✅ سیمای خردمندان و عاقبت آنها در قرآن
📚(از آخر آیه ۱۹ _ ۲۴ سوره رعد )
🌷۱_ پند پذیرند
🔰 إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ
ﻓﻘﻂ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ [ ﺑﻴﻨﺎﺩﻝ ] ﻣﺘﺬﻛّﺮِ [ ﺣﻖ ]ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ
🌷۲_ وفا دار به عهد الهی هستند .
🔰الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ
🌷۳__ عهد شکن نیستند
🔰وَلَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ
🌷۴_به تمام اوامر الهی متصلند
🔰وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ
🌷۵_ ﺍﺯ (ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺟﻠﺎﻝ )ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ
🔰 وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ
🌷۶_ ترس از حساب ( عملکرد خویش ) دارند .
🔰وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ
🌷۷_در جهت کسب خشنودی پروردگارشان (در برابر گناهان و انجام وظایف و حوادث ) صبورند
🔰وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ
🌷۸_ اقامه کنندگان نماز هستند
🔰وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ
🌷۹_ اهل انفاق در نهان و آشکار هستند
🔰وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً
🌷۱۰_بدی های دیگران را با خوبی تلافی می کنند .
🔰وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ
✍ عاقبت خردمندان 👇
🌷۱_ فرجام نیک ویژه آنان است
🔰 أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ
🌷۲_ حضور آنان در بهشت خانوادگی
🔰جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ
🌷ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻭﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺩﺭﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ .( رعد »٢٣)
🌷۳_ مشمول سلام فرشتگان می شوند
🔰سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
[ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﺻﺒﺮﺗﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺒﺎﺩﺕ ، ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ] ﭘﺲ ﻧﻴﻜﻮﺳﺖ ﻓﺮﺟﺎم ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺍﻱ .( رعد /٢٤)
❣ #تدبر_در_قرآن
🔹 اگر نسبت به استحکام خانواده و روابط زوجین احساس خطر میشود، بهترین راهش، گذشت کردن و مهربانی است!
🔹 هرچند نفس آدمی، خودخواه و تنگ نظر و بخیل است ولی منفعت و مصلحت مهمتری به نام خانواده، ایجاب میکند که انسان روی نفس خود پا گذاشته و حتی شده از حق خود گذشت کند برای حفظ زندگی!
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ «128»
⚡️ترجمه:
و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونهاى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشمپوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ (19)
همانا دين (مورد پذيرش) نزد خداوند، اسلام (وتسليم بودن در برابر فرمان خداوند) است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانيت اسلام) برايشان حاصل شد، (اين اختلاف) از روى حسادت و دشمنى ميان آنان بود و هركس به آيات خداوند كفر ورزد، پس (بداند كه) همانا خداوند زود حساب است.
آیه19🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنَّ = همانا
الدِّينَ=دين پسنديده
عِنْدَ=نزد
اللَّهِ =الله
الْإِسْلامُ =تسلیم در برابر فرمان خدا هست
وَ مَا اخْتَلَفَ = و اختلاف نکردند
الَّذِينَ =کسانی که
أُوتُوا =داده شده است به آنان
الْكِتابَ =کتاب
إِلَّا=مگر
مِنْ بَعْدِما=پس از آنكه
جاءَهُمُ=آمد ايشان را
الْعِلْمُ=دانش
بَغْياً =آن هم ازروی زیاده خواهی وحسدی که
بَيْنَهُمْ= میانشان بود
وَ مَنْ=وهرکه
يَكْفُرْ =کفر ورزد
بِآياتِ=به آیه های
اللَّهِ =الله
فَإِنَّ =پس همانا
اللَّهَ=الله
سَرِيعُ الْحِسابِ= حساب رس سریع است
تفسیر ایه صبحگاهی
https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ (19)
همانا دين (مورد پذيرش) نزد خداوند، اسلام (وتسليم بودن در برابر فرمان خداوند) است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانيت اسلام) برايشان حاصل شد، (اين اختلاف) از روى حسادت و دشمنى ميان آنان بود و هركس به آيات خداوند كفر ورزد، پس (بداند كه) همانا خداوند زود حساب است.
- ايمان به يگانگى، عدالت، عزّت و حكمت خداوند (كه در آيه قبل بود،) زمينه ى تسليم شدن انسان است. «ان الدّين عند اللّه الاسلام»
- لازمه ى تسليم بودن در برابر خداوند، پذيرش اسلام به عنوان آخرين دين الهى است. «ان الدّين عند اللّه الاسلام»
- تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز اختلاف است. «وما اختلف الّذين... بغياً»
- سرچشمه ى بسيارى از اختلافات مذهبى، حسادت ها و ظلم هاست؛ نه جهل و بى خبرى. «من بعد ما جائهم العلم»
- حسد، زمينه ى كفر است. «بغياً... و من كفر»
- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمى گردند. «اوتوا الكتاب، جائهم العلم، من يكفر»
- كسانى كه آگاهانه ايجاد اختلاف مى كنند، بزودى سيلى مى خورند. «سريع الحساب»