❣ #تدبر_در_قرآن
📢 آنکه پشت به قرآن و ولایت کرده، خودش متوجه نیست ولی یقینا دچار عذاب و مصیبتی بزرگ شده که بعد مرگ تازه میفهمد چه خاکی به سرش ریخته با دست خودش!
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ «49»
⚡️ترجمه:
پس اگر از حکم خدا روی گردانیدند بدانکه خدا میخواهد آنها را به عقوبت بعض گناهانشان گرفتار سازد، و همانا بسیاری از مردم فاسق و بدکارند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دشمنترین با مؤمنان!
🔻قطعاً و قطعاً، شدیدترین دشمنی با مؤمنان، از یهودیان است!
🔻آیهای مهم دربارۀ یهود، که باید در مدارس آموزش بدهند!
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂به نابودی یهود ظالم امیدوار باشید. 🍂
🔸هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لاَِوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللّهِ فَأَتاهُمُ اللّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الأَبْصارِ
(حشر/٢)
⚡️ترجمه :
خدا همان كسى است كه كافران اهل كتاب را در نخستين برخورد (با مسلمانان) از خانه هايشان بيرون راند.
شما حتی گمان نمى كرديد آنان خارج شوند، و خودشان نيز گمان مى كردند كه دژهاى محكمشان آنها را از عذاب الهى مانع مى شود; اما خداوند از آنجا كه گمان نمى كردند به سراغشان آمد و در دلهايشان ترس و وحشت افكند، به گونه اى كه خانه هاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان ويران مى كردند; پس عبرت بگيريد اى صاحبان چشم!
🔴 نگران امکانات زیاد و قدرت ظاهری دشمن نباشید، چون محاسبات و تجهیزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بى فايده است.
💥خداوند با فرستادن لشکر نامرئی ترس، طوری یهودیان ظالم را نابود می کند که نه شما و نه خودشان هم فکرش را نمی کردند.
❌ اسرائیل دارد با دست خودش و دست مؤمنين، گور خودش را می کَنَد و نابود می شود ان شاء الله (یُخرِبون بُیوتَهم بِایدیهِم وَ اَیدِی المؤمنین)
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت روح بخش آیاتی از کلام وحی توسط استاد عبدالباسط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت روح بخش آیاتی از کلام وحی توسط استاد عبدالباسط
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه75🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خدا دروغ مىبندند
تفسیر ایه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
آیه75🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ مِنْ=واز
أَهْلِ=اهل
الْكِتابِ=کتاب
مَنْ=کسانی هستند که
إِنْ=اگر
تَأْمَنْهُ=امين بداری آنهارا
بِقِنْطارٍ=به مالی هنگفت
يُؤَدِّهِ=بازپس می دهند آن را
إِلَيْكَ=به تو
وَ مِنْهُمْ=وازآنان
مَنْ =کسانی هستندکه
إِنْ =اگر
تَأْمَنْهُ=امين بداری آنهارا
بِدِينارٍ=به دیناری
لا يُؤَدِّهِ =بازپس نمی دهند آن را
إِلَيْكَ=به تو
إِلَّا=مگر که
ما دُمْتَ=همواره باشی
عَلَيْهِ=برسرآن
قائِماً =ایستاده
ذلِكَ=این
بِأَنَّهُمْ=بدان سبب است که همانا آنان
قالُوا =گفتند
لَيْسَ=نیست
عَلَيْنا =برنکوهش ما
فِي=درباره ی
الْأُمِّيِّينَ=درس ناخواندگان
(عرب که ازنژاد اسرائیل نیستند)
سَبِيلٌ=راهی
وَ يَقُولُونَ =و می گویند
عَلَى=بر
اللَّهِ=الله
الْكَذِبَ=دروغ را
وَ هُمْ=درحالی که خودشان
يَعْلَمُونَ=می دانند
تفسیر ایه 👇
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لاَّ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاَّ مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِماً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (75):
واز اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسیارى امین گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دینارى امین گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بایستى، این (خیانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّیّین (غیر اهل كتاب) هرچه كنیم بر ما گناهى نیست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خداوند دروغ مىبندند.
در روایات آمده است كه امانت را به صاحبش برگردانید، حتّى اگر صاحب امانت، فاسق باشد.[75]
-----
75) تفسیر مجمعالبیان، ج2، ص 778.
- در مورد مخالفانِ خود، انصاف را مراعات كنید و همه را خائن ندانید. «من اهلالكتاب... یؤدّه الیك»
- امانتدارى، ملاكى براى ارزشیابى افراد است. «یؤدّه... لایؤدّه»
- ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نیكو، و خیانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است. ردّ امانت، یك ارزش است، گرچه از یهود باشد. «یؤدّه... لایؤدّه»
- قیام ومقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است. «لایؤدّه الیك الا ما دمت علیه قائماً»
- استثمار، استحمار و نژادپرستى، ممنوع است. «لیس علینا فى الاُمّیین سبیل»
- یهود و نصارى، خود را اندیشمند، و مسلمانان را بىسواد و امّى مىپنداشتند. «لیس علینا فىالامیّین سبیل»
- بالاتر از گناه، توجیه گناه است. یهود اموال مردم را به ناحق مىخوردند و مىگفتند: خداوند به این كار راضى است. «یقولون على اللّه الكذب»
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 روابط دوستانه و پیمانهای سیاسی با دشمنان خدا، خصوصا یهودیان، هیچ نسبتی با ایمان ندارد و موجب خروج از مسلمانی میشود! ایجاد روابط با دشمنان، ظلم به امت و امامت است، موجب خشم خدا و محرومیت از پشتیبانی و هدایت او میشود.
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ «51»
⚡️ترجمه:
ای اهل ایمان، یهود و نصاری را به دوستی مگیرید، آنان بعضی دوستدار بعضی دیگرند، و هر که از شما مؤمنان با آنها دوستی کند به حقیقت از آنها خواهد بود؛ همانا خدا ستمکاران را هدایت نخواهد نمود.
#عربستان
#غزه
https://eitaa.com/ghoransobghahi
رزق روز
-🌱المؤمنون
حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
[ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ] ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﺭﺳﺪ ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺮﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﺼﻴﺮﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺳﺮ ﺯﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ] ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻥ ;(٩٩)
-هرگز!
المؤمنون
لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ [ ﺑﺮﺍﺑﺮ ] ﺁﻧﭽﻪ [ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ، ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ] ﻭﺍﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍم ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻢ . [ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ [ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻲ ]ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﻲ ﺑﻲ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮﺯﺧﻲ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(١٠٠)
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه76🌹ازسوره آل عمران 🌹
بَلى مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
آرى، هر كس به عهد خويش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بىگمان خداوند پرهيزكاران را دوست مىدارد
آیه76🌹ازسوره آل عمران 🌹
بَلى =آری
مَنْ=هرکه
أَوْفى=وفا کند
بِعَهْدِهِ=به پیمان خود
وَ اتَّقى=و پرهیزگاری کند
فَإِنَّ =پس( بداند) که همانا
اللَّهَ=الله
يُحِبُّ=دوست می دارد
الْمُتَّقِينَ=پرهیزکاران را
تفسیر ایه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ (76):
آرى، هر كس به عهد خویش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بىگمان خداوند پرهیزكاران را دوست مىدارد.
وفاى به عهد در تمام موارد زیر لازم است:
الف: عهدى كه خداوند از طریق فطرت یا انبیا با انسانها بسته است.[76]
ب: عهدى كه انسان با خدا مىبندد.[77]
ج: عهدى كه انسان با مردم مىبندد.[78]
د: عهد رهبر با امّت و بالعكس.[79]
-----
76) ألم أعهد الیكم یا بنى آدم...» یس، 60.
77) و منهم من عاهد اللّه لئن آتانا من فضله...» توبه، 75.
78) و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا...» بقره، 177.
79) الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم» انفال، 56.
- در برابر تفكّرات غلط، موضع بگیرید. «بلى»[80]
- تقوى، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضایع كردن حقّ مردم بیمه مىكند. «یقولون... الكذب... بلى من اوفى و اتّقى»
- شعار، كار ساز نیست، عمل و تقوا لازم است. «اوفى واتّقى»
- وفاى به عهد، از نشانههاى تقواست. «اوفى واتّقى»
- وفاى به عهد وتقوا، ملاك محبوبیّت است، نه اهلكتاب بودن. «یحبّ المتّقین»
-----
80) كلمه «بلىغالباً در موردى بكار مىرود كه منطق و تفكّر قبلى را رد مىكند.
💚هرگز از حرفهايي كه مردم درباره تو مي گويند نگران نشو.
هيچگاه كوچكترين توجهي به آن نشان نده.
هميشه فقط به يك چيز فكر كن:
« داور خداست. آيا من در برابر او روسفيدم؟ »
بگذار اين معيار قضاوت زندگي تو باشد
تا بي راهه نروي ...
تو بايد روي پاي خودت بايستي و تنها ملاحظه ات اين باشد كه :
💌«هر كاري انجام مي دهم بايد مطابق آگاهی و شعور خودم باشد.و خداوند از من راضی باشد.
آنگاه خواهی دید که خداوند چگونه حامی و سرپرست تو خواهد شد.💚
💌وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا
💚ﻭ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻦ ; ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ [ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ] ﺑﺎﺷﺪ .(٣)
سوره احزاب 🌿
🔸سوره حجر، آیه ٩۴:
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ
⚡️ترجمه :
آنچه را مأموريت دارى، آشكارا بيان كن! و از مشركان روى گردان (و به آنها اعتنا نكن).
💥توضیح :
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله ٣ سال مخفيانه به تبليغ مردم پرداخت و چون آيه «فاصدع بما تؤمر» نازل شد، دعوت خود را آشكار نمود.
🍂اعراض از مشركان در اينجا يا به معنى بى اعتنائى است، و یا ترك مبارزه و پيكار با آنها;
زيرا در آن زمان، هنوز قدرت مسلمانان به مرحله اى نرسيده بود كه، در مقابل خشونت دشمن دست به مبارزه مسلحانه بزنند.
فرق🦋 مؤمن با غیر مؤمن در بصیرت داشتن است
🌿🌺قرآن میگوید: مؤمن شاد و آرام است. مؤمن یعنی کسی که امنیت به ابدیت دارد.
✅شما اولین شرط در قرآن را ببینید. نمیگوید:«یؤمنون بالله» بلکه میگوید: «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ= ایمان آورندگان به غیب».
🌺🌿غیب یعنی آن چیزی که تو الان آن را نمی بینی، ولی باورش داری که همراهت هست.
امتیاز مؤمن و فرقِ او با غیرمؤمن، در این است که بصیرت دارد. «إِنَّمَا الدُّنْیَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى دنیا منتهاى دیده نابیناست». یعنی یک کور، فقط تا دنیا را میتواند ببیند و اصلاً کشش به سمت نظام آخرتی و غیب ندارد.
🦋 ایمان از اَمِنَ است. وقتی یک نفر غیب را قبول کرد و ایمان به غیب آورد، دلش آرام میشود.
💔اما وقتی که این امنیت را بردارید و امنیت قلب گرفته شود، در نتیجه شما به جایی خارج از جهنم اطمینان ندارید و فقط هر چه میشناسید همین دار غرور و دار دعوا و درگیری و غصه است. پس در این صورت، دل میافتد به آشوب، غصه، چشم و همچشمی و ناراحتیها.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌸🍃🌸🍃
سخن خوب از نگاه قرآن
🌱 دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛
۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ"
۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد.
۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم.
۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم"
۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا"
۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً"
۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول"
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 77🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلًا أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
همانا كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچيزى مىفروشند، برايشان نصيبى در آخرت نيست و خداوند در قيامت با آنها سخن نمىگويد و به آنان نيز نظر (لطف) نمىكند، آنها را (از گناه) پاك نمىسازد و براى آنان عذابى دردناك است
آیه 77🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنَّ= همانا
الَّذِينَ=کسانی که
يَشْتَرُونَ=می فروشند
بِعَهْدِ=پيمان
اللَّهِ=الله
وَ أَيْمانِهِمْ =وسوگندهایشان را
ثَمَناً=به بهایی
قَلِيلًا=اندک
أُولئِكَ =آنان
لا =نیست
خَلاقَ=هيچ بهره ای
لَهُمْ=برایشان
فِي=در
الْآخِرَةِ =آخرت
وَ لا يُكَلِّمُهُمُ=وسخن نمی گوید با آنان
اللَّهُ=الله
وَ لا يَنْظُرُ =ونمی نگرد
إِلَيْهِمْ =به آنان
يَوْمَ=در روز
الْقِيامَةِ =رستاخیز
وَ لا يُزَكِّيهِمْ =وپاکشان نمی سازد
وَ لَهُمْ=وبرای آنان
عَذابٌ=عذابی
أَلِيمٌ=دردناک است
تفسیر ایه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَـئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (77):
همانا كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچیزى مىفروشند، آنان برایشان نصیبى در آخرت نیست و خداوند در قیامت با آنها سخن نمىگوید و به آنان نیز نظر (لطف) نمىكند، آنها را (از گناه) پاك نمىسازد و براى آنان عذابى دردناك است.
این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مىكنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مىكند: بىبهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بىدین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مىشود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر نالهاى سر دهند با جملهى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مىشوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
-----
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج1، ص293.
- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمىگردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمهى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پىدرپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مىشود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشهى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بىاعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بىاعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذابهاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»