بسمه تعالی شانه
موسی_و_خضر_علیهماالسلام
قسمت ۱
یکی از داستانهای قرآنی که سیر_انفسی را به زیباییِ تمام تبیین میکند، داستان حضرت_خضر و موسی علیهماالسلام است. به اسم جناب خضر در قرآن اشارهای نشده است اما در روایات ما به اینکه ایشان حضرت خضر است تصریح شده است. در روایتی داریم که این داستانها از مکاشفات و تمثلات حضرت موسی بوده است اما نمیتوانیم بگوییم که این موارد در متن واقع اتفاق نیفتادهاند. در روایتی از حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله داریم که ایشان میفرماید خدا برادرم موسی را رحمت کند، اگر صبر میکرد، صد واقعه از وقایع عمر او برایش متمثل میشد، یعنی این احتمال هست که حضرت موسی علیهالسلام در سیر_باطنی و معراج_انفسی خودش این وقایع را دیده است.
در هر صورت، سیر، سیرِ انفسی است و در این سیر، خضر موضوعیت دارد. نمیشود انسان، بدون خضر سیر انفسی کند، هرچند سیر_آفاقی هم خضر خود را میطلبد اما اینگونه نیست که ما در سیر آفاقی لابد نیاز به یک راهنما داشته باشیم اما در سیر انفسی و باطنی، خضر اصالت و موضوعیت دارد؛
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلـمـات است بـترس از خطر گمراهی
و دیدهایم که خیلی ها که در این مسیر افتادهاند و استادی ندارد یا بهتر بگوییم، استاد_راه_طی_کرده ندارند، معمولا یا متوقف میشوند و یا دچار انحرافات میشوند که بعضی از این انحرافات خیلی هم خطرناک هستند...
این داستان میخواهد به ما بگوید که اگر موسی هم باشی، در سیر باطنی خضر میخواهی. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امام علی علیهالسلام فرمود: «كُنْتَ مَعَ الأنْبياءِ سِرّاً وَ مَعِیَ جَهراً» همهی انبیاء الهی خضر داشتهاند و خضرشان عبارت است از ولایت. اصلا خضر یعنی ولایت. عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا همان ولی_باطنی است. در اینجا قصد داریم ان شاء الله به برخی از بطون این داستان پی ببریم...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهشتاد و ششم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
نقش ذکر در پدید آمدن حالات عرفانی
حالت هشتم :مشاهده
ادامه...
اگرچه تأثیر ذکر در رسیدن سالک به حالت مشاهده انکارناپذیر است، به
اعتقاد برخی از عرفا نظیر بایزید بسطامی، سـالک پـس از درك شـهود
حق به ذکر نیازي ندارد؛ زیرا سالک تا قبل از رسیدن به مرتبۀ مشاهده در غیبت و فراق از حضرت حق
به سر می برد؛ ذکر و یاد محبوب غایب او را آرامش و تسلّی می دهد. امـا
همین که حالت مشاهده براي سالک به وقوع پیوست، دیگر به ذکـر احتیـاجی نـدارد؛ زیـرا ذکـر واسـطه و
حجابی می شود بین ذاکر و مذکور . «الذّکر واسطۀ یحجبک عـن نظـري »
بایزید گفته است: «من سی سال خدا را یاد می کردم سپس سـاکت شـدم چـون
که دیدم ذکر من باعث حجاب من گشته است»
حکیم سنایی غزنوي در مثنوي حدیقۀالحقیقۀ، به صراحت به این مطلب اشـاره مـی کنـد .
به اعتقاد این عارف و شاعر معروف قرن ششم، تا زمانی کـه سـالک در مرحلـۀ «مجاهـده »
به سر می برد، پرداختن به ذکر و یاد الهی برایش واجب است. اما پس از رسـیدن بـه مرحلـۀ
مشاهده، دیگر به ذکر نیازي ندارد . اساساً کسی که به مقام حضور نائل مـی شـود،
هیبت و جلال حضرت حق او را از ذکر و یاد الهی باز میدارد.
در کلمات قصار باباطاهر نیز به این اشاره شده است که ذکر همراه است با دوري
ذاکر از مذکور یا دوري مذکور از ذاکر . بنابراین، هنگامی که بعد به قرب و غیبت بـه حـضور و
مشاهده بدل می شود، ذکر ذاکر در مشاهدة مذکور محو میشود "
باباطاهر بیان می کنـد کـه ایـن حقیقـت
مشاهده است که سالک را از ذکر منع میکند."
خواجه عبداالله انصاري از جملۀ عرفایی است که پس از رسیدن به مقام شهود،
ذکر را ترك می گوید: «الهی یک چندي به کسب، یاد تو ورزیدم، باز یک چندي به یاد تو خود تو را را نازیدم، دیده بر تو آمد، با نظاره پردازیدم ! اکنون که یاد بشناختم خاموشی گزیدم. چون
من کیست که این مرتبت را سزیدم؟».
شایان ذکر است که بر اساس عقیده ی عرفای معاصر، انجام واجبات از جمله نماز ، در هیچ مرتبه ای از سالک ساقط نمی گردد.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
موضوع: تشبیه صبر ما و صبر حضرت موسی علیه السلام
موسی_و_خضر_علیهماالسلام
(قسمت دوم)
✳️ وقتی حضرت موسی علیهالسلام به جناب خضر رسید،
«فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا» (کهف/۶۵)
این رحمت که در این آیه آمده است، رحمت رحیمیه است که همان علم است؛ ما به او فهم باطنی و علم لدنی دادیم. البته همه علوم الهی لدنی هستند منتها برخی قدرت اخذ علم بدون واسطه از حق متعال را دارند و برخی چنین نیستند، برای کسب علم نیاز به معدات دارند.
الحق ان فاض من القدس الصور
و انـــمــا اعــداده مـــن الـــفــکر
✳️موسی به جناب خضر گفت:
میخواهم از شما تبعیت کنم تا از آن علم لدنی خود به من بدهید که من به رشد برسم. اینجا حرف معد که معلم است مطرح میشود.
جناب خضر پاسخ داد:
«قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (کهف/۶۷)؛
[تو نمیتوانی مرا همراهی کنی...]
واقعا باطن بسیار سنگین و سخت است... اگر حقایق باطنی بخواهد نمود پیدا کند، خیلی ها متوقف میشوند. وقتی موسی که رسول است و مقام اولوالعزم دارد در مقابل سه واقعهای که حضرت خضر در باطن برای او پیش آورد نمیتواند صبر کند.
خب حساب من و شما مشخص است! اگر به یک خضر باطنی برخورد کردید خیلی باید مراقب باشید. خضرهای راه گاهی رفتارهایی میکنند که به حیث ظاهر هم ممکن است خلاف شریعت باشد، میبینیم که ما نیز در مواردی نمیتوانیم صبر کنیم و به خطا میرویم.
دلیل اینکه موسی نتوانست صبر کند این است که «وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا»، تا وقتی که علم و آگاهی نداری نمیتوانی صبر کنی.
جناب موسی گفت: ان شاء الله صبر خواهم کرد و مخالفتی نمیکنم.
نشانه صبر چیست؟ این است که هر اتفاقی که پیش میآید از من سوال نکن که
«لَا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» (انبیاء/۲۳)
موسی نیز پذیرفت. با هم سوار کشتی شدند. جناب خضر شروع به سوراخ کردن کشتی کرد! شما تصور کنید کسی در دریا دارد کشتی را سوراخ میکند!
موسی گفت:
«قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا...»
تو میخواهی همه این اهل کشتی را هلاک کنی؟! این چه کاریست که تو انجام میدهی؟! و به حیث ظاهری هم درست میگوید! جناب خضر به او تشری میزند که آیا نگفتم که سخنی نگویی؟! و موسی از او عذر خواهی کرد. جلوتر که رفتند، خضر به سراغ پسربچهای رفت و او را سر برید! موسی برافروخت و گفت که ای جناب خضر! شما قتل نفس کردی! این کار دیگر خیلی زشت تر از کار اولت بود! باز خضر به او تشر زد! این بار موسی باز عذرخواهی کرد اما گفت اگر بار دیگر حرفی زدم دیگر با من صحبت نکن و من دیگر عذری ندارم و میتوانی دست از دوستی من برداری. این شرط گذاشتن برای خضر باطن خوب نیست. چرا شرط میگذاری؟! خب او داشت این وقایع را پیش میآورد تا قیامت باطنی شما را آشکار سازد.....
✳️ رفتند و به روستایی رسیدند. گرسنه بودند و از اهل آنجا غذایی خواستند. موسی نیز این وقایع را دیده و لابد گرسنه و خسته است! حالا ایشان به دیوار خرابی میرسند و خضر میخواهد این دیوار را از نو و بدون اجر بسازند!! شما تصور کنید! موسی گفت که آخر اینها تکه ای نان هم به ما ندادهاند!! میخواهی دیوار را نیز درست کنی؟!
خضر گفت: «هَٰذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِك»... حال تأویل این وقایع را به شما میگویم...
ادامه دارد...⏮
التماس دعا
🎙صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهشتاد و هفتم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
ادامه...
ذکر و فنا
«فنا» از با لاترین مراتب سیر و سلوك است . سالک پس از کسب حالات و مقامات عرفانی
و مجاهـدت هـاي بـسیار، در حـضرت حـق فـانی مـی شـود.
بدان که حقیقت فنا به رسیدن رونده است در خویشتن چنـان کـه از وي هـیچ
اوصاف حیوانی و صفات بشري و اخلاق شیطانی نماند و یک باره در وي منعدم
گردد و بیخ و اصل و شاخهاي او فانی شود...
خواجه عبداالله انصاري با آیۀ «کلّ شیءٍ هالک الّـا وجهـه »، مبحـث خـود را
درباره فنا آغاز می کند و آن را نیست گشتن سه چیز در سه چیـز مـی دانـد : «نیـست گـشتن جـسته در
یافته، نیست شدن شناختن در شناخته و نیست گشتن دیدن در دیده»
بنا بر اعتقاد اهل عرفان ، فنا میتواند به دو گونه براي بنده عارض شود:
۱ .فنای صفات بشري در صفات ربوبی؛ 2 .فناي عبد در حق. مداومت بر ذکر و یاد خداوند، به ویژه ذکر لا
إِلَه إِلَّا اللَّه، سالک را در نفی صفات بشري و به طـور کلّـی ، نفـی و نـسیان ماسـوي
الله یاری میدهد. از این طریق ، فناي صفات بشري در صفات ربوبی محققّ میشـود . همچنـین ، دوام
ذکر باعث استغراق ذاکر در مذکور و در نهایت، فناي عبد در حق میشود.
عارف در این مقام موجودات دیگر را نمی نگرد و صدای آنها را هم نمی شنود و فقط مستقیما صدا را از خود ذات اقدس خداوند می شنود و برای غیر خدا سهمی قایل نیست. نه این که کثرتی را ببیند و آنگاه بگوید اینها، آیینه دار جلال و جمال او هستند. در این مرحله هم همه اشیا در جای خود محفوظ است و چیزی نابود نمی شود؛ اما عارف سالک به جایی رسیده است که جز خدا نمی بیند نه این که همه را می بیند ولی آیینه و آیت خدا می داند، بلکه غیر از خدا، هیچ کس را نمی بیند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
سلام علیکم سلام بر شما اولیای خدا که انشاالله طلب ومقصودتان وامال ارزویتان را لقاالله قرار داده ای وعزم را جزم کرده تا در معیت ورکاب امام زمان عج الله در دارالسلام در جایکاه عند ربهم از مقربین ومجذوبین حضرت رب الارباب در حضور محمد وال محمد که شاهد بر مقربین هستن برسید انشاالله الرحمن الرحیم
انشاالله دعای بنده درحق شما واهل بیت شما به اجابت برسد
شبتان مهدوی
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
⚠️توصیه به حفظ خانواده
🌼ایمان داشتن کافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیب ها مهم است. پس باید مراقبت کرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ»
🌸 اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است.
🌼 ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ»
🌸 تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً»
🌼اولی ترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ»
🌸 تا زنجیر از پای خود باز نکنیم، نمی توانیم دیگران را آزاد کنیم.خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ»
🌼کیفر رها کردن خانواده و نزدیکان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ»
🌸 کسانی که در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ کَالْحِجارَهِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَهً در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار می گیرند. «وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ»
🌼کفر، در قیامت بخشیدنی نیست و توبه کافر در آن روز بی ثمر است. آری، عناد و لجاجت و عصبیّت در برابر منطق و موعظه و معجزه، راه هر عذری را می بندد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَعْتَذِرُوا الْیَوْمَ»
تلاوت تصویری ترجمه گویا تفسیر مختصر سوره تحریم ۶ و ۷
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😴#خواب_قیلوله در مدارس چین!
👀 گفته میشود با توجه به آثار بسیار مثبت #خواب کوتاه در میانه روز بر سلامتی انسان، این موضوع در دستور کار مدارس چین قرار گرفته است.
🛏 آنها حتی میز و نیمکت مناسب این کار را هم ساخته و در اختیار دانش آموزان قرار دادهاند.
⁉️ عجیب است که همه این دستورات در #دین ما وجود دارد اما تا #غرب و #شرق به آن عمل نکند و برایش مقاله و کتاب ننویسد سراغ دین خود نمیرویم!
#خواب_قیلوله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍🥲 چالشی راه افتاده با آهنگ "سلام یا مهدی" در حمایت از فلسطین
قدس رمز ظهور است.. 🇵🇸
♥️الان بهترین زمان هست همین چالش در تمام دنیا منتشر بشه...
تا الان 200 هزار ویدیو ضبط شده 🥹
#کار_جهانی
💌پیر ما گفت؛ قضییه ی فلسطین کلید رمزآلود ظهورست..
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَــرَج بحق زینب کبری سلام الله علیها "