
تفسیر قول فریدالدین عطار قدس الله روحه:
تو صاحب نفسی ای عاقل میان خاک خون میخور
که صاحبدل اگر زهری خورَد آن انگبین باشد
صاحب دل را ندارد آن زیان
گر خورد او زهر قاتل را عیان
زانک صحت یافت و از پرهیز رست
طالب مسکین میان تب درست
✅@ghkakaie
شرحالاسماء_الحسنی_جلسه_۷۷_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
42.6M
🎙️|فایل صوتی کامل |
▶️ #درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی
جلسه : ۷۷
🌍 محل تدریس :
شیراز ، حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت ( ره )
📅 تاریخ :
۳۰ بهمن ۱۳۹۱
🕝مدت زمان صوت :
۳۹ دقیقه و ۲۶ ثانیه
✅@ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️|فایل صوتی کامل | ▶️ #درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی جلسه : ۷۷ 🌍 محل تدریس : شیراز ، حوزه علمیه
#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی، جلسهٔ ۷۷:
قلت وزان الارادة وزان القيومية وغيرها في كونها ذات مراتب ثلاث فان له تعالى ارادة حقة حقيقية بالنسبة إلى فيضه المقدس والوجود الاضافي الذى في كل بحسبه وارادة حقيقية ظلية في مقام فيضه وارادة مصدرية هي نفس المفهوم العنوانى فالاولى عين الذات الاحدية والثانية بما هي مضافة إلى الحق داخلة في صقعه ولا حكم لها مستقلة كالمعنى الحرفى وبما هي مضافة إلى الاشياء حادثة بحدوثها وهذه هي التى جعلها ائمتنا معادن العلم من صفات الفعل والثالثه هي الزائدة على كل وجود فضلا عن الوجود الواجب وكيف لا ولو كان عين الذات لكانت عين هذا المفهوم المصدرى واجاب السيد المحقق الداماد س عن السؤال بان الارادة قد يطلق ويراد بها المصدرى اعني الاحداث والايجاد وقد يراد بها الحاصل بالمصدر اعني الفعل الحادث المتجدد وكما ان لعلمه تعالى بالاشياء مراتب واخيرة مراتبه وجود الموجودات الخارجية وصدروها عنه منكشفة غير محتجبة فهى بذواتها وهوياتها المرتبطة إليه علوم له تعالى بوجه ومعلومات له باعتبار ومعلوميتها له تعالى عين ذواتها لا عالميته تعالى اياها عين ذواتها وانما هي عين ذاته المقدسة فالعلم بمعنى العالمية عين ذاته تعالى وهو قديم وبمعنى المعلومية عين هذه الممكنات وهو حادث فكذلك لارادته سبحانه مراتب واخيرة المراتب هي بعينها ذوات الوجودات المتقررة بالفعل وانما هي عين الارادة بمعنى مراديتها له تعالى لا بمعنى مريديته اياها وما به فعلية الارادة والرضا ومبدء التخصيص هو عين ذاته الحقة وهذا اقوى في الاختيار مما ان يكون انبعاث الرضا بالفعل من امر زايد على نفس ذات الفاعل انتهى حاصل ما افاده وتلميذه صدر المتألهين س بعد ما نقل هذا الكلام قال وههنا سر عظيم نشير إليه اشارة ما وهى انه يمكن للعارف البصير ان يحكم بان وجود الاشياء الخارجية من مراتب علمه تعالى وارادته بمعنى عالميته ومريديته لا بمعنى معلوميته ومراديته فقط وهذا مما يمكن تحصيله للواقف على الاصول السالفة ذكرها
✅@ghkakaie
اعلام برنامه
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بینالمللی «محییالدین ابن عربی: میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» با اهتمام گروه «ادیان و عرفان» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری انجمن عرفان اسلامی ایران و انجمن ابن عربی دانشگاه آکسفورد انگلستان Muhyiddin Ibn Arabi Society برگزار میشود.
سخنرانان:
✔️استاد غلامرضا اعوانی
✔️استاد نصرالله پورجوادی
✔️استاد قاسم کاکایی
✔️استاد نصرالله حکمت
✔️استاد حسین غفاری
✔️استاد رضا فیض
✔️استاد بابک عالیخانی
✔️استاد شهرام پازوکی
✔️پروفسور استیفن هیرتنشتاین
✔️پروفسور دنی گریل
دبیران علمی:
✔️ شهرام پازوکی
✔️ اسماعیل رادپور
دبیران اجرایی:
✔️ حسین جلیلیان
✔️ مجید سروند
زمان: روزهای دوشنبه و سهشنبه ۲۰ و ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲
از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح و ۱۳:۳۰ تا ۱۷:۳۰ بعد از ظهر
سخنرانی دکتر کاکایی ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۰ آذر
مکان: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفللوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ورود برای عموم آزاد است
لینک مجازی:
https://skyroom.online/ch/irip/ibnarabi
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
اعلام برنامه به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بینالمللی «محییالدین اب
برنامهٔ تفصیلی همایش «ابن عربی و جهان معاصر».pdf
1.69M
برنامهٔ تفصیلی همایش «ابن عربی و جهان معاصر»
✅ @ghkakaie
شرح_گلشن_راز_جلسه_۷۸_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
45.6M
🎙️باز نشر فایل صوتی #درسگفتار_شرح_گلشن_راز
اثر منظوم شیخ محمود شبستری ( ره)
▶️ جلسه ۷۸
🕝مدت زمان صوت :
۴۲ دقیقه و ۱۳ ثانیه
🗓️تاریخ تدریس :
۳ اسفند ۱۳۹۰
✅تدریس شده در حوزهٔ علمیهٔ شهید محمد حسین نجابت( ره)
درسگفتار شرح گلشن راز، جلسهٔ ۷۸:
به ما افعال را نسبت مجازی است
نسب خود در حقیقت لهو و بازی است
نبودی تو که فعلت آفریدند
تو را از بهر کاری برگزیدند
به قدرت بیسبب دانای بر حق
به علم خویش حکمی کرده مطلق
مقدر گشته پیش از جان و از تن
برای هر یکی کاری معین
یکی هفتصد هزاران ساله طاعت
به جای آورد و کردش طوق لعنت
دگر از معصیت نور و صفا دید
چو توبه کرد نور «اصطفی» دید
عجبتر آنکه این از ترک مامور
شد از الطاف حق مرحوم و مغفور
مر آن دیگر ز منهی گشته ملعون
زهی فعل تو بی چند و چه و چون
جناب کبریایی لاابالی است
منزه از قیاسات خیالی است
✅@ghkakaie
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬛ سالها شهید دستغیب منتظر شهادت بود.
بیانات حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاکایی به مناسبتِ ۲۰ آذر، سالگرد شهادت شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب (رحمة الله عليه)
امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۲، مصادف با چهل و دومین سالگرد شهادت آن شهید بزرگوار است.
مدت زمان :
۳۳ ثانیه
#کلیپ
#شهید_محراب_آیت_الله_سید_عبدالحسین_دستغیب
#گزیده_بیانات
✅ @ghkakaie
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ ۷۷
⏳زمان برگزاری :
سهشنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۲ _ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
✅ @ghkakaie
شرح مثنوی معنوی جلسهٔ ۷۷_ حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاکایی.mp3
14.34M
🎙️| فایل صوتی کامل |
جلسه ۷۷ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول)
⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
🗓️تاریخ جلسه :
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
🕝 مدت زمان: ۵۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه
#شرح_شعر
#مولانا
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️| فایل صوتی کامل | جلسه ۷۷ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول) ⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاس
درسگفتار شرح مثنوی معنوی،جلسهٔ ۷۷، دفتر اول، ابیات ۱۶۰۵ تا ۱۶۳۵, تصحیح نیکلسون:
گفت پیغمبر که ای مرد جَری
ان مکن با هیچ مطلوبی مری
در تو نمرودیست آتش در مرو
رفت خواهی اول ابراهیم شو
چون نهای سباح و نه دریایی
در میفکن خویش از خودراییی
او ز آتش ورد احمر آورد
از زیانها سود بر سر آورد
کاملی گر خاک گیرد زر شود
ناقص ار زر برد خاکستر شود
چون قبول حق بود آن مرد راست
دست او در کارها دست خداست
دست ناقص دست شیطانست و دیو
زانک اندر دام تکلیفست و ریو
جهل آید پیش او دانش شود
جهل شد علمی که در منکر رود
هرچه گیرد علتی علت شود
کفر گیرد کاملی ملت شود
ای مری کرده پیاده با سوار
سر نخواهی برد اکنون پای دار
تعطیم ساحران مر موسی را علیهالسلام که چه فرمایی اول تو اندازی عصا یا ما
ساحران در عهد فرعون لعین
چون مری کردند با موسی بکین
لیک موسی را مقدم داشتند
ساحران او را مکرم داشتند
زانک گفتندش که فرمان آن تست
گر همی خواهی عصا تو فکن نخست
گفت نی اول شما ای ساحران
افکنید ان مکرها را درمیان
این قدر تعظیم دینشان را خرید
کز مری آن دست و پاهاشان برید
ساحران چون حق او بشناختند
دست و پا در جرم آن در باختند
لقمه و نکتهست کامل را حلال
تو نهای کامل مخور میباش لال
چون تو گوشی او زبان نی جنس تو
گوشها را حق بفرمود انصتوا
کودک اوّل چون بزاید شیرنوش
مدّتی خامُش بوَد او جمله گوش
مدّتی میبایدش لب دوختن
از سخن، تا او سخن آموختن
ور نباشد گوش و تیتی میکند
خویشتن را گنگِ گیتی میکند
کرّ اصلی کِش نبُد ز آغاز گوش
لال باشد، کی کند در نطق جوش؟
زانکه اوّل سمع باید نطق را
سوی منطق از رهِ سمع اندر آ
وادخلوا الابیات من ابوابها
واطلبوا الاغراض فی اسبابها
نطق کان موقوف راه سمع نیست
جز که نطق خالق بیطمع نیست
مبدعست او تابع استاد نی
مسند جمله ورا اسناد نی
باقیان هم در حرف هم در مقال
تابع استاد و محتاج مثال
زین سخن گر نیستی بیگانهای
دلق و اشکی گیر در ویرانهای
زانک آدم زان عتاب از اشک رست
اشک تر باشد دم توبهپرست
بهر گریه آمد آدم بر زمین
تا بود گریان و نالان و حزین
آدم از فردوس و از بالای هفت
پای ماچان از برای عذر رفت
✅ @ghkakaie
💢در «مجلس اول» همایش ابن عربی مطرح شد: از مباحثه صدرالدین قونوی و مولانا تا مسئله شیعه بودن ابن عربی
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در روز اول از همایش بینالمللی ابن عربی، مورخ 20 آذرماه 1402، و در «مجلس اول» آن، دکتر قاسم کاکایی با عنوان «در جهان معاصر، از ابن عربی چرا، چگونه و چه میتوان آموخت؟» و دکتر حسین غفاری با عنوان «ابن عربی و تشیع» به ایراد سخنرانی پرداختند که در ادامه گزارش آن از نظر میگذرد:
🔷قاسم کاکایی؛ استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز:
🔹اگر معرفی خدا به عهده فلاسفه بود، هیچ کسی خدا را دوست نمیداشت؛
در ابتدا اشاره میکنم به آیه مورد علاقه ابنعربی یعنی «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّیٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ». ابنعربی میگوید خداوند تمام این آفاق را در جهان برون و درون نشان داده است تا مشخص شود که او حق است. سراسر فتوحات با همین حق شروع میشود و به حق نیز ختم میشود. پس غایت هستی شناختِ حق است، چه جهان درون و چه جهان بیرون. اما این حق که باید معرفی شود چگونه و به وسیله چه کسی باید معرفی شود؟
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/678
🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe