☘️ در برابر هجوم تبليغات، تو هميشه حساب سازمان و حساب شخص و حساب عمل را از يك ديگر جدا كن؛ كه اين سه، هر كدام معيار نقد جدا و روش نقد مجزّا دارند.
👈سازمان با اهداف و مبانى، با مرامنامه اش؛ 👈و شخص با نيّت وانگيزه اش؛ 👈و عمل، با سنّت ها و حدود محاسبه مى شوند. ممكن است مرامنامه ى يك حزب خوب باشد، ولى شخص فاسد باشد و ممكن است يك شخص خوب باشد، ولى سازمان و حزبش بى اساس. و همينطور ممكن است نيّت شخص خوب باشد، ولى عملش باطل و يا عملش درست باشد و نيّتش فاسد. اين طور نيست كه خوبى و بدى عمل، دليل خوبى و بدى شخص و يا حزب و سازمانى باشد.
☘️ بيّنات
مفهوم بيّنات را مى توانى از كتاب لغت هم بهدست بياورى، كه حقايق روشن و روشن كننده را بيّنه مى گويند. اين مفهوم، مصاديق و نمونه هاى زيادى دارد. بيان و استدلال، سيره و برخورد و عمل و معجزات و كرامات و نشانه هاى وحى و اخبار اديان گذشته، همه مصاديق بيّنات هستند.
👈معجزات، روشنگر ارتباط ولىّ و رسول با حقّ است. و در رابطه با معجزه، اين مختصر را مى گويم كه در برابر شبهه ها و وسوسه ها مسلّح باشى؛ چون معجزات، مخالف عقل و علم نيست. تمامى هستى، معجزه اى است كه ما با آن مأنوس شده ايم و تمام معجزات، طبيعت هايى است كه هنوز با آن ها آشنا و مانوس نشده ايم. طبيعت، معجزه ى مأنوس و معجزه، طبيعتِ مجهول و نامأنوس است. با اين توضيح، در برابر شبهه ها مى توانى مقاوم و مهاجم باشى.
اين حقايق روشن و روشنگر را مى توان از دو راه به دست آورد. از راه قدر انسان و از راه تحقيق و مطالعه.
نامه هاى بلوغ، ص: 22
وقف مهدویت
☘️ بيّنات مفهوم بيّنات را مى توانى از كتاب لغت هم بهدست بياورى، كه حقايق روشن و روشن كننده را ب
☘️راه اول، راه نزديك و پر بارى است كه اميّين و بى سوادها هم آن را مى فهمند؛ چون هر كس از خودش درك حضورى و بى واسطه دارد؛ چون درك تو از يك ليوان يا ستاره و خورشيد، درك حسّى و باواسطه است؛ ولى درك تو، از اينكه اين ها را درك كرده اى و از اينكه در ذهن تو منعكس شده، درك حضورى و بى واسطه است. و همين ادراك حضورى و بى واسطه، دستمايه ى تفكّر و غذاى فكر تو مى شود؛ 👈چون تو با شناخت ارزش خودت و با مقايسه ى محرّك ها و مؤثرهايى كه تو را هميشه راه مى اندازند و شاد و يا رنجور مى كنند، با قدر و ارزش خودت، در برابر كشش هاو حالت هاى طبيعى خودت مى ايستى و حساب مى كنى، كه چرا خودت را براى اين هايى كه براى تو بوده اند، فدا كرده اى. و چرا از صبح تا شام، به خاطر آدم هايى مثل خودت و يا دنيايى پايين تر از خودت، دويده اى.
انسان با مقايسه ى محرّك ها با خودش، از بند آن ها آزاد مى شود و بت هايش را مى شكند. 👈و خودشناسى؛ يعنى اين كه تو با اين استعداد و امكان، چرا به خاطر دنياى بى جان و يا آدم ها و فرعون ها و طاغوت هايى كه مثل تو هستند، سوخته اى و ساخته اى. تو خودت را با تأثيرى كه از هر چيز احساس مى كنى، اندازه بگير و مقايسه كن، كه اين چيز، ارزش اين تأثير را داشته و يا جهل و غفلت تو، او را بزرگ كرده است.
نامه هاى بلوغ، ص: 23
☘️تمامى هستى به تو منتهى مى شود و تو بايد به خداى هستى منتهى شوى: «انَّ الى رَبَّكَ الْمُنْتَهى»؛
☘️ در اين نكته تأمل كن، ببين در برابر آنچه به دست مى آورى، چه از دست مى دهى. در اين محاسبه، خودت را در نظر بگير. تمام باخت ما از اينجاست كه خودمان را به حساب نمى آوريم! فقط حساب مى كنيم چه بهدست آورده ايم و نمى بينيم چه از دست داده ايم. آنچه افتخار پيرزن هاى مهربان و ساده و بى توجّه است، همان رنج و غصّه ى تاجرى است كه مى داند چه از دست رفته و از جلوه هاى بدست آمده مغرور نمى شود.
👈كسى كه اين تأمل را كامل كند، از دنيا خارج مى شود، پيش از آن كه از آن خارج شده باشد كه: «مُوتُوا قَبْل انْ تَمُوتُوا»، سفارش رسول است. و اين چنين وجودى، اگر در دنيا داخل شود، اسير نمى شود كه امير است و حاكم است.
زهد در دنيا و آزادى از جلوه ها و كشش ها، براى كسانى ميسّر است كه قدر خود و ارزش خود را در نظر گرفته اند. اين ها با تمامى شهود عالم و حضور دارايى ها و امكان ها و لذّت ها و قدرت ها، قانع نمى شوند و به غيب ايمان مى آورند: «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب»؛
چون اين قطره ها، عطش بزرگ آن ها را سيراب نمى كند.
از خودمان بگذر، كه غيب ما يك توپ، يك دوچرخه، يك ماشين، يك خانه و يك زن است، كه دنبال آن ها هستيم. ولى غيب على و رسول، چيز ديگرى است. حتّى بهشت و جهنّم براى آن ها غيب نيست، كه مشهود است. اين همه، در چشم آن ها و در حضور آن هاست. غيب آن ها، غيب ذات است؛ ديگر دنيا براى آن ها محجوب و پنهان نيست؛ كه مى فرمود:
«لَوْ كُشِفَ الْغِطاء ماإِزْدَدْتُ يَقيناً»؛
اگر پرده ها كنار برود، من يقينى تازه به دست نمى آورم.
در معناى غيب در سوره ى بقره، در «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيب» تأمل كن.
نامه هاى بلوغ، ص: 24
☘️گرچه غيب را به امام زمان و جهنّم تفسير كرده اند، ولى اين ها مصاديق غيب هستند؛ چون غيب امام زمان و على چيز ديگرى است و شهود و غيب نسبت به افراد تفاوت دارد. و در سوره ى بقره، ادامه ى آيه نشان مى دهد كه غيب چيست؛ چون ادامه ى ايمان به غيب، اقامه ى نماز آمده، كه نماز پيوند اين وجود مؤمن و معتقد به غيب، با اين حقيقت پنهان است.
👈ايمان به قدر انسان و ارزش او، او را به سوى خدا مىكشاند و ضرورت خدا از ضرورت آب و هوا براى تو محسوس تر مى شود. و ايمان به غيب، براى تو كه شهود عالم، دلت را پر نكرده و ايمان به روز ديگر، كه به امروز قانع نيستى و ايمان به وحى، به دنبال مى آيند.
👈انسان با شناخت قدر و استعدادهاى خود، به مقدار استمرار و ادامه ى خود و به جهان ديگر روى مى آورد. همان طور كه از استعدادهاى اضافى بچه در رحم مادر، مى توان به استمرار او و جهان ديگر راه يافت. و در اين مجموعه ى عظيم هستى است، كه انسان با هدف بالاتر از وجود خويش و جهت عالى تر، به رسول و ولى روى مى آورد.
👈اين دو نكته، جايگاه انسانى كه در تمامى هستى مطرح است، نه در يك كشور؛ و با هدف بالاتر از خود همراه است، نه لذّت و قدرت و رفاه.
آن جايگاه و اين هدف، نياز به حكومت و رهبرى رسول و امام معصوم را نشان مى دهد. كسانى كه خود را از دست مى دهند، هيچ ايمانى نخواهند داشت: «الَّذينَ خَسِرُوا انْفُسَهُم فَهُمْ لا يُؤمِنون»؛
هيچ گونه ايمانى نه به اللّه، نه به غيب، نه به يوم الاخر و نه به وحى كه تمامى اين ايمانها در گرو ايمان به قدر انسان و در 👈گرو شناخت انسان از خويش است. كسى كه خودش را باور نكرده، مثل انسانى مى ماند كه به روزى پنج ريال قانع است و خيال مى كند كه شقّ القمر كرده اما همين كه ارزش خودش را فهميد، مى بينى كه آرام نمى گيرد، حتّى هجرت مى كند و به آن جايى روى مى آورد كه حقوقش را بگيرد.
☘️ ما با اين جهان بيرون، دو نوع رابطه داريم؛ هم مى خواهيم آن را بشناسيم و هم از آن خوشحال و يا رنجور مى شويم. اين رابطه ى عاطفى، در بحث ارزش به تو كمك مى كند؛ چون تأثيرپذيرى و رنج و شادى تو، نشان دهنده ى قدر و درجهى وجودى توست و بايد محاكمه شود كه چرا اين طبيعت را نگه داشته ام، كه از فلان حرف، فلان عمل و فلان برخورد، خوشحال و يا ناراحت بشوم. من مىتوانم با دگرگون كردن توقّع ها، تحمّل هايم را زياد كنم. براى توضيح بيش تر، مى توانى در اين زمينه با دوستان بحث كنى.
🔹در قسمت رابطه ى معرفتى، براى شناخت جهان، راه هايى وجوددارد: تجربه و علم، فلسفه و استدلال و عرفان و حضور.
در هر حال در برابر اين سؤال ها كه جهان چگونه آغاز شده، چگونه تحوّل يافته و چگونه همراه نظام ها و قانون ها گرديده و رو به كجا دارد، انسان بى تفاوت نمانده و تلاش ها كرده است، گرچه او به دنبال هر شكست، مأيوس شده و به دنبال هر پيروزى، مغرور گرديده، ولى هميشه مى خواسته كه بشناسد و با شناخت عمل كند.
در رابطه با اين سؤال ها و براى شناخت جهان، بعضى به تجربه و تجزيه ى جهان روى آورده اند. آن ها معتقدند كه اين همه اجسام و اجرام و رنگ و نور، به اجزايى منتهى مى شوند كه مولكول ناميده مى شود. و مولكول ها از اتم هايى تشكيل شده اند و اين اتم ها همان طور كه جدول مندليف نشان مى دهد، از اتم هاى سبك، رو به سنگينى گذاشته اند و اين همه تفاوت، از اين جا برخاسته. پس بايد به اين نكته رسيد كه اتم ها از كجا شكل گرفته اند و چگونه تحوّل يافته اند.
ماركسيسم كه وارث و كامل كننده ى تمامى مكتب هاى الحادى است، جواب مى دهد كه اين ها از مادّه ى اوّليه برخاسته اند و اين مادّه، ازلى و ابدى است؛ هميشه بوده و هميشه هست. و جواب مى دهد كه حركت اين مادّه، از تضادّ درونى و تركيب آن ها برخاسته و احتياج به محرّك خارجى و ضربه ى مكانيكى ندارد، كه حركت آن ها ديالِكتيكى است. و جواب مى دهد كه نظام و قانون پديده ها، دليل ناظم و خدا نيست، كه بر اساس تصادف هاى متعدّد و بى شمار، در طى سال هاى سال شكل گرفته و تنظيمى در كار نيست. و جواب مى دهد كه مقصد جهان و جهت اين تحوّل، از سادگى رو به پيچيدگى است.
درباره ى اين نظريه- كه مادّه و سپس حيات و زندگى و سپس
جامعه ى انسانى و تاريخ را تحليل مى كند و دوره هاى تاريخى كمون اوّليه و برده دارى و زمين دارى و سرمايه دارى و سوسياليسم و كمونيسم را مطرح مى كند و تمامى فرهنگ و اعتقادات را تابع اين دوره ها و روبناى توليد قلمداد مى نمايد. درباره ى اين نظريه بحث هاى زيادى هست كه چه در قسمت مادّه و حيات و چه در قسمت جامعه و تاريخ و حركت تاريخ، اين نظريه را مى شكند؛ كه تو خودت اگر اهل تحقيق باشى و مطالعه و اگر فكر را بر بازى و سرگرمى و فيلم هاى فكاهى مقدّم بدارى، به آن ها خواهى رسيد؛ به خصوص اگر با بحث و همراهى كسانى باشى كه اين راه را رفته اند و تجربه هاى زيادى دارند؛ كه در ميان دوستان من، اين ها كم نيستند و زياد هم هستند.
نامه هاى بلوغ، ص: 32
☘️در بينش اسلامى، به جاى اثبات مبدأ هستى و آفرينش، به صفات و خصوصيات اين مبدأ مى پردازد؛ چون هركس با هر اعتقادى، ناچار است كه اين جهان را از جايى آغاز كند. اين آغاز،اين خصوصيات را داراست: «قُلْ هُوَ اللّهُ احَد»؛
يگانه است هيچ گونه تركيبى نمى تواند داشته باشد. مبدأ هستى اجزا و روابطى ندارد؛ چون مُركّب، مبدأ نيست. در نتيجه: «اللّهُ الصَّمَد»؛
مبدأ هستى بى نياز است، هيچ گونه وابستگى ندارد.
و رابطه ى اين قيّوم بى نياز، با اين همه نياز و فقر، رابطه ى توليدى نيست: «لَمْ يَلِدَ وَ لَمْ يُولَد».
رابطه ى او با موجودات، مثل رابطه ى موج و دريا و يا تصوّرات و ذهن و سايه با صاحب سايه نيست، كه همه ى اينها رابطه ى توليدى است. در حالى كه او در وجود و روابطش، مثل اين پديده هاى نيازمند نمى تواند باشد. «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً احَد»،
كه او بى مانند است. اگر او مانندى داشت، در نتيجه قوانين آن ها بر او جارى مى شد و او محكوم و محدود مى گرديد.
👈اين جهانى كه از فقر و عجز و جهل و ضعف، به غنا و بلوغ و آگاهى و توانايى رسيده و در جريان تحوّل خويش، مدام در چرخش است.
اين ها، اين محكوم هاى عاجز كه به قدرت و آگاهى هم مى رسند، با خودشان توجيه نمى شوند؛ كه اين فقرها، غنا و قيّوم را نشان مى دهند.
وجود اين قيّوم براى اين وابسته ها، ضرورت است، نه خيال و نه وابسته به دوره هاى تاريخى. و خصوصيات اين مبدأ هم، همان يگانگى و بى نيازى و نامحدودى و بى مانندى است. و به اين گونه، تو به قيّومى مى رسى كه نور هستى است. از تو، به تو نزديك تر است.
نامه هاى بلوغ، ص: 33
☘️ تو بايد ميان فلسفه ى اسلامى و فلسفه ى مسلمين؛ و عرفان اسلامى و عرفان مسلمين، تفكيك كنى و اين ها را با يك ديگر گم نكنى.
💠آنچه احتياج به رسول و امام را مطرح مى كند، همين ارتباط وسيع انسان و همين جايگاه گسترده ى او در هستى و استمرار او تا بى نهايت است. آنچه باعث مى شود كه شيعه به مسأله ى امامت معتقد شود و اين نوع حكومت را مطرح كند، يك مسأله ى تاريخى و عاطفى نيست؛ كه با هدف رشد و جايگاه انسان در جهان، تو حاكمى مى خواهى كه به تمامى هستى آگاه باشد و از تمام كشش ها آزاد. و اين آگاهى و آزادى، معيارى را مطرح مى كند كه عصمت نام دارد. آنچه باعث مى شود كه تو حتّى عُمَر را كنار بگذارى، همين هدف حكومتى و اين تلقّى از جايگاه انسان در جهان است. مردم نمى توانند خليفه ى خدا و رسول را معين كنند. همان طور كه رسالت به اختيار مردم نبود، امامت هم به اختيار آن ها نيست. آن ها به دل ها آگاهى ندارند و از فردا بى خبرند. و اين خداست كه با توجّه به عامل امتحان و آزمايش، رسولان و امامان را انتخاب مى كند. نه اين كه هركس پيامبر خودش باشد و نه آنكه بدون پيامبر، وحى را و كتاب را به دست بياورند؛ كه وحى، مفسّر مى خواهد و انسان، امتحان و آزمايش. و اين است كه با معيار عصمت، رسول و امام انتخاب مى شوند 👈و اين عصمت از كشش ها و جذبه هاى دنيا، معيارو ميزان شيعه در امامت و طرح حكومت است. و همين معيار، مسأله ى امام عصر و حجّت قائم را توجيه مى كند و انتظار را مطرح مى سازد؛ كه در هنگام غيبت، اگر مردم حكومت ولى فقيه را پذيرفتند، بر اوست كه تلقّى انسان ها را عوض كند و هدف حكومت و جايگاه انسان در جهان را مطرح سازد تا خيال نكنند كه جامعه ى انسانى يك دامپرورى بزرگ است و به نان و مسكن دلخوش نشوند. و در انتظار معصوم، به روحيه و فكر و برنامه و عمل خويش سامان دهند و در دشمن نفوذ كنند كه انتظار و تقيّه، مقدّمهى قيام است.
نامه هاى بلوغ، ص: 36
https://eitaa.com/ghoftomanenghelab
☘️ كتاب
كسى كه قدر خود را مى داند و استمرار خود را مى شناسد و در اين استمرار، رابطه هاى وسيع با جهان و انسان ها را مى بيند، اين وجود مستمر، براى اين همه رابطه، به دستور و كتاب نياز دارد و دنبال احكام مى گردد، كه مى شنوى در تاريخ، فرسنگ ها راه را پشت سر مى گذاشتند و گوشت و پوست پاى خود را مى دادند، كه از مدينه احكام را سوغات بياورند. نه آن كه از احكام و تكاليف چشم بپوشند، كه دنبال بودند.
احكام اسلام، احتياج به نظام دارد، همان طور كه دانه هاى تسبيح محتاج رشته و نظام هستند.
اين احكام و نظام ها بر اساس معارف و عقايد- يعنى شناختى كه با احساس گره خورده است- استوار مى شوند.
☘️تو اگر، قدر خودت و نظام جهان و حضور خدا را احساس كنى، براى ساده ترين عمل خودت، دنبال برنامه و حكمى هستى؛ و تكاليف براى تو سنگينى نخواهد داشت.
اساس تكليف و مسؤوليت تو، توجّه به شناخت و عشق خدا و نعمت هاى او و درك رابطه هاى دقيق است. با اين ديد، تو در برابر دارايى ها مسؤول هستى: «لَتُسْئَلُنَّ يَومَئِذٍ عَنِ النَّعيم».
☘️بعضى ها خيال مى كنند كه از رسول و از على بالاترند؛ چون آن ها با عمل و بلاء همراه بودند و اين ها مى خواهند با ادّعاى ولايت و محبّت، با على همراه باشند. راستى كه شيطان بى كار نمى نشيند و سماجت مى كند. آخر چگونه مى شود ريشه ى عشق على، عمل معاويه را و ميوه ى او را بار بياورد. تو را گول نزنند،👈 كه: معرفت و فكر؛ و محبّت و قلب؛ و عمل و تقوا، مركب هايى هستند كه با بلاى خدا و امتحان او همراه مى شوند و مى رسانند. اين راه را، حسين با سر رفته، تو چگونه مى خواهى با غرور و بى اعتنايى و با خور و خواب و ولنگارى به انجام برسانى؟
☘️ ميزان
خيال نكن كه با فقه به احكام و آشنايى با حقوق، كار تو تمام مى شود؛ چون در هنگام عمل، مزاحمت ها مطرح مى شوند 👈و در يك زمان، كارهاى متعدّدى به تو روى مى آورند. اين جاست كه بايد ميزانى در دست داشته باشى. همانطور كه در انتخاب مقصد و مكتب و راه، به اين معيارها نياز داشتى و بايد از قدر و اندازه ى انسان كمك مى گرفتى. 👈در مرحله ى عمل هم، بايد اهميت ها را درنظر بگيرى. و اگر در اهميت برابر بودند، به آنكه فشار بيش تر دارد و با هواى نفس تو نمى خواند بپردازى؛ كه اميرالمؤمنين على مى فرمايد: هرگاه به من دو كار روى مى آورد، به آن مى پرداختم كه براى خدا محبوب تر بود. و اگر برابر بودند، به آن مشغول مى شدم كه بر من سنگين تر و مشكل تر بود.
👈تحليل همين معيار اهميت ، كه اثر و فايده و وسعت وقت و امكان مندوحه و بى ظرفيتى طرف و فساد و از دست رفتن و ضعف او بايد محاسبه شود.
اگر مقدارى پول دارى، به آن كسى بده كه مفيدتر و يا نيازمندتر و يا بى ظرفيّت تر است. و اگر مقدارى وقت دارى، در راه كسى خرج كن كه مندوحه و على البدل ندارد. اگر آب دارى و براى وضو گرفتن و خوردن احتياج دارى؛ خوردن مقّدم است؛ چون وضو، مندوحه دارد و تيمّم، بدل آن است.
امروز، اگر چه مى توانى در قسمت هاى مختلفى خدمت كنى؛ مثلًا طبيب بشوى و يا مهندسى كنى و يا هزار شغل مفيد ديگر را به گردن بگيرى؛ ولى حساب كن جامعه اى كه صالح نيست، برفرض سالم بشود، چه حاصل خواهد داشت؟ 👈پس صلاح جامعه را بر سلامت آن مقدّم بدار و در كنار هر شغل به اين نقش بپرداز. صالحِ مصلح، دو خصوصيّت
و دو مسؤوليت هر مؤمن آگاه است. حتّى اگر بقّال هستى، پيش از آن كه پاكت را پر كنى، بايد به مغز و قلب او هم رزقى داده باشى و درس انسانيت و ايثار و صفا را به او آموخته باشى و👈 سعى كن آموزگار كلاس هايى باشى، كه آموزگار كم تر دارد و مشكلات بيش تر؛ چون كارهاى مانده، اهميّت زيادى دارند و كارهاى بزرگ، در گرو آن ها هستند.
اين نقش توست: صالح و مصلح بودن و در صراط عبوديّت بودن.
عبادت ها، شغل هاى تو هستند. و اين را بدان كه اگر در صراط بودى و در مقام عبوديّت، تو را به سبيل و به عبادت ها آگاه مى كنند: «الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْديَنَّهُم سُبُلَنا».
👈عبوديّت سه خصوصيت دارد: نيّت، سنّت، اهميّت. و كسى كه اين سه اصل را داشت، به خاطر خدا و مطابق حدود و سنّت اسلام و با توجه به اهميّت ها حركت كرد، او را به سبيل ها و راه ها هدايت مى كنند.
نامه هاى بلوغ، ص: 41
☘️اگر هدايت خدا را به دست آوردى، به خاطر وسوسه ها، از آن چشم مپوش و به حرف ها گوش مده واز موانع و از فقر و بدبختى و يا تنهايى و غربت نترس؛ كه رنج ها در راه خدا، راحت است و راحتى ها در راه هاى ديگر، رنج؛ كه تو در بهار، رنج زمستان را در دل دارى و غصّه ى فردا را مى خورى.
و اگر از هدايت خدا چشم پوشيدى، بدان كه به عذاب مى رسى و چشم و گوش و قلب تو را مى گيرند و تو حتّى از آگاهى ها و تجربه هاى خودت هم بهره نمى گيرى؛ كه: «خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِم وَ عَلى سَمْعِهِم وَ عَلى ابْصارِهِمْ غِشاوة».
👈ادامه ى كفران هدايت وكفر در برابر آگاهىها، محروميت از امكانات و وسائل آگاهى است.
🔶تو با همين خلاصه مى توانى براى فكر و روح و عمل خودت برنامه داشته باشى. بيّنات، به فكر تو و شناخت قدر تو؛ و عبوديّت تو، به روح تو؛ و ميزان ها، به عمل تو، جهت مى دهند.
اگر تو نقش خودت را بشناسى، شغل خودت را مى يابى و ديگر وسوسه هاى فردى و گروهى گمراهت نمى كند. مخصوصاً اگر با توجّه با اهداف و مبانى و روش بيّناتى همراه باشى، مقهور آسمان ريسمان ها نمى شوى و حرف هاى بزرگ و خررنگ كن برايت بى رنگ مى شوند.
اگر اين گفت وگو را پذيرا شدى، سعى كن تا همراه توحيد و ولايت، به فقه روى بياورى و با قرآن و حديث آشنا بشوى و تاريخ را و علم تاريخ را و فلسفه ها و قوانين حاكم بر آن را بشناسى .
اگر انس با خدا در تو آمد، بيدارى شب، هر چند دقايقى هنگام سحر را از دست نخواهى داد. و اگر اين حال و انس نبود، حتّى از بى حالى خودت دست نكش و در نوبت بايست و در بزن، كه محبوب، غيور و با وفاست.
نامه هاى بلوغ، ص: 42
☘️ شب ها، اگر بتوانى در خودت محاسبه اى داشته باشى و نقطه هاى ضعف و راه هاى نفوذ شيطان را بشناسى و آن ها را ببندى و از خدا كمك بخواهى، دريغ نكن وگرنه اگر حال فكر نداشتى، به دعاها و ترجمه ها و تفسيرهاى آن مرور كن تا زبان باز كنى و خواستن و چگونه خواستن را بياموزى.
💠 در هر حال از فقه چشم مپوش. اگر مردّدى، هر دو راه (مدرسه و فقه)را داشته باش و جمع كن وگرنه، بدون ترديد گام بردار و از حرف ها و جلوه ها بگذر؛ كه عمل به خاطر خدا، مزدش پيش از عمل داده مى شود.
🔶و براى اين كه در حالات و اعمال، خودت را گم نكنى و مغرور نشوى، هميشه ظرفيّت و قدرت روحى خودت را معيار قرار بده، نه اعمال و نه حالات خوش و اشك و گريه هايت را؛ كه اگر عمل و حال صحيح باشد، بايد به ظرفيّت روحى و ظرافت در برخورد بينجامد.
✅اين ها، كارهايى است كه بايد هميشه با آن ها باشى:
- بيدارى شب و جمع بندى كارهاى روز و برنامه ريزى براى فردا .
- احسان و اطعام و گذشت، آن هم بدون تكلّف و با حساب
- انس با خدا و تضّرع و محاسبه ى كارها با عنايت هاى خدا و مقايسه ى اعمال خود، با نعمت هاى او.
- انس با قرآن و قرائت بسيار تا زمينه ى آشنايى با معنا و روح قرآن فراهم شود.
- انس با حديث و كلام معصوم تا به احاطه برسى و به جمع بندى احاديث موفق شوى.
- فقه به معناى وسيع تفقّه در دين، نه آشنايى با احكام، به تنهايى.
- آشنايى با گذشته و حال و درك وضعيت و موقعيت كنونى و بينش تاريخى، اجتماعى، سياسى
- و عهده دارى كارهاى بزرگ و همت بسيار.
اگر اين همه را بخواهى، ناچار به طرح و تقدير و برنامهريزى در شب قدر خواهى پرداخت و شب قدر را هميشه خواهى داشت؛ چون عمل، بدون طرح امكان ندارد. و طرح، بر اساس هدف شكل مى گيرد و نيازها مرحله بندى مى شوند و به خاطر تأمين امكانات و رفع موانع، بايد دست ها را بالا زد و حتّى از موانع، وسيله ساخت.
هميشه آن هايى كه محدود فكر مى كنند و يا بدون فكر عمل مى كنند، بهره ى كسانى خواهند شد كه وسيع و با احاطه برنامه مى ريزند. كسى كه به خودش فكر مى كند، در طرح كسى مى گنجد كه به او و ساير فرزندانش فكر مى كند. و كسى كه به خانه فكر مى كند، در طرح كسى قرار مى گيرد، كه براى محلّه و براى شهر و براى استان و براى كشور و براى منطقه و براى تمامى جهان برنامه دارد.
تو آن چنان برنامه را وسيع در نظر بگير، كه تمامى احتمالات و تمامى موانع و تمامى شياطين در طرح تو قرار بگيرند. منتظر نباش كه در راهى بدون مانع و در زمانى بدون گرفتارى دست به كار بشوى.
بكوش كه در برنامه ات، حتّى براى گرفتارى ها ماليات بگذارى و از آن ها عوارض بگيرى.
اميدوارم خداوند، در محضر فيضش، ما را با هم جمع كند، هر چند كه مشكلات و گرفتارى ها در دنيا، از يك ديگر جدايمان كنند؛ چون آن ها كه با خدا به هم پيوند خورده اند، حتّى در جدايى ها، جمعند و ديگران، حتّى در جمع شان، جدا هستند. و اين نقطه ضعف اهل باطل است كه نقطه هاى اتّصال آن ها، عامل جدايى شان مى تواند باشد. در حالى كه اهل حق، حتّى در جدايى شان، با هم جمعند و هماهنگند؛ كه وحدت در جهت، اختلاف در عمل را توجيه مى كند و اختلاف در جهت، وحدت عمل را خنثى مى سازد.
نامه هاى بلوغ، ص: 45
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿ما من شىء تراه عينك الّا و فيه موعظة »؛ هيچ چيز نيست كه چشمان تو آن را ببيند مگر اين كه در آن موعظهاى است. و به همين جهت هميشه مىگفت: «در هر حادثه درسى است». او هر حادثه را آيه و نشانهاى مىديد و يادآور درسى
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿هدف بلند او يادآور اين حكايت حضرت على (ع) كه در صفين بعد از آن كه شش ماه صبر كرد و درگير نشد تا جايى كه يارانش او گفتند او مىترسد! حضرت فرمودند:
«از رسول خدا شنيدم كه اگر يك نفر به دست تو هدايت شود بهتر است از آنچه كه آسمان بر آن سايه افكنده ».
صفايى در تمامى سفرها و برخوردهايش اين گونه بود. و جز اين مقصدى نداشت؛ كه او اين گونه آموخته بود.
و اكنون تو، اگر اين حكايات را مىخوانى يا براى كسى نقل مىكنى با اين ديد همراه باش كه او طبيبى بود كه به دنبال اين مقصد بلند بود:
تا دلى را روشن كند
تا كسى خود را بيابد
تا راه گم نشود
تا مقصد فراموش نگردد
تا راه و رسم منزلها در بىخبرى مجهول نماند
تا ...
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿عشق برتر
من جوانى را سراغ داشتم سخت وابستهى لباس و قيافهاش بود، حتى وسواسى داشت كه پارچهاش از كجا باشد و دوختش از فلان و مدلش از بهمان.
براى دوستى با او همين بس كه از لباسش و اتويش و قيافهاش تحسين كنى و يا از طرز تهيهى آن بپرسى. او عاشق ظاهر سازى و سر و وضع مرتب بود و به اين خاطر از خيلىها بريده بود تا اينكه عشقى بزرگتر در دلش ريخت و با دخترى آشنا شد و با هم سفرى كردند و در راه تصادفى.
جوانك در آن لحظهى بحرانى از رنجهاى خودش فارغ بود و خودش را فراموش كرده بود و به محبوبهاش مىانديشيد و سخت به او مشغول بود.
او به خاطر پانسمان محبوبش به راحتى لباسهايش را پاره مىكرد و زخمها را مىبست و راستى سرخوش بود كه خطرى پيش نيامده است.
هنگامى كه عشقى بزرگتر دل را بگيرد، عشقهاى كوچكتر نردبان آن خواهند بود.
هدایت شده از مباحث تربیتی
☘️رهايى از بندها
يكى از بزرگان دربارهى آب چاه تحقيقى كرده بود و به اين نتيجه رسيده بود كه آب چاه تا هنگامى كه تغيير نكند و رنگ و بو و طعمش عوض نشود، نجس نخواهد شد و قابل استفاده خواهد بود. هنگامى كه از اين تحقيق خلاص شد، متوجه گرديد كه خودش در خانه چاهى دارد. اين بود كه با خود گفت: شايد به خاطر اين چاه و راحتى خودم اين چنين فتوايى را دادهام و به اين نتيجه رسيدهام. از اين رو دستور داد كه چاه را پر كردند و آن گاه دوباره تحقيق را شروع كرد در حالى كه چاهى نداشت و منافعى او را منصرف نمىكرد.
انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد شود واز سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند.
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿آزمندى
... با تفكر در استعدادها و مقدار استعدادها و خلقت انسان مىتوانيم هر كس را به شناختهايى برسانيم كه در جهان بينى اسلامى به آن مىرسيم.
با اين گونه سؤالهاى عميق و غير مهاجم نطفهى حركت و تفكر در ذهنهاى فرارى و خسته، آرام جاى مىگيرد و رشد مىكند و به مرور زمان متولد مىشود.
البته بگويم نمىتوان شتاب زده در انتظار نتايج فورى بود كه يك دانه، ماهها طول مىكشد تا جوانه بزند و برويد و رشد كند.
ما با شتاب نه تنها طرف را خراب مىكنيم كه خود به يأس مىرسيم. همانند آن گوسفنددار ناشى كه پوست خربزه را به دهان گوسفند مىگذاشت و با دست ديگرش دنبهى گوسفند را وزن مىكرد كه ببيند آيا سنگين شد و گوسفند چاق و پروار گرديد.
آنها كه با اين دست غذا مىدهند و با آن دست دنبهها را مىسنجند، فقط از كار خويش مىمانند و به يأس مىرسند و دق مرگ مىشوند.
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿زاويهى ديد
پسركى مىخواست به نويسندگى دست يابد. مىخواست نويسنده بشود. راه افتاد. به پيرى رسيد. شايد جادوگرى بود. مطلب خود را با او در ميان گذاشت.
پيرمرد روى سنگى نشسته بود و گيلاس مىخورد. از كوله بار خود عينكى درآورد و به چشم پسرك نهاد. همين كه عينك بر روى چشم او نشست، ديد صحنه طورى ديگر است. مىديد هستهها به دمى و دمها به شاخهاى و شاخهها به درختى و درخت در زمين و آب و همراه باغبانى و زمين در آب در دست آفتابى و ... وقتى به گيلاس كه بالاى سر پيرمرد بود نگاه مىكرد، فقط گيلاس نمىديد. هستهاى را مىديد كه مردى در زمين مىكاشت و زمين را ديد كه هسته را روياند و شاخ و برگ و شكوفه و ميوه داد و دستى را ديد كه ميوهها را مىچيد و پسرك خيلى صحنه در اطراف خودش مىديد. سخت مشغول بود كه دست پيرمرد عينك را از چشم او برداشت و او را از حال خود بيرون آورد.
باز پسرك فقط درختى مىديد و فقط هستههاى گيلاس را كه از دهان پيرمرد بيرون مىآمدند. در اين لحظه پير توضيح داد: اگر مىخواهى نويسنده باشى، بايد اين گونه ببينى و با اين عينك نگاه كنى.
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿جرقههاى زندگى
يك روز صبح با صداى استارت ماشينى از خواب بيدار شدم. استارت مداوم بود و جرقهها زياد و مايع قابل احتراق؛ اما با اين وصف حركتى نبود و پيشرفتى نبود.
من به ياد جرقههايى افتادم كه در زندگى خودم مدام سر مىكشيدند. و به ياد استعدادهايى افتادم كه قابل سوختن بودند. و به ياد ركود و توقفى افتادم كه با اين همه جرقه و استعداد گريبانگيرم بوده است. در اين فكر رفتم كه ببينم نقص از كجاست كه شنيدم راننده مىگويد بايد هلش داد. هوا برداشته است. و همين جواب من بود.
هنگامى كه هواها وجود مرا در بر مىگيرند و دلم را هوا بر مىدارد، ديگر جرقهها برايم كارى نمىكنند و اگر مىخواهم به راه بيافتم بايد هلم بدهند و ضربهام بزنند و راهم بيندازند تا آن همه استعداد راكد نماند.
هدایت شده از مباحث تربیتی
🌿چاره انديشى
در اتاق نشسته بودم كه از سوراخ شيشه شكستهاى زنبورى به درون آمد و سپس پروازهاى اكتشافى را شروع كرد و بعد هم براى بازگشت آماده شد، اما به هر طرف كه مىرفت با شكست روبهرو مىگرديد. به شيشه مىخورد و به زمين مىافتاد تا اين كه ضربهى كفشى راحتش كرد.
اين درس من بود كه هنگام گرفتارى خود را به هر طرف نكوبم، بلكه به راه بازگشت فكر كنم و آن را بيابم و خود را خلاص كنم.