قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 152🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
و قطعاً خداوند وعدهى خود را (مبنى بر پيروزى شما در جنگ احد) محقّق گرداند، زيرا كه دشمن را با خواست او مىكشتيد، تا آنكه سست شديد و در كار (جنگ و تقسيم غنائم) به نزاع پرداختيد و از (دستور پيامبر) نافرمانى كرديد، با آنكه خداوند (پيروزى و) آنچه را (از غنائم) كه محبوب شما بود به شما نشان داده بود. برخى از شما خواهان دنيايند (و غنائم جنگى،) و برخى خواهان آخرت (و شهادت در راه خدا). پس آنگاه خداوند شما را از (تعقيب) آنان منصرف ساخت (و پيروزى شما به شكست انجاميد،) تا شما را بيازمايد، ولى از (خطاى) شما درگذشت و همانا خداوند نسبت به مؤمنان، صاحب فضل و بخشش است
آیه152🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ لَقَدْ =وبه درستی که
صَدَقَكُمُ =راست گردانید درحق شما
اللَّهُ=الله
وَعْدَهُ=وعده اش را
إِذْ=هنگامی که
تَحُسُّونَهُمْ=می کشتید آنان را
بِإِذْنِهِ=به اذن او (درجنگ احد)
حَتَّى=تا
إِذا=آنکه
فَشِلْتُمْ =سستی کردید
وَ تَنازَعْتُمْ =وبایکدیگرکشمکش ورزیدید
فِي=در
الْأَمْرِ=کار
وَ عَصَيْتُمْ =ونافرمانی کردید
مِنْ بَعْدِ ما= پس از آنكه
أَراكُمْ=بنمود به شما
ما=آنچه را
تُحِبُّونَ=دوست می داشتید
مِنْكُمْ =ازشما
مَنْ =کسانی بودند که
يُرِيدُ =می خواستند
الدُّنْيا =دنیارا
وَ مِنْكُمْ=وازشما
مَنْ=کسانی بودند که
يُرِيدُ الْآخِرَةَ= می خواستند آخرت را
ثُمَّ =آنگاه
صَرَفَكُمْ=بازگردانید شمارا
عَنْهُمْ=از آنان
لِيَبْتَلِيَكُمْ=تا بیازماید شمارا
وَ لَقَدْ=وبه درستی
عَفا =درگذشت
عَنْكُمْ =ازشما
وَ اللَّهُ =والله
ذُو=دارای
فَضْلٍ=بخشش بزرگ است
عَلَى =بر
الْمُؤْمِنِينَ=مومنان
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (152) :
و قطعاً خداوند وعدهى خود را (مبنى بر پیروزى شما در جنگ اُحد) محقّق گرداند، زیرا كه دشمن را با خواست او مىكشتید، تا آنكه سست شدید و در كار (جنگ و تقسیم غنائم) به نزاع پرداختید و از (دستور پیامبر) نافرمانى كردید، با آنكه خداوند (پیروزى و) آنچه را (از غنائم) كه محبوب شما بود به شما نشان داده بود. برخى از شما خواهان دنیایند (و غنائم جنگى،) و برخى خواهان آخرت (و شهادت در راه خدا). پس آنگاه خداوند شما را از (تعقیب) آنان منصرف ساخت (و پیروزى شما به شكست انجامید،) تا شما را بیازماید، ولى از (خطاى) شما درگذشت و همانا خداوند نسبت به مؤمنان، صاحب فضل و بخشش است.
مسلمانان در سال دوّم هجرى، در جنگ بدر پیروز شدند و خداوند وعده داده بود كه در جنگهاى آینده نیز پیروز مىشوند. در سال بعد كه جنگ اُحد واقع شد، پیامبرصلى الله علیه وآله پنجاه نفر مسلح را براى حفاظت از درّهها و كوهها نصب كرد. چون جنگ شروع شد، در آغاز مسلمانان حمله كرده و نفس دشمن را گرفته و آنها را شكست دادند، اما متأسّفانه در بین آن پنجاه نفر كه مسئول حفاظت از كوه بودند، اختلاف شد، عدّهاى گفتند: پیروزى ما قطعى است، پس به سراغ جمع غنائم برویم و عدّهى كمى همچنان سنگرها را حفظ كردند. دشمنِ شكست خورده، از همان منطقهاى كه بدون محافظ مانده بود حمله كرد و این بار مسلمانها ضربهى سنگینى خوردند و شهداى بسیارى دادند، تا آنجا كه جان پیامبر در معرض خطر قرار گرفت و بسیارى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
پس از پایان جنگ، مسلمانان از پیامبرصلى الله علیه وآله انتقاد مىكردند كه مگر خدا به ما وعدهى پیروزى نداده بود، پس چرا شكست خوردیم؟ این آیه پاسخ مىدهد كه وعدهى خدا راست بود، ولى سستى و نزاع و نافرمانى عاملِ شكست شما شد.
- معناى تحقق وعدههاى خدا، نادیده گرفتن سنّتهاى الهى نیست. نصرت خداوند تا زمانى است كه شما به وظیفه عمل كنید. «لقد صدقكم اللّه وعده...اذا فشلتم و تنازعتم»
- از جمله عوامل شكست، سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است. «فشلتم و تنازعتم... وعصیتم»
- افراد براى هدفهاى متفاوت جنگ مىكنند. بعضى براى دنیا مىجنگند و بعضى براى آخرت. «منكم من یریدالدنیا و منكم من یرید الاخرة»
- پایدارى در نبرد، حفظ وحدت و اطاعت، نشانهى آخرت خواهى رزمندگان است. «منكم من یرید الآخرة»
- جزاى كسى كه بجاى شكر نعمت پیروزى، به اختلاف و نافرمانى و سستى دامن زند، شكست است. «صرفكم عنهم»
- عامل شكستهاى بیرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شدید، لذا در بیرون شكست خوردید. «فشلتم... صرفكم عنهم»
- شكستها، وسیلهى آزمایش الهى هستند. «لیبتلیكم»
- هنگام تخلّف و شكست نیز از لطف خدا مأیوس نشوید. «عفا عنكم»
- ایمان، بستر و زمینهى دریافت فضل خاص خداوند است. «عفا عنكم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
- مؤمن را به خاطر یك خلاف نباید از صفوف اهل ایمان خارج دانست، بلكه باید از یك سو هشدار داد و از سوى دیگر با تشویق دلگرمش كرد. «عفا عنكم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
🌿🌺﷽🌿🌺
💌فضیلت اوّلین شب جمعه
در ماه رجب💚
✔️اوّلین شب جمعه ماه رجب را،
«لیلة الرّغائب» گویند.
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در روایتى که فضیلت ماه رجب را بیان مىکرد فرمود:
«از اوّلین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرّغائب» نامیدند».
آنگاه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) اعمالى را براى آن شب به این کیفیّت بیان فرمود:
روز پنج شنبه اوّل ماه را روزه مىگیرى،
🪴چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا {بعد از عشا} دوازده رکعت نماز میگذاری (هر دو رکعت به یک سلام)
و در هر رکعت از آن،
یک مرتبه سوره «حمد»
و سه مرتبه «إنّا انزلناه»
و دوازده مرتبه «قل هو الله احد» را میخوانی.
پس از اتمام نماز
هفتاد مرتبه مىگویى:
«أللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد النَّبِىِّ الاُْمِّىِّ وَعَلى آلِهِ»
آنگاه به سجده مى روى
و هفتاد بار مى گویى:
«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»
سپس سر از سجده برمى دارى
و هفتاد بار مى گویى:
«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ،
إِنَّکَ أنْتَ العَلِىُّ الاْعْظَمُ»
🪴بار دیگر نیز به سجده مى روى
و هفتاد مرتبه مى گویى:
#«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»
آنگاه حاجت خود را مى طلبى که:
#إنشاءالله برآورده خواهد شد
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 خیال میکنی نفسی میآید و ضربانت هم میزند، یعنی که زندهای؟! خیر! نزد خدا و قرآن، ملاک زنده و مرده انسان، ایمان است و مکتب، نه نبض و ضربان! پس با نور ولایت و قرآن، زود کسب حیات کن و خارج کن خودت را از قبرستان اموات عمودی!
🌴 سوره انعام 🌴
🕋 أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسَِ «122»
⚡️ترجمه:
و آيا آنكه (به واسطهى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 حریم میان خود و نامحرم را رعایت کنید. 🍂
🔶وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّي يُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ
(قصص/۲۳)
🍁زمانی که موسى(علیه السلام) به چاه آب مدين رسيد، گروهى از مردم را در اطراف آن ديد كه به سيراب كردن چهار پايان خويش مشغولند و در كنار آنان به دو زن برخورد كه مراقب بودند تا گوسفندانشان با گوسفندان ديگر مخلوط نشوند.
پس موسى جلو رفته و به آنان گفت: منظور شما از اين كناره گيرى چيست؟ گفتند: ما براى پرهيز از اختلاط با مردان، گوسفندان خود را آب نمى دهيم تا اين كه همه ى چوپانان خارج شوند و حضور ما در اين جا براى آن است كه پدر ما پيرمردى كهنسال است.
✅بنابراین؛
⚡️حريم ميان زن و مرد يك ارزش است كه دختران شعيب آن را مراعات مى كردند.
⚡️گفتگوى مرد با زن در صورت لزوم مانعى ندارد. اما باید سعى كنيم در حرف زدن با نامحرم، خلاصه سخن بگوييم: «ما خَطبُكما»
⚡️كار زن در خارج از منزل اشكالى ندارد، به شرط آنكه:
الف: زن در محيط كار، تنها نباشد. «امرأتين»
ب: با مردان اختلاطى نداشته باشد. «من دونهم - لانسقى حتّى يصدر الرّعاء»
ج: مردى كه توان كار داشته باشد، در خانواده نباشد. «أبونا شيخ كبير»
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ
با آنان بجنگید خدا آنان را به دست شما عذاب و رسوایشان میکند و شما را بر ایشان پیروزی می بخشد و دلهای گروه مومنان را خنک می کند
آیه ۱۴ سوره توبه