💐 #درس_اخـــلاق
📢 خوب جمع کنیم حواس مان را؛ اگر به هوای زرق و برق دنیا، دستمان را از میان دستان خدا و قرآن و اهل بیت بیرون کشیدیم و از آنها فاصله گرفتیم، دیگر هیچ شانسی برای هدایت و خوشبختی نداریم که نداریم! هیچ کسی به فریادمان نمیرسد!
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ مَن يُضْلِلِ اللَّـهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا «143»
⚡️ترجمه:
بين كفر و ايمان سرگشتهاند، نه به سوی مؤمنان یکدل میروند و نه به جانب کافران. و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت.
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لاَّ رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ (25)
پس (كسانى كه گمان مى كنند از قهر خداوند دورند،) چگونه خواهد بود حالشان، آنگاه كه آنان را در روزى كه شكّى در آن نيست، گرد آوريم و به هر كس در برابر آنچه تحصيل كرده، پاداش يا كيفر داده شود و به آنان ستم نخواهد شد.
آیه25🌹ازسوره آل عمران 🌹
فَكَيْفَ=پس چگونه خواهد بود حال آنان
إِذا=آنگاه که
جَمَعْنا هُمْ=گرد آوريم آنان را
لِيَوْمٍ=درروزی که
لا رَيْبَ=نيست تردیدی
فِيهِ =در آن
وَ وُفِّيَتْ=وداده شود به تمامی
كُلُّ=به هر
نَفْسٍ=کس
ما=( پاداش )آنچه
كَسَبَتْ =کرده است
وَ هُمْ =درحالی که آنان
لا يُظْلَمُونَ=ستم نبینند
تفسیر ایه صبحگاهی
فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لاَّ رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ (25)
پس (كسانى كه گمان مى كنند از قهر خداوند دورند،) چگونه خواهد بود حالشان، آنگاه كه آنان را در روزى كه شكّى در آن نيست، گرد آوريم و به هر كس در برابر آنچه تحصيل كرده، پاداش يا كيفر داده شود و به آنان ستم نخواهد شد.
- ياد قيامت باشيد وخرافات را كنار بگذاريد. «لن تمسّنا النار... فكيف اذا جمعنا»
- كيفر و پاداش بر اساس عمل است، نه آرزو وگمان. «لن تمسّنا النار... وفيّت كل نفس ما كسبت»
- هيچ عملى محو ونابود نمى شود، بلكه به صاحبش برگردانده مى شود. «وفيّت... ما كسبت»
- دادگاه الهى بر اساس عدالت تشكيل مى شود وهركس به جزاى خود مى رسد. «وفيّت كل نفس... هم لا يظلمون»
وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ (50)
و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات داديم و فرعونيان را در حالى كه شما تماشا مى كرديد، غرق كرديم.
📚 تفسیر کوتاه و پیامرسانی | ۵۰ بقره
✴نجاتی شگرف برای قومی که فقط به رهبرشون اعتماد کردند؛
دریا باز شد از ۱۲ قسمت طوریکه حتی کف دریا پس از نمایان شدن خشک بود ، این نعمت فوق العاده ای بود که پروردگار به بنی اسرائیل داد فقط به این دلیل که آنها دنبال رهبرشان موسی راه افتادند ، غر نزدند و اعتماد کردند . وقتی ملت به رهبر الهی اعتماد می کند خداوند دیگر ضعف و گناه ملت را نمی بیند و در مسائل کلان خداوند طرف حسابش خود رهبر هست.
✴چرا نجات همه بنی اسرائیل و هلاکت همه لشکر فرعون؛
اینکه پروردگار حتی یک نفر از بنی اسراییل را غرق نکرد و حتی یک نفر از فرعون و لشکرش را زنده نگذاشت یعنی برای خداوند در مسائل کلان ملّی خود جبهه حق و جبهه باطل مهم هست و الا حتما در پیروان موسی انسان بد بوده و حتما در لشکر فرعون انسان خوب بوده است.
✴صحنه ای تماشایی برای جبهه حق؛
خداوند متعال طوری صحنه را کارگردانی کرد که بنی اسرائیل غرق شدن آل فرعون را کامل دیدند ، غرق شدن کسانی را که قرنها به آنها ستم کرده بودند و آنها را برده خودشان کرده بودند.
✔این یک پاداش است ، پاداش صبر و پیروی از رهبری حق.
✔و یک افزایش ایمان است برای قومی که حسّ گرا بودند و ایمان به غیبشان کم بود.
✔و یک اتمام حجّت بود که اگر کسی به خداوند پشت کند خداوند قادر به هر عذابی هست.
🔹️و همه اینها سنّتهای الهی هستند و در هر برهه از تاریخ این سنتها جاری و پابرجا خواهند بود...
☄ به امید روزی که غرق شدن استکبار این دوران را همگی با چشم ببینیم.
❣ #تدبر_در_قرآن
🔹 جای منافقان در قعر قعر جهنم است! ولی باز هم راه توبه و بازگشت، به رویشان باز است به لطف خداوند!
🔹 کافیست پشیمان شده و درخواست بخشش نموده و گذشتهها را جبران و اصلاح کنند؛ به خدا متوسل گشته و زندگی و رفتارشان را خالصانه برای خدا کنار بگذارند! بی ریا و نیرنگ!
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 إِنَّ الْمُنافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيراً «145»
🕋 إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّـهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّـهِ فَأُولَـٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِين َ«146»
⚡️ترجمه:
البته منافقان را در جهنم پستترین جایگاه است و برای آنان هرگز یاری نخواهی یافت.
مگر آنان كه توبه كرده و (گذشتهى خود را) اصلاح نموده و به (دامن لطف) خدا پناه برده و براى خدا از روى اخلاص به دين گرويدهاند.
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَيَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26)
بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مى دهى و از هر كس بخواهى حكومت را مى گيرى و هر كه را بخواهى عزّت مى بخشى و هر كه را بخواهى ذليل مى نمايى، همه خيرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چيز توانايى.
آیه26🌹ازسوره آل عمران
قُلِ =بگو
اللَّهُمَّ=خدایا
مالِكَ = ای دارنده ی
الْمُلْكِ=فرمانروایی
تُؤْتِي=می دهی
الْمُلْكَ=فرمانروایی را
مَنْ=به هرکه
تَشاءُ=خواهی
وَ تَنْزِعُ= وباز می ستانی
الْمُلْكَ =فرمانروایی را
مِمَّنْ =ازهرکه
تَشاءُ =خواهی
وَ تُعِزُّ =وگرامی میداری
مَنْ=هرکه را
تَشاءُ=خواهی
وَ تُذِلُّ=وخوار می گردانی
مَنْ=هرکه را
تَشاءُ =خواهی
بِيَدِكَ =به دست توست
الْخَيْرُ=همه ی نیکی
إِنَّكَ=همانا تو
عَلی=بر
كُلِّ =هر
شَيْءٍ =چيزی
قَدِيرٌ=توانایی
تفسیر ایه صبحگاهی 👇
قران صبحگاهی
تفسیر ایه صبحگاهی
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26):
بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مىدهى و از هر كس بخواهى حكومت را مىگیرى و هر كه را بخواهى عزّت مىبخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مىنمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.
در تفاسیر مىخوانیم كه پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعدهى فتح ایران وروم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مىكردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانستهاند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقهاى برخاست، فرمود: من در این جرقهها فتح كاخهاى مدائن ویمن را از جبرئیل دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مىزدند كه این آیه نازل شد.
آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند كسى را عزّت نمىبخشد ویا ذلیل نمىسازد. مثلاً در روایات مىخوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مىكند وهر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مىگرداند.[30]
بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینههاى آن به دست خود ماست.
-----
30) بحار، ج16، ص 265.
- مالك واقعى تمامى حكومتها خداست. مُلك براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالك الملك»
- اكنون كه مالك اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند. «مالك الملك»
- اگر انسان مالك مُلك نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالك الملك»
- خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مىدهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. «تؤتى الملك من تشاء»
- حكومت و حاكمیّت، دلبستگىآور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یك نوع دلبستگى است.
- عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم.[31] «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»
- توحید در دعا و عبادت یك ضرورت است.[32] «بیدك الخیر»
- آنچه از اوست، چه دادنها وگرفتنها، همه خیر است، گرچه در قضاوتهاى عجولانهى ما فلسفهى آن را ندانیم. «بیدك الخیر»
- سرچشمهى بدىها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمىزند. «بیدك الخیر انك على كل شىء قدیر»
-----
31) قرآن از كسانى كه از غیر خدا عزّت مىخواهند به شدّت انتقاد كرده و مىفرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعاً» نساء، 139.
32) در مناجات شعبانیه مىخوانیم: «الهى بیدك لابید غیرك زیادتى و نقصى».