عرض سلام و خیرمقدم خدمت یکایک شما بزرگواران🌹🌹🌹🌹🌹
ان شاالله به لطف خدا با پست هایی از کلام نورانی قرآن با عظمت در خدمتون خواهیم بود🙏☺️
به شرط حیات و توفیق🙏
ان شاالله که بتونیم آیات نورانی کلام الله رو در زندگیمون ساری وجاری کنیم
با عمل و بندگی خالصانه🙏🙏😊
باشد که به لطف وفضل دوست وتلاش خویش رستگار شویم🙏😍
💫✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫✨
۲ 🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
@ghoran_marefat_zendegi
"هوالهو"
🌺🍃 عرض سلام و ادب و احترام،
محضر همراهان قرآنی،
و حمد و سپاس ایزد منان را، که منت گذارد و توفیق مرحمت فرمود تا با تشکیل کانال حاضر، نگرشی و تفکری و تعمقی بر آیات مختلف قرآن داشته،
تا مصادیق کاربردی آنها را در زندگی متداول و روزمره برسی؛
و انشاءالله سرلوحهء خط مشی زندگی قرار دهیم،
مبادا که مصداق شکوهای از زبان حضرت ختمی مرتبت، طی
✳ #آیه۳۰_سوره_فرقان گردیم که:
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
و پیامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند».
و دردناکتر آنکه طی
✳ #آیه۳۱_سوره_فرقان از رها کنندگان قرآن تلویحا بعنوان مجرم یاد شده است!!!
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ وَكَفَى بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا
اينچنين هر پيامبرى را از ميان مجرمان دشمنى پديد آورديم. و پروردگار تو براى راهنمايى و يارى تو كافى است
و امید که به مصداق
✳ #آیات۱۷_۲۲_۳۲و۴۰سوره_قمر:
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ
ما قرآن را برای تذکّر آسان ساختیم؛ آیا کسی هست که متذکّر شود؟!
از این آسان سازیها در قرآن پندگیریم؛
به برکت صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)
انشاءالله🙏🍃🌺
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
🌺🍃 #قرآن_معرفت
دربین مردم عرف اینجوریه که هر وقت میخوایم از یکی تعریف وتمجید کنیم،بعنوان مثال میگیم فلانی عجب "انسان" شریفیه.
یامثلا میگیم فلانی چه "انسان" فهمیده ایه.
یا فلانی چقدر "انسان" وارسته ایه.
و همینطور الی آخر.
اما هروقت میخوایم کسیو نکوهش کنیم و از بدیهاش بگیم،بعنوان مثال میگیم
فلانی عجب "آدم"یه ها،
یا مثلا فلانی چه "آدم" بیخودیه ها،
و همینطور الی آخر.
اما باکمی دقت در آیات قرآن متوجه میشیم که نحوه بکار بردن خدا از این دو کلمه یعنی "انسان" و "آدم" کاملا برعکس اونچیزیه که در بین مردم رایجه.
یعنی هروقت میخواد از کمی ها و کاستیها و صفات منفی این موجود صحبت کنه معمولا ازکلمه انسان،
وهروقت میخواد از شأن والا ومقام بالای این موجود صحبت کنه از کلمه آدم استفاده میکنه.
چند نمونه برای استفاده از کلمهء "انسان":
نساء 28
ابراهیم 34
کهف 54
حج 66
زخرف 15
معارج 19
انفطار 6
عادیات 6
عصر 2
و برای "آدم" یا بهتر بگم "بنی آدم":
اسراء 70
اعراف 26 و 27 و 31 و 35 و مهمتر از همه 172
(متن آیات و ترجمه شو ننوشتم که خودتون جستجو کنید)
خلاصه اینکه ما "آدم" خلق شدیم و مسجود ملائک بودیم.
اومدیم تو این دنیا، شدیم انسان.
و موظفیم دوباره به همون مقام آدمیت برسیم.
و ختم کلام اینکه انشاالله که خدا توفیق بده تا هممون دوباره آدم بشیم!!!!!
واسه استجابت این دعا؛ بر محمد و آل محمد صلوات.....
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_زندگی
#آیات۱و۲سوره_تحریم:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
ای پیامبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام میکنی؟! و خداوند آمرزنده و رحیم است.
قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
خداوند راه گشودن سوگندهایتان را (در این گونه موارد) روشن ساخته؛ و خداوند مولای شماست و او دانا و حکیم است.
🔴 در #شان_نزول آيات فوق روایت مشهورتر اين است كه:
پيامبر(ص) هرگاه كه نزد یکی از همسرانشان به نام "زينب بنت جحش" میرفتند، زينب از عسلى كه ایشان بسیار دوست میداشتند شربتی تهيه كرده و خدمت پيامبر (ص) میآورد،
اين سخن به گوش "عايشه" رسيد، و بر او گران آمد.
عایشه میگويد: من با "حفصه" (يكى ديگر از همسران پيامبر) قرار گذاشتيم كه هر وقت پيامبر(ص) نزد يكى از ما آمد فورا بگوئيم آيا صمغ "مغافير" خوردهاى؟! ("مغافير" صمغى بود كه يكى از درختان حجاز به نام "عرفط" (بر وزن هرمز) تراوش میكرد و بوى نامناسبى داشت) و پيامبر(ص) مقيد بود كه هرگز بوى نامناسبى از دهان يا لباسش شنيده نشود بلكه به عكس اصرار داشت هميشه خوشبو و معطر باشد!
به اين ترتيب روزى پيامبر(ص) نزد "حفصه" آمد، او اين سخن را به پيامبر(ص) گفت، حضرت فرمود: من "مغافير" نخورده ام، بلكه شربت عسلى نزد زينب بنت جحش نوشيدم، و من سوگند ياد میکنم كه ديگر از آن ننوشم (نكند زنبور آن عسل روى گياه نامناسبى و احتمالا مغافير نشسته باشد)؛
ولى اين سخن را به كسى مگو تا مبادا به گوش مردم برسد، و بگويند چرا پيامبر غذاى حلالى را بر خود تحريم كرده؟ و يا از كار پيامبر در اين مورد و يا مشابه آن تبعيت كنند، و يا به گوش زينب برسد و او دلشكسته شود.
ولى سرانجام او اين راز را افشا كرد، و بعدا معلوم شد اصل اين قضيه توطئه اى بوده است.
بنابراین پيامبر (ص) سخت از این موضوع ناراحت شدند.
در این جا بود كه آیات شریفهء ۱ تا ۵ سورهء تحریم نازل شد و علاوه بر این كه به پیامبر عتاب نمود كه چرا چیزی را که بر تو حلال است حرام كردی؟ (البته این عتاب در واقع با آن همسرانی بود كه پیامبر را تحت فشار قرار دادند)، و سپس خداوند با بیان تندی همسران پیامبر را مورد عتاب قرار داده و می فرماید: اگر آن ها توبه نكنند عذاب سختی در انتظار آن ها است.
آن دو زن از همسران پیامبر(ص) كه در این آیات مورد نكوهش قرار گرفته اند، یكی "حفصه" دختر عمر، و دیگری "عایشه" دختر ابوبكر بوده اند.
و نیز در آیه ۲ میفرماید:
خداوند راه گشودن سوگندهایتان را (در این گونه موارد) روشن ساخته؛ و خداوند مولای شماست و او دانا و حکیم است.
🔴 و اما کاربرد این آیات در زندگی عادی و امروزهء ما :
یک نکته، موضوع لزوم حفظ رازداری در بین اعضای یک خانواده، خصوصا مابین زن و شوهر؛ که البته این موضوع در آیهء ۳ این سوره طرح گردیده.
و نکتهء اصلی در آیات ۱ و ۲، اشاره به قسمهایی است که به باطل میخوریم، و سعی در حفظ آن قسمها داریم!!
قسمهایی که وجاهت شرعی نداشته، و بواسطهء آنها حلالهای خداوند را بیجهت بر خود حرام میکنیم!!!
و همانطور که در آیهء دوم سورهء تحریم به آن اشاره شده، خداوند دانا و حکیم، هیچ منعی برای شکستن اینگونه قسمها قرار نداده، چرا که خودش بهتر از هر کس دیگه ای میداند که کدامیک از قسمها حق، و کدامیک به باطل خورده شده است.
@ghoran_marefat_zendegi
🌺🍃 #قرآن_معرفت_زندگی
#آیات۳و۴سوره_قیامت:
" أَ یحَْسَبُ الْانسَانُ أَلَّن نجَّْمَعَ عِظَامَهُ * بَلىَ قَادِرِینَ عَلىَ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَه
" آیا انسان گمان می کند که استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد، آری ما قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.
« بنان » در لغت به معنی انگشتان (و گاه به معنی سرانگشتان) آمده است، از ماده « بن » به معنی اقامت گرفته شده، و از آنجا که انگشتان مایه اصلاح احوال اقامت انسان در جهان است، به این نامیده شده است.
به تعبیر دیگر می توان گفت: وجود انگشتان در انسان، یکی از عوامل مهم پیشرفت تمدن او است، و تعبیر به «بنان» از ماده اقامت و دوام، اشاره لطیفی به همین حقیقت است چرا که بدون آنها، اقامت در جهان برای او مشکل است.
آیه فوق می گوید: نه تنها استخوانهای بزرگ که استخوانهای ریز و ظریف او را نیز می توانیم در قیامت منظم کنیم.
نه تنها ما می توانیم استخوانهای بزرگ و کوچک را جمع آوری کنیم بلکه حتی توانایی داریم انگشتان و سرانگشتان هر کس را با تمام ویژگیهایش که از ظریفترین خصوصیات بدن او است، تنظیم کنیم و به حال اول باز گردانیم.
🔴 به هر حال از نکاتی که این آیه، می تواند اشاره به آن باشد کشف مهمی است که در عصر ما نسبت به خطوط سر انگشتان شده است، زیرا این معنی مسلم شده که خطوط سر انگشتان هر کس معرف شخص او است، و از هر امضایی اطمینان بخش تر و دقیقتر است، امضایی که هیچ کس نمی تواند آن را جعل کند، در حالی که پیچیده ترین امضاها قابل جعل است.
بنابراین تفسیر، آیه می گوید: نه تنها ما می توانیم استخوانهای بزرگ و کوچک را جمع آوری کنیم بلکه حتی توانایی داریم انگشتان و سرانگشتان هر کس را با تمام ویژگیهایش که از ظریفترین خصوصیات بدن او است، تنظیم کنیم و به حال اول باز گردانیم.
به تعبیر دیگر بازگرداندن بنان و تنظیم آن (فراموش نکنیم که «نسویه» منظم ساختن و مرتب نمودن است) شامل تمام خصوصیات و جزئیات، و از جمله خطوط سر انگشتان می شود.
تناسب این معنی با مساله قیامت که دادگاه بزرگ عدل الهی است و مجرمان و گنهکاران باید در آن تعقیب شوند، بسیار جالب است، چرا که در دنیا نیز از این مساله، بیش از همه جا در دادگاهها بهره گیری می شود.
تاکید برروی اثر انگشتان معنای بسیار خاصی دارد چون اثر انگشت هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد همه کسانی که زنده هستند یا قبلا در این جهان بوده اند اثر انگشت مخصوص به خود را
داشته اند.
به همین دلیل است که در سراسر جهان برای تشخیص هویت افراد از اثر انگشت کمک میگیرند اما نکته مهم این است که این ویژگی انگشت های انسان در اواخر قرن نوزدهم کشف شد.
مردم تا قبل از کشف آن اثر انگشتان خود را به شکل خطوط منحنی شکلی می دیدند که هیچ اهمیت خاصی نداشت.
اما خداوند در 1400 سال قبل در قرآن به این موضوع اشاره کرد.
@ghoran_marefat_zendegi