eitaa logo
زندگی با قران
159 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14) عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زياد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپايان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه يافته است، (در حالى كه) اينها بهره اى گذرا از زندگانى دنياست و سرانجام نيكو تنها نزد خداوند است. آیه 14🌹ازسوره آل عمران 🌹 زُيِّنَ =آراسته شده است لِلنَّاسِ =برای مردمان حُبُّ=دوست داشتن الشَّهَواتِ=خواسته های نفس مِنَ=از النِّساءِ =زنان وَ الْبَنِينَ=وفرزندان وَ الْقَناطِيرِ =وداریی های الْمُقَنْطَرَةِ =هنگفت مِنَ=از الذَّهَبِ=طلا وَ الْفِضَّةِ=ونقره وَ الْخَيْلِ=واسب های الْمُسَوَّمَةِ=نشاندار وَ الْأَنْعامِ =وچهارپایان دامی وَ الْحَرْثِ=وکشتزارها ذلِكَ=اين مَتاعُ =بهره ی الْحَياةِ =زندگی الدُّنْيا =دنیوی است وَ اللَّهُ=والله عِنْدَهُ=نزد اوست حُسْنُ=نیک الْمَآبِ‌= فرجامی تفسیر ایه صبحگاهی 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14): عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زیاد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته‏هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالى كه) اینها بهره‏اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است. «قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است وآمدن كلمه‏ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار. «خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسب‏هایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه مى‏دیدند، داراى برجستگى‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مى‏گفتند. جلوه‏كردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مى‏گیرد. از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً»[17] و «فرَآه حسَناً»[18] و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم»[19] و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله»[20] مصادیق جلوه‏هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‏تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیله‏ى نقلیّه است. سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا»[21] پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟ پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مى‏كند. كلمه‏ى «بَنین» شامل دختران نیز مى‏شود، نظیر اینكه مى‏گوییم: عابرین محترم از پیاده‏رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نیز مى‏شود. امام صادق‏علیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى‏برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها.[22] این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مى‏كند. ----- 17) كهف، 104. 18) فاطر، 8. 19) انعام، 43. 20) غافر، 37. 21) كهف، 46. 22) كافى، ج 5، ص‏321. - علاقه‏ى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینت‏ها وجلوه‏هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى‏هاست. «زُیّن للنّاس...» - جلوه‏ى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[23] «زُیّن للناس» - علاقه‏ى بیش از حدّ به زن وفرزند، بیش از هر چیز مایه‏ى دلبستگى انسان به دنیا مى‏گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین» - مراقب باشیم كه زینت‏ها وجلوه‏هاى دنیا، مقدّمه‏ى غفلت از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» - یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» - یكى از شیوه‏هاى تربیتى، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا واللّه عنده حسن المآب» - بهترین راه براى كنترل علائق مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‏ى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب» ----- 23) در نظر همسر فرعون كه فرزانه‏ى تاریخ است، كاخ و طلاى او بى‏ارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله». تحریم، 11.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺روش های قرآنی شاد زیستن :🌺 ٣_ توکل: 🔸وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ (طلاق/٣) ⚡️ترجمه : هر كس بر خدا توكل كند، او برايش كافى است. 🔴 توکل یعنی تکیه کردن به خدایی که هم خیر مارا می خواهد، هم خیر مارا می‌داند، و هم خیر مارا می‌تواند محقق کند. 🍂انسانی که به چنین خدایی تکیه می کنه، نه از چیزی نگران میشه و نه غصه بیخودی میخوره. بلکه روحیه بانشاطی داره و حالش خوبه. 😊 https://eitaa.com/ghoransobghahi
💚غمت را جز خداوند احساس نخواهد کرد و شکایتت را جز خداوند نخواهد شنید، نگرانی و اندوهت را جز خداوند برطرف نخواهد کرد، بنابراین دستانت را به سوی خداوند بلند کن 💌أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ 💚[ ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ] ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ [ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ] ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ [ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ ؟ ! ] ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ . سوره نمل (٦٢) 🌿 https://eitaa.com/ghoransobghahi
📢 برای ورود به سرسرای باعظمت بهشت، علاوه بر ایمان و اعتقاد به خدا، باید در عمل و رفتار نیز تابع آن خدا بود! اصلا ایمان و عمل، ملازم جدایی ناپذیر هم هستند. 🌴 سوره نساء 🌴 🕋 وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ «122» ⚡️ترجمه: و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند، به زودى آنان را در باغهايى كه از زير (درختان) آنها جوى‌ها روان است وارد مى‌كنيم. https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (15) بگو: آيا شمارا به بهتر از اينها (كه محبوب شماست) خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهايى (بهشتى) است كه از زير (درختان) آن نهرها جارى است. براى هميشه در آنجا (بهره مند) هستند و همسرانى پاك (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مى شود) و خداوند به حال بندگان بيناست. آیه15🌹ازسوره آل عمران 🌹 قُلْ=بگو أَ أُنَبِّئُكُمْ =آيا آگاه سازم شمارا بِخَيْرٍ =به بهتر مِنْ =از ذلِكُمْ =آن لِلَّذِينَ=برای کسانی که اتَّقَوْا =پرهیزگاری کردند عِنْدَ=نزد رَبِّهِمْ=پرودگارشان جَنَّاتٌ = باغستانهایی است تَجْرِي =که روان است مِنْ =از تَحْتِهَا=دامن آنها الْأَنْهارُ=رودهاا خالِدِينَ=جاودانند فِيها =درآن وَ أَزْواجٌ=وهمسرانی مُطَهَّرَةٌ = پاکیزه وَ رِضْوانٌ= وخشنودی مِنَ=ازسوی اللَّهِ=الله وَ اللَّهُ =والله بَصِيرٌ =بیناست بِالْعِبادِ=به حال بندگان تفسیر ایه صبحگاهی 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسير آیه صبحگاهی قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (15): بگو: آیا شمارا به بهتر از اینها (كه محبوب شماست) خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهایى (بهشتى) است كه از زیر (درختان) آن نهرها جارى است. براى همیشه در آنجا (بهره‏مند) هستند و همسرانى پاك (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مى‏شود) و خداوند به حال بندگان بیناست. در آخرین جمله از آیه قبل خواندیم كه عاقبتِ نیك نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» این آیه سیمایى از بهشت نیكوكاران را ترسیم مى‏كند. - در دعوت مردم به حق، آنان را به مقایسه‏ى دنیا و آخرت دعوت كنیم. «قل أؤنبّئكم بخیر...» - دوام و ثباتِ بهشت، و رضایت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا كجا؟ «ذلك متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئكم» - افراد با تقوا، شیفته‏ى زرق و برق دنیا نمى‏شوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیه‏ى قبل بكار رفته است. - ملاك رسیدن به نعمت‏هاى آخرت، تقوى است. «للذین اتقوا» - تشویق باید هماهنگ با خواسته‏هاى طبیعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین» - پاكدامنى و پاكیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة» - لذّت‏هاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه» - ادّعاى تقوى را كم كنیم، خداوند بصیر و داناست. «واللّه بصیر بالعباد»