هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 101🌹 ازسوره مائده🌹
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از امورى كه اگر برايتان آشكار شود ناراحتتان مىكند نپرسيد، و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنيد، برايتان روشن مىشود. خداوند از سؤالهاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزندهاى بردبار است.
آیه 101🌹 ازسوره مائده🌹
يا أَيُّهَا=ای
الَّذِينَ=کسانی که
آمَنُوا=ايمان آورده اید
لا تَسْئَلُوا=مپرسید
عَنْ=از
أَشْياءَ=چیزهایی که
إِنْ=اگر
تُبْدَ=آشکارشود
لَكُمْ=برای شما
تَسُؤْكُمْ =ناراحت می کند شمارا
وَ إِنْ=واگر
تَسْئَلُوا =بپرسید
عَنْها=ازآن
حِينَ=هنگامی که
يُنَزَّلُ=فروفرستاده می شود
الْقُرْآنُ=قرآن
تُبْدَ=آشکار خواهد شد
لَكُمْ =برای شما
عَفَا=درگذشت
اللَّهُ=الله
عَنْها =ازآن
وَ اللَّهُ =والله
غَفُورٌ=بسی
حَلِيمٌ=آمرزنده ی بردباراست
آیه 102🌹 ازسوره مائده🌹
قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ
همانا (از اين گونه سؤالها) گروهى از پيشينيان نيز پرسيدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند
آیه 102 🌹ازسوره مائده🌹
قَدْ=به راستی که
سَأَلَها =پرسیده اند ازآن
قَوْمٌ=گروهی
مِنْ=پيش
قَبْلِكُمْ =ازشما
ثُمَّ =سپس
أَصْبَحُوا =گردیدند
بِها =بدان
كافِرِينَ =کافران
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ (101)
قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِّن قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُواْ بِهَا كَافِرِينَ (102):
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! از امورى كه اگر برایتان آشكار شود ناراحتتان مىكند نپرسید، و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنید، برایتان روشن مىشود. خداوند از سؤالهاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است.
همانا (از این گونه سؤالها) گروهى از پیشینیان نیز پرسیدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله با مردم دربارهى حج سخن مىگفت. كسى پرسید: آیا حج، همه ساله واجب است یا در تمام عمر تنها یكبار؟ پیامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسید، رسول خدا فرمود: این همه اصرار براى چیست؟ اگر بگویم هر سال، كار بر شما سخت مىشود، (199) تا موضوعى را مطرح نكردهام، شما هم نپرسید، یكى از عوامل هلاكت امّتهاى گذشته سؤالهاى نابجاى آنان بود. (200)
گرچه آنچه را نمىدانیم، باید از اهلش بپرسیم، «فاسئلوا اهل الذّكر ان كنتم لاتعلمون» (201) ، امّا برخى سؤالهاست كه اگر جوابش روشن شود، به زیان فرد یا جامعه است، مثل سؤال از عیوب دیگران، یا اسرار نظامى.
نمونهها و مصادیق
* مسئولین، بعضى از مطالبى را كه مىدانند، نباید در اختیار عموم بگذارند. نظیر مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم ویا...
* صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفید نیست.
* اخبار و اطّلاعات، باید ردهبندى و طبقهبندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حدیث از امام باقرعلیه السلام مىدانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. (202))
* برخى از اخبار، نباید از رسانهها و جراید، پخش شود، چون به زیان مردم است (گاهى سكوت و بیان نكردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلكم تسؤكم»
* معلّمان و گویندگان باید در سخن، ظرفیّت شنوندگان را حساب كنند.
* در برخى موارد، باید به شیوهى تقیّه، عقاید را كتمان كرد و برخى سؤالها را جواب نداد. «ان تبدلكم تسؤكم»
* انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد.
-----
199) مستدرك، ج8، ص13.
200) بحار، ج1، ص221.
201) نحل، 43.
202) معجم رجالالحدیث، ج4، ص22.
- دانستن هر چیزى، نه لازم است، نه مفید، بلكه باید سراغ دانشهاى مفید رفت. «لاتسألوا» (حسّ كنجكاوى باید تعدیل شود ونباید در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ایجاد كدورت، مشكلات واختلال نظام جامعه مىشود.)
- مكلّف نساختن مردم به پارهاى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لاتسألوا... عفى اللَّه عنها»
- خداوند به بندگان مهلت توبه مىدهد. «غفور حلیم»
- اگر مردم ظرفیّت نداشته باشند، بیان پارهاى حقایق، سبب كفر آنها مىشود. «قد سألها قوم من قبلكم ثمّ اصبحوا بها كافرین»
هدایت شده از سید علی عباسی *
🌹🌹تدبر در قران 🌹🌹
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٍۢ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًۭا سوره نسا آیه ۲۹
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه ۱۰۳ 🌹ازسوره مائده🌹
ما جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ وَ لكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ
خداوند، دربارهى هيچ بحيره (حيوان گوش شكافته) و هيچ سائبه (حيوانى كه به خاطر زاد و ولد زياد او را آزاد كردهاند) و هيچ وصيله (حيوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنيا آمده باشد) و هيچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گيرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است (و شما را از استفادهى گوشت و باركشى آن منع نفرموده و اين ممنوعيّتها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مىبندند و بيشتر آنان اهل تعقّل نيستند
آیه ۱۰۳ 🌹ازسوره مائده🌹
ما جَعَلَ= قرارنداده است
اللَّهُ=الله
مِنْ=هیچ
بَحِيرَةٍ =بحیره ای
وَ لا =ونه
سائِبَةٍ=سائبه ای
وَ لا =ونه
وَصِيلَةٍ=وصیله ای
وَ لا =ونه
حامٍ=حامی ای
وَ لكِنَّ=ولی
الَّذِينَ=کسانی که
كَفَرُوا =کفرورزیدند
يَفْتَرُونَ=برمی بندند
عَلَى =بر
اللَّهِ =الله
الْكَذِبَ= دروغ را
وَ أَكْثَرُهُمْ= وبیشترشان
لا يَعْقِلُونَ =خرد نمی ورزند
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
مَا جَعَلَ اللّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلاَ سَآئِبَةٍ وَلاَ وَصِيلَةٍ وَلاَ حَامٍ وَلَـكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ (103):
خداوند، دربارهى هیچ بحیره (حیوان گوش شكافته) و هیچ سائبه (حیوانى كه به خاطر زاد و ولد زیاد او را آزاد كردهاند) و هیچ وصیله (حیوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنیا آمده باشد) و هیچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گیرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است (و شما را از استفادهى گوشت و باركشى آن منع نفرموده و این ممنوعیّتها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مىبندند و بیشتر آنان اهل تعقّل نیستند.
قرب به خداوند باید از راههاى صحیح و معقول باشد. با هر نذرى یا از هر راهى نمىتوان به خدا نزدیك شد.
مردم جاهلى مىپنداشتند با رها كردن حیوانات یاد شده، به خدا یا بتان نزدیك مىشوند. نظیر این احترام به حیوانات را هنوز در كشور هند دربارهى گاو مشاهده مىكنیم.
در روایت آمده است كه «بحیرة» به شترى مىگویند كه پنج شكم زاییده باشد، اگر پنجمى ماده بود، گوشش را چاك مىزدند و خوردن گوشت آن را حرام مىدانستند. (203)
امام صادقعلیه السلام فرمود: در زمان جاهلیت اگر شتر دو قلو مىزایید مىگفتند: «وصلیة» و ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مىدانستند و اگر شتر ده شكم مىزایید مىگفتند: «سائبة» است و در این صورت سوار شدن و خوردنش را حرام مىدانستند و «حام»، شترى بود كه به عنوان «فحل» از آن استفاده مىكردند كه ذبح آن را نیز حلال نمىدانستند. (204)
-----
203) وسائل، ج25، ص61.
204) وسائل، ج25، ص61.
- دین را باید از خرافات و بدعتها پاك نمود. «ما جعل اللّه»
- تا از سوى خدا، قانونى نسبت به تحریم حیوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. «ما جعل اللّه»
- اتلاف مال و رها كردن حیوان نوعى افترا به خدا و حرام است. «یفترون على اللّه الكذب» (رها كردن و بلا استفاده گذاردن حیوان جایز نیست، چه رسد به رها شدن انسان).
- بدعت در دین، كفر است. «لكن الّذین كفروا یفترون...» كافر، تنها كسى نیست كه منكر خدا باشد، كسانى كه خدا را قبول دارند وبه او افترا مىبندند نیز كافرند.
- ریشهى احكام الهى مصالح واقعى است، امّا خرافات، ریشه در جهل و بىعقلى دارد. «لایعقلون»
- اگر اكثریّت جامعه اهلتعقّل باشند، بدعتها رشد نمىكند. «اكثرهم لایعقلون»
🌹🌹تدبر در قران 🌹🌹
ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِينَ(١٢٥)سوره نحل
[مردم را] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن، و با آنان به نيكوترين شيوه به بحث [و مجادله] بپرداز، يقيناً پروردگارت به كسانى كه از راه او گمراه شده اند و نيز به راه يافتگان داناتر است
قرآن نور
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂به نصرت خدا باور داشته باشید. 🍂
🔸أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَي نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
(حج/٣٩)
⚡️ترجمه :
به كسانى كه همواره و مظلومانه مورد تهاجم قرار گرفته اند، اجازه دفاع و جهاد داده شده است والبتّه خداوند بر يارى آنان قادر است.
🔴 کسانی که مورد ظلم دشمن واقع شده اند، اجازه جنگ و دفاع دارند و خدا نيز وعده یاری و نصرت به آنان داده.
🍃البته نصرت خدا، بعد از بپاخاستن و تلاش و حركت ماست.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 مراقب اعمالی که انجام میدهید، باشید. 🍂
🔶وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ
وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ
(قمر/۵٢ و ۵٣)
⚡️ترجمه :
و هر چيزى كه انجام داده اند، در نامه ها (ى اعمالشان) ثبت است.
و هر كوچك و بزرگى نوشته شده است.
📣📣📣📣توجه داشته باشید که:
💥هيچ عملى محو نمى شود.
ریز و درشت اعمال خوب یا بد هر انسانی، ثبت می شود.
❌ ثبت اعمال، مايه ى دلگرمى متّقين، دلهره ى مجرمان، و بازدارنده انسان از كفر و گناه است.
🍁محاكمه ى مردم در قيامت، براساس مدارك مكتوب است.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥآیه 104🌹 از سوره مائده🌹
وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ
و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزى نمىدانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه مىرفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟
آیه 104🌹 از سوره مائده🌹
وَ إِذا =وچون
قِيلَ =گفته شود
لَهُمْ =به آنان
تَعالَوْا =بیایید
إِلى =به سوی
ما =آنچه
أَنْزَلَ=فرو فرستاده شده است
اللَّهُ =الله
وَ إِلَى =وبه سوی
الرَّسُولِ=پیامبر
قالُوا=گویند
حَسْبُنا =بسنده است مارا
ما =آنچه
وَجَدْنا=یافتیم
عَلَيْهِ =برآن
آباءَنا =پدرانمان را
أَ وَ لَوْ =آيا اگرچه
كانَ آباؤُهُمْ=پدرانشان
لا يَعْلَمُونَ=نمی دانستند
شَيْئاً =چيزی را
وَ لا يَهْتَدُونَ =وراهی نمی یافتند[بازهم ازآنان پیروی می کنند؟]
تفسیر ایه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ (104):
و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پیامبر بیایید، گویند: آنچه پدرانمان را بر آن یافتیم، ما را بس است. آیا هر چند پدرانشان چیزى نمىدانستند و (به حقّ) هدایت نشده بودند (و بیراهه مىرفتند، باید راه آنان را ادامه دهند؟)
شاید آیه مربوط به خرافههایى باشد كه در آیهى قبل آمده بود كه هرگاه به آنان گفته شود دست از این خرافات بردارید مىگویند: «وجدنا علیه اباءنا»
- قرآن، مردم را به پیروى از دستوراتِ خدا و رسول فرامىخواند. «تعالوا الى...»
- پذیرفتن دعوت اسلام، سبب تعالى و رشد است. (كلمه «تَعالَوا» به معناى حركت به سمت عُلوّ و رشد است)
- اصل، فرهنگ الهى است، نه فرهنگ پیشینیان. «ما أنزل اللّه»
- قرآن به تنهایى كافى نیست، سنّت وسیره و حكومت رسولاللّه هم ملاك عمل است. «تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرسول»
- اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنیدن حقّ نیستند. «قالوا حسبنا»
- نه سنّتگرایى اصل است و نه نوگرایى، اصل، علم و هدایت است. «لایعلمون، لایهتدون»
- وجدان خود را حاكم كنیم. «أولو كان آباؤهم...»
- ادب و احترام به گذشتگان آرى، پیروى از افكار جاهلانهى آنان و وفادارى نابجا خیر. «او لو كان آباؤهم لا یعلمون»
- تقلید كوركورانه، نشانهى بىعقلى است. «لایعقلون» در آیهى قبل، و تعصب روى نیاكان در این آیه.
- تقلید جاهل از جاهل بىمعناست. «وجدنا علیه آباءنا... آباؤهم لایعلمون»
- جاهل هدایتپذیر، بىخطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدایتپذیر نباشند. «لایعلمون، لایهتدون»
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۭ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًۭا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌۭ رَّحِيمٌۭ حجرات آیه ۱۳
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛ و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبهپذیر و مهربان است!
https://eitaa.com/ghoransobghahi