💚هرگز از حرفهايي كه مردم درباره تو مي گويند نگران نشو.
هيچگاه كوچكترين توجهي به آن نشان نده.
هميشه فقط به يك چيز فكر كن:
« داور خداست. آيا من در برابر او روسفيدم؟ »
بگذار اين معيار قضاوت زندگي تو باشد
تا بي راهه نروي ...
تو بايد روي پاي خودت بايستي و تنها ملاحظه ات اين باشد كه :
💌«هر كاري انجام مي دهم بايد مطابق آگاهی و شعور خودم باشد.و خداوند از من راضی باشد.
آنگاه خواهی دید که خداوند چگونه حامی و سرپرست تو خواهد شد.💚
💌وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا
💚ﻭ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻦ ; ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ [ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ] ﺑﺎﺷﺪ .(٣)
سوره احزاب 🌿
🔸سوره حجر، آیه ٩۴:
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ
⚡️ترجمه :
آنچه را مأموريت دارى، آشكارا بيان كن! و از مشركان روى گردان (و به آنها اعتنا نكن).
💥توضیح :
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله ٣ سال مخفيانه به تبليغ مردم پرداخت و چون آيه «فاصدع بما تؤمر» نازل شد، دعوت خود را آشكار نمود.
🍂اعراض از مشركان در اينجا يا به معنى بى اعتنائى است، و یا ترك مبارزه و پيكار با آنها;
زيرا در آن زمان، هنوز قدرت مسلمانان به مرحله اى نرسيده بود كه، در مقابل خشونت دشمن دست به مبارزه مسلحانه بزنند.
فرق🦋 مؤمن با غیر مؤمن در بصیرت داشتن است
🌿🌺قرآن میگوید: مؤمن شاد و آرام است. مؤمن یعنی کسی که امنیت به ابدیت دارد.
✅شما اولین شرط در قرآن را ببینید. نمیگوید:«یؤمنون بالله» بلکه میگوید: «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ= ایمان آورندگان به غیب».
🌺🌿غیب یعنی آن چیزی که تو الان آن را نمی بینی، ولی باورش داری که همراهت هست.
امتیاز مؤمن و فرقِ او با غیرمؤمن، در این است که بصیرت دارد. «إِنَّمَا الدُّنْیَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى دنیا منتهاى دیده نابیناست». یعنی یک کور، فقط تا دنیا را میتواند ببیند و اصلاً کشش به سمت نظام آخرتی و غیب ندارد.
🦋 ایمان از اَمِنَ است. وقتی یک نفر غیب را قبول کرد و ایمان به غیب آورد، دلش آرام میشود.
💔اما وقتی که این امنیت را بردارید و امنیت قلب گرفته شود، در نتیجه شما به جایی خارج از جهنم اطمینان ندارید و فقط هر چه میشناسید همین دار غرور و دار دعوا و درگیری و غصه است. پس در این صورت، دل میافتد به آشوب، غصه، چشم و همچشمی و ناراحتیها.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌸🍃🌸🍃
سخن خوب از نگاه قرآن
🌱 دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛
۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ"
۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد.
۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم.
۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم"
۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا"
۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً"
۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول"
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 77🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلًا أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
همانا كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچيزى مىفروشند، برايشان نصيبى در آخرت نيست و خداوند در قيامت با آنها سخن نمىگويد و به آنان نيز نظر (لطف) نمىكند، آنها را (از گناه) پاك نمىسازد و براى آنان عذابى دردناك است
آیه 77🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنَّ= همانا
الَّذِينَ=کسانی که
يَشْتَرُونَ=می فروشند
بِعَهْدِ=پيمان
اللَّهِ=الله
وَ أَيْمانِهِمْ =وسوگندهایشان را
ثَمَناً=به بهایی
قَلِيلًا=اندک
أُولئِكَ =آنان
لا =نیست
خَلاقَ=هيچ بهره ای
لَهُمْ=برایشان
فِي=در
الْآخِرَةِ =آخرت
وَ لا يُكَلِّمُهُمُ=وسخن نمی گوید با آنان
اللَّهُ=الله
وَ لا يَنْظُرُ =ونمی نگرد
إِلَيْهِمْ =به آنان
يَوْمَ=در روز
الْقِيامَةِ =رستاخیز
وَ لا يُزَكِّيهِمْ =وپاکشان نمی سازد
وَ لَهُمْ=وبرای آنان
عَذابٌ=عذابی
أَلِيمٌ=دردناک است
تفسیر ایه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَـئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (77):
همانا كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچیزى مىفروشند، آنان برایشان نصیبى در آخرت نیست و خداوند در قیامت با آنها سخن نمىگوید و به آنان نیز نظر (لطف) نمىكند، آنها را (از گناه) پاك نمىسازد و براى آنان عذابى دردناك است.
این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مىكنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مىكند: بىبهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بىدین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مىشود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر نالهاى سر دهند با جملهى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مىشوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
-----
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج1، ص293.
- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمىگردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمهى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پىدرپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مىشود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشهى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بىاعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بىاعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذابهاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»
✅ درسهایی از قرآن
🔻ریشهی گرفتاریها
⁉ ️چرا هر کاری میکنیم، زندگیهامون درهم و پیچیده هست؟؟!!
❗️️چرا اینهمه گرفتاریم؟؟!!
⁉ ️با اینکه علم و تکنولوژی اینهمه پیشرفت کرده، چرا همیشه درگیر و گرفتار هستیم؟؟!!
❗چرا به اون آرامشی که میخواستیم نرسیدیم؟؟!!
👈 جوابش اینه که: چون خدا آرامشِ حقیقی رو جای دیگه قرار داده، و ما آدرس رو گم کردیم!!
📣📣... یکی از دلایل اینهمه گرفتاری رو، خودِ خدا تو قرآنش اینطوری بیان میکنه:
👇️👇️👇️👇️
🌴سوره طه آیه ۱۲۶🌴
🕋 وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا.
💢 هر كس كه از ياد من إعراض كند، من زندگی را به او سخت میگیرم، و او را با سختی و مشكلات همراه خواهم کرد.
👌 یعنی کسی که از #یاد_خدا غافل باشه، آرامش نداره. زندگی نکبت بار داره.
☝️ ممکنه با پول و ثروت💰، بشه آسایش به دست آورد، ولی آرامش فقط با معنویت به دست میاد...
🌴سوره رعد، آیه ۲۸🌴
🕋 أَلاٰ بِذِکْرِ اللّٰهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
💢 تنها با ذکر و یادِ خدا دلها آرام میگیرد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
17.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾
🔸 و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.
🔅 اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ﴿۶۱﴾
🔸 خداست آن که شب تار را برای آسایش و استراحت شما قرار داده و روز را (برای کسب و کار شما به چراغ خورشید) روشن گردانید، که خدا را در حق مردمان فضل و احسان است و لیکن اکثر مردم شکر (نعمتش) به جا نمیآرند.
💭 سوره: غافر
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعهای از زلال قرآن
📖 سوره مبارکه اسراء، آیه ۹
💠 إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
💠 این قرآن، به راهی که استوارترین راههاست، هدایت میکند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه78🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
وهمانا از ايشان (اهل كتاب) گروهى هستند كه زبانشان به خواندن كتاب (ودست نوشتهى خودشان چنان) مىچرخانند كه گمان مىكنيد آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه از كتاب نيست و مىگويند: آن (چه ما مىخوانيم) از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نيست وآنها آگاهانه بر خداوند دروغ مىبندند.
آیه78🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِنَّ =وهمانا
مِنْهُمْ =ازآنان
لَفَرِيقاً=قطعا گروهی هستند
يَلْوُونَ=که می پیچانند
أَلْسِنَتَهُمْ= زبانهایشان را
بِالْكِتابِ=به خواندن کتاب
لِتَحْسَبُوهُ = تا بپندارید که آن
مِنَ =از
الْكِتابِ=کتاب آسمانی است
وَ ما هُوَ= حال آنکه نيست آن
مِنَ=از
الْكِتابِ=کتاب آسمانی
وَ يَقُولُونَ=ومی گویند
هُوَ =آن
مِنْ=از
عِنْدِ=نزد
اللَّهِ =الله است
وَ ما هُوَ=درحالی که نیست آن
مِنْ =از
عِنْدِ=نزد
اللَّهِ =الله
وَ يَقُولُونَ=و می گویند
عَلَى=بر
اللَّهِ =الله
الْكَذِبَ =دروغ را
وَ هُمْ=وآنان خود
يَعْلَمُونَ=میدادنند
تفسیر ایه صبحگاهی 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (78):
وهمانا از ایشان (اهل كتاب) گروهى هستند كه زبان خود به خواندن كتاب (ودست نوشتهى خودشان چنان) مىچرخانند كه شما گمان كنید آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه از كتاب نیست و مىگویند: آن (چه ما مىخوانیم) از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نیست وآنها آگاهانه بر خداوند دروغ مىبندند.
گناه علما و دانشمندانِ بىتقوا چند برابر است، زیرا:
الف: مردم را به اشتباه مىاندازند. «لتحسبوه منالكتاب»
ب: به خداوند دروغ مىبندند. «هو من عنداللّه»
ج: تمام این حركتها را آگاهانه انجام مىدهند. «وهم یعلمون»
- در قضاوتها، انصاف داشته باشیم وهمه را به یك دید نگاه نكنیم. «وانّ منهم لفریقاً...»
- حضور دانشمندان خائن در میان اهلكتاب، قطعى است. «لفریقاً»
- عوام فریبى ولفّاظى، از گناهان دانشمندان است. «یلوون السنتهم»
- نطق خوب، اگر در مسیر حقّ نباشد، وسیلهاى براى انحراف است. «یلوون السنتهم»
- گمراه كنندگان، مقدّسات مذهبى و كتب آسمانى را دستاویز خود قرار مىدهند. «بالكتاب»
- التقاط، یكى از حربههاى زهرآگین فرهنگى دشمن است. «لتحسبوه من الكتاب»
- اگر دشمن زمینهى پذیرش انحراف را در شما ببیند، ادّعاهاى خطرناكترى مطرح مىكند. «لتحسبوه من الكتاب ...یقولون هو من عنداللّه»
- بزرگترین خیانت به فرهنگ وعقیدهى انسان، تحریفِ آگاهانه ومغرضانهى علما و خواصّ است. «یقولون علىاللّه الكذب و هم یعلمون»
👇این معادله را حل کنید.
🔯آقای ظریف ادعا می کند با «حاج قاسم» رفاقت صمیمانه ای داشته است. او همچنین گفته است با «بایدن» نیز رفاقت دیرینه ای دارد. بایدنی که از شهادت حاج قاسم اظهار خوشحالی کرده بود و این ترور را حق او دانسته بود.
👈این معادله را قرآن کریم اینطور حل میکند
💎وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُن
(آیه ۱۴سوره مبارکه بقره)
➖و اهل نفاق هنگامی که با اهل ایمان دیدار کنند، گویند: ما ایمان آوردیم و چون با شیطان هایشان [در محافل شرک و الحاد] خلوت گزینند، گویند: بدون شک ما با شماییم، جز این نیست که ما [با تظاهر به ایمان] آنان را مسخره می کنیم.
👌براستی اینها در خلوتکده های برجامی خود با ایادی صهیونیستی، چقدر باعث زوال آرمانهای قدسی انقلاب شدند تا حدی که همگان به عینه دیدند این قماش مذبذب با معیت و دنباله روی از سران غربی، چطور منویات جبهه استکباری و کنوانسیونهای صهیونیستی را که مصداق بارز این خلوتکده های شیاطینی است؛ عملیاتی کردند و موجب خسارت محض برای امت اسلامی شدند.
✔️لکن اهل ایمان بدانند که مُهر ختام این اشباح رجّاله این آیه مبارکه است:
💎 اللّهُ يَسْتَهْزِىءُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
➖خداوند آنها را به عقوبت مکرشان به استهزاء میگیرد و آنها را در سرکشی خود می کشد(به عقوبت خیانتشان، کاری میکند که آنها طغیانشان را امتداد داده تا مستوجب عذاب بیشتری شوند) که در همین حال، همواره سرگردان و کوردل بمانند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 نماز، پرچم و پیشانی دین است! همه وظیفه دارند با فریاد و ندای بلند، دعوت به نماز کنند و از تمسخر دیگران باکی به دل نداشته باشند! هرگونه رابطه و دوستی، با مسخره کنندگان نماز ممنوع! استهزای ارزشها و شعائر الهی، نشانه سفاهت و جهل است!
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 وَ إِذا نادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ «58»
⚡️ترجمه:
و هرگاه كه شما (به وسيلهى اذان، مردم را) به نماز فرا مىخوانيد آن را به مسخره و بازى مىگيرند. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمىانديشند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
✨✨✨✨✨
💥سؤال:
چرا باید حرفهای خدا رو گوش بدیم؟!
⚡️ جواب:
چون خدا مارو خلق کرده👇
یا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
(بقره/٢١)
⚡️ترجمه :
اى مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد.
🔴 یک استدلال عقلی کوتاه و محکم:
در استفاده از هر چیزی، باید به دستورات سازنده اون چیز توجه کنیم.
بنابراین انسان هم برای نحوه زندگی خود، باید به دستورات خالقش توجه کنه.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه79🌹ازسوره آل عمران 🌹
ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ
هيچ (پيامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگويد: به جاى خدا، بندگان من باشيد. بنابراين (شما دانشمندان اهلكتاب به طريق اولى چنين حقّى نداريد، بلكه بايد) به خاطر سابقهى آموزش كتاب و تدريسى كه داريد، ربّانى باشيد
آیه79🌹ازسوره آل عمران 🌹
ماكانَ= سزاوار نیست
لِبَشَرٍ=برای بشری
أَنْ يُؤْتِيَهُ=که بدهد به او
اللَّهُ=الله
الْكِتابَ =کتاب
وَ الْحُكْمَ=وحکمت ،سنجیده کاری
وَ النُّبُوَّةَ =وپیامبری را
ثُمَّ =آنگاه
يَقُولَ=بگوید
لِلنَّاسِ=به مردم
كُونُوا =باشید
عِباداً=بندگانی
لِي=برای من
مِنْ دُونِ= به جای
اللَّهِ=الله
وَ لكِنْ=بلکه باید بگوید
كُونُوا =باشید
رَبَّانِيِّينَ=افرادی خدایی
بِما =به سبب آنچه
كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ=آموزش میدادید
الْكِتابَ=کتاب را
وَ بِما=وبه سبب آنچه
كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ= درس می خواندید
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ (79):
هیچ (پیامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگوید: به جاى خدا، بندگان من باشید. بنابراین (شما دانشمندان اهلكتاب به طریق اولى چنین حقّى ندارید، بلكه باید) به خاطر سابقهى آموزش كتاب و تدریسى كه دارید، ربّانى باشید.
امتیاز پیامبران بر دیگران آن است كه هر قدر بر تعداد یاران و مقدار قدرتشان افزوده شود، مردم را بیشتر به بندگى خدا دعوت مىكنند، و هرگز راه توحید را عوض نمىكنند و تأكید و هشدارشان بیشتر مىشود. امّا دعوت كنندههاى سودجو، در ابتدا با قیافهاى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مىكنند، ولى پس از رسیدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پىریزى مىنمایند.
در روایات آمده است كه به بردگان خود، «عَبدى» نگویید، بلكه «فَتى» بگویید و بردگان نیز به مولاى خود «ربّى» نگویند، بلكه «سَیّدى» بگویند.[86]
اگر انبیا نباید پرستش بشوند، حساب دیگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبودیّت نشود، حساب زرق و برق مادّى روشن است.
«رَبّانیّین» جمع «رَبّانى» به كسى گفته مىشود كه پیوند او با خدا محكم باشد و در فكر اصلاح و تربیت دیگران باشد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: درباره من دو گروه هلاك شدند: 1- پیروان افراطى، كه مرا از حدّ بشرى بالا بردند. 2- دشمنان بىانصاف، كه پیامبرى مرا قبول ندارند و من از هر دو گروه بیزارم. حضرت عیسى علیه السلام نیز این هشدار را براى پیروان خود گوشزد كرده بود و نظیر این معنا را در نهجالبلاغه از حضرت على علیه السلام نیز شاهد هستیم. همچنین فرمودند: «لا تَرفعونى فَوق حقّى فاِنّ اللّه تعالى اِتّخذَنى عَبداً قبل اَن یَتّخذَنى نَبیّاً» مرا از آنچه هستم بالاتر نبرید، همانا خداوند پیش از آنكه مرا پیامبر قرار دهد، بنده آفریده است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند.[87]
رسولخدا صلى الله علیه وآله دربارهى این آیه فرمودند: هیچ مرد وزن مسلمان، آزاد یا بندهاى نیست مگر آنكه حقّ واجبى از خداوند بر گردن اوست و آن اینكه قرآن را فراگیرد و در آن تفكّر كند.[88]
-----
86) تفسیر قرطبى.
87) تفسیر نورالثقلین.
88) مستدرك، ج4، ص 323.
- سوء استفاده از موقعیّت، محبوبیّت ومسئولیّت، ممنوع است. «ما كان لبشر»
- كتاب و حكمت و نبوّت، انسان را از بشر بودن خارج نمىكند. «ما كان لبشر»
- هدف انبیا، تنها نجات بشر از شرك نیست، بلكه رشد او تا مرحلهى ربّانى شدن است. «كونوا ربّانیّین»
- راه ربّانى شدن، علمِ دین و درس كتاب است، نه تصوّف و چلّه نشینى.[89] «ربّانیّین بما كنتم تعلّمون...»
- اگر تعلیم و تعلّم و درس، انسان را ربّانى نكند، در واقع آن علم، علم نبوده است.[90] «ربّانیّین بما كنتم تعلّمون...»
- علماى ربّانى، مفسّران واقعى قرآن هستند. «كنتم تعلّمون الكتاب بما كنتم تدرسون»
- تعلیم و تدریس كتب آسمانى، باید همیشگى باشد. «كنتم تعلّمون... تدرسون»
- معلّمى، شغل انبیاست. «تعلّمون الكتاب»
-----
89) تفسیر فى ظلال القرآن.
90) تفسیر صافى.