قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَي جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (12)
به كسانى كه كافر شدند بگو: به زودى شكست مى خوريد و به سوى جهنّم رانده مى شويد و چه بد جايگاهى است.
آیه12🌹ازسوره آل عمران 🌹
قُلْ=بگو
لِلَّذِينَ =به کسانی که
كَفَرُوا =کفر ورزیدند
سَتُغْلَبُونَ =به زودی شکست خواهید خورد
وَ تُحْشَرُونَ=وگرد آورده می شوید
إِلى =به سوی
جَهَنَّمَ =دوزخ
وَ بِئْسَ =وآن بد
الْمِهادُ=جایگاهی است
تفسیر ایه صبحگاهی 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی
قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (12):
به كسانى كه كافر شدند بگو: به زودى شكست مىخورید و به سوى جهنّم رانده مىشوید و چه بد جایگاهى است.
چنانكه در تفاسیر مجمعالبیان وكبیر ومراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانهى صدق محمّد صلى الله علیه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مىشود. گروهى دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید، شاید در جنگهاى دیگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد ومسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند.
آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آیندهى نزدیك شما شكست مىخورید. طولى نكشید كه مسلمانان، یهود بنىقریظه و بنىنضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند.
- دلدارى مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه رهبرى صحیح و ایمان به هدف است. «قل للذین كفروا ستغلبون»
- یكى از معجزات قرآن، پیشگویىهاى صادق آن است. «ستغلبون»
- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون»
- با شایعات وتبلیغات دشمن، برخورد كنید. «ستغلبون»
- از شكستهایى نگران باشید كه به جهنّم منتهى مىشود، والاّ در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم»
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَأُخْرَي كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لَّأُوْلِي الأَبْصَارِ (13)
به يقين در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى كردند و گروه ديگر كه كافر بودند (در راه شيطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى ديدند (واين عاملى براى ترس آنان مى شد) وخداوند هر كس را بخواهد به يارى خود تأييد مى كند. همانا در اين امر براى اهل بينش، پند وعبرت است.
آیه13🌹ازسوره آل عمران 🌹
قَدْ = به راستی
كانَ=بود
لَكُمْ=برای شما
آيَةٌ=نشانه ای بزرگ ازقدرت خدا
فِي فِئَتَيْنِ=دردوگروهی که
الْتَقَتا =درجنگ بدر با هم روبه رو شدند
فِئَةٌ=گروهی
تُقاتِلُ = می جنگیدند
فِي =در
سَبِيلِ =راه
اللَّهِ=الله
وَ أُخْرى=وگروه دیگری که
كافِرَةٌ =کافر بودند
يَرَوْنَهُمْ = می دیدند آنان را
مِثْلَيْهِمْ=دوبرابر خودشان
رَأْيَ=به دیدن
الْعَيْنِ=باچشم
وَ اللَّهُ=والله
يُؤَيِّدُ=تأييد می کند
بِنَصْرِهِ =به یاری خود
مَنْ =هرکه را
يَشاءُ=خواهد
إِنَّ=همانا
فِي=در
ذلِكَ=اين(کار)
لَعِبْرَةً= البته پندی است
لِأُولِي الْأَبْصارِ= برای صاحبان بینش
تفسیر ایه صبحگاهی 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی
قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لَّأُوْلِي الأَبْصَارِ (13):
به یقین در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مىكردند و گروه دیگر كه كافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مىدیدند (واین عاملى براى ترس آنان مىشد) وخداوند هر كس را بخواهد به یارى خود تأیید مىكند. همانا در این امر براى اهلبینش، پند وعبرت است.
این آیه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر یكدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد وسیزده نفر بود كه هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرین و دویست وسى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على علیه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشكر كفر بیش از هزار رزمنده و صد اسبسوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست ودو شهید - 14 نفر از مهاجرین و8 نفر از انصار - بر دشمن كافر با 70 كشته و70 اسیر پیروز شدند.
جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادرهى اموال مسلمین مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا»
سؤال: در این آیه مىخوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه 44 سوره انفال مىخوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟
پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را كم دیدند تا جرأت هجوم پیدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین كم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست.[15]
-----
15) تفسیر صافى.
- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه»
- رزمندگان مسلمان داراى یك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمدهاند.)
- آنجا كه خدا بخواهد دیدها، برداشتها و افكار عوض مىشود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مىبیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین»
- یكى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد»
- جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امكانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء»
- گرچه خداوند هر كس را بخواهد یارى مىكند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است كه مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند.[16] «فى سبیل اللّه»
- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة»
- گرچه حوادث براى همه مایهى پند و عبرت است؛ «كان لكم آیة» ولى درس گرفتن از نشانهها، بصیرت وبینش مىخواهد. «لعبرة لأولى الأبصار»
- كسانى كه از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرةلاولى الابصار»
-----
16) در جاى دیگر نیز مىفرماید: «ان تنصروا اللّه ینصركم» محمّد، 7.