قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ (30)
روزى كه هر كس، هر كار نيكى انجام داده حاضر بيابد و هرچه بدى كرده، آرزو مى كنداى كاش بين آن عمل و او فاصله اى دور مى بود. وخداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مى دارد و (در عين حال) خداوند به بندگان مهربان است.
آیه30🌹ازسوره آل عمران 🌹
يَوْمَ=روزی که
تَجِدُ =می یابد
كُلُّ =هر
نَفْسٍ=کس
ما =آنچه را
عَمِلَتْ =کرده است
مِنْ =از
خَيْرٍ =نیکی
مُحْضَراً=حاضر شده
وَ ما =و آنچه را
عَمِلَتْ =کرده است
مِنْ=از
سُوءٍ=بدی
تَوَدُّ =دوست دارد
لَوْ=ای کاش
أَنَّ=همانا
بَيْنَها=میان او
وَ بَيْنَهُ=ومیان آن بدی
أَمَداً =فاصله ای
بَعِيداً =دوری بود
وَ يُحَذِّرُكُمُ =وبرحذر می دارد شمارا
اللَّهُ =الله
نَفْسَهُ=ازنافرمانی خودش
وَ اللَّهُ=والله
رَؤُفٌ=پرمهر
بِالْعِبادِ= به حال بندگان است
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ (30):
روزى كه هر كس، هر كار نیكى انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدى كرده، آرزو مىكنداى كاش بین آن عمل و او فاصلهاى دور مىبود. وخداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مىدارد و (در عین حال) خداوند به بندگان مهربان است.
در آیهى قبل، سخن از علم و قدرت خداوند بود، این آیه نمونهاى از علم و قدرت الهى را بیان مىكند. این آیه شبیه آیه 49 سوره كهف است كه مىفرماید: در روز قیامت مردم تمام اعمال خود را در برابر خویش حاضر مىیابند. در تفسیر برهان آمده است كه امام سجّاد علیه السلام در هر جمعه در مسجد النبى هنگام موعظه، این آیه را براى مردم تلاوت مىفرمود.
- اعمال انسان محو نمىشود و در قیامت در برابر او حاضر مىگردد. «محضرا»
- اعتقاد به حضور عمل در قیامت، مانع گناه است. «محضرا»
- گنهكاران، در قیامت از اعمال خود شرمندهاند، امّا چه سود؟ «تودّ لو انّ بینها»
- بسیارى از اعمالى كه در دنیا مورد علاقه انسان است، در قیامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تودّ لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً»
- در روز قیامت، پشیمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مىرود. «لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً»
- خدا پروایى، مانع گناه است. «یحذّركم اللّه»
- سرچشمهى هشدارهاى الهى، محبّت و رأفت اوست. «یحذّركم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد»
- بیم و امید در كنار هم نقش تربیتى دارند. امید، به تنهایى سبب غرور، وبیم از تنهایى، سبب یأس مىشود. «یحذّركم اللّه نفسه... واللّه رؤف بالعباد»
- لطف و رأفت خداوند شامل حال همهى بندگان است. «رؤف بالعباد»
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه کلیپ قرآنی
لحظاتی چند گوش جان بسپاریم به آوای ملکوتی قرآن کریم 🌸📖🌺📿🌸📖🌺📿🌸
فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﭘﺲ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ .(١٧)
یادت نره
همیشه قرار نیست
اون اتفاقی بیفته که تو میخوای
وقتی همه چیز رو به خدا سپردی
دلت قرص باشه
خدا هواتو داره.
🌺🌿﷽🌿🌺
❣هاتفی از گوشه میخانه دوش
گفت ببخشند گنه، می بنوش
#حافظ
🌺🌿 عالم میخانه است هر کسی با چیزی در آن مست میشود یکی با پول ،یکی با قدرت و دیگری با #معرفت مست می شود
🌸🌿خدا همه گناهان رو میبخشه
ان الله یغفر الذنوب جمیعا
خداوند همه گناهان را میبخشد به شرطی که می معرفت را بنوشی
🍇چطور آب انگور آدم را مست میکند
اولیای خدا هر جا می،میآورند منظور معرفت است
چرا به معرفت می، می گویند زیرا مایه مستی و سرمستی است.
🌺🌿به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
که سالک بیخبر نبود، ز راه و رسم منزلها
📛 منظور این نیست که با آب انگور سر سجاده بیا
اب انگور که سجاده را رنگین نمیکند ننگین میکند
❣می خواهی سر سجاده بیای با معرفت بیا بدون داری در برابر چه کسی می ایستی و در برابر چه کسی خم و راست می شوی.
🌸🌿خدا می بخشد به شرطی که تو معرفت نشان بدهی
گذشته خود را دیگر تکرار نکنی، از اینجا به بعد اصلاح کن از این جا به قبل را خدا اصلاح میکند
نه تنها اصلاح میکند بلکه تبدیل میکند
🌸🌿یکی از نامهای خدا مبدل است ،تبدیل میکند فقر را به ثروت،زشتی را به زیبایی ،درد را به شفا،نادانی را به دانایی
تنها اگر تو بخواهی و به این این عمل کنی
💌إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
💚ﻣﮕﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ، ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
🦋سوره فرقان آیه ۷۰
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (31)
(اى پيامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست مى داريد، پس مرا پيروى كنيد، تا خدا نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسيار بخشنده ومهربان است.
آیه 31🌹 ازسوره آل عمران🌹
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
(اى پيامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست مىداريد، پس مرا پيروى كنيد، تا خدا نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسيار بخشنده ومهربان است
آیه 31🌹 ازسوره آل عمران🌹
قُلْ=بگو
إِنْ=اگر
كُنْتُمْ تُحِبُّونَ = دوست می دارید
اللَّهَ =الله را
فَاتَّبِعُونِي =پس پیروی کنید مرا
يُحْبِبْكُمُ =تا دوست بدارد شمارا
اللَّهُ=الله
وَ يَغْفِرْ=وبیامرزد
لَكُمْ =برایتان
ذُنُوبَكُمْ =گناهانتان را
وَ اللَّهُ=والله
غَفُورٌ =آمرزنده
رَحِيمٌ=مهربان است
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (31):
(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست مىدارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار بخشنده ومهربان است.
درباره جایگاه پیامبر ولزوم اطاعت از او، در قرآن مىخوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه»[34] هركس از پیامبر پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونك انّما یبایعون اللّه»[35] بیعت با تو بیعت با خداست.
شخصى به امام صادقعلیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نامهاى شما و پدرانتان مىنامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»[36]
-----
34) نساء، 80.
35) فتح، 10.
36) تفسیر عیّاشى، ج1، ص167.
- هر ادّعایى با عمل ثابت مىشود.[37] «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»
- لازمهى ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى» (آرى، اسلام منهاى روحانیّت واقعى، محكوم است.)
- هر كس در عمل سست است، در حقیقت پایهى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى»
- در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمك بگیریم. «ان كنتم تحبّون اللّه»
- عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى»
- پیامبر معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بىچون وچرا براى غیر معصوم، حكیمانه نیست. «قل... فاتبعونى»
- اگر مىخواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت رسول اللّه پیروى كنید. «فاتّبعونى یحببكم اللّه»
- انسان مىتواند به جایى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببكم اللّه»
- امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانونگزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببكم اللّه»
- بهترین پاداشها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا ودریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببكم اللّه»
- نشانهى دوستى، سرپوش گذاردن روى بدىها و برخورد با عفو و رحمت است. «یحببكم... یغفر لكم»
- كارهاى نیك، مایهى آمرزش گناهان است. «فاتبعونى... یغفرلكم ذنوبكم»
- اطاعت وپیروى از پیامبر، موجب دریافت عفو الهى است. «فاتّبعونى... یغفر لكم»
-----
37) كار با سعى است نى با ادّعالیس للانسان الاّ ما سعى