عرض سلام و خیرمقدم خدمت یکایک شما بزرگواران🌹🌹🌹🌹🌹
ان شاالله به لطف خدا با پست هایی از کلام نورانی قرآن با عظمت در خدمتون خواهیم بود🙏☺️
به شرط حیات و توفیق🙏
ان شاالله که بتونیم آیات نورانی کلام الله رو در زندگیمون ساری وجاری کنیم
با عمل و بندگی خالصانه🙏🙏😊
باشد که به لطف وفضل دوست وتلاش خویش رستگار شویم🙏😍
💫✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫✨
۲ 🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
@ghoran_marefat_zendegi
"هوالهو"
🌺🍃 عرض سلام و ادب و احترام،
محضر همراهان قرآنی،
و حمد و سپاس ایزد منان را، که منت گذارد و توفیق مرحمت فرمود تا با تشکیل کانال حاضر، نگرشی و تفکری و تعمقی بر آیات مختلف قرآن داشته،
تا مصادیق کاربردی آنها را در زندگی متداول و روزمره برسی؛
و انشاءالله سرلوحهء خط مشی زندگی قرار دهیم،
مبادا که مصداق شکوهای از زبان حضرت ختمی مرتبت، طی
✳ #آیه۳۰_سوره_فرقان گردیم که:
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
و پیامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند».
و دردناکتر آنکه طی
✳ #آیه۳۱_سوره_فرقان از رها کنندگان قرآن تلویحا بعنوان مجرم یاد شده است!!!
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا
اينچنين هر پيامبرى را از ميان مجرمان دشمنى پديد آورديم. و پروردگار تو براى راهنمايى و يارى تو كافى است
و امید که به مصداق
✳ #آیات۱۷_۲۲_۳۲و۴۰سوره_قمر:
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ
ما قرآن را برای تذکّر آسان ساختیم؛ آیا کسی هست که متذکّر شود؟!
از این آسان سازیها در قرآن پندگیریم؛
به برکت صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)
انشاءالله🙏🍃🌺
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
🌺🍃 #قرآن_معرفت
دربین مردم عرف اینجوریه که هر وقت میخوایم از یکی تعریف وتمجید کنیم،بعنوان مثال میگیم فلانی عجب "انسان" شریفیه.
یامثلا میگیم فلانی چه "انسان" فهمیده ایه.
یا فلانی چقدر "انسان" وارسته ایه.
و همینطور الی آخر.
اما هروقت میخوایم کسیو نکوهش کنیم و از بدیهاش بگیم،بعنوان مثال میگیم
فلانی عجب "آدم"یه ها،
یا مثلا فلانی چه "آدم" بیخودیه ها،
و همینطور الی آخر.
اما باکمی دقت در آیات قرآن متوجه میشیم که نحوه بکار بردن خدا از این دو کلمه یعنی "انسان" و "آدم" کاملا برعکس اونچیزیه که در بین مردم رایجه.
یعنی هروقت میخواد از کمی ها و کاستیها و صفات منفی این موجود صحبت کنه معمولا ازکلمه انسان،
وهروقت میخواد از شأن والا ومقام بالای این موجود صحبت کنه از کلمه آدم استفاده میکنه.
چند نمونه برای استفاده از کلمهء "انسان":
نساء 28
ابراهیم 34
کهف 54
حج 66
زخرف 15
معارج 19
انفطار 6
عادیات 6
عصر 2
و برای "آدم" یا بهتر بگم "بنی آدم":
اسراء 70
اعراف 26 و 27 و 31 و 35 و مهمتر از همه 172
(متن آیات و ترجمه شو ننوشتم که خودتون جستجو کنید)
خلاصه اینکه ما "آدم" خلق شدیم و مسجود ملائک بودیم.
اومدیم تو این دنیا، شدیم انسان.
و موظفیم دوباره به همون مقام آدمیت برسیم.
و ختم کلام اینکه انشاالله که خدا توفیق بده تا هممون دوباره آدم بشیم!!!!!
واسه استجابت این دعا؛ بر محمد و آل محمد صلوات.....
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_زندگی
#آیات۱و۲سوره_تحریم:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
ای پیامبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام میکنی؟! و خداوند آمرزنده و رحیم است.
قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
خداوند راه گشودن سوگندهایتان را (در این گونه موارد) روشن ساخته؛ و خداوند مولای شماست و او دانا و حکیم است.
🔴 در #شان_نزول آيات فوق روایت مشهورتر اين است كه:
پيامبر(ص) هرگاه كه نزد یکی از همسرانشان به نام "زينب بنت جحش" میرفتند، زينب از عسلى كه ایشان بسیار دوست میداشتند شربتی تهيه كرده و خدمت پيامبر (ص) میآورد،
اين سخن به گوش "عايشه" رسيد، و بر او گران آمد.
عایشه میگويد: من با "حفصه" (يكى ديگر از همسران پيامبر) قرار گذاشتيم كه هر وقت پيامبر(ص) نزد يكى از ما آمد فورا بگوئيم آيا صمغ "مغافير" خوردهاى؟! ("مغافير" صمغى بود كه يكى از درختان حجاز به نام "عرفط" (بر وزن هرمز) تراوش میكرد و بوى نامناسبى داشت) و پيامبر(ص) مقيد بود كه هرگز بوى نامناسبى از دهان يا لباسش شنيده نشود بلكه به عكس اصرار داشت هميشه خوشبو و معطر باشد!
به اين ترتيب روزى پيامبر(ص) نزد "حفصه" آمد، او اين سخن را به پيامبر(ص) گفت، حضرت فرمود: من "مغافير" نخورده ام، بلكه شربت عسلى نزد زينب بنت جحش نوشيدم، و من سوگند ياد میکنم كه ديگر از آن ننوشم (نكند زنبور آن عسل روى گياه نامناسبى و احتمالا مغافير نشسته باشد)؛
ولى اين سخن را به كسى مگو تا مبادا به گوش مردم برسد، و بگويند چرا پيامبر غذاى حلالى را بر خود تحريم كرده؟ و يا از كار پيامبر در اين مورد و يا مشابه آن تبعيت كنند، و يا به گوش زينب برسد و او دلشكسته شود.
ولى سرانجام او اين راز را افشا كرد، و بعدا معلوم شد اصل اين قضيه توطئه اى بوده است.
بنابراین پيامبر (ص) سخت از این موضوع ناراحت شدند.
در این جا بود كه آیات شریفهء ۱ تا ۵ سورهء تحریم نازل شد و علاوه بر این كه به پیامبر عتاب نمود كه چرا چیزی را که بر تو حلال است حرام كردی؟ (البته این عتاب در واقع با آن همسرانی بود كه پیامبر را تحت فشار قرار دادند)، و سپس خداوند با بیان تندی همسران پیامبر را مورد عتاب قرار داده و می فرماید: اگر آن ها توبه نكنند عذاب سختی در انتظار آن ها است.
آن دو زن از همسران پیامبر(ص) كه در این آیات مورد نكوهش قرار گرفته اند، یكی "حفصه" دختر عمر، و دیگری "عایشه" دختر ابوبكر بوده اند.
و نیز در آیه ۲ میفرماید:
خداوند راه گشودن سوگندهایتان را (در این گونه موارد) روشن ساخته؛ و خداوند مولای شماست و او دانا و حکیم است.
🔴 و اما کاربرد این آیات در زندگی عادی و امروزهء ما :
یک نکته، موضوع لزوم حفظ رازداری در بین اعضای یک خانواده، خصوصا مابین زن و شوهر؛ که البته این موضوع در آیهء ۳ این سوره طرح گردیده.
و نکتهء اصلی در آیات ۱ و ۲، اشاره به قسمهایی است که به باطل میخوریم، و سعی در حفظ آن قسمها داریم!!
قسمهایی که وجاهت شرعی نداشته، و بواسطهء آنها حلالهای خداوند را بیجهت بر خود حرام میکنیم!!!
و همانطور که در آیهء دوم سورهء تحریم به آن اشاره شده، خداوند دانا و حکیم، هیچ منعی برای شکستن اینگونه قسمها قرار نداده، چرا که خودش بهتر از هر کس دیگه ای میداند که کدامیک از قسمها حق، و کدامیک به باطل خورده شده است.
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
#آیات۳و۴سوره_قیامت:
" أَ یحَْسَبُ الْانسَانُ أَلَّن نجَّْمَعَ عِظَامَهُ * بَلىَ قَادِرِینَ عَلىَ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَه
" آیا انسان گمان می کند که استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد، آری ما قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.
« بنان » در لغت به معنی انگشتان (و گاه به معنی سرانگشتان) آمده است، از ماده « بن » به معنی اقامت گرفته شده، و از آنجا که انگشتان مایه اصلاح احوال اقامت انسان در جهان است، به این نامیده شده است.
به تعبیر دیگر می توان گفت: وجود انگشتان در انسان، یکی از عوامل مهم پیشرفت تمدن او است، و تعبیر به «بنان» از ماده اقامت و دوام، اشاره لطیفی به همین حقیقت است چرا که بدون آنها، اقامت در جهان برای او مشکل است.
آیه فوق می گوید: نه تنها استخوانهای بزرگ که استخوانهای ریز و ظریف او را نیز می توانیم در قیامت منظم کنیم.
نه تنها ما می توانیم استخوانهای بزرگ و کوچک را جمع آوری کنیم بلکه حتی توانایی داریم انگشتان و سرانگشتان هر کس را با تمام ویژگیهایش که از ظریفترین خصوصیات بدن او است، تنظیم کنیم و به حال اول باز گردانیم.
🔴 به هر حال از نکاتی که این آیه، می تواند اشاره به آن باشد کشف مهمی است که در عصر ما نسبت به خطوط سر انگشتان شده است، زیرا این معنی مسلم شده که خطوط سر انگشتان هر کس معرف شخص او است، و از هر امضایی اطمینان بخش تر و دقیقتر است، امضایی که هیچ کس نمی تواند آن را جعل کند، در حالی که پیچیده ترین امضاها قابل جعل است.
بنابراین تفسیر، آیه می گوید: نه تنها ما می توانیم استخوانهای بزرگ و کوچک را جمع آوری کنیم بلکه حتی توانایی داریم انگشتان و سرانگشتان هر کس را با تمام ویژگیهایش که از ظریفترین خصوصیات بدن او است، تنظیم کنیم و به حال اول باز گردانیم.
به تعبیر دیگر بازگرداندن بنان و تنظیم آن (فراموش نکنیم که «نسویه» منظم ساختن و مرتب نمودن است) شامل تمام خصوصیات و جزئیات، و از جمله خطوط سر انگشتان می شود.
تناسب این معنی با مساله قیامت که دادگاه بزرگ عدل الهی است و مجرمان و گنهکاران باید در آن تعقیب شوند، بسیار جالب است، چرا که در دنیا نیز از این مساله، بیش از همه جا در دادگاهها بهره گیری می شود.
تاکید برروی اثر انگشتان معنای بسیار خاصی دارد چون اثر انگشت هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد همه کسانی که زنده هستند یا قبلا در این جهان بوده اند اثر انگشت مخصوص به خود را
داشته اند.
به همین دلیل است که در سراسر جهان برای تشخیص هویت افراد از اثر انگشت کمک میگیرند اما نکته مهم این است که این ویژگی انگشت های انسان در اواخر قرن نوزدهم کشف شد.
مردم تا قبل از کشف آن اثر انگشتان خود را به شکل خطوط منحنی شکلی می دیدند که هیچ اهمیت خاصی نداشت.
اما خداوند در 1400 سال قبل در قرآن به این موضوع اشاره کرد.
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت
#آیه۴۷سوره_ذاریات:
وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
و ما آسمان را با قدرت بنا کردیم، و همواره آن را وسعت میبخشیم!
🔴 انبساط جهان
شاید بتوان "نظریهء انبساط جهان" را مهمترین کشف نجومی قرن بیستم دانست.
بر طبق این نظریه کهکشانها با سرعت فوق العاده ای در حال حرکت و فاصله گرفتن از یکدیگرند که در نتیجهء آن، جهان هستی به طور مداوم در حال گسترش و انبساط است.
جهان هستی با سرعت زیادی در حال انبساط است اما ما آن را احساس نمی کنیم.
دانشنمدان با استفاده از ابزار آلات پیشرفته توانسته اند سرعت آن را اندازه بگیرند.
این حقیقتی است که در زمان نزول قرآن هیچ کسی اطلاعی از آن نداشت.
این دستاورد علمی دانشنمدان بعد از تحقیقات بسیار و صرف هزینه های زیاد و در مدت زمان طولانی به دست آمده است.
عجیب آن که قرآن قبل از 1400سال پیش در آیه زیر خبر از گسترش جهان داده است.
وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
و ما آسمان را با قدرت بنا کردیم، و همواره آن را وسعت میبخشیم!
🔴 به کلمهء " لموسعون" از ریشهء "وسع" (vasa'a ) دقت کنید، که به معنای وسعت دهنده است، نه ایجاد کننده.
در آیات بسیاری از "خلق السماوات...." استفاده شده، که آنها یعنی خلق کردن و ایجاد کردن.
و البته در دو جای قرآن هم به "بدیع السماوات و الارض" اشاره شده. یعنی ابداع کردن.
بهرحال در آیهء ذکر شده در سورهء ذاریات، مراد وسعت دادن پس از خلق کردن است.
قرآن معجزه ایست که تا قیام قیامت کاربرد دارد.
بسیاری از آیات علمی قرآن پس از نزول آن کشف و درک شده، و البته در آینده نیز خواهد شد.
در ادامه و بعنوان تکمله ای بر این موضوع، توجه عزیزان را به حرف "ل" در ابتدای فعل "موسعون" جلب میکنم.
که در صرف و نحو زبان عربی، اضافه شدن این حرف در ابتدای فعل، باعث میشود که فعل به "مضارع" تبدیل شود.
و فعل مضارع فعلی است که زمان وقوعش در حال و *آینده* رخ میدهد و البته بر "وقوع فعل بصورت قطعی" هم تاکید میکند.
🔴 پس مطابق آیه ۴۷ سوره ذاریات و دستاوردهای نوین علمی،
جهان همواره در حال وسعت یافتن است.
الله اکبر...
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
#آیه۷سوره_اسراء:
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا .....
اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی میکنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود میکنید.....
🔴 هنگامی که انسان کار نیکی انجام دهد، مثلا اگر خیری را به دیگران برساند، تصوّر میکند که لطفی به دیگران کرده است و یا بخشی از عمر یا مالش را برای دیگران هزینه کرده است!
و همچنین اگر کار بدی انجام دهد، خیال میکند به ملک پروردگارش یا مردم آسیب رسانده است،
ولی خدای تعالی برای این که حقیقت چنین و چنان رفتاری را برای ما آشکار کند، میفرماید:
اگر شما احسان کنید به خودتان احسان کردهاید و اگر بدی کنید پس (آن بدی) برای خودتان است.
زیرا انسان اگر کار نیکی انجام دهد، علاوه بر این که پاداش نیکی خود را چندین برابر در آخرت دریافت میکند، در این دنیا نیز از نتایج مثبت آن بهرهمند میشود.
و همچنین اگر کار بدی انجام دهد علاوه بر این که استحقاق عذاب آخرت را دارد، ممکن است در این دنیا نیز، به مجازات الهی گرفتار شود.
- هر چه کنی به خود کنی
گر همه نیک و بد کنی
🔴 شما در برابر آینه اگر خندان باشید،
چهرهای خندان میبینید و اگر گریان باشید چهرهای گریان را تماشا میکنید؛
این دنیا هم آینه وار است، از اینرو شما همانی را میبینید که هستید و انجام میدهید.
و این درواقع همان فرمولی است که قرآن کریم دارد.
🔴 حاصل آن است که عالم بر مثال کوه است. هر چه گویی از خیر و شر، از کوه همان شنوی.
و اگر گمان بری که من خوب گفتم کوه زشت جواب داد، محال باشدکه بلبل در کوه بانگ کند، از کوه بانگ زاغ آید یا بانگ آدمی یا بانگ خر. پس یقین دان که بانگ خر کرده باشی.
بانگ خوش دار چون به کوه آیی،
کوه را بانگ خر چه فرمایی؟
خوش آوازت همی دارد صدای گنبد خضرا.
#حضرت_مولانا (فیه مافیه)
گر چه دیوار افکند سایهٔ دراز
باز گردد سوی او آن سایه باز
این جهان کوهست و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
#حضرت_مولانا (مثنوی معنوی)
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_زندگی
#آیات۲۰و۲۱سوره_واقعه:
وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُون َ*
وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ*
و میوههایی از هر نوع که انتخاب کنند*
و گوشت پرنده از هر نوع که مایل باشند*
🔴 بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم و یا این که راه صحیح خوردن میوهها چیست؟
به یاد داشته باشید که میوهها را بعد از خوردن غذا میل نکنید، کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوهها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است.
اگر میوهها را بعد از خوردن غذا میل کنید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت، در این حالت بدنتان با مقدار زیادی انرژی روبرو میشود که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیتهای زندگی میشود.
برای مثال درنظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خوردهاید، تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معدهتان و سپس رودهتان شود اما به دلیل آن دو تکه نان، از ورود سریع آن به معده جلوگیری میشود.
در این بین همه غذا فاسد شده، تخمیر میشود و به اسید تبدیل میشود و به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیمهای گوارشی تماس پیدا میکند، همه حجم غذا شروع به ازبین رفتن و فاسد شدن میکند .
🔴 پس میوه را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است و یا قبل از خوردن غذا باشد.
و همهء اینها در حالیست که تا حدود 10 سال پیش گمان دانشمندان بر این بود که مصرف میوه بعد از غذا بهتر است !!!
🔴 و اما بشنوید از 1400 سال پیش:
خداوند در سورهء واقعه، و طی آیات ۱۰ تا ۲۶ آن، آنجاکه شیوهء زندگی "مقربون"، یعنی آنهاکه در دنیا "و السابقون السابقون" بودند را توضیح میدهد، در دو آیهء ۲۰ و ۲۱ میفرماید:
وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ
و میوههایی از هر نوع که اختیار کنند،
وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ
و گوشت پرنده از هر نوع که اشتها داشته باشند!
🔴 حالا به این نکات دقت کنیم:
۱- خوردن میوه مقدم بر خوردن غذاست، یعنی
ابتدا میوه
سپس غذا
۲- میوه به اختیار بستگی دارد و غذا به اشتها.
بعبارتی در مقدار مصرف میوه، محدودیت کمتری هست، تا در مقدار صرف غذا.
۳- "لحم طیر" گوشت پرنده؛
یعنی ارجحیت و تقدم گوشت سفید بر گوشت قرمز.
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
#آیه۶سوره_هود:
وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
هیچ جنبندهای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را میداند؛ همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است! [= در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا]
🔴 دقت کنیم که این آیه از روزى دادن خداوند به "همهء" موجودات سخن میگوید.
از گیاه و حیوان و انسان، چه بر روی زمین، چه در قعر دریا، چه در دل خاک، چه بر فراز کوهها و آسمانها، و چه حتی در رحم مادران!!!
1 "دابّة" از نظر مفهوم لغوى، هر گونه جنبنده اى را شامل مى شود.
2 ـ "رزق" به معنى عطاء و بخشش "مستمر" است و مفهوم آن تنها در نیازهاى مادى خلاصه نمیشود، بلکه هر گونه عطاى مادى و معنوى را شامل میگردد.
3 ـ "مُسْتَقَر" در اصل، به معنى قرارگاه است.
"مُسْتَوْدَع"به معنى رها کردن چیزى است.
و از آنجا که امور ناپایدار رها مى شوند، و به حالت اول باز مى گردند، به هر امر ناپایدار، مُسْتَوْدَع گفته مى شود.
در حقیقت آیه فوق، مى گوید: تصور نشود خداوند تنها به جنبندگانى که در جایگاه اصلى قرار دارند، روزى مى بخشد، بلکه هر کجا باشند، سهم روزى آنها را به آنان مى بخشد. چرا که هم جایگاه اصلى آنان را مى داند، و هم از تمام نقاطى که به آن نقل و مکان مى کنند، باخبر است.
4 ـ کِتاب مُبین به معنى نوشته آشکار است، و اشاره به علم وسیع پروردگار مى باشد، که گاهى از آن تعبیر به لوح محفوظ مى شود.
در حقیقت این تعبیر، اشاره به آن دارد که، هیچ کس نباید براى به دست آوردن روزى خود "نگرانى" به خویش راه دهد، چرا که نام همگى در کتاب آشکارى ثبت است و از قلم نمی افتد.
🔴 جان کلام اینکه:
وقتی خداوند روزیه هر جنبنده ای را بر خود واجب نموده، ترس و نگرانی از روزیه فردا چرا؟؟
مال اندوزی برای نسل بعد، چرا؟؟
تازه آنهم از هر طریقی؟؟؟!!!!
مگر خدای فردا و فرداها، همین خدای امروز نیست؟
مگر خدای نسل بعد، همین خدای من نیست؟؟؟
🔴 البته ناگفته نماند که این بدان معنا نیست، که چون روزیه بندگان بر خدا واجب است، از کار و تلاش دست کشیده، بی عاری و تن پروری را پیشه کنیم، چرا که از طرفی دیگر مطابق آیه ۳۹ سوره نجم:
وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست.
🔴🔴 پس بنابراین نه حرص و مال اندوزی، به هر قیمت؛ از ترس گرسنگی فردا.
و نه بیکاری و تن پروری، به خیالات واهی.
و چون خیرالامور اوسطها، پس:
کار و تلاش متعادل، همراه با توکل به خداوند🙏
🔴🍃 حکایت:
نقل است که روزی ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ(ع)ﺍﺯ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﺍﻱ ﭘﺮﺳﻴﺪ:
ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻴﺨﻮﺭﻱ؟
ﻣﻮﺭﭼﻪ ﮔﻔﺖ: ﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ
ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪ ﺍﻱ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﻧﻬﺎﺩ.
ﺑﻌﺪﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ...
ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺟﻌﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻭ ﻧﻴﻢ ﺩﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻩ !!
ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﺍﺯ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﭼﺮﺍ ؟
ﻣﻮﺭﭼﻪ ﮔﻔﺖ : ﭼﻮﻥ ﻭﻗﺘﻴ ﻜﻪ ﻣﻦ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ داشتم ﺧﺪاوند ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻦ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ ...
ﻭﻟﻲ ﻭﻗﺘﻲ شما ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪ ﻧﻬﺎﺩﻱ، ﺑﻴﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﻲ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻧﻢ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻛﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﻳﻜﺴﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻨﻢ.
🔴 آری...
ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺧﺪﺍست روزی آن.
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
#آیه۶۹سوره_انبیاء
قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ.
ماگفتیم: «ای آتش! بر ابراهیم سرد و سالم باش!»
🔴 خلاصه ای از به آتش درافکندن حضرت ابراهیم(ع)
پس از آنکه حضرت ابراهیم بتهای بتخانه را در هم شکست، نمرود چنین "مقرر" کرد که در آتش سوزانده شود!!
غافل از اینکه چنین امری "مقدر" نبود!!
پس از برپایی آتش عظیم، جوش و خروش از تمام کائنات برخاست و هر يک به زبان حال به خدا شکايت کردند.
زمين گفت: خدايا! کسي غير از او بر روي من، تو را پرستش نميکند، آيا ميگذاري طعمه آتش نمرود شود؟
ملائکه نيز اعتراض داشتند، و خداوند رو به آنها فرمود: اگر بندهام مرا بخواند حتما نجاتش خواهم داد و در وقت ضرورت دست او را خواهم گرفت.
جبرئيل به خدا التماس نمود و گفت؛ خدايا در زمين کسي غير از او تو را پرستش نميکرد، اينک او را در آتش می اندازند.
به جبرئيل خطاب شد: بندهاي مانند تو ميترسد که وقت بگذرد!؛ من هر وقت بخواهم ميتوانم او را نجات دهم، مرا بخواند جوابش را ميدهم.
جبرئيل در آن وقت بر ابراهيم نازل شد و گفت: ابراهيم! آيا حاجت و درخواستي داري تا من برآورده سازم؟
ابراهيم جواب داد:
سراپا نیازم، ولی از تو نه!!!
خداوند کافي و کفيل من است.
ميکائيل گفت: میخواهي آتش را به وسيلهء آبها و باران که در اختيار من است خاموش سازم؟
ابراهيم جواب داد؛ نه.
ملک متصدّي بادها گفت: مايلي طوفاني برانگيزانم که آتش پراکنده شود؟
ابراهيم باز هم جواب داد: نه.
جبرئيل گفت: پس از خدا بخواه تا نجاتت دهد.
حضرت ابراهيم همچنان ثابت و استوار تنها دل به خدا بسته بود و با سيمايي شاد، گفت:
«یا احد یا احد یا صمد یا صمد، یا من لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»
«اي خداي بزرگ! اي خداي يکتا و بي همتا و بي نياز که نه پدر کسي هستي و نه فرزند کسي، و نه نظير و همتايي داری»،
و سپس گفت: «تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ»
پس خداى تبارك و تعالى به آتش خطاب فرمود: «سرد باش»
در این وقت سرما چنان شد كه دندان هاى ابراهیم از سرما به هم می خورد تا اینكه به دنبال آن خداى عز و جل فرمود :
یَا نَارُ کُونِی بَرداً و سَلاماً عَلَی اِبراهِیم.
«ای آتش! بر ابراهیم سرد و سلامت باش»
🔴 و از امام صادق(ع) در حدیثی چنین نقل کرده اند:
وقتي که ابراهيم را در آتش افکندند عرض کرد
«خدايا! به حق محمّد و آلش از درگاهت ميخواهم که مرا از آتش نجات دهي»،
خداوند نيز آتش را براي او سرد و سلامت کرد.
🔴🔴 کائنات، "تسلیم مطلق" امر پروردگار
۱- تمام کائنات تسلیم مطلق امر پروردگارند، تا جاییکه آتش که ذاتش سوزاندن است، به امر پروردگار سرد میشود.
۲- این تسلیم بودن "مطلق" تا آنجاست که اگر آیه با کلمه "بردا" تمام میشد، آتش آنقدر سرد میگردید که حضرت ابراهیم منجمد میشد!!!
پس لازم بود کلمهء "سلاما" نیز اضافه شود تا آتش "سرد و سالم" گردد.
۳- اگر آیه با کلمه "سلاما" تمام میشد،
به همان دلیل تسلیم بودن "مطلق" کائنات، آتش برای همیشه سرد و سالم میگردید.
پس لازم بود عبارت "علی ابراهیم" نیز قید شود تا آتش فقط "بر حضرت ابراهیم سرد و سالم" گردد.
🔴🔴 چقدر در زندگی عامل به قرآنیم؟
حضرت ابراهیم (ع) که در آیهء ۴ سوره ممتحنه از ایشان بعنوان "اسوهء حسنه" یاد شده، و ما نیز باید در زندگی به اسوه هایی اینچنین تأسی نماییم، در آن شرایط سخت، حتی از ملائک مقرب الهی هم کمک نخواست!!!؛
براستی چقدر بهنگام مشکلات روزمرهء زندگی، به هر بنده ای و به هر بنی بشری،
و به هر انس و جنی !!! رو انداخته ایم؟؟؟؟!!!!
🌺🍃 اى یافته از جانب حق نعمت و ناز
زنهار مبر پیش کسى دست نیاز
گر خیر خود از غیر خدا میجوئى
شک نیست که ناامید میگردى باز
@ghoran_marefat_zendegi