✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
آیا حقیقت #عیدنوروز را می دانیم؟
🎙استاد صادقزاده
🌸 عالم ظاهر رقیقه و سایه ای از عالم حقیقت و انسانیّت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان طبیعت، سایه و رقیقه ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستان عالم حقیقت و انسانیّت است و چنان که اهل معرفت گفته اند:
الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن:
ظاهر نشانه ای از باطن است.
عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطن، عالم حقیقت است و باز چنان که اهل معرفت فرموده اند:
المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ:
مَجاز پلی به سوی حقیقت است.
پس باید با مشاهده ی فصول عالم طبیعت، به فصل های جهان جان و عالم حقیقت و انسانیّت متوجّه شد و راه یافت.
تولّد جسمانی بشر👈 بهار،
جوانی او👈 تابستان،
میانسالی اش👈 پاییز
و کهنسالی و مرگ جسمانی او👈 زمستان طبیعت بشری است.
سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد.👇
بهار انسانیّت،👈 پس از سرد و خاموش شدن شراره ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نوی است وإلاّ پیش از رسیدن به این روز، همه ی روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آور آورند و نوروز بی معنا و مصداق است.
🌸 نوروز روزی است که آنچه با رحمت "رحمانیّه" ی حضرت حق پدید آمده به مدد رحمت "رحیمیّه "حق متعال به عنایت کمال خود می رسد.
🌸 نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است.
🌸 نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است.
آنچه به جبر در طبیعت رخ می دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند.
🌸 امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسن اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت.
🌸 #عیدفطر و #عیدقربان به همین خاطر عیدند و روز ولایت و غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به امیرالمؤمنین علیه السّلام برترین اعیاد است.
🌸 روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مجاز به 👈حقیقت، از ظاهر به👈 باطن، از غفلت به👈 ذکر، از معصیت به👈 طاعت، از زندگی طبیعی به👈 حیات طیّبه ی انسانی و نهایتاً از ماسوی الله به👈 الله،
که انّا لله و انّا الیه راجعون.
این رجعت و عود به اصل، به راستی #عید است.
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش
همان طور که #شب_قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می برد و معرفت می یابد و نایل می شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان ، یا سایر ماه ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نو عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نو عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبه ی انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند.
با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ و لو در میانه ی تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد.
🌸 نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت #انسان_كامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند،
🌸 روزی که جهان بشری از ماسوی الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می رسد و انسان کامل و حجّت خدا بر همگان ظاهر و پدیدار می شود.
🌸 آن روز است که علم و حلم و همه ی کمالات انسانی در جهان به اوج خود می رسد و همه ی گنج های پنهان درون جان انسان ها و همه ی اولیائی که همچون گنج هایی در بین انسان ها مخفی و ناشناخته اند، پدیدار و شناخته می شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت جهان بشری را فرا می گیرد.
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
╭┅┈𑁍▹﷽◃𑁍╼┅╮
𑁍▹ @Quran124 ◃𑁍
╰┅╾┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┅╯
💠نیاز روح به نیایش
🤲مروری بر برخی از مضامین مناجات شعبانیه ⏬(قسمت پانزدهم )
🖇 موضوع این قسمت:
به سوی کدامین پناه امن تر و راه روشن تر؟
🎙 استاد صادقزاده
❀🌺✨🌺✨🌺❀
💠 اِلـهی اِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِكَ لَمُسْتَنيرٌ،
وَ اِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ لَمُسْتَجيرٌ،
وَ قَدْ لُذْتُ بِكَ يا اِلـهی،
فَلا تُخَيِّبْ ظَنّی مِنْ رَحْمَتِكَ،
وَ لا تَحْجُبْنی عَنْ رَاْفَتِكَ،
🤲 خدايا آن كه به تو راه جويد راهش روشن است،
و آن كه به تو پناه جويد در پناه توست،
و من به تو پناه آوردم ای خدای من،
پس گمانم را از رحمتت نااميد مساز
و از مهربانیات محرومم مكن،
ادامه دارد...⬅️
〰〰〰🌺🍃〰〰〰〰
تقدیمی👆 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی جهاد مجازی"
❀🌺✨❀❀❀✨🌺❀
عشق و عرفان
(قسمت هفتاد و چهارم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
مراقبت اخلاقی و عرفانی:
وقتي روشن شد بندگي جداي از زندگي نيست و زندگي عين بندگي است؛ معنايش اين خواهد بود كه هيچ خاطره ذهني، هيچ تعقّل و توهّم و تخيّل ذهني، هيچ گرايش و اراده و نيّت در فضاي نفس بدون رهنمود ذات أقدس إله نخواهد بود و هيچ عمل خارجي هم بدون هدايت الهي صورت نميپذيرد. هرگز زندگي انسان جداي از بندگي نيست؛ اگر اين معنا كاملاً روشن شد و سالك الهي اين معنا را ادراك كرد و طي كرد؛ يا به مقام شهود ميرسد كه عبادت آن است: اَنْ تَعبُدَ اللهْ كَاَنَّكَ تَراه ، يا به مقام مراقبت ميرسد؛ نه اينكه مراقب خودش باشد، ميفهمد ( الله) مراقب اوست.
تفسير « اَلمُؤمِنُ مِرآهًُْ المُؤمِن »
با توجه به مراقبت عرفاني :
يك مراقبت اخلاقي داريم كه انسان مراقب خودش باشد، نه بيراهه برود، نه راه كسي را ببندد؛ يك مراقبت عرفاني داريم كه بداند در محضر و مشهد ذات أقدس إله است و خدا رَقيب و مراقب اوست: اِنَّ اللهَ كانَ عَلِيكُمْ رَقيباً ، اين مراقبت با ادب حضور همراه است. بركت اين مراقبت آن است كه انسان هرگز كاري نميكند كه خدایي كه مراقب ماست، آن را نپسندد. رفته رفته انساني كه به مقام مراقبت در پرتو عبادت بار يافت؛ چون خود را در محضر ذات أقدس إله ميبيند و الله را كه حاضر هست، با جمال و جلال و شكوه مشاهده ميكند؛ ميكوشد كه مظهر او بشود، آينه او بشود؛ چون در محضر اوست، او را دارد نشان ميدهد.
آنگاه اين جمله معروف معناي خاصي پيدا ميكند كه: اَلمُؤمِنُ مِرآه المُؤمِن؛اين يك بحث اخلاقي دارد. غالب بزرگاني كه فن اخلاق را مطرح كردهاند، يا مسائل اجتماعي را مطرح كردهاند؛ اَلمُؤمِنُ مِرآه المُؤمِن را اينچنين معنا كردهاند: برادر مؤمن آينه برادر ديگر است، عيوب او را به او ميگويد، هدايت ميكند، اهداء ميكند، او هم ميپذيرد و با يكديگر كنار هم هستند و زندگيشان شكوفا خواهد بود.
امّا يكي از القاب برجسته خداي سبحان «مؤمن» است كه در بخش پاياني سوره حشر آمده است: اَلمُؤمِنُ المُهَيمِن. (الله) مؤمن است، بنده الله هم مؤمن است؛ هر دو مؤمنند، مؤمن آينه مؤمن است: اَلمُؤمِنُ مِرآهًُْ المُؤمِن. اين حديث را عارف طوري معنا ميكند، فن اخلاق و اخلاقي جور ديگر معنا ميكند. فن اخلاقي آن مرآت متقابل بين دو انسان را از لحاظ مسائل اخلاقي و اجتماعي معنا ميكند؛ امّا عارف اين را از نظر سلوكي مطرح ميكند كه سالك آينه مقصد و مقصود است، مقصد و مقصود آينه سالك است. سالك هويت خود را در آينه الهي ميبيند، الله جمال و جلال خود را در آينه اين عبد سالك ميبيند.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
⁉️روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود
به کجا میروم آخر ننمایی وطنم
مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا
یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم
آنچه از عالم عِلوی است من آن می گویم
رخت خود باز بر آنم که همانجا فکنم
مرغ باغ ملکوتم نِیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم
کیست آن گوش که او می شنود آوازم
یا کدام است سخن می کند اندر دهنم
کیست در دیده که از دیده برون می نگرد
یا چه جان است نگویی که منش پیرهنم
تا به تحقیق مرا منزل و ره ننمایی
یک دم آرام نگیرم نفسی دم نزنم
می وصلم بچشان تا در زندان ابد
به یکی عربده مستانه به هم درشکنم
من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم
آنکه آورد مرا باز برد تا وطنم
تو مپندار که من شعر به خود می گویم
تا که هشیارم و بیدار یکی دم نزنم
(منسوب به مولوی)
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
🍃🌺خوشا به حال كسى كه مشغول ذكر خدا باشد و از گفتار بيهوده خاموش بماند.
امام على (ع): منتخب الغرر، ص ۲۳.
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
⭕️تحقیقات موسسه پیری آمریکا درمورد فواید روزه
#علمی #مذهبی
🌐 #اسرارآفرینش_ثریا
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌#استتار_آخوندک_ارکیده در میان گل ها برای شکار کردن!!
و ببینیم شکار ملخ توسط آخوندک ارکیده
آخوندک با داشتن بدن رنگارنگ به ویژه پاهای بلند و درخشان در میان گلبرگ گلها پنهان و همزمان اقدام به پنهان شدن از دید شکارچیان و فریب طعمهها میکند.
♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
🍃موسی (ع) گفت: « #پروردگار ما همان کسی است که به هر #موجودی_آنچه را #لازمه_آفرینش او بوده داده؛ سپس #هدایت کرده است!»
(طه - ۵۰ )
🌍منکران وجود خدا که قائل به تصادفی و بی خالق بودن جهان آفرینش هستند، چه پاسخی در قبال وجود "هوشمندی" دارند؟!
#علمی #مذهبی #اسرارآفرینش_ثریا
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
21.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
↕️ #تلاوت تصویری با ترجمه گویای سوره انسان آیات ۱۹ تا آخر
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
❤❤❤❤
نماز توبه در روز اخر ماه مبارک شعبان
نمازی بافضیلت از رسول خدا صلی الله علیه وآله هر کس آن را بجا آورد توبه اش مقبول وگناهش امرزیده شود ودشمنانش ازاو درروز قیامت راضی شودوباایمان بمیرد ودینش گرفته نشودوقبرش گشاده ونورانی گرددووالدینش از او راضی گردند ومغفرت شامل حال والدین او وفرزندانش گردد وتوسعه رزق پیدا کند وملک الموت بااو در وقت مردن مدارا کندوبه اسانی جان او بیرون شود.....
❤کیفیت نماز توبه :
همانندنماز یکشنبه ماه ذی القعده میباشد
ابتداغسل کندووضوبگیرد وچهاررکعت نماز گذارد در هر رکعت
یک مرتبه حمد
سه مرتبه قل هوالله
یک مرتبه سوره ناس
یک مرتبه سوره فلق
بعد از نماز هفتاد مرتبه استغرالله ربی واتوب الیه وبعداز استغفاربگوید
لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم یاعزیز یا غفاراغفرلی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین والمومنات فانه لا یغفرالذنوب الا انت
❤این نماز رو در گروه ها نشر کنید تا در ثواب آن شریک شوید التماس دعا
❤خیلی سخت نیست و زمان زایدی نمیخواد حتما بخونیم ان شاءالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵#آهنگ رمضان ماه غفران...
#تقارن_بهار_قرآن_وبهار_طبیعت_مبارک
#موسیقی_سالم👇
┏━━ °•🍃•°━━┓
@moosighi_salem
┗━━ °•🍃•°━━┛
دعای شب آخر ماه شعبان و شب اوّل ماه رمضان
اللّٰهُمَّ إِنَّ هٰذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ وَجُعِلَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فِيهِ وَسَلِّمْهُ لَنا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا فِى يُسْرٍ مِنْكَ وَعافِيَةٍ، يَا مَنْ أَخَذَ الْقَلِيلَ وَشَكَرَ الْكَثِيرَ اقْبَلْ مِنِّى الْيَسِيرَ؛
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ لِى إِلىٰ كُلِّ خَيْرٍ سَبِيلاً، وَمِنْ كُلِّ مَا لَاتُحِبُّ مانِعاً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يَا مَنْ عَفا عَنِّى وَعَمَّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ، يَا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْنِى بِارْتِكابِ الْمَعاصِى، عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ، يَا كَرِيمُ؛
إِلٰهِى وَعَظْتَنِى فَلَمْ أَتَّعِظْ، وَزَجَرْتَنِى عَنْ مَحارِمِكَ فَلَمْ أَنْزَجِرْ، فَما عُذْرِى، فَاعْفُ عَنِّى يَا كَرِيمُ، عَفْوَكَ عَفْوَكَ؛
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ، وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ، عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ، يَا أَهْلَ التَّقْوىٰ وَيَا أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ، عَفْوَكَ عَفْوَكَ؛
اللّٰهُمَّ إِنِّى عَبْدُكَ بْنُ عَبْدِكَ بْنُ أَمَتِكَ ضَعِيفٌ فَقِيرٌ إِلىٰ رَحْمَتِكَ، وَأَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنىٰ وَالْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ، قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ أَحْصَيْتَ أَعْمالَهُمْ، وَقَسَمْتَ أَرْزاقَهُمْ، وَجَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً أَلْسِنَتُهُمْ وَأَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ، وَلَا يَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ، وَلَا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ، وَكُلُّنا فَقِيرٌ إِلىٰ رَحْمَتِكَ، فَلا تَصْرِفْ عَنِّى وَجْهَكَ، وَاجْعَلْنِى مِنْ صالِحِى خَلْقِكَ فِى الْعَمَلِ وَالْأَمَلِ وَالْقَضاءِ وَالْقَدَرِ؛
اللّٰهُمَّ أَبْقِنِى خَيْرَ الْبَقاءِ، وَأَفْنِنِى خَيْرَ الْفَناءِ عَلَىٰ مُوالاةِ أَوْلِيائِكَ، وَمُعاداةِ أَعْدائِكَ وَالرَّغْبَةِ إِلَيْكَ، وَالرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَالْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَالتَّسْلِيمِ لَكَ، وَالتَّصْدِيقِ بِكِتابِكَ، وَاتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ؛
اللّٰهُمَّ مَا كانَ فِى قَلْبِى مِنْ شَكٍّ أَوْ رِيبَةٍ أَوْ جُحُودٍ أَوْ قُنُوطٍ أَوْ فَرَحٍ أَوْ بَذَخٍ أَوْ بَطَرٍ أَوْ خُيَلاءَ أَوْ رِياءٍ أَوْ سُمْعَةٍ أَوْ شِقاقٍ أَوْ نِفاقٍ أَوْ كُفْرٍ أَوْ فُسُوقٍ أَوْ عِصْيانٍ أَوْ عَظَمَةٍ أَوْ شَىْءٍ لَاتُحِبُّ، فَأَسْأَلُكَ يَا رَبِّ أَنْ تُبَدِّلَنِى مَكانَهُ إِيماناً بِوَعْدِكَ، وَوَفاءً بِعَهْدِكَ، وَرِضاً بِقَضائِكَ، وَزُهْداً فِى الدُّنْيا، وَرَغْبَةً فِيما عِنْدَكَ، وَأَثَرَةً وَطُمَأْنِينَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً، أَسْأَلُكَ ذٰلِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ؛
إِلٰهِى أَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصىٰ فَكَأَنَّكَ لَمْ تَرَ، وَمِنْ كَرَمِكَ وَجُودِكَ تُطاعُ فَكَأَنَّكَ لَمْ تُعْصَ، وَأَنَا وَمَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكَّانُ أَرْضِكَ فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَبِالْخَيْرِ عَوَّاداً، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ صَلاةً دائِمَةً لَاتُحْصىٰ وَلَا تُعَدُّ وَلَا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
التماس دعا
صادقزاده
تندخوانی (تحدیر) جزء اول ⏬
http://ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
#قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای-روز_اول ماه مبارک رمضان
#قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
راهکار های زندگی موفق در جزء اول
#قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا🐟ماهی سر شیشه ای
این ماهی با پیشانی خود میبینید !
💫امام علی (ع):
"ای کسی (خدا ) که در دریاها آثار شگفت انگیز او نهان است!"
📘 نفحات القرآن، ج۲، ص۲۷۵
امام سجاد (ع) دعای جوشن کبیر
⚠️حواسمان باشد ۱۴ قرن پیش بدون ابزار لازم به عجایب آفرینش در دریاها اشاره شده .
▪️دانشمندان موفق به ثبت تصاویر جدیدی از یک ماهی سر شیشه ای کمیاب شدهاند، که در اعماق اقیانوس زندگی میکند. صدها متر زیر سطح خلیج مونتری در کالیفرنیا، دانشمندان تصاویری از یک ماهی با سر حبابمانندِ شفاف و چشمان کروی سبز رنگی که از پشت پیشانیاش پیرامون را میبیند، ثبت کردهاند.
ماهی سرشیشهای معمولا بدون حرکت کمین کرده و بالا را زیر نظر می گیرد تا با کمک نوری که از بالا میآید، یا نور زیستی خودِ شکار، آنرا دیده و به آن
👈در فیلمها این ماهی بزرگ به نظر می رسد اما برعکس ماهی کوچکی است و بزرگترین نمونهء مشاهدهشده آن تنها ۱۶ سانتیمتر است.
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
«هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است».
امام علی (ع) نهجالبلاغه حکمت ۴۲۸
@اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
«شعری بسیار زیبا و پر معنا با تمام حروف الفبا برای خدا»
(ا) الا یا ایها الاول به نامت ابتدا کردم
(ب) برای عاشقی کردن به نامت اقتدا کردم
(پ) پشیمانم پریشانم که بر خالق جفا کردم
(ت) توکل بر شما کردم بسویت التجا کردم
(ث) ثنا کردم دعا کردم صفا کردم
(ج) جوانی را خطا کردم زمهرت امتناع کردم
(چ) چرایش را نمی دانم ببخشا که خطا کردم
(ح) حصارم شد گناهانی که آنجا در خفا کردم
(خ) خداوندا تو میدانی سر غفلت چه هاکردم
(د) دلم پر مهر تو اما چه بی پروا گناه کردم
(ذ) ذلالم داده ای اکنون که بر تو اقتدا کردم
(ر) رهت گم کرده بودم من که گفتم اشتباه کردم
(ز) زبانم قاصر از مدح و کمی با حق صفاکردم
(س) سرم شوریده میخواهی سرم از تن جدا کردم
(ش) شدی شافی برای دل تقاضای شفا کردم
(ص) صدا کردی که اُدعونی، خدایا من صدا کردم
(ض) ضعیف و ناتوانم من به درگاهت ندا کردم
(ط) طلسم از دل شکستم من که جادو بی بها کرد
(ظ) ظلمت نفس اماره که شکوه بر صبا کردم
(ع) علیمی عالمی بر من ببخشا که خطا کردم
(غ) غمی غمگین به دل دارم که نجوا با خدا کردم
(ف) فقیرم بر سر کویت غنی را من صدا کردم
(ق) قلم را من به قرآن کریمت مقتدا کردم
(ک) کتابت ساقی دلها قرائت والضحی کردم
(گ) گرم از درگهت رانی نمی رنجم خطا کردم
(ل) لبم خاموش و دل را با تکاثر آشنا کردم
(م) مرا سوی خود آوردی از این رو من صفا کردم
(ن) نرانی از درگهت یا رب که الله راصدا کردم
(و) ولی را من تو می دانم تورا هم مقتدا کردم
(ه) همین شعرم به درگاهت قبول افتد دلم را مبتلا کردم
(ی) یکی عبد گنهکارم اگرعفوم کنی یارب غزل را انتها کردم
💫🍁🍁💫
#قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اولین پنجشنبه سال
✨به احترام عزیزانی
🌸که پارسال در ماه رمضان
✨سر سفره های افطاری و سحری
🌸کنار مون بودند و امسال
🌸دستشون از دنیا کوتاه شده
✨فاتحه و صلوات ختم کنیم
🌸خدایا🙏
✨همه اموات و
🌸گذشتگانمان را
✨ببخش و بیامرز و
🌸قرین رحمت خویش قرار بده...
آمین 🙏
____🍃🌸🍃____
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
افطاری قسمت اول
🎙استاد صادقزاده
خوشحالی روزه دار بابت چیست؟
از شکر نعمت درک ماه مبارک رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله.
معنای لغوی صوم هم امساک است و هم رفعت و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، عروج میگویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا میکند.
«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»
روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه با روزه به لقای پروردگارش خوشحال است.
ماه مبارک دو شأن دارد:
1⃣ شأن_امساکی 2⃣ شأن_افطاری
شأن اول که هنگام افطار است شادی دارد زیرا به #نفس_حیوانی خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان میکند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا میدهد.
افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمیشناسد، شاید به دلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم.
افطاری دهنده مظهر يُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ میشود...
ادامه دارد...⬅️
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
🔸 یکی از بزرگ ترین و زیبا ترین پروانه ها در جهان "پروانه جغدی" نام دارد که توانایی پرواز چندانی ندارد اما بالها جغد گونه اش باعث شده طی این سال ها از گزند دشمن جان سالم به درببرد.
✨« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
🍃موسی (ع) گفت: « #پروردگار ما همان کسی است که به هر #موجودی_آنچه را #لازمه_آفرینش او بوده داده؛ سپس #هدایت کرده است!»
(طه - ۵۰ )
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
عشق و عرفان
(قسمت هفتاد و پنجم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم:مراقبه
ادامه...
مراقبت اخلاقی و عرفانی :
اگر كسي به مقام شهود رسيد كه: اَنْ تَعبُدَ اللهْ كَاَنَّكَ تَراه، معبود خود را مشاهده ميكند و اگر به آن مقام نرسيد، ميفهمد كه خدا او را مشاهده ميكند؛ كه اين مراقبت اخلاقي غير از مراقبت عرفاني است. مسئله محاسبه، مراقبه، مشارطه و همه امور را در فن اخلاق هم مطرح ميكنند؛ امّا اين كجا و آنچه در عرفان مطرح مي شود كجا! در فن مراقبت، ايني كه انسان مراقب خودش باشد؛ حرف بيجا نزند، گناه نكند، خلاف نكند، بيراهه نرود، راه كسي را نبندد و مانند آن. امّا مراقبتي كه در عرفان مطرح است، اين است که بداند در مشهد و محضر خداست؛ خدا رقيب اوست، خدا مراقب اوست؛ او را دارد ميبيند. اينجا ادب مَعَ الله است كه در سوره مباركه علق به آن اشاره كرد، فرمود: اَلَمْ يَعلَمْ بِاَنَّ اللهَ يَري.
دين قبل از اينكه ما را از جهنّم بهراساند، به حيا دعوت كرده است. اگر كسي از حيا طرفي نبسته است، آنگاه خُذُوهُ فَغُلُّوه. ثُمَّ الجَحيمَ صَلُّوه؛ و گرنه در سوره علق كه جزء سُوَر اوّليه قرآن كريم است؛ در آنجا سخن از ادب است، سخن از مراقبت است: اَلَمْ يَعلَمْ بِاَنَّ اللهَ يَري.
مظهر اسماء الهي شدن در سايه مراقبت عرفاني :
اگر اينچنين شد؛ آينه حق قرار ميگيرد، حق هم مثل او. آنگاه وقتي آينه شد، به قول مرحوم حكيم الهي قمشهاي آينه شو تا بَرَدت سوي دوست، كوي دوست. اگر آينه او شد، از مقام محضر بودن به مقام مظهر بودن ميرسد. آنگاه نامي از اسماي حُسناي الهي در او جلوه ميكند. اگر ائمه اطهار(ع) فرمودند: ما كلمات تامّاتايم، ما اسماي حُسناي الهي هستيم؛ همين است كه اينها مظاهر اسماي فعليّه الهياند، كلمات تامّه فعليّه الهياند و به مقامي رسيدهاند كه از محضر بودن به مظهريّت بار يافتهاند. اين راه براي همه هست، البتّه درجات اين راه فرق ميكند.
غرض آن است كه اساس سلوك الهي، آن توجه است. اگر خدا فرمود: به هر سو بنگري، لطف الهي هست؛ انسان هم بايد طوري باشد كه به هر سو مينگرد، وجهُ الله را ببيند و اگر به اين مقام نرسيد، معلوم ميشود اين سلوك عملي ندارد؛ فقط سلوك علمي نصيبش شده است. اميدواريم خداي سبحان توفيق معرفت سلوك علمي و پيمودن سلوك عملي را به همگان عطا كند.
آيتالله جوادي آملي «سلوك الهي
" ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت هفتاد و ششم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
مراقبت اخلاقی و عرفانی :
در روایت داریم که قلب المومن عرش الرحمن است و از امام ششم (ع) روایت شده قلب، حرم امن الهی است، در غیر آن غیر خدا را راه ندهید و این میسر نیست، مگر با مراقب نفس که ما در روزه خود تمرین مراقبت نفس می کنیم، برای اینکه از اذان صبح شرعی تا اذن مغرب شرعی دائم در حال مراقبه هستیم که مبادا به لحاظ فقهی روزه مان باطل شود، بعد از آن مراقبه اخلاقی نیز می کنیم خود ما این حس را داریم که ماه رمضان با دیگر ماه ها متفاوت است و دائم در حال مراقبه هستیم که غیبت نکنیم، دروغ نگوییم، زخم زبان نزنیم، آبروی دیگران را نریزیم و این یعنی مراقبتهای اخلاقی با دور کردن رذایل و کسب فضائل؛ یعنی از انسان مطیع فقهی به انسان فاضل اخلاقی ارتقا می یابیم و وقتی به اواخر ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم، دل هایمان نورانیت یافته و عقل ها شکوفا می شود.
مراقبت عرفانی این است که واجب را انجام داده از حرام بپرهیزیم از مکروهات اجتناب کرده و به مستحبات اهتمام داشته باشیم، یعنی با التزام به شرع مقدس و سنت نبوی به مقام انقطاع جز خدا برسیم که در فرازهای انتهایی مناجات شعبانیه به بهترین شکل بیان می شود. پس از آن به جایی می رسیم که قلبمان از غیر خدا جدا می شود و جز او را در دل راه نمی دهیم. در اینجا قلب عرش الرحمن است؛ یعنی محل حاکمیت مطلقه حق و تنها خدا بر دل ما حکومت می کند و دل آیینه نمایش حاکمیت و مالکیت مطلقه حق می شود که این همان حرم حق است که حرامیان را به آن راه نیست. این یعنی اغیار را به دل راه ندادن و این نقش روزه است که ما را از مراقبت های اولیه فقهی به مراقبت های بالاتر یعنی اخلاقی پس از آن عرفانی عبور می دهد؛ می توان در مقام تمثیل گفت، دهه نخست ماه مبارک رمضان فرصتی است برای مراقبه فقهی، دهه دوم برای مراقبات اخلاقی و دهه سوم مراقبات عرفانی؛ یعنی اگر اهل معرفت باشیم وقتی ماه مبارک رمضان در حال اتمام است گویی از محبوب و معبود جدا می شویم که امام چهارم (ع) در دعای وداع این دلتنگی را به خوبی به تصویر کشیده اند، با تمام وجود می گوییم حیف و دلتنگ می شویم و این حس نتیجه مراقبه نفس و رسیدن به مقام بالای عرفانی است.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده