🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۶ و ۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶ذلِکَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
۷الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْء خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِین
✨▫️✨▫️✨▫️✨▫️✨▫️
۶ ـ خداوندى است که از پنهان و آشکار با خبر است، و شکست ناپذیر و مهربان است!
۷ ـ او همان کسى است که هر چه را آفرید نیکو آفرید; و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد.
✨▫️✨▫️✨▫️✨▫️✨▫️
مراحل شگفت انگیز آفرینش انسان
آیات مورد بحث نخست اشاره و تأکیدى است بر بحثهاى توحیدى که در آیات قبل گذشت که در چهار مرحله خلاصه مى شد (توحید خالقیت، حاکمیت ولایت و ربوبیت) مى فرماید: کسى که با این صفات گفته شد، خداوندى است که از نهان و آشکار با خبر است و شکست ناپذیر و مهربان است (ذلِکَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ).
بدیهى است، کسى که مى خواهد تدبیر امور آسمان و زمین کند، و حاکم بر آنها، و عهده دار مقام ولایت و شفاعت و خلاقیت باشد، باید از همه چیز، از پنهان و آشکار، آگاه باشد که بدون آگاهى و علم گسترده، هیچ یک از این امور امکان پذیر نیست.
چنین کسى، باید عزیز ، (قدرتمند و شکست ناپذیر) باشد، تا بتواند این کارهاى مهم را انجام دهد.
ولى، عزت و قدرتى نه توأم با خشونت، بلکه توأم با رحیمیت و لطف!
آیه بعد، اشاره اى به نظام احسن آفرینش به طور عموم، و سرآغازى براى بیان خلقت انسان، و مراحل تکامل او به طور خصوص است، مى فرماید: او همان کسى است که هر چه را آفرید نیکو آفرید (الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْء خَلَقَهُ).
و به هر چیز آنچه نیاز داشت داد، و به تعبیر دیگر، بناى کاخ عظیم خلقت را بر نظام احسن نهاد، یعنى بر چنان نظمى استوار کرد که از آن کامل تر تصور نمى شد.
در میان همه موجودات پیوند و هماهنگى آفرید، و به هر کدام آنچه را با زبان حال مى خواستند عطا فرمود.
اگر به وجود یک انسان نگاه کنیم، و هر یک از دستگاههاى بدن او را در نظر بگیریم، مى بینیم از نظر ساختمان، حجم، وضع سلولها، طرز کار آنها، درست آن گونه آفریده شده است که بتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد، و در عین حال، آن چنان ارتباط میان اعضاء قرار داده که همه بدون استثناء روى یکدیگر تأثیر دارند، و از یکدیگر متأثر مى شوند.
و درست همین معنى در جهان بزرگ، با مخلوقات بسیار متنوع، مخصوصاً در جهان موجودات زنده، با آن سازمانهاى بسیار متفاوت، حاکم است.
خلاصه:
دهنده اى که به گُل نکهت و به گِل جان داد *** به هر که آنچه سزا دید، حکمتش آن داد!
آرى، او است که انواع عطرهاى دل انگیز را به گلهاى گوناگون مى بخشد و او است که به خاک و گِل روح و جان مى دهد، و از آن انسانى آزاده و باهوش مى سازد، و نیز از همین خاک تیره، گاه، انواع گل ها، گاه، انسان، و گاه، انواع موجودات دیگر مى آفریند، و حتى خود خاک نیز در حد خود آنچه را باید داشته باشد دارا است.
نظیر این سخن، همان است که در آیه ۵٠ سوره طه از قول موسى و هارون (علیهما السلام) مى خوانیم: رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى کُلَّ شَیْء خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى: پروردگار ما همان کس است که به هر موجودى آنچه را لازمه آفرینش او بود، داد، و سپس او را در تمام مراحل وجود رهبرى کرد .
در اینجا سؤالى در مورد آفرینش شرور و آفات و چگونگى سازش آن با نظام احسن جهان مطرح مى شود که، در بحث نکات به خواست خدا مورد بررسى قرار خواهیم داد.
قرآن سپس، با ذکر این مقدمه آفاقى وارد بحث انفسى مى شود و همان گونه که در بحث آیات آفاقى از چند شاخه توحید، سخن گفت در اینجا از چند موهبت بزرگ، در مورد انسان ها سخن مى گوید.
نخست مى فرماید: خداوند آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد (وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِین).
تا هم عظمت و قدرت خود را نشان دهد که آن چنان مخلوق برجسته اى را از چنین موجود ساده و کم ارزشى آفریده، و آن دل آویز نقش را از ماء و طینى خلق کرده.
و هم به این انسان هشدار دهد که: تو از کجا آمده اى؟ و به کجا خواهى رفت؟.
پیدا است این آیه سخن از آفرینش آدم مى گوید، نه همه انسان ها، چرا که ادامه نسل او در آیه بعد مطرح است، و ظاهر این آیه، دلیل روشنى است بر خلقت مستقل انسان، و نفى فرضیه تحول انواع (لااقل در مورد نوع انسان).
ادامه تفسیر👇
🆔@ghorun
▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷
گر چه، بعضى خواسته اند: این آیه را چنین تفسیر کنند، که با فرضیه تکامل انواع نیز مى سازد، زیرا آفرینش انسان، به انواع پست تر بر مى گردد، و آنها نیز سرانجام به آب و گل منتهى مى شوند.
ولى ظاهر تعبیر آیه این است که: میان آدم و گِل انواع دیگرى ـ آن هم انواعى بى شمار ـ از موجودات زنده فاصله نبوده، بلکه آفرینش انسان بدون واسطه از گل صورت گرفته است.
البته، قرآن در مورد انواع دیگر جانداران سخنى به میان نیاورده است.
این معنى، با توجه به آیه ۵۹ سوره آل عمران روشن تر مى شود آنجا که مى فرماید: إِنَّ مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُراب: آفرینش عیسى(علیه السلام) بدون وجود پدر، چیز عجیبى نیست، همانند آفرینش آدم است که او را از خاک آفرید .
و در سوره حجر آیه ۲۶ مى فرماید: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ مِنْ صَلْصال مِنْ حَمَإ مَسْنُون: ما انسان را از گل خشکیده که از گل بد بوى آفریده شده بود گرفتیم .
از مجموع آیات، چنین استفاده مى شود: آدم به صورت یک خلقت مستقل، از خاک و گل به
وجود آمده است، و مى دانیم فرضیه تحول انواع، هرگز به صورت یک مسأله قطعى علمى در نیامده که، به خاطر تضادش با ظهور آیات فوق بخواهیم آنها را طور دیگرى تفسیر کنیم.
و به تعبیر دیگر، مادام که قرینه اى روشن بر خلاف ظواهر آیات، وجود نداشته باشد باید آنها را به همان معنى ظاهرش تطبیق کرد، و در مورد آفرینش مستقل آدم، چنین است.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه ۶ - ۹
🆔@ghorun
🌹 راه نجات از پریشانی دل 🌹
🌻 امیر المومنین علی علیه السلام:
🍀 «صَومُ شَعبانَ، يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ.»
🍀 «روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى هاى جان را از بين مى برد.»
📚 تحف العقول، ص ۱۰۲
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سخنرانی استاد شجاعی
🔸باید غم آقا بیفته تو دلت...
✨اللهم عجل لولیک فرج
🆔@ghorun
🔸امام علی علیه السلام میفرمایند: پنج موقع را براى دعا غنیمت شمارید
🔹موقع تلاوت قرآن
🔹موقع اذان
🔹موقع بارش باران
🔹موقع جهاد
🔹موقع آه كشیدن مظلوم؛
🔹در چنین مواقعی، مانعى براى استجابت دعا نیست..
🆔@ghorun
🌀🌹🌀… … … … … … … … … …🌀🌹🌀
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیات ۸ و ۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
… … … … … … … … … …🌿
آیه۸) ثمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ
آیه۹) ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ ۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ
… … … … … … … … … …🌿
آیه۸) آنگاه خلقت نژاد نوع او را از چکیدهای از آب بیقدر (و نطفه بیحس) مقرر گردانید.
آیه۹) سپس آن (نطفه بیجان) را نیکو بیاراست و از روح (قدسی الهی) خود در آن بدمید، و شما را دارای گوش و چشمها و قلبها (با حسّ و هوش) گردانید، باز بسیار اندک شکر و سپاسگزاری نعمتهای حق میکنید.
… … … … … … … … … …🌿
تفسیر: این آیه به آفرینش نسل انسان و چگونگی تولد فرزندان آدم در مراحل بعد اشاره کرده، میگوید: «سپس نسل او را از عصارهای از آب ناچیز و بیقدر آفرید» (ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ).
***
این آیه اشارهای است به مراحل پیچیده تکامل انسان در عالم رحم، و همچنین مراحلی که آدم به هنگام آفرینش از خاک طی نمود، میفرماید:
«سپس (اندام) او را موزون ساخته» (ثُمَّ سَوَّاهُ).
«و از روح خویش در وی دمید»! (وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ).
«و برای شما گوش و چشمها و دلها قرار داد» (وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ).
«اما کمتر شکر (نعمتهای) او را به جا میآورید» (قَلِیلًا ما تَشْکُرُونَ).
در آغاز که نطفه منعقد میشود تنها دارای یک نوع «حیات نباتی» است،
یعنی فقط تغذیه و رشد و نمو دارد، ولی از حس و حرکت که نشانه «حیات حیوانی» است و همچنین قوه ادراکات که نشانه «حیات انسانی» است در آن خبری نیست.
اما تکامل نطفه در رحم به مرحلهای میرسد که شروع به حرکت میکند و تدریجا قوای دیگر انسانی در آن زنده میشود، و این همان مرحلهای است که قرآن از آن تعبیر به نفخ روح میکند.
اضافه «روح» به «خدا» به اصطلاح «اضافه تشریفی» است، یعنی یک روح گرانقدر و پر شرافت که سزاوار است روح خدا نامیده شود در انسان دمیده شد.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun