eitaa logo
آیات برگزیده
793 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۸ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💢💢🌼💢💢🌼💢💢 امام علی علیه السّلام فرمودند: لا غِنَی كَالعَقلِ، و لا فَقْرَ كَالجَهلِ، و لا میراثَ كَالاَدَب و لا ظَهیرَ كَالمُشاوَرَه. هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود. 📚تحف العقول ص89 🆔 @ghorun
🖌📗🖌📗🖌📗🖌📗🖌📗🖌📗 امام علی ع: اگر خداوند به شما عافيت و سلامتی داد قدرشناس باشيد و اگر به بلا و گرفتاری مبتلا كرد صبور باشيد. 📚‌نهج البلاغه خطبه۹۸ 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙🥀🌙🥀🌙🥀〰〰〰〰〰〰 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره احزاب ۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا ۹یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیراً 🔘▫️▫️🔘▫️▫️🔘▫️▫️🔘 ۹ ـ اى کسانى که ایمان آورده اید! نعمت خدا را بر خود به یاد آورید آن گاه که لشکرهایى به سراغ شما آمدند; ولى ما طوفان سختى بر آنان فرستادیم و لشکریانى که آنها را نمى دیدید; و خداوند همیشه به آنچه انجام مى دهید بینا بوده است. 🔘▫️▫️🔘▫️▫️🔘▫️▫️🔘 آزمایش بزرگ الهى، در میدان احزاب این آیات و چندین آیه بعد از آن، که مجموعاً هفده آیه را تشکیل مى دهد پیرامون یکى از بزرگترین آزمونهاى الهى در مورد مؤمنان و منافقان و امتحان صدق گفتار آنها در عمل ـ که در آیات گذشته از آن بحث شد ـ سخن مى گوید. این آیات، از یکى از مهمترین حوادث تاریخ اسلام، یعنى جنگ احزاب ، بحث مى کند، جنگى که در حقیقت نقطه عطفى در تاریخ اسلام بود، و کفه موازنه قوا را در میان اسلام و کفر، به نفع مسلمین بر هم زد و پیروزى در آن، کلیدى بود براى پیروزیهاى بزرگ آینده، و در حقیقت کمر دشمنان در این غزوه شکست و بعد از آن نتوانستند کار مهمى صورت دهند. جنگ احزاب چنان که از نامش پیدا است مبارزه همه جانبه اى از ناحیه عموم دشمنان اسلام، و گروههاى مختلفى بود که با پیشرفت این آئین منافع نامشروعشان به خطر مى افتاد. نخستین جرقه جنگ، از ناحیه گروهى از یهود بنى نضیر زده شد که به مکّه آمدند، طایفه قریش را به جنگ با پیامبر(صلى الله علیه وآله) تشویق کردند و به آنها قول دادند، تا آخرین نفس در کنارشان مى ایستند، سپس به سراغ قبیله غطفان رفتند، و آنها را نیز آماده کارزار کردند. این قبائل، از هم پیمانان خود مانند قبیله بنى اسد و بنى سلیم ، نیز دعوت کردند، و چون همگى خطر را احساس کرده بودند، دست به دست هم دادند تا کار اسلام را براى همیشه یکسره کنند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به قتل برسانند، مسلمین را در هم بکوبند، مدینه را غارت کنند، و چراغ اسلام را خاموش سازند. مسلمانان که خود را در برابر این گروه عظیم دیدند، به فرمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) به شور نشستند و قبل از هر چیز، با پیشنهاد سلمان فارسى در اطراف مدینه خندقى کندند، تا دشمن به آسانى نتواند از آن عبور کند، و شهر را مورد تاخت و تاز قرار دهد (و به همین جهت یکى از نامهاى این جنگ، جنگ خندق است). لحظات بسیار سخت و خطرناکى بر مسلمانان گذشت، جانها به لب رسیده بود، منافقین در میان لشکر اسلام، سخت به تکاپو افتاده بودند، جمعیت انبوه دشمن، کمى لشگریان اسلام، در مقابل آنها (تعداد لشکر کفر را ده هزار، و لشکر اسلام را سه هزار نفر نوشته اند) و آمادگى آنها از نظر تجهیزات جنگى و فراهم کردن وسائل لازم، آینده سخت و دردناکى را در برابر چشم مسلمانان مجسم مى ساخت. ولى خدا مى خواست در اینجا آخرین ضربه بر پیکر کفر فرود آید، صف منافقین را نیز از صفوف مسلمین مشخص سازد، توطئه گران را افشا کند، و مسلمانان راستین را سخت در بوته آزمایش قرار دهد. سرانجام این غزوه ـ چنان که شرح آن خواهد آمد ـ به پیروزى مسلمانان تمام شد، طوفانى سخت به فرمان خدا وزیدن گرفت، خیمه و خرگاه و زندگى کفار را در هم ریخت، رعب و وحشت شدیدى در قلب آنها افکند، و نیروهاى غیبى فرشتگان، به یارى مسلمانان شتافتند. قدرت نمائى هاى شگرفى همچون قدرت نمائى امیرمؤمنان على(علیه السلام) در برابر عمرو بن عبدود ، بر آن افزوده شد، و مشرکان بى آن که بتوانند کارى انجام دهند پا به فرار گذاردند. آیات هفده گانه فوق، نازل شد و با تحلیلهاى کوبنده و افشاگرانه خود به عالیترین وجه از این حادثه مهم براى پیروزى نهائى اسلام و کوبیدن منافقان، بهره گیرى کرد. این، دورنمائى بود از جنگ احزاب ، که در سال پنجم هجرى واقع شد. قرآن این ماجرا را نخست، در یک آیه، خلاصه مى کند سپس در ۱۶ آیه دیگر به بیان خصوصیات آن مى پردازد. مى گوید: اى کسانى که ایمان آورده اید، نعمت بزرگ خدا را بر خودتان به یاد آورید، در آن هنگام که لشکرهاى (عظیمى) به سراغ شما آمدند (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ). ولى ما باد و طوفانى بر آنها فرستادیم و لشکریانى که آنها را نمى دیدید، و به این وسیله، آنها را در هم کوبیدیم (فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها). و خداوند به تمام کارهائى که انجام مى دهید (و کارهائى که هر گروه در این میدان بزرگ انجام دادند) بصیر و بینا است (وَ کانَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیراً). 🏴@ghorun
033009.mp3
147.6K
سوره احزاب: ۹ استاد پرهیزگار 🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۹ 🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 فقط برای خدا ؛ 🕊 شهید حاج قاسم سلیمانی شهدا را یاد کنیم با یک صلوات 🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی 📽 فیلم کوتاه به نام «سرباز» شهدا را یاد کنیم با یک صلوات 🆔 @ghorun
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: حاج قاسم در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی سبیل الله از هیچ چیز پروا نداشت، نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن و نه از تحمل زحمت. 🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✒️▪️✒️▪️✒️▪️✒️▪️〰〰〰〰〰〰 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره احزاب آیات ۱۰ و ۱۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱٠إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا ۱۱هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِیداً 🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️ ۱٠ ـ (به خاطر بیاورید) زمانى را که آنها از طرف بالا و پائین (شهر) بر شما وارد شدند (و مدینه را محاصره کردند) و زمانى را که چشمها از شدت وحشت خیره شده، و جانها به لب رسیده بود، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى بردید. ۱۱ ـ آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند! 🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️ آیه بعد که ترسیمى از وضع بحرانى جنگ احزاب ، و قدرت عظیم جنگى دشمنان، و نگرانى شدید بسیارى از مسلمانان است، چنین مى گوید: به خاطر بیاورید، زمانى را که آنها از طرف بالا و پائین شهر شما وارد شدند (و مدینه را در محاصره خود قرار دادند) و هنگامى را که چشمها از شدت وحشت خیره شده بود، جانها به لب رسیده بود، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى بردید ! (إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا). بسیارى از مفسران کلمه فَوْق را در این آیه، اشاره به جانب شرق مدینه مى دانند که قبیله غطفان از آنجا وارد شدند، و أَسْفَل را اشاره به غرب که قبیله قریش و همراهان آنها از آنجا ورود کردند. البته، با توجه به این که مکّه درست در جنوب مدینه واقع شده، قبائل مشرکین مکّه ، باید از جنوب آمده باشند، ولى شاید وضع جاده و مدخل مدینه چنان بوده که، آنها کمى شهر را دور زده و از غرب وارد شده اند، و به هر حال، جمله بالا، اشاره به محاصره این شهر، از سوى دشمنان مختلف اسلام است. جمله زاغَتِ الأَبْصار با توجه به این که: زاغَت از ماده زیغ به معنى تمایل به یکسو است، اشاره به حالتى است که انسان به هنگام ترس و وحشت شدید، پیدا مى کند که چشمان او به یک سمت منحرف، و روى نقطه معینى ثابت و خیره مى شود. جمله بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ (قلبها به گلوگاه رسیده بود) کنایه جالبى است، شبیه آنچه در زبان فارسى داریم که مى گوئیم جانش به لب رسید و گرنه هرگز، قلب ، به معنى عضو مخصوص، مرکز پخش خون از جاى خود حرکت نمى کند، و هیچ گاه به گلوگاه نمى رسد. جمله تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا اشاره به این است که: در این حالت، گمانهاى ناجورى براى جمعى از مسلمانان پیدا شده بود، چرا که، هنوز از نظر نیروى ایمان، به مرحله کمال نرسیده بودند، اینها همان کسانى بودند که در آیه بعد مى گوید: شدیداً متزلزل شدند. شاید بعضى، فکر مى کردند: ما سرانجام شکست خواهیم خورد، و ارتش دشمن با این قدرت و قوت پیروز مى شود، روزهاى آخر عمر اسلام، فرا رسیده است و وعده هاى پیامبر در زمینه پیروزى، مطلقاً تحقق نخواهد یافت! البته، این افکار نه به صورت یک عقیده که به صورت یک وسوسه در اعماق دلهاى بعضى پیدا شده بود، این شبیه همانست که در جنگ احد ، قرآن مجید از آن یاد کرده مى گوید: وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ: گروهى از شما در آن لحظات بحرانى جنگ، تنها به فکر جان خود بودند و گمانهاى نادرست همانند گمانهاى دوران جاهلیت داشتند !. 🆔@ghorun
ادامه تفسیر👇👇 مخاطب در آیه مورد بحث، مسلماً مؤمنانند، و جمله یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا در آیه قبل، دلیل روشنى بر این معنى است، و کسانى که مخاطب را منافقان دانسته اند، گویا به این نکته توجه نکرده اند، و یا پنداشته اند که این قبیل گمانها با ایمان و اسلام سازگار نیست، در حالى که بروز این قبیل افکار، در حد یک وسوسه، آن هم در شرائط بسیار سخت و بحرانى، براى افراد ضعیف الایمان، و تازه مسلمان، یک امر طبیعى است!. اینجا بود که کوره امتحان الهى سخت داغ شد، چنان که در آیه بعد مى گوید: در آنجا مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند (هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِیداً). طبیعى است، هنگامى که: انسان گرفتار طوفانهاى فکرى مى شود، جسم او نیز از این طوفان بر کنار نمى ماند، و در اضطراب و تزلزل فرو مى رود، بسیار دیده ایم افرادى که ناراحتى فکرى دارند، در همان جاى خود که نشسته اند مرتباً تکان مى خورند، دست بر دست مى مالند، و اضطراب خود را در حرکات خود کاملاً مشخص مى نمایند. یکى از شواهد این وحشت شدید، این بود که نقل کرده اند: پنج قهرمان معروف عرب، که عمرو بن عبدود سرآمد آنها بود، لباس جنگ پوشیده و با غرور خاصى به میدان آمدند و هَلْ مِنْ مُبارِز گفتند، مخصوصاً عمرو بن عبدود رجز مى خواند و بهشت و آخرت را به مسخره گرفته بود، و مى گفت: مگر نمى گوئید مقتولین شما در بهشت خواهند بود؟ آیا کسى از شما شوق دیدار بهشت در سر ندارد؟! ولى در برابر نعره هاى او سکوت بر لشکر حکمفرما بود، و کسى جرأت مقابله را نداشت، جز على بن ابیطالب(علیه السلام) که به مقابله برخاست، و پیروزى بزرگى نصیب مسلمانان نمود، که در بحث نکات مشروحاً خواهد آمد. آرى، فولاد را در کوره داغ مى برند، تا آبدیده شود، مسلمانان نخستین نیز باید در کوره حوادث سخت، مخصوصاً غزواتى همچون غزوه احزاب ، قرار گیرند تا آبدیده و مقاوم شوند. 🆔@ghorun
033010.mp3
112.8K
سوره احزاب: ۱۰ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
033011.mp3
51.3K
سوره احزاب: ۱۱ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۱۰ و ۱۱ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖➖🔸➖➖🔸➖➖ 🌿پیامبر مهربانی(ص) : هر کس کودک گریان خود را راضی کند تا آرام شود،‌ . خداوند از بهشت آنقدر به او می دهد تا راضی شود. 🆔 @ghorun
AUD-20210515-WA0029.mp3
1.86M
🎙 استاد عالی 🔅 ارزش خانه داری 🆔 @ghorun
📝امام حسن علیه السلام میفرمایند: ✨هرکه خدا را بندگی کند، خداوند همه چیز را بندهٔ او می کند. 📙تنبیه الخواطر ج۲ص۱۰۸ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻============ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره احزاب آیه ۱۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا ➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱۲وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً 🔅🌻🔅🌻🔅🌻🔅🌻 ۱۲ ـ و (نیز به خاطر آورید) زمانى را که منافقان و بیماردلان مى گفتند: خدا و پیامبرش جز وعده 🔅🌻🔅🌻🔅🌻🔅🌻 منافقان و ضعیف الایمان ها در صحنه احزاب گفتیم: کوره امتحان جنگ احزاب داغ شد، و همگى در این امتحان بزرگ درگیر شدند، روشن است در این گونه موارد بحرانى، مردمى که در شرائط عادى ظاهراً در یک صف قرار دارند به صفوف مختلفى تقسیم مى شوند، در اینجا نیز مسلمانان به گروههاى مختلفى تقسیم شدند: جمعى مؤمنان راستین بودند، گروهى خواص مؤمنان، جمعى افراد ضعیف الایمان، جمعى منافق، جمعى منافق لجوج و سرسخت، گروهى در فکر خانه و زندگى خویشتن، و در فکر فرار، جمعى سعى داشتند دیگران را از جهاد باز دارند، و گروهى تلاش مى کردند، رشته اتحاد خود را با منافقین محکم کنند. خلاصه، هر کس اسرار باطنى خویش را در این رستاخیز عجیب و یوم البروز آشکار ساخت. در آیات گذشته از جمعیت مسلمانان ضعیف الایمان، و وسوسه ها، و گمانهاى بدى که با آن دست به گریبان بودند، سخن در میان بود، و در نخستین آیات مورد بحث، گفتگوى منافقان، و بیماردلان منعکس شده است. مى فرماید: به خاطر بیاورید هنگامى را که منافقان، و آنها که دلى بیمار داشتند مى گفتند: خدا و پیامبرش چیزى جز وعده هاى دروغین به ما نداده اند ! (وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً). در تاریخ جنگ احزاب چنین آمده است: در اثناى حفر خندق که مسلمانان هر یک مشغول کندن بخشى از خندق بودند، روزى به قطعه سنگ سخت و بزرگى برخورد کردند که هیچ کلنگى در آن اثر نمى کرد، خبر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دادند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) شخصاً وارد خندق شد، و در کنار سنگ قرار گرفت، کلنگى را به دست گرفت و نخستین ضربه محکم را بر مغز سنگ فرود آورد، قسمتى از آن متلاشى شد و برقى از آن جستن کرد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر پیروزى گفت، مسلمانان نیز همگى تکبیر گفتند. بار دوم ضربه شدید دیگرى بر سنگ فرو کوفت، قسمت دیگرى در هم شکست، و برقى از آن جستن نمود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر گفت، و مسلمانان نیز تکبیر گفتند. سرانجام، پیامبر(صلى الله علیه وآله) سومین ضربه را بر سنگ فرود آورد، و برق جستن کرد، و باقیمانده سنگ متلاشى شد، حضرت(صلى الله علیه وآله) باز تکبیر گفت، و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند، سلمان از این ماجرا سؤال کرد، پیامبر فرمود: در میان برق اول، سرزمین حیره و قصرهاى پادشاهان ایران را دیدم، و جبرئیل به من بشارت داد که: امت من بر آنها پیروز مى شوند!، و در برق دوم قصرهاى سرخ فام شام و روم نمایان گشت، و جبرئیل به من بشارت داد که: امت من بر آنها نیز پیروز خواهند شد! در برق سوم قصرهاى صنعا و یمن را دیدم و جبرئیل باز به من خبر داد که: امتم باز بر آنها پیروز خواهند شد، بشارت باد بر شما اى مسلمانان!. منافقان نگاهى به یکدیگر کرده گفتند: چه سخنان عجیبى؟ و چه حرفهاى باطل و بى اساسى؟ او از مدینه دارد سرزمین حیره و مدائن کسرى را مى بیند، و خبر فتح آن را به شما مى دهد، در حالى که هم اکنون شما در چنگال یک مشت عرب گرفتارید (و حالت دفاعى به خود گرفته اید، چه خیال باطل و پندار خامى؟!). آیه فوق نازل شد و گفت: که این منافقان و بیماردلان مى گویند: خدا و پیغمبرش جز فریب و دروغ وعده اى به ما نداده اند، آنها از قدرت بى پایان پروردگار بى خبرند. و راستى در آن روز، چنین اخبار و بشارتى جز در نظر مؤمنان آگاه، فریب و غرورى بیش نبود، اما دیده ملکوتى پیامبر(صلى الله علیه وآله) در لابلاى جرقه هاى آتشینى که از برخورد کلنگ هائى که براى حفر خندق بر زمین کوبیده مى شد، جستن مى کرده، مى توانست گشوده شدن درهاى قصرهاى پادشاهان ایران ، روم و یمن را ببیند، و به امت جان بر کفش، بشارت دهد، و از اسرار آینده پرده بردارد. شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که: منظور از الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ همان منافقان است، و ذکر این جمله در واقع توضیحى است براى کلمه منافقین که قبل از آن آمده است، و چه بیمارى بدتر از بیمارى نفاق؟! چرا که انسان سالم و داراى فطرت الهى، یک چهره بیشتر ندارد، انسان هاى دو چهره، و چند چهره بیمارانى هستند که دائماً در اضطراب، تضاد، و تناقض گرفتارند. 🆔@ghorun