🍃
وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا(آلعمران۱۲۰)
و اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید، نیرنگشان هیچ زیانی به شما نمی رساند.
تو صبور باش و درست رفتار کن،
مطمئن باش هر نقشهای برای زمین زدنت بکشن نقش بر آبِ.
#خدا
امان از جاهلیت😏
امان از تزویر😏
این جماعت غربزده ونادان مصداق آیه قرآن هستند که می فرماید. أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ..
اینها ازچهارپایان هم بدترن.
انسانهاى غافل و بىبصيرت، (در بىتفاوتى، شكمپرستى، شهوترانى، استثمار شدن و محروميّت از لذّت معرفت) مانند چهارپايان بلكه بدتر از آن مىباشند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَي ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ (81) فَمَن تَوَلَّي بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (82)
و(بياد آور) هنگامى كه خداوند از پيامبرانِ (پيشين) پيمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصديق مى كرد، بايد به او ايمان آوريد واو را يارى كنيد. (سپس خداوند) فرمود: آيا به اين پيمان اقرار داريد و بار سنگين پيمان مرا (بر دوش) مى گيريد؟ (انبيا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داريم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشيد ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس كسانى كه بعد از اين (پيمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
آیه81🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
و (به ياد آور) هنگامى كه خداوند از پيامبرانِ (پيشين) پيمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصديق مىكرد، بايد به او ايمان آوريد واو را يارى كنيد. (سپس خداوند) فرمود: آيا به اين پيمان اقرار داريد و بار سنگين پيمان مرا (بر دوش) مىگيريد؟ (انبيا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داريم، (خداوند) فرمود: خودتان شاهد باشيد ومن هم با شما از جمله گواهانم
آیه81🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِذْ=ویادکنیدزمانی که
أَخَذَ=گرفت
اللَّهُ=الله
مِيثاقَ =پيمانی استوار
النَّبِيِّينَ=ازپیامبران
لَما= که بی گمان هرآنچه
آتَيْتُكُمْ=دادم به شما
مِنْ=از
كِتابٍ =کتاب
وَ حِكْمَةٍ=وسنجیده کاری
ثُمَّ =سپس
جاءَكُمْ=آمدبرای شما
رَسُولٌ=پیامبری
مُصَدِّقٌ=که تصديق کننده است
لِما =آن چیزی راکه
مَعَكُمْ=باشماست
لَتُؤْمِنُنَّ=بايد ايمان بیاورید
بِهِ =به او
وَ لَتَنْصُرُنَّهُ=وباید یاری کنید اورا
قالَ=گفت
أَ أَقْرَرْتُمْ=آيا اقرارکردی
وَ أَخَذْتُمْ=وگرفتید
عَلى=بر
ذلِكُمْ=اين امر
إِصْرِي=پیمانم را
قالُوا=گفتند
أَقْرَرْنا=اقرارکردیم
قالَ=گفت
فَاشْهَدُوا=پس گواه باشيد
وَ أَنَا=و من نیز
مَعَكُمْ=باشما
مِنَ=از
الشَّاهِدِينَ=گواهانم
آیه 82🌹ازسوره آل عمران 🌹
فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ
پس كسانى كه بعد از اين (پيمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند
آیه 82🌹ازسوره آل عمران 🌹
فَمَنْ =پس هرکه
تَوَلَّى= روی برتابد
بَعْدَ =پساز
ذلِكَ=آن
فَأُولئِكَ=آنگاه آنان
هُمُ =خودشان
الْفاسِقُونَ=نافرمانند
وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ (81) فَمَن تَوَلَّى بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (82) :
و(بیاد آور) هنگامى كه خداوند از پیامبرانِ (پیشین) پیمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق مىكرد، باید به او ایمان آورید واو را یارى كنید. (سپس خداوند) فرمود: آیا به این پیمان اقرار دارید و بار سنگین پیمان مرا (بر دوش) مىگیرید؟ (انبیا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داریم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشید ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس كسانى كه بعد از این (پیمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامهى دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمى و سیاسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوتهاى فردى دانش آموزان یا شرایط منطقهاى، برنامههاى گوناگون ارائه مىدهند.[91]
حضرت علىعلیه السلام فرمودند: خداوند از انبیاى پیشین پیمان گرفت كه مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند.[92] امام صادقعلیه السلام فرمود: مراد از «جائكم رسول مصدّق» پیامبر اسلام است.[93]
-----
91) تفسیر مراغى.
92) تفسیر مجمعالبیان.
93) تفسیر نورالثقلین.
- در مدیریّت الهى، لازمهى سپردن مسئولیّتها، گرفتن پیمان است. «اخذ اللّه میثاق النبیین»
- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق مىگیرد. «اخذ اللّه میثاق...»
- آمدن پیامبر خاتم صلى الله علیه وآله قطعى است، لذا از همهى انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «میثاق النبیین... جائكم رسول»
- جریان نبوّت، مایهى وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معكم لتؤمننّ به»
- انبیا داراى هدفى مشترك هستند. لذا پیامبران قبلى، آمدن انبیاى بعدى را بشارت مىدادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدى، انبیاى قبل را تصدیق مىكردند. «مصدّق لما معكم لتؤمننّ»
- قدیمىها، جدیدىها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمینهى رشد بعدىها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
- ایمان به تنهایى كفایت نمىكند، بلكه حمایت نیز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
- در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتمالنبیّین اشرف آنهاست، زیرا همهى انبیا باید مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
- وقتى انبیاى پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت كنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
- حمایتى ارزشمند است كه از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیاى قبل، زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله را درك نكردند، ولى این روحیه را داشتند.[94] «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
- پیمانشكن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»
-----
94) مثلاً شهید شدن یك مسأله است و آمادگى براى شهادت مسألهاى دیگر. چنانكه خداوند نمىخواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولى مىخواهد ابراهیم آمادگى كامل براى قربانى كردن فرزند داشته باشد. ممكن است ما زمان ظهور حضرت مهدى علیه السلام را درك نكنیم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسألهاى است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.
هیچ قدرتی قادر نیست نور خدا را خاموش کند
يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اَللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكٰافِرُونَ (٨)صف
کافران میخواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 چقدر مهربان و پرده پوش است خدایمان! صدها بار فراخوان عفو عمومی داده است برای مجرمان! با هر نوع گناهی که داشته باشند! کاش قدر مهربانی هایش را بدانیم
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 أَفَلَا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّـهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ ۚ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيم ٌ«74»
⚡️ترجمه:
آیا نبایستی به سوی خدا بازگشته و توبه کنند و از او طلب آمرزش نمایند؟ حال آنکه خدا بخشنده و مهربان است.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 درست است که خیلیها با شفاعت و پادرمیانی خوبان، بهشتی میشوند، ولی همین شفاعت و نصرت شافعین نیز لیاقت میخواهد که یقینا اهل ظلم و فساد فاقد آن هستند! کمتر ظلم به خود و دیگران کنیم!
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 وَ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ«72»
⚡️ترجمه:
و براى ستمگران هيچ ياورى نيست.
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 مراقب قلبهاتون باشید. 🍂
🔸تلْكَ الْقُرَي نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَآئِهَا وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللّهُ عَلَيَ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ
وَمَا وَجَدْنَا لأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ
(اعراف/١٠١و١٠٢)
⚡️ ترجمه :
آن آبادى هايى است كه گوشه اى از اخبار آنها را بر تو بازگو مى كنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر میزند.
و براى بيشترشان هيچ (پايبندى و) عهدى نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق و نافرمان يافتيم.
❌ رفتارهایی که باعث میشه بر قلب انسان مُهر بخوره و دیگه قابل هدايت نباشه:😱
1⃣ تکذیب آيات خدا
2⃣ بد عهدی و پایبند نبودن به تعهدات
3⃣ بی پروایی، و انجام گناه علنی
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه83🌹ازسوره آل عمران 🌹
أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ
پس آيا آنها جز دين خدا (دينى) مىجويند؟ در حالى كه هر كه در آسمانها و زمين است، خواه ناخواه فقط تسليم اوست و به سوى او بازگردانده مىشوند
آیه83🌹ازسوره آل عمران 🌹
أَ فَغَيْرَ =پس آیاجز
دِينِ=دین
اللَّهِ =الله را
يَبْغُونَ=می جویند
وَ لَهُ=حال آنکه برای او
أَسْلَمَ=فرمانبردارشده است
مَنْ=هرکه
فِي=در
السَّماواتِ=آسمانها
وَ الْأَرْضِ =و زمين است
طَوْعاً =ناخواسته
وَ كَرْهاً =وناخوایته
وَ إِلَيْهِ=وبه سوی او
يُرْجَعُونَ=بازگرداننده می شوند
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
أَفَغَيْرَ دِينِ اللّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (83):
پس آیا آنها جز دین خدا (دینى) مىجویند؟ در حالى كه هر كه در آسمانها و زمین است، خواه ناخواه فقط تسلیم اوست و به سوى او بازگردانده مىشوند.
موجودات آسمانها و زمین، همگى تسلیم خدایند. حتّى اگر در حال عادّى این سرسپردگى را كتمان كنند، در حال احساس خطر به ناچار دل به او مىسپارند. مؤمنان با میل و رغبت تسلیم او هستند، ولى همگان در زمان احساس خطر یا مرگ یا مغلوب شدن در جنگ و یا درماندن در استدلال، تسلیم او مىشوند. همه ذرّات عالم، از كوچكترین اتم تا بزرگترین كرات، همه تابع همان قانونى هستند كه خداوند بر آنها حاكم كرده است و هر لحظه مىتواند آن را تغییر دهد.[95]
امام صادقعلیه السلام در مورد این آیه فرمودند: زمانى كه قائمعلیه السلام قیام كند، تمام سرزمینها شهادت «لااله الاّ اللّه و محمّد رسولاللّه» سر خواهند داد[96].
-----
95) هنگام نوشتن این جملات در یك لحظه بدون دلیل خاصّى احساس كردم نصف سر و صورتم به شدّت درد گرفت. قلم را زمین گذاشتم، دست بر سر و محل درد كشیدم، لحظاتى گذشت یك مرتبه آرام شدم، با خود گفتم: آرى، تمام هستى در هر لحظهاى و به هر شكلى در دست خداست. حركت هر برگى و نوشتن هر كلمهاى بدون ارادهى او ممكن نیست.
96) تفسیر عیّاشى، ج1، ص183.
- انتخاب راه غیر خدا، با حركت هستى سازگار نیست. «أفغیر دین اللّه یبغون و له اسلم»
- حقیقت دین، تسلیم است. «أفغیر دین اللّه یبغون و له اسلم...»
- انسان، دائماً در جستجوى راه و روشى است و گرایش به مكتب در نهاد او قرار دارد. (جمله «یبغون» دلالت بر خواست و تمایل دائمى دارد.)
- اگر هستى تسلیم اوست، چرا ما تسلیم نباشیم؟ «لهاسلممنفىالسمواتوالارض»
- در آسمانها موجودات با شعور هستند. «من فى السموات»[97]
- اگر پایان كار ما اوست، چرا از همان اوّل رو به سوى او نكنیم؟ «الیه یرجعون»
-----
97) پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: مراد از «من فى السموات» ملائكه مىباشند. درّالمنثور، ج2،ص 254.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌 كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿٢٤٩﴾
💚چه بسا گروه اندکی که به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند، و خدا باشکیبایان است. (249]
سوره بقره
https://eitaa.com/ghoransobghahi