╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت دهم )
🖇 موضوع این قسمت:
علت غوطه ور شدن در گناه چیست؟
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠«إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَي نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا»
🤲 خدایا من در اثر بی توجهی به خویش، به خود ظلم و ستم کردم، در اوج غفلت غوطه ور بودم و توجّه داشتم که چه بلایی بر سر خودم می آورم و چگونه خود را تباه و نابود می کنم!
من متهم هستم؛ آمده ام و دارم به جرمم اعتراف می کنم:
💠 «إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَي نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا»
🤲 خودم را نابود کردم خدایا! وای بر من اگر تو مرا نبخشی: « فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا».
تنها چیزی که می تواند این تباهی را که من نسبت به خویش روا داشتم جبران کند، بخشش و غفران توست.
اگر تو مرا مشمول غفران و بخشش خود قرار دهی، خرابکاری ها و بی توجهی هایم و بی اعتناییم به این که چه دارد بر سرم می آید، همه قابل ترمیم و جبران خواهد بود؛
🤲 وای بر من اگر مرا نبخشی؛
💠فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
❤️ویژگی های بندگان خاص خدا ( قسمت۱)
#تلاوت تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره انسان آیات( ۷ تا ۱۰)
💫کمال واقعی زمانی است که نیکی در انسان نهادینه شود.
🌸 اطعام و انفاق زمانی ارزش بیشتر دارد که شیء انفاق شده، مورد نیاز و علاقه انسان باشد. «یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ»
💫اطعام، زمانی ارزش بیشتری دارد که از خود و با دست خود باشد. «نُطْعِمُکُمْ»
🌸 کمکی ارزش دارد که خالصانه و به دور از هر منّت و انتظاری باشد. «نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ»
💫 آنچه به عمل ارزش می دهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است.
نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً
🌸 گذشتن از پاداش، به تنهایی نشانه اخلاص نیست، بلکه گذشتن از تمجید و تشکّر نیز لازم است. «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً»
💫وفای به نذر واجب است و کسی که به نذر خود وفا نکند، از قهر الهی بترسد. «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً»
🌸 اگر کاری برای خدا باشد، فقط از قهر او می ترسیم، نه مردم. «نَخافُ مِنْ رَبِّنا»
💫 داشتن انگیزه الهی، منافاتی با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد. زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. لِوَجْهِ اللّهِ ... إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً
🌸برای فرار از آن روز عبوس، امروز در برابر مسکین و یتیم و اسیر، عبوس نکنید. «نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
عشق و عرفان
(قسمت هفتاد و یکم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
مراقبه به معنای حضور دل است با خدا . و عبارت است از یقین بنده به اینکه خداوند درجمیع احوال عالم بر قلب و ضمیر و از رازهای درونی آگاه است.
اصل مراقبه آن است که بداند خداوند تبارک وتعالی مطلع است بر او درهر آنچه که می کند و می اندیشد . اگر خلق ظاهر او را می بینند خدا بیننده ظاهر و باطن و حاضر و ناظر بر اعمال اوست.
خداوند می فرماید:"اَ لَم یَعلَم بِاَنَّ الله یَری"نمی دانی که خدا تورا می بیند؟
ایمان اصحاب مثال زدنیست: یکی از صحابه به پیغمبر( ص) عرض کرد گناه بسیار کرده ام آیا خداوند توبه مرا می پذیرد؟ فرمود آری می پذیرد. عرض کرد آیا خدا در موقعی که گناه می کردم می دید؟ فرمود آری می دید. صحابه از شرم خداوند تبارک و تعالی تنها یک آه کشید و یک نعره زده و درجا جان سپرد.
پیغمبر(ص) می فرماید: خدای را چنان پرستش کن که گویا او را می بینی و اگر نمی توانی این حس را درخود ایجاد کنی به حقیقت بدان که او تو را می بیند.
یکی از پیران طریقت را مریدان فراوان بود که دربین همه به یک نفر بیشتر توجه داشت و مراعات او را می کرد. مریدان دیگر غیرتشان به جوش آمد و به پیر اعتراض کردند. به هرکدام از آنان یک مرغ داد و گفت بروید درجاییکه کس نباشد و کس نبیند مرغ را سرببرید و نوش جان کنید. مریدان هریک رفتند وجایی خلوت را یافتند ومرغ را کشتند و تناول نمودند اما آن مرید که مورد نظر شیخ بود مرغ را زنده برگرداند شیخ گفت فرزندم چرا مرغ را سر نبریدی؟ گفت هرچه گشتم جای خلوتی که کس نباشد وکس نبیند نیافتم چون به هرجا که رفتم خدا حاضر بود. به این صورت شیخ درجه مرید را به دیگران نشان داد که وی دائم درحال مراقبه و مشاهده است و به کسی دیگر التفاتی نمی کند.
هنگامی که زلیخا یوسف را به نزد خود دعوت کرد قبل از آن روی بت خود را که خدایش بود با پارچه ای پوشاند و از یوسف تقاضای آن کار را کرد. یوسف فرمود تو از سنگی شرم می کنی و من از آفریدگار هفت آسمان شرم نکنم که هم می شنود و هم می بیند؟
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت یازدهم)
🖇 موضوع این قسمت:
انسان به آن مهربان در حیات، امید در ممات هم دارد.
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠« إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلاَ تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِي»
🤲 خدایا! وقتی به گذشتۀ زندگیم می نگرم، می بینم یک آن و یک لحظه نبود که تو مرا مشمول محبت ها، الطاف، عطایا و عنایاتت قرار نداده باشی!
در تمام عمرم در الطاف و مهربانی های تو غوطه ور بودم. «لم یزل: در طول عمر دنیوی ام تا به امروز، همواره و پیوسته خوبی های تو به سوی من سرازیر بوده است.
حال که اینگونه است👇
«فلا تقطع برّک عنّی فی مماتی»
🤲 خدایا! بعد از مرگم هم خوبی های خودت را از من دریغ نکن. من همان بنده ی محتاجم. تو که در دنیا در حقّ من اینهمه محبت و عنایت کردی، در آخرت هم با من همانگونه رفتار کن که در دنیا رفتار کردی.
مرا از خوبی ها و احسان و الطافت محروم نکن.
حرف هایی را که در این مناجات می زنیم، باید باور داشته باشیم. اینها تعارف نیست که با خدا می کنیم.
👈 باید برگردیم و گذشته ی زندگیمان را یک بار مرور کنیم؛ ببینیم خدا از لطف و عنایت با ما چه کرده است؟ چه کرده از احسان و عطایا؟! آیا لحظه ای بود که خدا به ما احسان و لطف نکند؟
به این باور برسیم و آنگاه با این یقین به خدا بگوییم:
💠 «الهی لم یزل برّک علیّ ایّام حیاتی»
🤲 خدایا نگاه کردم؛ از لحظه ی تولّدم، نه، از زمانی که در رحم مادر بودم تا همین الان، یک لحظه هم مرا از محبت و عنایات خودت محروم نخواسته ای.
حال که اینگونه است، تو که به من اینهمه عنایت و احسان کردی، مگر من در گذشته استحقاق اینهمه خوبی و احسان تو را داشتم؟
پس در آینده و بعد از مرگم هم عنایات و الطاف خودت را از من دریغ نکن.
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت دوازدهم)
🖇 موضوع این قسمت:
آیا می شود خداوند زیباترین انتخاب ها را برای بنده داشته باشد.🤲
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠 «الهی کیف آیس من حسن نظرک لی بعد مماتی و انت لم تولّنی الّا الجمیل فی حیاتی»
در اینجا مناجات کننده به خدا می گوید باشد خدایا من مایوس بشوم؟ تو به من یاد بده که اصلا چگونه از تو مایوس شوم! آیا اصلا راهی برای مایوس شدن از تو وجود دارد؟!
🤲 [آخر خدایا من چگونه از حسن نظر تو نسبت به خودم بعد از مرگم مایوس شوم، در حالی که در دوران زندگانی من جز به زیباترین صورت #ولایت_امور من را اعمال نکردی.]
همان جملۀ زیبای زینب کبری سلام الله علیها که فرمود:
«ما رایت الّا جمیلا»
این همان جمله است. تو که در زندگی من جز به زیباترین صورت با من رفتار نکردی، به من بگو آخر چگونه، چه توضیحی دارم که مایوس شوم که تو در آخرت حسن نظرت را از من دریغ کنی؟! من تو را شناخته ام.
خدایا دستت را خوانده ام... دیگر من از تو مایوس نمی شوم، آنهایی که از تو مایوس می شوند تو را نشناخته اند. من چگونه از تو مایوس شوم؟! حالا که این گونه
است:
💠 «الهی تولّ من امری ما انت اهله»
🤲 خدایا ولایت_امور من را تو به دست بگیر، یعنی خدایا فهم و شعور و سلیقه و انتخاب و نظریه و پیشنهاد و آرزو و ... همۀ اینهای من را بگذار کنار، خودت آن گونه که درست می دانی عمل کن. تو خودت ولایت امور من را به دست بگیر. خ
ودت برای من انتخاب کن، خودت برای من تصمیم بگیر. ببینید این عبد اختیار خودش را دو دستی تحویل خدا می دهد، می گوید.
خدایا تو به من اختیار دادی، اما اختیار به درد آدمی می خورد که شعورش برسد که چه چیز برایش خوب است،
خدایا تو خبیری، تو علیمی، تو دانایی. اختیار و انتخاب زیبندۀ تو است! تو محبت کردی به من اختیار دادی، اما من می خواهم اختیارم را دودستی تحویل تو دهم. من تسلیم باشم، تو به جای من تصمیم بگیر، تو به جای من انتخاب کن. جوری هم ولایت امور من را به دست بگیر که اهلش هستی، آن گونه که زیبنده و سزاوار توست. تو اهل خوبی و احسان و مغفرت و رحمت و جود و فضل هستی. آن گونه که تو اهلش هستی زندگی من را مدیریت کن. من اصلا نمی خواهم تصمیم بگیرم، خودت جای من تصمیم بگیر.
همان جملات آن دعای زیبایی که بعد از دعای عرفه امام حسین علیه السلام در مفاتیح آمده که👇
💠 «الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری و باختیارک عن اختیاری»
🤲 خدایا با تدبیر اندیشیدن های خودت برای من، من را از تدبیر اندیشیدن برای خویشتن بی نیاز کن و با انتخاب هایی که برای من می کنی من را از انتخاب های خودم بی نیاز کن.
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
💎گوشه ای از نعمت های بهشتی که به بندگان خاص خدا تعلق می گیرد.
↕️#تلاوت تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره انسان آیات ۱۱ تا ۱۸
💫خداوند، مخلصان را به مراد خود می رساند. إِنّا نَخافُ ... یَوْماً عَبُوساً - فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ
🌸 ثمره خوف از خدا، نجات از قهر اوست. إِنّا نَخافُ ... فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ
💫کیفر و پاداش باید متناسب با عمل باشد.(حفظ و نجات محرومان،سبب حفظ و نجات انسان در قیامت است.) «فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ»
💫ترس امروز، امنیّت فردا و مسرور کردن امروز، مسرور شدن فردا را به دنبال دارد.
نَخافُ مِنْ رَبِّنا ... فَوَقاهُمُ اللّهُ ... وَ لَقّاهُمْ نَضْرَهً وَ سُرُوراً
🌸پاداش های الهی به خاطر صبر است. «جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا»
💫بهشتیان در آسایش و آرامش به سر می برند. «مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَی الْأَرائِکِ»
🌸هوای بهشت بسیار مطبوع است. «لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِیراً»
💫در بهشت، نعمت ها تسلیم ابرار هستند. «ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلِیلاً»
🌸خادمان بهشتیان، پروانه وار به دور آنان می چرخند. «یُطافُ عَلَیْهِمْ»
💫 ظرف های بهشت در شکل و اندازه های متفاوت و مطابق با اراده و میل بهشتیان ساخته شده است. «قَدَّرُوها تَقْدِیراً»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
عشق و عرفان
(قسمت هفتاد و دوم )
راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
مراقبت بر دو وجه است: مراقبت صدیقان و مراقبت پارسایان
1- مراقبت صدیقان:دل آنان به عظمت وبزرگی حق تعالی مستغرق است ودرآن جای التفاط و فکر کردن به غیر حق نیست. اگر با آنان سخن بگویی صدایت را نمی شنوند و اگر درجلوی آنان ردشوی تو را نمی بینند.یکی از عرفا از راهی می گذشت که مسیر آن از بازار بود ازاو پرسیدند در راه چه کسی را دیدی گفت کسی را ندیدم. شیخ ابوبکر شبلی به نزد شیخ ابوالحسن نوری رفت و او را دید در حال مراقبه .چنان مستغرق بود که حتی یک تار مو ازبدن وی تکان نمی خورد. گفت این مراقبه به این نیکویی را از چه کسی آموخته ای گفت از گربه که دیدم بر در سوراخ موش چنان به انتظار نشسته و حواسش جمع است که از این طرز مراقبه ای که ازمن دیدی بهتر بود.
2-مراقبت پارسایان:این افراد می دانند که خدای متعال براحوال دل ایشان مطلع است و از او شرم دارند .اما چنان مدهوش ومستغرق درعظمت حق تعالی نیستند که از خود و از احوال عالم بی خبر شده باشند. در این وجه از مراقبه آدمی باید احوال و خواطر و حرکات خود را مواظبت نماید و درقصد برای انجام هرکاری دو نظر داشته باشد: نظر اول قبل از انجام هرکاری خدای را بیاد بیاورد و ببیند آیا این کار که انجام می دهد مورد تایید خداست یا در موافقت هوای نفس است. نظر دوم مراقبت است در وقت عمل که این سه حالت دارد:یا طاعتیست یا معصیتی و یا مباحی.مراقبت در طاعات آن است که با اخلاص و با حضور دل باشد و آداب را نگاه دارد.مراقبت در معصیت آن است که شرم دارد و توبه کند و به کفارت مشغول شود.مراقبت درمباح آن است که با ادب باشد و احساس کند که در همه وقت درحضور خداست .
مثلاً درهنگام نشستن با ادب بنشیند و به هنگام خوابیدن رو به قبله و بر دست راست بخوابد و هنگام خوردن طعام از تفکر فارغ نباشد.
اگر آدمی شناخت این را نداشته باشد که آنچه که از ذهنش می گذرد و آن کاری که انجام می دهد آیا در موافقت حق تعالی است یا در موافقت هوای نفس،باید همیشه تحت نظر عالمی وارع باشد و این علم وارع باید یکی از مشایخ و عرفا باشد تا انوار او بر وی سرایت کند .
انسان باید از علمایی که بر دنیا حریص هستند حذر کند چون شیطان نیابت خود را به آنان داده است.
پیغمبر(ص)می فرماید:خداوند دوست دارد کسی را که در وقت شبهت تیزبین و در وقت غلبه ی شهوت کامل عقل باشد.
منبع : کیمیای سعادت
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
**بسمه تعالی شانه
مراقبات روزهای پایانی ماه شعبان
اباصلت هروی میگوید: جمعۀ آخر ماه شعبان خدمت امام رضا علیه السّلام رسیدم. حضرت فرمودند:
ای اباصلت! اکثر ماه شعبان رفت و امروز جمعۀ آخر ماه است، پس تقصیرها و کوتاهیهای گذشته را در بقیۀ این ماه جبران کن و به آنچه برای تو سودمند است روی آور، بسیار دعا کن و استغفار نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهان خود توبه نما تا وقتی که ماه رمضان داخل میشود، خود را برای خدا خالص ساخته باشی و هر دَیْن و امانتی بر عهده داری، ادا کن و کینۀ هر کس که در دل داری بیرون نما و گناهانی را که انجام میدادی ترک کن و از خدا بترس و در امور پنهان و آشکار خود بر خدا توکّل نما که هر کس بر خدا توکّل کند، خداوند امور او را کفایت مینماید و در بقیۀ این ماه این دعا را بسیار بخوان:
«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِیَ مِنْهُ»
«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیدهای، در آن قسمت که از این ماه مانده ما را بیامرز»
امام علیه السّلام در ادامه فرمودند:
خداوند به احترام و عظمت ماه مبارک رمضان، بندههای بسیاری را در ماه شعبان از آتش جهنّم آزاد میگرداند.
التماس دعا
صادقزاده
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت سیزدهم)
🖇 موضوع این قسمت:
پوشانندگی گناهان در دنیا و نیاز بیشتر به آن در آخرت
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠 «الهی قد سترت علیّ ذنوبا فی الدنیا
و انا احوج الی سترها علیّ منک فی الاخری»
خدایا در دنیا چقدر من گناه کردم و تو پرده پوشاندی، چقدر آلودگی به بار آوردم و تو با ستّاریتت آن را از چشم خلق مخفی کردی، گناهان بسیاری را در دنیا پرده پوشاندی و نگذاشتی احدی خبردار شود که اگر این پرده پوشی تو نبود مگر من می توانستم در جامعه زندگی کنم؟! مگر می توانستم سرم را جلوی خلقت بلند کنم؟! مگر می توانستم در چشم کسی نگاه کنم؟! با این همه آلودگی، با این همه معصیت و گناه؟! تو پوشاندی.
🤲 [خدایا ! در دنیا محتاج به پرده پوشی تو بودم، اما در آخرت به مراتب به این ستاریت محتاج ترم.]
اینجا این نکته را بگویم که گناهی را که خدا پوشانده خدا نکند خلق درصدد این باشند که برملا کنند!
نکند اهل تجسس در عیوب خلق باشیم و بخواهیم پتۀ افراد را روی آب بیندازیم و گاهی اوقات با تعبیرات به ظاهر خیلی موجه افشاگری کنیم.
مثلا به این خاطر که خط سیاسی آن فرد با ما نمی خواند یا سلیقۀ مدیریتی اش با ما فرق می کند. مگر جایز است؟!
اگر کسی جرمی مرتکب شده، و خدا آن را پوشانده است، ما حقّ تجسس نداریم!
اگر هم آن جرم علنی و اثبات شد آن مجرم را می برند و تنبیه می کنند، مگر این که مجرمی جرمی را علنا در جامعه مرتکب شده باشد که آن وقت به خاطر جنبۀ بازدارندگی اش خود اسلام گفته آن حد شرعی را در بین جمعیت بزنند تا دیگران متنبه بشوند و جرات نکنند مرتکب چنین جرمی بشوند،
والا جز این گونه موارد که بسیار در بین احکام اسلام استثنایی است در سایر موارد احدی حق #تجسس نداریم که برویم کنکاش کنیم، کنترل کنیم و گوش بسپاریم که عیبی از کسی پیدا کنیم و برملا کنیم و با او تسویه حساب کنیم!
مثلا در انتخابات رقیب ما است و می خواهیم از میدان او را به در کنیم، برویم شنود بگذاریم، تعقیب کنیم و غیره تا عیبی از او پیدا کنیم و طوری در جامعه آبرویش را ببریم که فردا نتواند کاندیدا بشود و جلوی ما علم شود! پناه می بریم به خدا! گناهی را که خدا پوشاند احدی حق ندارد آن را علنی و برملا کند!
و اگر می خواهیم خدا ما را بپوشاند، باید خلق را بپوشانیم. ولو مطلع شدیم، تجسس که هیچ! خدا فرمود: «لا تجسسوا» (سورۀ حجرات، آیۀ ۱۲) این که برویم جستجو کنیم که عیبی را پیدا کنیم که در مورد این کار پناه می بریم به خدا! نه، اگر تصادفا عیبی جلوی چشممان قرار گرفت و دیدیم،
👈 اگر می خواهیم خدا ما را بپوشاند ما هم بپوشانیم. حتی اگر به آن عیب فرد یقین هم داشته باشیم! واجب که نیست بگوییم! مخفی کنیم «کما تدین تدان»
«به هر روشی که تو رفتار کنی، خدا با تو رفتار خواهد کرد.»
بپوشانی تو را می پوشاند، رسوا کنی رسوایت می کند!
ای کاش سلیقۀ همۀ ما عوض شود. آخر چرا در عیوب خلق تجسس می کنیم؟ در حسن خلق تجسس کنیم. آیا این زیباتر نیست؟!
این دستگاه های نظارتی، بازرسی ها، تشکیلات حراستی و امنیتی اینها بروند جستجو کنند آن کارهای زبدۀ بسیار برجسته ای که افراد انجام داده اند و هیچ کس متوجه نشده است، بروند اینها را کشف کنند، اینها را تجلیل و تقدیر کنند، آن وقت ببینند اثرش چیست.
«یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح»
«ای خدایی که جمیل و زیبا را اظهار و برملا می کنی، اما آن چیزی را که زشت و قبیح است می پوشانی.»
مگر عبد نباید متخلّق به اخلاق الله باشد؟! ان شاءالله این روحیات را از آموزه های دینی مان بیاموزیم. در ادارۀ زندگی اجتماعیمان هم اینها را به کار ببریم. مدل ما مدلی نباشد که در دنیای کفر و بی ایمانی در غرب و شرق عالم طبق آن مدل حکومت را اداره می کنند و ما هم بخواهیم آن گونه جامعه را اداره کنیم! بیاییم سراغ آموزه های دینی مان ببینیم به ما چه می گوید!
خدایا گناهان زیادی را در دنیا بر خلقت پوشاندی، نگذاشتی گناهان من را ببینند، من در آخرت به مراتب به پرده پوشی تو محتاج
ترم.
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
عشق و عرفان
(قسمت هفتاد و سوم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
مراقبه و ثمرات آن :
در مراقبه نسبت به گناه و آلودگى ها، در آغاز راه كه سالك هنوز اراده و تقواى راسخ و مستحكمى ندارد، با شناختى كه از ضعفها و آسيب پذيرىهاى خود دارد، از حضور در صحنه هايى كه ميداند زمينه ى مساعدى براى لغزش او مى باشند و احتمال آلوده شدنش به معصيت در آن محيط ها زياد است، بايد حتّيالامكان اجتناب كند تا دچار لغزش و گناه نشود. و اگر در موردى، در عين نفرت و انزجار از بودن در چنان محيط هايى، وادار و ناچار به حضور شد، بايد به خدا پناه ببرد و با اقرار و اعتراف به ضعف خود در پيشگاه الهى، از خداوند براى نلغزيدن به ورطه ى گناه و پليدى، مدد بطلبد و در طول مدّت حضور در آن محيط، بهدقّت مراقب حالات و رفتار خويش باشد و ظاهر و باطن خود را به طور مضاعف تحت كنترل گيرد تا به مدد الهى از آلودگى به معصيت مصون بماند. حالت مراقبه ى چنين شخصى را به كسى مى توان تشبيه كرد كه در حالى كه ميداند كف كفشش عاج ندارد و كاملاً صاف است، مى خواهد روى زمين يخ زده و لغزندهاى راه برود. چنين شخصى با دقّت و حساب شده گام برميدارد و با تمام وجود مراقب قدم گذاردن خود است.
با استمرار مراقبه، دستاوردهاى ارزشمندى نصيب سالك مى شود كه به مهمترين آنها اشاره مى شود :
1. مراقبه در آغاز با نوعى تقلّا و زحمت عبد انجام مى شود. امّا در صورت استمرار، به تدريج ملكه ى مراقبه در روح شخص ايجاد مى شود و در پى آن، بدون زحمت و تقلّا، شخص دائماً مراقب ظاهر و باطن خود است و درون و برون خويش را در كنترل دارد.
2. استمرار مراقبه، روح تقوا و ورع را در درون شخص ايجاد مى كند و اراده ى ايمانى او را براى پايدارى در مسير پاكى ها و نيكى ها استحكام مى بخشد؛ به نحوى كه شخص قادر مى شود بهآسانى بر تمنّيات نفسانى و وساوس شيطانى غلبه كند و در راه طاعت و بندگى خداى متعال ثابت قدم بماند.
3. با استمرار مراقبه، به تدريج سطح مراقبه ى سالك بالا ميرود. مراقبه ى سالك در ابتدا محدود به عدم ارتكاب معصيت، يعنى ترك نكردن واجب و انجام ندادن حرام است. در مرتبه ى بعد سالك مراقبت مى كند فكر معصيت به ذهن و دل او راه پيدا نكند و اگر در موردى انديشه ى آلودهاى به ذهن و دل او خطور كرد، بيدرنگ آن را از وجود خود بيرون كند. در مرحله ى بعد سالك از انجام آنچه حرمت آن قطعى نيست، امّا شبهه ناك است و احتمال حرام بودن دارد، خويشتن را مراقبت مى كند. پرهيز از شبهه به منزله ى مراعات حاشيه ى امنيتى براى نيفتادن در پرتگاه گناه و حرام است. از آن پس، مراقب خويش است كه مرتكب مكروهى نشود و يا عمل مستحبّى را از دست ندهد. در پى آن، مراقبت مىكند به قصد لذّت جويى و بر اساس تجمّل گرايى و تنوّع طلبى، بيش از حدّ رفع ضرورت هاى واقعى، به مباحات نپردازد و فرصت گرانبها و تجديدناپذير عمر را در امورى كه هيچ سازندگى و نقش مثبتى در ترقّى و تعالى او ندارد، صرف نكند. در گام بعد، مراقب خويش است كه در عرصه ى انتخاب و عمل، بين امورى كه جايز و مباحند، تنها با معيار رضايت الهى، انتخاب و فقط براى جلب رضايت خداوند، اقدام كند و بر اساس هواى خويش انتخاب و براى تأمين خواسته ى نفس و يا جلب رضايت خلق اقدام نكند. درنهايت، مراقبه به مرحلهاى ميرسد كه شخص مراقب است جز خدا چيزى و كسى به دل او راه نيابد و انديشه و توجّه او را به خود مشغول نكند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بربرخی ازمضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت چهاردهم)
🖇 موضوع این قسمت:
عامل اصلی گناه کردن چیست؟
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠 «و عد علیّ بفضلک علی مذنب قد غمره جهله»
🤲 خدایا من گناهکارم، گناهکاری که جهل و نفهمی من، مرا در دریای گناهان غوطه ور کرد، ولی تو با فضل خودت به من رو کن، به من توجه و عنایت کن. من نفهم و جاهل بودم.
این جمله می رساند که گناه نتیجۀ #جهل است که بی شک همین طور است. اگر انسان بداند که گناه چه زیانی برای او دارد، محال است مرتکب گناه بشود؛
اگر بداند که گناه چه جسارتی در محضر خدای دائم الانعام است، محال است مرتکب گناه بشود، اگر بداند که در حین گناه خدا او را می بیند حیا و شرم ناشی از این علم محال است به او اجازه دهد که مرتکب گناه شود. پس #گناه ناشی از جهالت است. اما خود این جهالت و نفهمی توجیه خوبی است برای این که إنسان از خدا تقاضا کند که بیا مرا بپذیر و مورد لطف و عنایت خودت قرار بده. مرا از لطف خودت محروم مكن. من نفهميدم؛
👈به انسان نفهم و جاهل هم خیلی سخت نمی گیرند.
خدایا گناهان من از سر جهالت بود. خدای نکرده عالماً عامداً مصرّاً که گناه نکردم!
من از سر ناداني گناه کردم، بیا بر من جاهل خیلی سخت نگیر... با فضلت به من رو کن.
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
آیا حقیقت #عیدنوروز را می دانیم؟
🎙استاد صادقزاده
🌸 عالم ظاهر رقیقه و سایه ای از عالم حقیقت و انسانیّت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان طبیعت، سایه و رقیقه ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستان عالم حقیقت و انسانیّت است و چنان که اهل معرفت گفته اند:
الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن:
ظاهر نشانه ای از باطن است.
عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطن، عالم حقیقت است و باز چنان که اهل معرفت فرموده اند:
المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ:
مَجاز پلی به سوی حقیقت است.
پس باید با مشاهده ی فصول عالم طبیعت، به فصل های جهان جان و عالم حقیقت و انسانیّت متوجّه شد و راه یافت.
تولّد جسمانی بشر👈 بهار،
جوانی او👈 تابستان،
میانسالی اش👈 پاییز
و کهنسالی و مرگ جسمانی او👈 زمستان طبیعت بشری است.
سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد.👇
بهار انسانیّت،👈 پس از سرد و خاموش شدن شراره ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نوی است وإلاّ پیش از رسیدن به این روز، همه ی روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آور آورند و نوروز بی معنا و مصداق است.
🌸 نوروز روزی است که آنچه با رحمت "رحمانیّه" ی حضرت حق پدید آمده به مدد رحمت "رحیمیّه "حق متعال به عنایت کمال خود می رسد.
🌸 نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است.
🌸 نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است.
آنچه به جبر در طبیعت رخ می دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند.
🌸 امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسن اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت.
🌸 #عیدفطر و #عیدقربان به همین خاطر عیدند و روز ولایت و غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به امیرالمؤمنین علیه السّلام برترین اعیاد است.
🌸 روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مجاز به 👈حقیقت، از ظاهر به👈 باطن، از غفلت به👈 ذکر، از معصیت به👈 طاعت، از زندگی طبیعی به👈 حیات طیّبه ی انسانی و نهایتاً از ماسوی الله به👈 الله،
که انّا لله و انّا الیه راجعون.
این رجعت و عود به اصل، به راستی #عید است.
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش
همان طور که #شب_قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می برد و معرفت می یابد و نایل می شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان ، یا سایر ماه ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نو عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نو عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبه ی انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند.
با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ و لو در میانه ی تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد.
🌸 نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت #انسان_كامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند،
🌸 روزی که جهان بشری از ماسوی الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می رسد و انسان کامل و حجّت خدا بر همگان ظاهر و پدیدار می شود.
🌸 آن روز است که علم و حلم و همه ی کمالات انسانی در جهان به اوج خود می رسد و همه ی گنج های پنهان درون جان انسان ها و همه ی اولیائی که همچون گنج هایی در بین انسان ها مخفی و ناشناخته اند، پدیدار و شناخته می شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت جهان بشری را فرا می گیرد.
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡