eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
156 دنبال‌کننده
906 عکس
2هزار ویدیو
34 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
♥️ خلاصه کل دعاها مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند: 🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه 🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر 🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب 🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شر
🌺🍂دعا برای شروع روز 🍂🌺 🌺. 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبـَاحَ الْـاَبـْـــــرَار وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الْـاَشَـــــرَار 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْمـَقـْبـُولـِیـن وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْمـَرْدُودِیــــن 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْصّـَالـِحـِیـن  وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْطـَالـِحـِیـن 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْخـَیْـرِ وَ السَّعـَادَة وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـشَّـرِ وَ الْشِّـقـَاوَة 🌹اللَّهُم الجعَل عواقِبَ امورنا بالخیر🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ • حرکت خورشید در یک مدار مشخص که امروزه دانشمندان با دستگاه های فوق پیشرفته کشف کردند ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن آمده است!
🌸 و لاتکن من الغافلین.. ☘از غافلین نباشید...
🌙 هرکس‌که‌به‌اوچیزی‌داده‌اند..؛ در ساعات‌سحر داده‌اند، کسی که در دل‌شب برای مناجات با محبوب ازلی و خواندن‌نماز بلند می‌شود، زائر خداوند است..:))♥️ "آیت‌الله‌فاطمی‌نیا"
17.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌 سی تفسیر کوتاه قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب 📍قسمت هجدهم 📚 موضوع: مبارزه به ظالم 📖تفسیر آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح 🗓۱۳۹۴/۰۵/۲۶
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 📜بزرگ ترین منشور دفاع از ولایت (قسمت هشتم) 🎤سخنرانی حضرت فاطمه س دختر عزیز حضرت محمد ص موضوع: معرفی حضرت علی ع •┈┈┈•✦ ✿ ✦•------------• أَوْ نَجَمَ قَرْنٌ لِلشَّیْطَانِ، أَوْ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ✨و هر گاه شاخ شیطان نمایان می گشت و فتنه های مشرکان دهان می گشود، قَذَفَ أَخَاهُ فِی لَهَوَاتِهَا، ✨پدرم برادرش علی (علیه السلام) را در کام آنها می افکند و آنها را بوسیله او سرکوب می نمود. فَلَا یَنْکَفِأُ حَتّی یَطَأَ صِمَاخَهَا بِأَخْمَصِهِ، ✨و او هرگز از این مأموریت های خطرناک باز نمی گشت، مگر زمانی که سرهای دشمنان را پایمال می کرد. وَ یُخْمِدَ لَهَبَهَابِسَیْفِه ✨و آتش جنگ را با شمشیرش خاموش می نمود. مَکْدوداً فِی ذَاتِ اللهِ، ✨او  (علی «علیه السلام») در راه خشنودی خدا متحمّل رنج و سختی گردید. مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ اللهِ، ✨و در راه انجام دستورات الهی تلاش می نمود. قَرِیباً مِنْ رَسُولِ اللهِ، سَیِّداً فِی أَوْلِیَاءِ اللهِ، ✨و به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نزدیک و سیّد و سالار اولیای خدا بود.   مُشَمِّراً نَاصِحاً، مُجِدّاً کَادِحاً ✨او همیشه آماده  (فعالیت) و خیرخواه مردم بود و با جدیت و زحمت تلاش می نمود. وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیَّة مِنَ الْعَیْشِ، وَادِعُونَ ✨و این در حالی بود که شما در رفاه و خوشگذرانی، آسایش، فَاکِهُونَ آمِنُونَ، تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ، ✨نعمت و امنیت بسر می بردید و انتظار می کشیدید که برای ما  (اهل بیت «علیهم السلام») حوادث ناگوار وَ تَتَوَکَّفُونَ الأَخْبَارَ ✨ پیش آید و توقّع شنیدن اخبار  (بد درباره ما) داشتید. وَ تَنْکُصُونَ عِنْدَ النِّزالِ، وَ تَفِرُّونَ عِنْدَ الْقِتالِ؛ ✨ و هنگام جنگ عقب نشینی می کردید و از نبرد فرار می کردید! .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
🔴 وقتی ملت و ارتش و دولت یک کشور چیزی را نخواهند ؛ خدا هم دخالت نمی کند، چه برسد به جمهوری اسلامی! «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»...
اَللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاَنَا اَلإِْمَامَ الْهَادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَي آبَائِهِ الطَّاهِرِينَ خدايا برسان به مولاي ما امام راهنماي راه يافته، قيام كننده به فرمانت كه درودهاي خدا بر او و پدران پاكش، سلام علیکم سلام به شما یار ویاورمهدی فاطمه یوسف زهرا س رهرو راهش منتظر قیامش انشاالله این سلام شما به حضور حضرتش ابلاغ شود الحمدالله شما با نفس حقی که دارید دعای حضرتش نصیب وقسمت شما واهل بیت شما حضرت رزاق به فضل وکرمش روزیتان کند انشاالله حضرت حق توفیق عبادت وتقوا وبنده گی ورسیدن به مقام محمود وعندیت به شما کرامت وعنایت فرماید از مجاهدین ومقربین واز علمدارن امام زمان عج قرارتان دهد وبا محمد وال محمد ص محشورتان کند سر سجاده دعاگویتان هستیم
بسمه تعالی شانه شرح حدیث عنوان بصری قسمت سی ونهم با معرفت ومحبت عمل هم باید کرد حضرت فرمودند: اگر ناگزيري از غذا خوردن، يك سوم حجم معده را غذا بخور، يك سوم هم مايعات و يك سوم را هم خالي بگذار تا معده جا داشته باشد عمليات هضم غذا را به‌راحتي انجام دهد. اين در غذاي جسماني است. غذاي روحاني هم همين‌طور است. فَثُلُثٌ لِطَعامِهِ وَ ثُلُثٌ لِشَرابِهِ وَ ثُلُثٌ لِنَفَسِهِ: يك سوم را براي علم و معرفت، يك سوم را هم براي محبّت و ولايت اختصاص بده و يك سوم را هم خالي بگذار. همان‌طور كه معده وقتي مي‌خواهد غذاهاي مادّي را هضم كند بايد جاي خالي داشته باشد تا بتواند فعّاليت كند؛ وقتي يك سوم علم آموختي و يك سوم محبّت اهل‌بيت:كسب كردي؛ يعني يك سوم سر سفره‌ي قرآن و روايات نشستي علم و معرفت آموختي، يك سوم هم سر سفره‌ي اهل‌بيت عصمت و طهارت: نشستي، عشق‌بازي كردي، محبّت، ولايت و لطافت‌هاي روحي و معنوي نسبت به اهل‌بيت علیهم السلام پيدا كردي و ابراز نمودي؛ يك سوم را هم خالي بگذار كه به اقتضاي آنها عمل كني و آنها را در وجودت پياده كني. شايد بتوان از اين عبارت اين‌گونه نيز برداشت كرد كه بخشي از عمرت را براي كسب دنيا و بخش ديگر را براي كسب آخرت و معنويت صرف كن و بخشي را هم براي پرداختن به استراحت و تفريحات حلال خالي بگذار. اين مطلب در احاديث اهل‌بيت: كراراً مورد تأكيد قرار گرفته است. حضرت  فرمودند اين سه دستور براي رياضت نفس است. ادامه دارد التماس دعا
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ خدايا مرا از سپاهيانت قرار ده، چرا كه همانا تنها سپاه تو پيروز است، وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ و مرا از حزب خود قرار ده كه تنها حزب تو رستگار است وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنَّ أَوْلِيَاءَكَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ و هم از دوستانت قرارم ده كه بر دوستانت ترسي نيست و اندوهگين نمي شوند، سلام علیکم سلام ودرود خدا بر شما وخانواده شما انشاالله به حق چهارده معصوم علیه السلام حضرت رزاق شما واهل بیتتان را از سپاه وحزب واولیای خودش در سپاه امام زمان عج قرار دهد واین دعا را شامل حالتان در دنیا واخرت بکردندسرسجاده دعاگوییتان هستیم
بسمه تعالی شانه شرح حدیث عنوان بصری قسمت چهلم (ادامه‌ي حديث): حضرت در ادامه فرمودند: وَ أَمَّا اللَّواتي فِي الحِلمِ فَمَن قالَ لَكَ إِن قُلتَ واحِدَةً سَمِعتَ عَشراً؛ فَقُل إِن قُلتَ عَشراً لَم تَسمَع واحِدَةً: امّا سه موردي كه در خصوص حلم و بردباري است؛ (نخست اين كه) اگر كسى به تو گفت: اگر كلمه‌اى به من بگويى، ده جواب از من خواهي شنيد؛ تو روحيه‌ات طورى باشد كه به او بگويى: اگر تو ده تا هم بگويى، يك جواب از من نخواهي شنيد. تحریك ناپذیری ازسخن دیگران اين خيلى مهم است كه انسان براي هضم كردن لقمه‌ى بدگويى‌هاي مردم، هاضمه‌اي قوي‌ داشته باشد. حديثى داريم كه مؤمن، خلق را مثل شتران مي‌داند، معناي اخلاقي و عرفانى‌اش اين است كه مؤمن از چند نظر مثل شتر است. شتر بسيار صبور، زحمتكش و بار‌كش است، حيوانى است كه كمتر چشمش به غذايى است كه صاحب و اربابش به او مي‌دهد، خار بيابان (رزق خداداد) را مي‌خورد، بار مردم را به منزل مي‌رساند و ... . يك معنايش اين است كه شتر خار مي‌خورد و براى مردم كار مي‌كند. هاضمه‌ي شتر بسيار قوى است. خار‌هاى بسيار تيز و خشن را مي‌جود، مي‌خورد، مي‌بلعد و هضم مي‌كند. روحيه‌ى مؤمن هم همين‌طور است. انتقاد‌ها، عيب‌جويي‌ها، مذمّت‌ها، دشنام‌ها، سخنان ياوه‌اى را كه ديگران در مورد او مي‌گويند، مي‌شنود؛ امّا مثل شتر كه خار‌ها را مي‌خورد و دم بر نمي‌آورد، مؤمن هم مي‌خورد و دم بر نمي‌آورد. از يك سو از مردم دشنام و نكوهش مي‌شنود، از سوي ديگر خدمتگزار مردم است و بار آنها را بر دوش مي‌كشد. نمي‌دانم واقعاً اين مطالب را فقط براي ياد گرفتن و حفظ كردن الفاظ آن مي‌خوانيم يا قصد داريم مصداق آنها شويم؟ خودمان را در زندگي، در محيط خانه، محيط كار و جامعه، محك بزنيم؛ آيا واقعاً اين‌گونه‌ايم؟ چون ياد گرفتن و تكرار كردن اين واژه‌ها و به كار نبستن آنها، جز اينكه بار مسئوليت ما را دشوار‌تر كند، اثري ندارد. انسان بايد روحيه‌اى پيدا كند كه بتواند نكوهش‌ها، شماتت‌ها، دشنام‌ها و بد‌گويى‌هاى خلق را به راحتى هضم كند. مبانى معرفتي صحيح و عميق، انسان را به اينجا مي‌رساند. اگر انسان به معرفت برسد، حرف‌هاى خلق برايش موضوعيت ندارد و تأثير‌گذار نيست. ستايش و نكوهش آنها روي او اثر نمي‌گذارد. به درون خود مي‌نگرد كه چه‌كاره است. اگر ستايشش كردند؛ امّا او در درون خود ديد كه ستايش‌ها ناشي از عدم شناخت واقعي اوست، يا ستايش‌ها ناشى از تملّق و چاپلوسى ستايش‌كننده‌هاست؛ اگر به او گفتند عجب آدم بزرگوار و دانشمند عظيم‌القدر و عارف بزرگ و راه رفته‌ و به مقصد رسيده‌اي هستيد، عجب انسان والا و وارسته‌اي هستيد؛ امّا در درون خود ديد اين تعريف‌ها در او مصداق ندارد؛ سرمست نمي‌شود. متقابلاً اگر به او دشنام دادند، بدي گفتند و او در درون خويش ديد كه به لطف و فضل الهى آن چيز‌هايى كه در مورد او مي‌گويند واقعيت ندارد؛ اين حرف‌ها بر او بي‌اثر خواهد بود و او را برافروخته و ناراحت نمي‌كند. فردي كه يقين دارد در جيبش يك ميليون تومان پول هست، اگر كسي به او بگويد فقير! تهى‌دست! بي‌چيز! ندار! در اثر اين حرف‌ها احساس فقر نمي‌كند. او مي‌داند در جيبش پول دارد، ديگران هرچه مي‌خواهند بگويند. يا اينكه وقتى كسى به شدّت گرسنه است، اگر كسى در مورد او بگويد فلانى چه غذا‌هاى عالي‌اي مي‌خورد، تا به حال طعم گرسنگى را نچشيده است. او كه خودش مي‌داند معده‌اش خالى است، تعريف‌هاي آن شخص روى احساس گرسنگي‌اش تأثير نمي‌گذارد. انسان وقتى به واقعيت‌هاى درون خود توجّه داشته باشد، نه ستايش‌هاى بي‌مورد او را مست و مغرور مي‌كند، نه نكوهش‌هاى نابجا او را آزرده و رنجور مي‌سازد؛ لذا مي‌تواند توهين‌هاى خلق را به راحتى تحمّل ‌كند. كسى كه براى رضاى خدا قدم بر مي‌دارد و احساس مي‌كند خداى متعال از او راضى است، اگر تمام خلق به او دشنام بدهند و بد بگويند، قضاوت و بدگويي مردم براى او چه اثر و ارزشى دارد؟ او يك محبوب دارد و فقط نظر محبوبش براى او مهم است. ديگران هرچه مي‌خواهند بگويند. ان‌شاء‌الله خدا طبع ما را خنك كند. طبع خنك طبع بهشتى است. طبع داغ طبع دوزخى است. دوزخ داغ است. آدم‌هايى كه زود عصبانى مي‌شوند، در اثر خشم به هيجان مي‌آيند و غضب آنها را داغ مي‌كند؛ طبعشان جهنّمي است. حرارتي كه در وجود فرد غَضوب است، حرارت دوزخ است. امّا آدم‌هايى كه بهشتى‌اند، طبع خنكى دارند و زود داغ نمي‌شوند، به هيجان نمي‌آيند، عصبانى نمي‌شوند، غَضوب نيستند، حليم و بردبارند. ادامه دارد التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 سـلام آقا 💚🙏 چشمان خود را نذر دیدار تو کردم 😔 دلم را بنده تب دار تو کردم ♥️ و جانم را که بیمار تو کردم ❤️‍🩹 طبیبا کی می آیی نگاهت مرهم زخم دل ماست💔 اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیکَ الْفَرَج🙏
🌺🍂دعا برای شروع روز 🍂🌺 🌺. 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبـَاحَ الْـاَبـْـــــرَار وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الْـاَشَـــــرَار 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْمـَقـْبـُولـِیـن وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْمـَرْدُودِیــــن 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْصّـَالـِحـِیـن  وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْطـَالـِحـِیـن 🍂اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـْخـَیْـرِ وَ السَّعـَادَة وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا صَـبَـاحَ الـشَّـرِ وَ الْشِّـقـَاوَة 🍃اللَّهُم الجعَل عواقِبَ امورنا بالخیر🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 💕به هر دم از زبان عشق بر ما سلامست و سلامست و سلامست🌸 مولانا 🎀پگاهتون تون شاد و عالی ✨چهارشنبه‌ پر از خبرهای خوش ✨پر از اتفاق های خوب ✨پر از لحظه های شیرین ✨پر از یهوی های قشنگ 🎀و پر از خوشبختی
18.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیوه‌اسراییلیان ⭕️شیوه‌ مستکبران، یا تکذیبه «فَقالُوا ساحِرٌ کَذّابٌ» یا تهدید، «ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسی» و یا تحقیر.«وَ لْیَدْعُ» 🔘طاغوتها هرجا حکومت خود را در خطر ببینند خود را حامی مردم، طرفدار دین و اصلاح‌طلب معرّفی می کنند. إِنِّی أَخافُ أَنْ یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ اَلْفَسادَ ⭕️ انبیا در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت می‌کردند و مورد آزار طاغوت‌ها قرار می‌گرفتند.یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی‌الْأَرْضِ الْفَسادَ 🔘شخص فرعون مهم نیست، خصلت فرعونی مهم است و باید از آن به خدا پناه برد. کُلِّ مُتَکَبِّرٍ ⭕️ایمان نداشتن به حساب و کتاب، انسان را متکبّر میکند. مُتَکَبِّرٍ لایُؤْمِنُ 🔘کار در دستگاه ظلم، برای انجام مأموریّتی مهم تر مانعی ندارد:«رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ» ⭕️گاهی تقیه و کتمان عقیده برای انجام کار مهم و رسیدن به اهداف بالاتر لازم است. «یَکْتُمُ إِیمانَهُ» 🔘برکات نهی از منکر تا آن جاست که پیامبری را از کشته شدن نجات می‌دهد و او نیز جامعه‌ای را نجات می‌دهد. أَتَقْتُلُونَ ⭕️در نظام طاغوتی، تبلیغ نام خدا نیز جرم است. «أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللّهُ» 🔘اسراف و تکذیب، ۲مانع برای هدایت هستند.لایَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذّابٌ ⭕️طاغوت‌ها هرجا حکومت خود را در خطر ببینند خود را حامی مردم، طرفدار دین و اصلاح طلب معرّفی می کنند. إِنِّی أَخافُ أَنْ یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ 🔘در شیوه‌ی تبلیغ و هشدار به مردم، خود را نیز در معرض خطر تصور کنید. «جاءَنا» بجای «جاءکم» 🔛تلاوت تصویری، غافر ۲۶تا۳۵
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @ghoran_tasviri_akhlagh قرآن تصویری ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 🌿هشت توصیه پیامبراکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برای زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلامی بی جواب از جانب خوبان نمی ماند به سمت کربلا هر صبح میگویم سلام آقا اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ💚 الســلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر امام زمانم❤️ ای تمنای دل من لطف خود کن شامل من پا بنه بر دیده ی من مهدی رنجیده ی من🌼 همیشه فریادم بمان تو در یادم ز دست من رستی، بگو کجا هستی🍂 ای شامم را تو سحر، از چه دگر، از آن من غم شد کی آید از تو خبر ای به سفر که صبرمن کم شد🌼 🍂🌼🍂🌼🍂🌼
🌹سبک زندگی قرآنی :🌹 ✳️نه بترسید، نه غصه بخورید. 🔸إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَلاَ يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ... (آل عمران /١٧۵ و ١٧۶) 🔹ترجمه : این شیطان است که پیروان خود را ‏(با سخنان و شایعات بى ‏اساس) مى ترساند، از آنها نترسید! و از من بترسید اگر ایمان دارید! کسانى که در راه کفر، شتاب مى کنند، تو را غمگین نسازند! 🔴 فرق «خوف» و «حزن» اینه که خوف، ترس نسبت به آینده ست، یعنی نگرانی از این که آینده چی میشه. و حزن، غصه نسبت به گذشته ست، یعنی ناراحتی از عملکرد گذشته. 🍃قرآن می فرماید: شیطان میخواد شما رو نسبت به آینده بترسونه و نگران کنه، ولی شما تا خدا رو دارید از چیزی نترسید، فقط از این بترسید که نکنه خلاف امر خدا کاری بکنید. 💥منافقین و دشمنان هم میخواند با ایجاد حس منفی نسبت به عملکرد و تصمیمات گذشته تون، شما رو غصه دار کنن و بگن اشتباه کردید، تا در تصمیمات آینده ضعیف بشید. ولی شما وقتی به وظیفه الهی تون عمل کردید، غصه نخورید و بدونید که خدا هواتونو داره. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
بسمه تعالی شانه شرح حدیث عنوان بصری قسمت چهل ویکم (ادامه‌ي حديث): وَ مَن شَتَمَكَ فَقُل لَهُ إِن كُنتَ صادِقاً فيما تَقُولُ فَأَسأَلُ اللهَ أَن يَغفِرَ لي وَ إِن كُنتَ كاذِباً فيما تَقُولُ فَاللهَ أَسأَلُ أَن يَغفِرَ لَكَ: و اگر كسى به تو دشنام يا نسبت بدى داد، (مثلا‌ً گفت: دزد، دروغگو، سوء استفاده‌گر، آلوده، كثيف و ...) بگو: اگر تشخيص شما درست است و آنچه شما مي‌گوييد حقيقت دارد و واقعيت را صادقانه بيان مي‌كنيد كه من اين‌گونه‌ام؛ از خداى متعال مي‌خواهم به خاطر اين زشتى‌ها و بدى‌هايى كه دارم، مرا ببخشد؛ ولى اگر متقابلاً شما در گفتن اين سخنان صداقت نداريد، دروغ مي‌گوييد و من اين‌گونه نيستم و شما به دروغ اين نسبت‌ها را به من مي‌دهيد؛ از خدا مي‌خواهم از شما در گذرد و گناه دروغگويى‌اتان را ببخشايد. احتمال وجود عیب ونقص در خود دادن اين دستور خيلى مطلب بزرگي است. حرف زدن از آن آسان است. إن‌شاءالله خداى متعال ما را مصداق اين تعاليم امام صادق علیه السلام قرار ‌دهد. فقط انسانى كه درونش را ملاك قرار داده و قضاوت ديگران ملاك اعمالش نيست، مي‌تواند به اين آموزه‌ها عمل كند. انسان بايد در دل اين‌گونه باشد نه در زبان. اغلب ما، بي آن كه خودمان متوجّه باشيم، در ذهن و درونمان چنان تصوير بي‌عيب و نقصى از خود داريم كه وقتى كسى نسبت عيب يا نقصي به ما مي‌دهد، اصلاً احتمال درستي آن را نمي‌دهيم. دليل وجود چنين تصويري هم نوع عكس‌العملى است كه نشان مي‌دهيم. غالب ما اين‌گونه‌ايم كه اگر كسى به ما بگويد بُزدل، بخيل، رياست‌طلب و ...، مي‌گوييم: خودتى! يك لحظه هم تأمّل نمي‌كنيم كه ببينيم شايد اين فرد درست تشخيص داده و من اين‌گونه‌ام و واقعاً چنين عيبى دارم. چنان تصوير بي‌عيب و نقصى از خودمان در ذهنمان ترسيم كرده‌ايم كه يك در ميليون احتمال نمي‌دهيم ممكن است اين بنده‌ى خدا ـ خواه دوست من است يا دشمن من، هر كس مي‌خواهد باشد ـ واقعاً درست تشخيص داده و عيبى را كه در من هست، مي‌گويد. يك لحظه فكر نمي‌كنيم كه واقعاً با اين نسبت مطابقت داريم يا خير. بنا را بر اين گذاشته‌ايم كه كاملاً بي‌عيب و نقصيم. تا وقتى انسان احتمال وجود كوچك‌ترين عيب و نقصى را در خود نمي‌دهد، چگونه مي‌خواهد رشد كند و بهتر شود؟ بيمار تا وقتى بيمار بودن خود را باور نكند نزد پزشك نمي‌رود، دارو مصرف نمي‌كند، معالجه نمي‌شود، سلامتى به دست نمي‌آورد. اوّل بايد قبول كند بيمار است.  انسانى كه همه‌ى وجودش را بيمارى‌هاى اخلاقى و روحى در برگرفته، ولي وقتي كسى نسبت كوچك‌ترين بيمارى روحى و اخلاقى به او مي‌دهد، بي‌درنگ آن را به او بر مي‌گرداند و مي‌گويد: خودتى؛ چگونه انتظار رشد و رسيدن به سلامت اخلاقى دارد؟ از اين‌رو حضرت فرمودند: اگر كسى تو را شماتت كرد، شتم كرد، نسبت بد داد، احتمال بده آن فرد صادق باشد و درست بگويد. اگر هم شخص بسيار بدى است و هيچ حسن نيّتى نسبت به تو ندارد و كينه‌ى تو راعل در دل دارد، به دلش چه كار داري، شايد در حرفى كه مي‌زند، عيبى را كه در تو هست و تو تا به حال از وجود آن بي‌خبر بودي، به تو گوشزد مي‌كند. انسان بايد لحظه‌اى تأمّل كند. كدام فرد چنين تحمّلى را دارد كه وقتى كسى از راه رسيد و شروع كرد او را به رگبار دشنام بستن، چنان خنكاى بهشتى در وجودش باشد كه به هيجان نيايد و عصباني نشود؟ خيلي حلم و بردباري مي‌خواهد. پس در اين‌گونه موارد قبل از اينكه جوابى بدهيم اندكى تأمّل كنيم، ببينيم نكند راست مي‌گويد، نكند من واقعاً شخصي دروغگو، حسود، دورو و بخيلم. اوّل چنين احتمالى بدهيم. اين‌گونه مي‌توانيم حتّي از دشمنى‌ها و عداوت‌هاى ديگران هم بهره ببريم. ادامه دارد‌ التماس دعا
بسمه تعالی شانه شرح حدیث عنوان بصری قسمت چهل ودوم مومن از دشمنش هم بهره می برد قريب به اين مضمون است كه يك بار ابليس بر حضرت عيسى‌بن‌مريم علیه السلام متمثّل شد. ايشان قطعه كلوخى زير سرشان گذاشته و خوابيده بودند. (حضرت عيسى علیه السلام خانه و زندگى ثابتي نداشتند و دائماً از اين شهر به آن شهر مي‌رفتند. سيّاح بودند.) ابليس به كنايه گفت: ماشاءالله عيسى عجب شخص زاهدى هستى! كلوخ زير سرت مي‌گذارى و مي‌خوابى؟ حضرت عيسى علیه السلام كلوخ را پرت كردند و سرشان را روي زمين گذاشتند. ابليس گفت: من قسم مي‌خورم كه ديگر به افرادي مثل تو حرف نزنم، هرچه مي‌گويم تو بهره مي‌برى. همين حرف هم كه زدم سبب شد تا بيشتر زاهدانه زندگى كنى و حتّى كلوخى هم زير سرت نگذارى. يك بار هم ابليس به حضرت يحيي علیه السلام گفت: فقط وقتي سير غذا مي‌خوري من خوشحال مي‌شوم و به نفوذ در تو اميدوار مي‌گردم. حضرت يحيي علیه السلام فرمودند: حال كه چنين است من با خدا عهد مي‌كنم تا زماني كه بميرم، سير غذا نخورم. ابليس هم گفت: من هم عهد مي‌كنم كه ديگر به بني‌آدم نصيحت نكنم. وقتى دشمن با عينك بدبينى جستجو مي‌كند و عيب‌ها را پيدا مي‌كند تا به رخ بكشد، مؤمن به جاى دنبال كردن عداوت، عيب‌هاى خود را به‌كمك دشمن مي‌بيند و كشف مي‌كند. شايد فرد عيوب خود را كاملاً جست‌و‌جو نكند و نتواند ببيند؛ چون نسبت به خود خوش‌بين است. ولى دشمنِ ريزبين و باريك‌بين، چه بسا عيب‌هايى را در فرد كشف كند كه واقعيت دارد؛ ولي خود فرد از آنها غافل بوده است. اين‌گونه است كه مؤمن مي‌تواند از دشمنش هم بهره ببرد. از اين‌رو حضرت صادق علیه السلام فرمودند: وقتى كسى گفت: چنين و چنانى، بگو: اگر راست مي‌گويى و من چنين عيوبى دارم، از خدا مي‌خواهم مرا ببخشد و اصلاح كند و به من توفيق دهد اين عيوب را از وجودم ريشه‌كن كنم. از تو هم متشكّرم كه مرا به  عيبم آگاه كردى، من بي‌توجّه بودم. اگر هم تو دروغ مي‌گويى و من چنين عيبى ندارم، از خدا مي‌خواهم تو را ببخشد. ادامه دارد التماس دعا
سلام علیکم شب جمعه شب زیارت امام حسین علیه السلام هیت عاشقان ثارالله دعاگویتان هستیم انشاالله زیارت اهل بیت ع در دنیا وشفاعت اهل بیت در اخرت نصیبتان کند واز مخلصین ومجاهدین واز منتقمین خون اهل بیت در رکاب امام زمان عج قرارتان دهد
بسمه تعالی شانه برای نمازهای ظهر روزهای جمعه، قنوتی منسوب به امام رضا عليه السلام در مورد امام عصر ارواحنافداه است؛ که مقیّد شوید در قنوت نمازهای ظهر جمعه تان، این دعا را بخوانید. امیدواریم ، مقیّد باشید این دعا را در قنوت نمازتان بخوانید: اَللّـٰـهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَليفَتَكَ بِما اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبِياءَكَ وَ رُسُلَك،َ وَ حُفَّهُ‏ بِمَلائِكَتِكَ‏ وَ اَيِّدْهُ‏ بِرُوحِ‏ الْقُدُسِ‏ مِنْ عِنْدِكَ، وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ، وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ اَمْناً يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا،ً وَ لا تَجْعَلْ ِلاَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلىٰ وَلِيِّكَ سُلْطانا،ً وَ ائْذَنْ لَهُ فِي جِهادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّه،ِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ اَنْصارِهِ‏ -اِنَّكَ عَلىٰ‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ خداوندا! کار ظهور و قیام بنده ی برگزیده و خلیفه شایسته ات را سامان بخش؛ همانگونه که امور پیامبران و فرستادگان خویش را اصلاح نمودی و او را با فرشتگانت احاطه ساز و از سوی خویش با روح القدس او را یاری فرما، و از پیشِ رو و پشت سر او دیده باناني همراه وی گردان، تا از هر آسیب و گزندی نگاهش دارند، و ترس و هراس او را به امن و امان بدل ساز، که او تنها تو را می پرستد و هیچ چيز را همتا و همانند تو نمی پندارد، و از برای هیچ يك از آفریدگانت بر ولیّ خودت برتری و چیرگی قرار مده، و برای جهاد با دشمنت و دشمنش به او اذن و اجازه عطا فرما و مرا از یاران او قرار ده. همانا تو به هر کاری توانایی. التماس دعا صادقزاده
بسمه تعالی شانه شرح حدیث عنوان بصری قسمت چهل وسوم دشمن دوستی ومهربانی مومن مؤمن دشمن‌دوست و طالب خير دشمنش است. در حديثي آمده است كه جمعي از يهوديان در حضور حواريّون به عيسى بن مريم علیه السلام دشنام دادند و بدگويى كردند. حضرت عيسى علیه السلام هم شروع كردند به دعا كردن براى آنها. حواريّون عرض كردند: يا نبىّ الله! اينها به شما دشنام مي‌دهند و شما براى آنها دعاى خير مي‌كنيد؟ حضرت عيسى علیه السلام فرمودند: هر كس از آنچه در درون كيسه‌اش دارد انفاق مي‌كند. يعني آنها در درونشان جز پليدى نيست، از اين رو پليدى بيرون مي‌ريزد؛ در درون من هم جز خير و خوبى و نيكى نيست، از من هم خير و دعا سرايت مي‌كند و سر مي‌زند. انسان هر چه را در كيسه دارد بيرون مي‌ريزد. انسان مؤمن حتّى دشمنش را هم دوست مي‌دارد. چون دشمن دو وجه دارد. يكي وجهه‌ى دشمنى‌اش، يك وجهه هم آن‌كه مخلوق و ساخته‌ و آفريده‌ى محبوب مؤمن، يعني خداوند است. از اين جهت انسان مؤمن دشمنش را هم دوست مي‌دارد و طالب خير اوست و از اينكه مي‌بيند او خود را آلوده مي‌كند و با معصيت و ظلمى كه مي‌كند به خودش صدمه مي‌زند و آسيب مي‌رساند و خود را نابود و اذيت مي‌كند، از اينكه او با اين بدكارى‌ها به خود خسارت مي‌زند، مؤمن متأثّر و ناراحت مي‌شود و براي نجات او از معصيت و ظلم و خسارات مترتّب بر آن، دعا مي‌كند؛ چون او را دوست دارد. عارف بايد دشمن‌دوست باشد. همان‌گونه كه خدا اين‌گونه است. صفت خدا اين است كه دشمنان خود را هم دوست مي‌دارد. با رحمت رحمانى‌اش با دشمنان هم با لطف و رحمت رفتار مي‌كند. به آنها رزق، حيات، قدرت و نعمت مي‌دهد. ببينيد خدا با دشمنان خود در اين عالم چه كار مي‌كند؟ چقدر با لطف و محبّت است! اولياى خدا هم اين‌گونه‌اند، دشمن‌دوستند. روز بيست و يكم ماه مبارك رمضان بود. اميرالمؤمنين علیه السلام  با آن حال عجيب در بستر بودند. همه‌ي وجود آن حضرت با سمّ كاريي كه عبدالرّحمان بن ملجم مرادى به شمشير خود زده بود، به شدّت مسموم بود و حضرت ساعت‌هاى آخر عمر را طى مي‌كردند. امام مجتبىٰ علیه السلام مي‌فرمايند: پياله‌ى شيري براى حضرت آوردند، چون پزشك گفته بود تا جاى ممكن به حضرت شير دهند؛ زيرا مي‌تواند در تأخير تأثير سم مؤثّر باشد. حضرت اندكى از شير نوشيدند، سپس فرمودند: حسن جان! اين پياله‌ى شير را به عبدالرّحمان بده. به همان قاتل خود. اين يك نمونه‌ي دشمن‌دوستىِ امام است. شيعه بايد اين‌گونه باشد. بايد رنگ و بويى از اميرالمؤمنين علیه السلام داشته باشد. متخلّق به اخلاق الله باشد. اميرالمؤمنين علیه السلام اگرچه در ميدان جنگ شمشير مي‌زدند و دشمنان خدا را از پا درمي‌آوردند؛ ولي شمشير زدن حضرت از سرِ كينه و براي خالى كردن عقده و دقّ‌دلى نبود. شمشير زدن ايشان مثل به كار افتادن تيغ پزشك جرّاح حاذق بود براى نجات جان بيمارى كه نزد او عزيزترين فرد است. پزشك با تيغ جرّاحى شكم فرزندش را پاره مي‌كند تا او را از بيمارى نجات دهد. اين تيغ گرچه مي‌بُرد و جراحت ايجاد مي‌كند؛ امّا مظهر بالاترين لطف و محبّت پزشك نسبت به فرزند بيمارش است. شمشير زدن اميرالمؤمنين علیه السلام در ميدان نبرد مثل تيغ جرّاح، از سر محبّت بود. اين خيلى بزرگ است كه انسان بتواند دشمن خود را دوست بدارد و در حقّ او دعا كند و بگويد: خدايا، او متوجّه نيست، درست است كه به من بدى مي‌كند؛ امّا با ظلمى كه به من مي‌كند، درواقع به خودش ضربه مي‌زند. به من كه جز آنچه تو مقدّر كرده‌اى نمي‌رسد. آن را هم كه تو مقدّر كرده‌اى خير محض است. پس اين دشمن با اين ظلمى كه به من مي‌كند، به من ضررى نمي‌زند؛ چون آنچه از دست او صادر مي‌شود، به اذن تكويني تو است و تو هم به چيزى اذن وقوع نمي‌دهى مگر اينكه خير من در آن است؛ پس آنچه از دست او به من مي‌رسد، خير محض است؛ امّا او با اين انتخاب غلط و نيّت و تصميم پليدش، روح خودش را نابود مي‌كند و به خودش ضربه مي‌زند. اميرالمؤمنين علیه السلام مي‌فرمايند: لايَكبُرَنَّ عَلَيكَ ظُلمَ مَن ظَلَمَكَ، فَإنَّهُ يَسعيٰ في مَضَرَّتِهِ وَ نَفعِكَ: ظلم كسي كه به تو ستم روا مي‌دارد در نظرت خيلي بزرگ نيايد (كه نتواني آن را هضم كني و برايت عقده شود) زيرا او در جهت ضرر زدن به خود و سود رساندن به تو تلاش مي‌كند. از اين‌رو مؤمن دعا مي‌كند و مي‌گويد: خدايا، اين فرد را متوجّه كن. او را از غفلت و گمراهى بيرون بياور. توفيق بده او هم ظلم و اراده‌ى ظلم را ترك كند. كار بزرگى است كه انسان در حقّ دشمن خود دعاى خير كند و طالب خير او باشد. ادامه دارد التماس دعا
بسمه تعالی شانه شرح حدیث عنوان بصری ادامه قسمت بیست وسوم پيامبر اكرم صلی الله بارها در برابر آزار و اذيت دشمنان، به خداوند عرضه مي‌داشتند: اَللّهُمَّ اغفِر لِقَومي فَإِنَّهُم لايَعلَمونَ: خدايا! قومم را ببخش، آنها ندانسته با من چنين مي‌كنند. ظاهراً در جنگ احد بود، در آن شرايط عجيب كه اكثريت قريب به اتّفاق ياران رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم  ناجوانمردانه پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را در ميدان نبرد، ميان انبوه دشمنان، تنها رها كردند و خودشان به كوه زدند و براى نجات جان خود فرار كردند و دشمن سنگى به سوي پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرتاب كرد كه پيشاني ايشان را شكافت و خون تمام صورت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را فراگرفت. سنگ ديگرى زد و دندانى از دندان‌هاى رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شكست و بر زمين افتاد. پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حالي كه در يك قدمى شهادت بودند، اصحاب بى‌وفا، بزدل و راحت‌طلب را كه نجات جان خود را بر نجات جان رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم ترجيح دادند، نفرين نكردند، حتّي دشمنان را هم نفرين نكردند و در حالي كه خون از چهرة خويش مي‌زدودند؛ به خدا عرضه داشتند: اَللّهُمَّ اهدِ قَومي فَإِنَّهُم لايَعلَمونَ: خدايا! قومم را هدايت كن، اينها جاهلند، نمي‌فهمند و نادانسته با من چنين مي‌كنند. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در يك قدمى شهادت بودند؛ ولى باز هم دعا كردند. پس دستوردوم اينكه اگر كسى به تو نسبت بدى داد، بگو: اگر تو راست مي‌گويى و اين عيب در من است، خدا مرا به خاطر اين عيب ببخشايد و اصلاح كند و اگر تو اشتباه كردى و دروغ مي‌گويى و اين عيب در من نيست، اميدوارم خدا اين دروغگويى تو را ببخشايد. ادامه دارد التماس دعا