#موضوعات_کاربردی
#تحلیل
#دنیای_مدرن
🔻شعلههای ایدئولوژی آمریکا | بخش اول
✍ سیدجواد میری
▫️در نگاه اول بسیاری چنین گمان میکنند که جامعه آمریکا، جامعهای غیرایدئولوژیک است. برای مثال برخی چنین تصور میکنند که جوامعی همچون کوبا، ایران، چین و... گرفتار مسالهای به نام ایدئولوژی هستند (اگر ایدئولوژی را به معنای منفی آن مدنظر بگیریم) اما برای مثال، کشورهای غربی همچون فرانسه، انگلیس و آمریکا ایدئولوژیک نیستند. به باور من این یکی از غلطترین نگاهها به وضع موجود جهان است.
اگر ما ایدئولوژی ساختارمند و درونی شده در آمریکا را نمیبینیم به دلیل این است که ایدئولوژی لیبرالیسم یا سرمایهداری چنان بسط یافته و چنان جامعه را شکل داده که مانند هوایی که تنفس میشود متوجه آن نیستیم. ما زمانی به هوا فکر میکنیم که کسی راه تنفس ما را مسدود کرده باشد و در تنگنا باشیم.
در لحظات بسیار بسیار بحرانی است که ایدئولوژی غربی خود را آشکار میکند. بحران به این معنا که وقتی شما با غیریت کاملا متمایز روبهرو میشوید در آمریکا، میتوانید بفهمید که عجب ایدئولوژی قدرتمندی در این جامعه وجود داشته اما ما هیچگاه متوجه وجود آن نبودهایم. برای نمونه یکی از آن لحظات حساس و بحرانی چیزی است که ما امروز با مساله فلسطین در آن قرار گرفتهایم.
قتلعام و نسلکشی انسان در غزه رخ میدهد اما اگر کسی درباره فلسطین یک خط بنویسد، او را از دانشگاه اخراج میکنند؛ 28 کارمند گوگل صرفا به دلیل اعتراض به سیاستهای فروش اطلاعات به اسرائیل اخراج میشوند. دکتر عبیر ابویعبیص، استاد هماتولوژی و انکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه اِمُری، به دلیل شرکت در تظاهرات مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن و حمایت از فلسطین در فضای مجازی از دانشگاه اخراج میشود. مجریان شبکههای تلویزیونی شغل خود را پس از حمایت از مردم فلسطین از دست میدهند. همچنین میشود به همین موج سرکوب به بهانه «یهودستیزی» اشاره کرد؛ بهانهای که روسای دانشگاههای هاروارد، امآیتی، پنسیلوانیا و ماساچوست را فقط به خاطر اینکه در دانشگاههای تحت مدیریت آنها دانشجویان از فلسطین حمایت کردند راهی دادگاه کرد. در همین جلسات بود که رئیس دانشگاه پنسیلوانیا مجبور به استعفا شد.
شما توجه کنید فردی مانند کریم بنزما به دلیل حمایت از مردم فلسطین در یک توئیت، متهم به ارتباط داشتن با اخوانالمسلمین میشود و درخواست سلب تابعیت بنزما و پس گرفتن توپ طلا از او مطرح میشود.
حتی بعد از انتشار یک فراخوان برای آتشبس در غزه، مجله «Artforum» سردبیر ارشد خود دیوید ولاسکو را برکنار کرد و مدعی شد انتشار این فراخوان با استانداردهای رسانهای آنها مطابقت ندارد! این مساله آنقدر فراتر میرود که حتی سوزان ساراندون، بازیگر برنده اسکار توسط شرکت سازنده اسپای گلس (Spyglass) از پروژه فیلم «جیغ7» اخراج میشود. این بخشی از ماجراست. میشود نام و رسم هزاران نفر دیگر را ردیف کرد که صرفا به دلیل اعتراض به نسلکشی در فلسطین شغل خود را از دست دادهاند.
ادامه دارد...
@Popular_Sociology
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
#موضوعات_کاربردی
#تحلیل
#دنیای_مدرن
🔻شعلههای ایدئولوژی آمریکا | بخش دوم
✍ سیدجواد میری
▫️حالا شما گمان میکنید این جامعه غیرایدئولوژیک است؟ پس چرا اینگونه با مسائل برخورد میکند؟ نکته مهم اینجاست که همه جوامع به نوعی درگیر ایدئولوژی هستند. همه جوامع در گذار از کلیسا به وضع مدرن از یک رحم اجارهای به نام ایدئولوژی استفاده کردهاند.
درباره کشور ما ایران چنین القا میشود که با مفهوم ایدئولوژی از زمان جنبش مشروطه و به نحو جدی در قرن بیستم و با طرح ناسیونالیسم با مفهوم ایدئولوژی آشنا شد. در ادامه نیز گفته میشود بهرغم وجود ایدئولوژیهای مختلف اما در نهایت این اسلامگرایی بود که توانست ابزار قدرت را در دست بگیرد.
طرح چنین مفهومی پیرامون ایران به معنای آن نیست که دیگر جوامع غربی خالی از ایدئولوژی هستند. همه این جوامع ایدئولوژی دارند اما ایدئولوژیهای آنان بسیار عمیق و مستحکم است. به همین دلیل است که فوکو در اواخر قرن بیستم معتقد است تکنولوژیهای قدرت در جوامع مدرن وجود دارد. فوکو در باب جوامع مدرن همچون فرانسه و آمریکا سخن میگوید. وی مفهومی تحت عنوان «panopticon» یا قدرت تمامیتبین را طرح میکند. قدرت تمامیتبین فراتر از قدرت تمامیتخواه با توتالیتر است. در برابر با قدرت توتالیتر، شما میتوانید آن را با انگشت مورد اشاره قرار دهید و نسبت به وجود چنین قدرتی خودآگاهی پیدا کنید اما قدرت تمامیتبین چنان وجود جامعه و شما را احاطه کرده که در همه جا هست اما شما حتی متوجه حضور آن هم نیستید در حالی که به طور ناخودآگاه زندگی شما را جهت میدهد.
به باور من قدرت در ایران نهتنها تمامیتبین نیست، بلکه حتی تمامیتخواه یا توتالیتر هم نیست. قدرت توتالیتر در اروپای شرقی برای مثال وجود داشت. قدرت کاملا میتوانست جامعه را کنترل کند اما مرز میان جامعه و قدرت مشخص بود. در فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا حتی چنین امری نیز قابل تشخیص نیست. زمانی مردم میتوانند حضور پررنگ قدرت در جامعه را تشخیص دهند که اتفاقی رخ میدهد، مانند آنچه در فلسطین به وجود آمد. در چنین موقفی است که دولت مدرن آن ابزار قدرت مداخلهگر خود را به وسط حوزه عمومی آورده و دانشگاه، رسانه و همه چیز را کنترل میکند.
یک مثال خوب برای این موضوع جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ است. با شروع جنگ 3 میلیون انگلیسی در خیابان تظاهرات و پیاده به سمت لندن حرکت میکنند تا بگویند انگلیس نباید وارد جنگ شود اما تونی بلر کار خود را انجام میدهد. مگر نمیگویند در دولتهای دموکرات اگر جامعه مدنی فعال شود کنش دولتها را جهت میدهد؟ چگونه است که قدرت کار خود را انجام میدهد. این یعنی ایدئولوژی کار خود را انجام میدهد.
@Popular_Sociology
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
📚 #بخوانید
#معرفی_کتاب
#مطالعات_راهبردی
#غرب_و_مدرنیته
📚 روایت انحراف
🖌 سعید صدری
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
#معرفی_کتاب
#مطالعات_راهبردی
#غرب_و_مدرنیته
📚 روایت انحراف
🖌 سعید صدری
📚کتاب #روایت_انحراف درصدد بیان و روایت انحرافات #عرفان_های_نوظهور فعال در #ایران و بررسی آنهاست.
نویسنده این کتاب تعریفی از #عرفان_اسلامی، عرفانهای نوظهور و معنویت و ویژگیهای آنها ارائه داده و سپس به معرفی جریانهای عمده مدعی #معنویت در ایران پرداخته است.
از جمله آنها میتوان از #سای_بابا، #رام_الله، #اُشو، #اکنکار، #پائولو_کوئلیو، #دالایی_لاما، #عرفان_حلقه، #یوگا، #کریشنا_مورتی، #فالون_دافا، #شیطان_پرستی و... نام برد.
این کتاب اهداف، جامعه هدف، شیوه اثرگذاری و ابزارهای تبلیغی آنها را بیان کرده تا بتواند یاریرسان #مبلّغان و #مربیان برای آگاهی دادن به جامعه و نجات آنان و همچنین #تبلیغ_معارف_اسلام باشد.
لینک خرید کتاب
💠رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 معلم، انسان، هستی
✍🏻 عینصاد
❞ تو با «انسانهايى» سر و كار دارى كه بسيارى از مسائل «زندگى» شان را از تو مىآموزند و اعمال و حركات تو را الگو قرار مىدهند.
بخش عظيمى از شخصيتشان را «حرفها» و «رفتار» «تو» مىسازد. اگر فاسد باشى،نسلهايى را فاسد كردهاى و اگر صالح باشى، نسلها را اصلاح كردهاى.
معمولا سؤال مىشود كه در كلاس چگونه بايد بود؟ در حالى كه سؤال مهمتر اين است كه اساسا، چرا بايد معلم بود؟
ما تا نقش انسان در هستى را درك نكرده باشيم، نقش معلم در كلاس را نخواهيم فهميد. تا چرا بودن انسان پاسخ نگيرد، چگونه بودن او جواب نخواهد گرفت.
📚 #تربیت_کودک | ص ۱۰
@einsad
#تحول_در_تبیین_دین
#تحول_مردمی
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
📚 #بخوانید
#معرفی_کتاب
#موضوعات_کاربردی
#سبک_زندگی
#تربیت_فرزند
📚 ادبستان مطهر
🖌 روح الله شهریاری
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
#معرفی_کتاب
#موضوعات_کاربردی
#سبک_زندگی
#تربیت_فرزند
📚 ادبستان مطهر
🖌 روح الله شهریاری
#معرفی_کتاب
بیتردید استاد شهید مرتضی مطهری(ره) در زمره مربیان ربانی است که در سه بعد علمی، عملی و اجرایی صلاحیتهای لازم جهت حیات مقام تربیتگری را کسب نموده است. از یک سو دارای اندیشهای منضبط، جامع، عمیق و برگرفته از معارف قرآنی، حدیثی و حکمی است و از دیگر سو به طهارت و تهدیب نفس موفق شده بود و نیز اسالیت تربیت گری را به نیکویی مواظبت نموده و نیز متذکر میشدند.
نوشتار حاضر که در شش فصل تدارک دیده شده است در تلاش است تا گامی هرچند کوتاه ولی جامع و منسجم در راه معرفی اندیشههای تربیتی استاد مطهری(ره) در بعد عمل تربیتی و با رویکردی ناظر به فرزند بردارد. در انتخاب محتوای هر فصل به دیدگاههای بدیع و ممتاز استاد اشاره شده و از ذکر مطالبی که به اقتضای زمان مکررا بحث و بررسی شده پرهیز شده است، بعلاوه از ارائه مباحث صرفا تئوری اجتناب شده است. سعی نگارنده بر آن بوده است تا در کل کتاب حیث کاربردی و ناظر به فرزند بودن رعایت شود. از این جهت حتی در بحث مبانی تربیت، به مبانی قریب تربیت که جنبه ناظر به عمل تربیتی دارند پرداخته شده است. تبویب، ترتیب و تنظیم مباحث و نیز تیترهای هر بحث از گردآورنده است. همچنین جهت ایجاد انسجام در مباحث، گاها تقطیعها و تقدیم و تاخیرهایی در کلام ایجاد شده است. بعلاوه موارد ملال آور و غیر مرتبط یا تکراری حذف شده است. با این وجود متن کتاب جز در موارد اندک که جهت بازسازی محتوا، از مضمون اندیشههای استاد در مواضع مختلف بهره گرفته شده، تقریر استاد است و به مضمون کلام و شیوه تقریر استاد خللی وارد نشده است.
لینک خرید کتاب
💠رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
#موضوعات_کاربردی
#َزن #خانواده
💠 چگونه با زن امروزی سخن بگوئیم؟
🖌علاه شهید محمدباقر صدر:
زن وقتی میخواهد وارد جامعه شود و با مردم زندگی کند، خود را مجبور به ترک حجاب و دین میبیند؛ چون جامعه بیحجابی را بر او تحمیل میکند…. پس جامعه به این زن این طور تحمیل میکند که یکی از این دو راه را برگزیند: یا باحجاب باشد و گوشهنشینی اختیار کرده و همه میدانهای فعالیت را رها کند و یا - اگر میخواهد که وجود و حیات داشته باشد - حجاب و کرامت و دینش را رها کند و بیحجاب و بیکرامت و بیدین به این میدانها قدم بگذارد.
در چنین وضعیتی ما نباید به موعظه و تهذیب فردی، بیندیشیم؛ چرا؟ چون تهذیب فردی تنها در صورتی میتواند موفق و مؤثر باشد که ظرفیت و توانی در حد ازخودگذشتگی و جانبازی به فرد بدهد...
معلوم نیست که حتی اگر خود ما هم مخاطب حکمی شرعی باشیم که به موجب آن باید تمام زندگی را تعطیل کنیم، به چنین حکمی عمل خواهیم کرد یا نه؟ [آن وقت] توقع داریم که این زن در آن سطح از آگاهی [دینی] به این حکم گردن نهد و از آن اطاعت کند!
پس اسلام چگونه میتواند اینچنین فردی را به سطح ازخودگذشتگیهای بزرگ ارتقا بدهد؟!
📚 حوزه و بایستهها، ص٧٣-٧۶
@shahidsadr
#تحول_در_تبیین_دین
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...
👆👆👆👆👆
🔴 حاشیه سدید
پاسخ شهید را میتوان در الگوی زن انقلاب اسلامی بعنوان "الگوی سوم" پیدا کرد
مقام معظم رهبری:
«زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابهی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصهی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.» ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
⁉️چقدر توانستهایم "زن انقلاب اسلامی" را روایت کنیم؟!
💠 رسانه #گفتمان_سدید
ایتا و بله 👇👇
🆔 @ghoftemansadid
همراه ما باشید...