♦️◻️♦️◻️♦️◻️◻️◻️◻️
🖌مولا امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) درباره زنان آخرالزمان و ویژگیهای آنان فرمودند: در آخرالزمان که بدترین زمانهاست، زنان بیحجاب و برهنه آشکار شوند و با زینت و آرایش بیرون آیند؛ آنان از مرز دین خارج شدهاند و در فتنهها وارد گشتهاند و بهسوی شهوتها مایل و شتاب دارند، حرامها را حلال کنند و سرانجام در دوزخ گرفتار عذاب ابدی خواهند شد. 📚وسائل الشیعه، جلد 14، صفحه 19.
#حجاب
🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ماه قم با صدای صابر خراسانی
🕯وفات کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) تسلیت باد.
#وفات_حضرت_معصومه
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
▪️ @ghorun ▫️
✨✨🌾🌾✨✨🌾🌾✨✨🌾🌾✨✨
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سبا آیه ۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۴لِیَجْزِىَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ
🔷➿🔷➿🔷➿🔷➿🔷
۴ ـ تا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند پاداش دهد; براى آنان مغفرت و روزى پر ارزشى است!
🔷➿🔷➿🔷➿🔷➿🔷
آن گاه، ضمن دو آیه، هدف قیام قیامت را بیان مى کند، و یا به تعبیر دیگر، دلیل بر لزوم چنین عالمى را بعد از جهان کنونى، در برابر منکران شرح مى دهد، مى فرماید: هدف این است: آنها که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند پاداش دهد (لِیَجْزِىَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ).
آرى براى آنها مغفرت و روزى پر ارزشى است (أُولئِکَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ).
آیا اگر مؤمنان صالح العمل، به پاداش خود نرسند، اصل عدالت که از اساسى ترین اصول خلقت است تعطیل نمى گردد؟ آیا عدالت پروردگار بدون آن مفهومى مى تواند داشته باشد؟ در حالى که در این جهان، بسیارى از این گونه افراد را مى بینیم که هرگز، به جزاى اعمال نیک خود نمى رسند، بنابراین، باید جهان دیگرى باشد تا این اصل در آنجا محقق شود.
مقدم داشتنِ مغفرت بر رزق کریم ممکن است، به خاطر این باشد که، بیشترین نگرانى مؤمنان از لغزشهائى است که احتمالاً داشته اند، لذا قبل از هر چیز، از طریق بیان آمرزش به آنها آرامش خاطر مى بخشد، به علاوه، تا با آب مغفرت الهى شستشو نشوند، شایسته رزق کریم و مقام کریم نخواهند بود.
رزق کریم به معنى هر روزى ارزشمندى است، و گسترده گى مفهوم آن، به حدى است که، همه مواهب الهى را شامل مى شود، حتى نعمتهائى که هیچ چشمى ندیده، و هیچ گوشى نشنیده و از فکر کسى نگذشته است .
و به تعبیر دیگر بهشت با تمام نعمتهاى معنوى و مادیش در این کلمه جمع است.
گر چه بعضى از مفسران، کریم را، به عنوان چیز خوب و بى دردسر تفسیر کرده اند ولى به نظر مى رسد: مفهوم آن از این هم گسترده تر باشد.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سبأ - آیه ۴
🆔@ghorun
✏️📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️
📌امام حسن مجتبی علیه السلام:
کسی که قرآن بخواند، دیر یا زود دعایی مستجاب دارد.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی آیت الله حسن زاده
فضیلت قرآن خواندن و مراتب بهشتی
🆔 @ghorun
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سبا آیه ۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۵وَ الَّذِینَ سَعَوْا فِى آیاتِنا مُعاجِزِینَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْز أَلِیمٌ
🔘🔵🔘🔵🔘🔵🔘🔵🔘
۵ ـ و کسانى که سعى در (تکذیب) آیات ما داشتند و گمان کردند مى توانند از حوزه قدرت ما بگریزند، عذابى بد و دردناک خواهند داشت!
🔘🔵🔘🔵🔘🔵🔘🔵🔘
و از آنجا که بخش دیگر عدالت، در مورد مجازات گنهکاران و مجرمان است، در آیه بعد، مى افزاید: و کسانى که سعى در تکذیب آیات ما و ابطال و انکار آن داشتند، و تصور مى کردند از حوزه قدرت ما مى توانند بگریزند، براى آنها عذابى از بدترین و دردناکترین عذابها خواهد بود (وَ الَّذِینَ سَعَوْا فِى آیاتِنا مُعاجِزِینَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْز أَلِیمٌ).
در آنجا سخن از رزق کریم بود، و در اینجا از رجز ألیم است. رِجز (بر وزن کذب) در اصل به معنى اضطراب و عدم قدرت بر حفظ تعادل است، لذا هنگامى که شتر، بیمار و ناتوان مى شود، و مجبور است به هنگام حرکت گامهاى خود را کوتاه بر دارد، تا بتواند تعادل خود را کمى حفظ کند، عرب به این حالت رجز مى گوید، سپس به هر گونه گناه و پلیدى اطلاق شده است.
اطلاق کلمه رَجَز (بر وزن مرض) به اشعار مخصوص جنگى نیز، به خاطر آن است که مقطعهاى کوتاه و نزدیک به هم دارد.
به هر حال، منظور از رجز در اینجا بدترین انواع عذاب است، که با ذکر کلمه ألیم نیز تأکید شده است، و انواع مجازاتهاى دردناک جسمانى و روحانى را شامل مى شود.
بعضى به این نکته توجه کرده اند که: در اینجا قرآن به هنگام بیان نعمتهاى بهشتیان کلمه مِن را بیان نکرده، تا دلیل بر وسعت آن باشد، ولى این کلمه در مورد عذاب آمده، تا نشانه محدودیت نسبى و بیان رحمت او باشد.
سَعَوا از ماده سعى به معنى هر گونه تلاش و کوشش است، و در اینجا منظور، کوشش براى تکذیب، و انکار آیات حق، و باز داشتن مردم از گرایش به آئین پروردگار است.
مُعاجِزِین از ماده معاجزه به معنى عاجز کردن است، و در این گونه موارد، به کسانى اطلاق مى شود که از دست کسى بگریزند، به طورى که او نتواند بر آنها سلطه یابد، بدیهى است، این توصیف براى مجرمان، به خاطر پندارى است که آنها عملاً نشان مى دادند، کار آنها به کسانى شباهت داشت که تصور مى کردند، مى توانند، هر جنایتى خواستند انجام دهند و سپس از حوزه قدرت خداوند فرار نمایند.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سبأ - آیه ۵
🆔@ghorun
▫️▫️▫️🔷🔷🔷〰〰〰〰〰
📚ثواب الاعمال
✨ثواب خواند صد ايه قرآن و گفتن هفت بار (يا الله ) پس از آن
اميرالمومنين عليه السلام فرمودند: كسى كه صد آيه قرآن ، از هر كجاى آن ، را بخواند، و سپس هفت بار (يا الله ) بگويد، اگر دعا كن كه صخره اى از جايش كنده شود، ان شا الله كنده خواهد شد.
🆔 @ghorun
دستورالعمل آیت lالله بهجت
📌دستورالعمل آیت الله بهجت(ره) برای ثبوت در دین و گمراه نشدن در فتنه ها در آخرالزمان
🍃مداومت بر ذکر:
🌸یا الله یا رَحمن یا رَحیم
🌸یا مُقَلِّبَ القُلوب ثَبِّتْ قَلْبی عَلی دِینِک
🆔@ghorun
💠امام علی علیه السلام:
گوش خود را به خوب شنيدن عادت بده و به سخنانى كه شنيدنشان بر اصلاح و پاكى تو چيزى نمىافزايد گوش فرامده.
📚میزان الحکه جلد ۳ صفحه ۲۱۹۱
🆔@ghorun
〰🔸🌱🔸•〰•🔸•〰•🔸🌱🔸〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سبأ آیه ۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🔸〰〰〰〰〰〰
آیه۶) وَيَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَيَهْدِيٓ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
🔸🌱🔸〰🔸🌱🔸〰
آیه۶) و كسانی كه معرفت به آنان عطا شده، میدانند كه آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق است، و به راه خدای توانای شكستناپذیر و ستوده هدایت میكند.
🔸〰〰〰〰〰〰
تفسیر آیه۶)عالمان دعوت تو را حق مى دانند
در آیات گذشته، سخن از بى خبران کوردلى بود که، قاطعانه معاد را با آن همه دلائل، انکار مى کردند، و سعى در تکذیب آیات الهى و گمراه ساختن دگران داشتند.
در آیات مورد بحث، سخن از عالمان و اندیشمندانى مى گوید که به تصدیق آیات الهى، و تشویق دیگران به پذیرش آن، مى پردازند، مى فرماید: کسانى که به آنها علم داده شده، آنچه را که از سوى پروردگارت بر تو نازل شده را حق مى بینند، که به راه پروردگار عزیز و حمید هدایت مى کند (وَ یَرَى الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِى أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِى إِلى صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ).
و اگر مى بینیم در تفسیر على بن ابراهیم این تعبیر به امیر مؤمنان على(علیه السلام)تفسیر شده، در واقع بیان مصداق اتم و اکمل آن است.
آرى، هر عالم بى تعصبى در محتواى این کتاب آسمانى بیندیشد از معارف پر مغز، احکام متین، اندرزهاى حکیمانه و مواعظ تکان دهنده آن گرفته، تا تاریخهاى عبرت انگیز، بحثهاى علمى اعجاز آمیزش، مى داند، همگى گواه بر حقانیت این آیات است.
امروز کتابهاى مختلفى از سوى دانشمندان غربى و شرقى، درباره اسلام و قرآن تألیف یافته، که در آنها اعترافات بسیار گویا و روشنى بر عظمت اسلام و صدق آیه فوق دیده مى شود.
تعبیر به هُوَ الْحَقَّ تعبیر جامعى است، که بر تمام محتواى قرآن تطبیق مى کند، چرا که حق همان واقعیت عینى و وجود خارجى است، یعنى محتواى قرآن، هماهنگ با قوانین آفرینش، واقعیتهاى عالم هستى، و جهان انسانیت است.
و چون چنین است، هدایتگر به سوى راه خداست، خداوندى که هم عزیز است و هم حمید ، یعنى در عین توانائى و شکست ناپذیر بودن، شایسته هر گونه ستایش است، نه همچون قدرتمندان بشر، که چون بر تخت قدرت نشینند راه زورگوئى و تجاوز و ستمگرى و انحصارطلبى را، پیش مى گیرند.
نظیر این تعبیر در آیه ۱ سوره ابراهیم نیز آمده است آنجا که مى گوید: کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ: این کتابى است که بر تو نازل کردیم، تا مردم را از تاریکى ها، به سوى روشنائى (علم و ایمان) به فرمان پروردگارشان، در آورى، به سوى راه خداوند عزیز و حمید .
پیداست کسى که هم قدرتمند است، و هم شایسته حمد و ستایش، هم عالم و آگاه است، و هم رحیم و مهربان، راه او مطمئن ترین راهها و مستقیم ترین طریقهاست، و آنها که از راه او مى روند، خود را به سرچشمه قدرت، و هر گونه اوصاف حمیده نزدیک مى کنند.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun