🌷💐🌷💐🌷💐〰〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۲۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰
۲۱وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
۲۱ ـ به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانیم، شاید باز گردند!
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
مجازاتهاى تربیتى
به دنبال بحثى که پیرامون گنهکاران و مجازات دردناک آنها در آیات قبل گذشت، در آیات مورد بحث، به یکى از الطاف خفىّ الهى در مورد آنان که همان مجازاتهاى خفیف دنیوى و بیدار کننده است، اشاره مى کند، تا معلوم شود خدا هرگز نمى خواهد بنده اى گرفتار عذاب جاویدان شود، به همین دلیل، از تمام وسائل بیدار کننده براى نجات آنها استفاده مى کند:
پیامبران الهى مى فرستد، کتب آسمانى نازل مى کند، نعمت مى دهد، به مصیبت گرفتار مى سازد، و اگر هیچ یک از اینها سودى نداشت، چنین کسانى جز آتش دوزخ سرنوشتى نخواهند داشت.
مى فرماید: ما آنها را از عذاب نزدیک این دنیا قبل از عذاب بزرگ آخرت مى چشانیم، شاید بیدار شوند و باز گردند (وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ).
مسلماً عذاب ادنى معنى گسترده اى دارد که غالب احتمالاتى را که مفسران به طور جدا گانه در تفسیر آن نوشته اند، در بر مى گیرد.
از جمله این که: منظور مصائب و درد و رنجها است.
یا قحطى و خشکسالى شدید هفت ساله اى که مشرکان در مکّه به آن گرفتار شدند، تا آنجا که مجبور گشتند از لاشه مردارها تغذیه کنند!
یا ضربه شدیدى است که بر پیکر آنها در جنگ بدر وارد شد.
و مانند اینها.
اما این که: بعضى احتمال داده اند منظور: عذاب قبر یا مجازات در رجعت است، صحیح به نظر نمى رسد، زیرا با جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (شاید از اعمال خود باز گردند) سازگار نیست.
البته، باید به این نکته توجه داشت که: در این دنیا نیز عذاب هائى وجود دارد که به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى شود و آن عذاب استیصال است یعنى مجازات هائى که براى نابودى اقوام سرکش به هنگامى که هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد، نازل مى شود، و طبعاً این گونه عذاب نیز از موضوع بحث آیه خارج است.
و اما عذاب اکبر به معنى عذاب روز قیامت است که از هر مجازاتى بزرگتر و دردناکتر است.
در این که: چرا ادنى (نزدیکتر) در برابر اکبر (بزرگتر) قرار گرفته؟ در حالى که یا باید ادنى در مقابل ابعد (دورتر) و یا اصغر در مقابل اکبر قرار گیرد، نکته اى دارد که، بعضى از مفسران به آن اشاره کرده اند و آن این که: عذاب دنیا داراى دو وصف است کوچک بودن و نزدیک بودن و به هنگام تهدید مناسب نیست که روى کوچک بودن آن تکیه شود، بلکه باید روى نزدیک بودنش تکیه کرد.
و عذاب آخرت، نیز داراى دو وصف است: دور بودن و بزرگ بودن و در مورد آن نیز مناسب این است که روى بزرگ بودنش تکیه شود نه دور بودنش (دقت کنید).
تعبیر به لَعَلَّ در جمله لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ـ چنان که قبلاً نیز گفته ایم ـ به خاطر این است که: چشیدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بیدارى نیست، بلکه جزء علت است، و نیاز به زمینه آماده دارد، و بدون این شرط به نتیجه نمى رسد، و کلمه لَعَلَّ اشاره به این حقیقت است.
ضمناً، از این آیه یکى از فلسفه هاى مهم مصائب و بلاها و رنجها که از سؤال انگیزترین مسائل در بحث توحید، خداشناسى و عدل پروردگار است روشن مى گردد.
نه تنها در اینجا که در آیات دیگر قرآن نیز، به این حقیقت اشاره شده است، از جمله در آیه ۹۴ سوره اعراف مى خوانیم: وَ ما أَرْسَلْنا فِی قَرْیَة مِنْ نَبِیّ إِلاّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ: ما در هیچ شهر و دیارى پیامبرى نفرستادیم مگر این که مردم آنجا را گرفتار مشکلات و زیانها ساختیم تا بیدار شوند و به درگاه خدا روى آورند .
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه ۲۱
🆔@ghorun
💠روزی شخصی خدمت حضرت علی(ع) میرود و میگوید یا امیر بنده به علت مشغله زیاد نمیتوانم همه دعاها را بخوانم،چه کنم؟
🔸حضرت علی(ع) فرمودند:↯
خلاصه تمام ادعیه را به تو میگویم ، هر صبح که بخوانی گویی تمام دعاها را خواندی
❶ (الحمدلله علی کل نعمه)
خدایا شکرت برای هر نعمتی که به من دادی
❷ (و اسئل لله من کل خیر)
و از خداوند میخواهم هر خیر و خوبی را
❸ (و استغفر الله من کل ذنب)
خدایا مرا ببخش برای تمام گناهانم
❹ (واعوذ بالله من کل شر)
خدایا به تو پناه می برم از همه بدی ها.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝تاثیر گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در کارها
📌سخنرانی حجت الاسلام عالی
🆔@ghorun
🔴پیامبر اکرم فرمودند:
ايمان دو نيم است:
نیمی صبر و شکیبایی و
نیمی ديگر شكر و سپاسگزاری است.
📚تحفالعقول، ص ۴۷
🆔@ghorun
🌷•🪴•🌷•🪴•🌷•🪴•🌷•🪴•
🪴•🌷•🪴•🌷•🪴•🌷•🪴•🌷•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۲۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
••🪴••🪴••🪴••🪴••🪴••🪴
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ
••🌷••🌷••🌷••🌷••🌷••🌷
و کدامین کس در عالم از آن کس که به آیات خدا پند و تذکّرش دادند و باز اعراض کرد ستمکارتر است؟ البته ما از بدکاران انتقام خواهیم کشید.
••🪴••🪴••🪴••🪴••🪴••🪴
تفسیر آیه۲۲)و از آنجا که هر گاه هیچ یک از وسائل بیدار کننده، حتی مجازات الهی سود ندهد راهی جز انتقام پروردگار از این گروه که ظالمترین افرادند وجود ندارد. در این آیه میفرماید: «چه کسی ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش به او یاد آوری شده و او از آن روی گردانده است» (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُکِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها).
«مسلما ما از این مجرمان بیایمان انتقام خواهیم گرفت» (إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ).
اینها در حقیقت کسانی هستند که نه مواهب و نعمتهای الهی در آنها مؤثر افتاده، و نه عذاب و بلای هشدار دهنده او، بنا بر این ظالمتر از اینها کسی نیست، و اگر از آنها انتقام گرفته نشود از چه کسی انتقام گرفته شود؟!
🌷 @ghorun 🪴
🍃🍃💐💐🍃🍃💐💐
قرائت همگانی دعای فرج امام زمان(عج) هنگام تحویل سال جدید ۱۴۰۲💠
🌷سال نو بر شما مبارک باد🍃
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌷 @ghorun 🪴
🌿💐💐🌿💐💐🌿
🔅دعاهای تحویل سال
علامه مجلسی با ذکر احادیثی در فضیلت نوروز، از برخی اعمال این چنین فرمودند.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#لحظه_طلایی
🌷 @ghorun 🪴
.،.☘،.،.،☘.،.،.☘،.،.،☘.،.،.☘.،.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۲۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰🍀
آیه۲۳) وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَلَا تَكُنْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَائِهِ ۖ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ
〰〰〰〰〰〰🍀
آیه۲۳) و همانا ما به موسی کتاب (تورات) را عطا کردیم پس تو در ملاقات او (یعنی ملاقات موسی با خدا در قیامت یا شب معراج با تو) هیچ شک مدار، و ما او را سبب هدایت بنی اسرائیل قرار دادیم.
〰〰〰〰〰〰🍀
تفسیر آیه۲۳) در اینجا اشاره کوتاه و زود گذری به داستان «موسی» و «بنی اسرائیل» میکند تا پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و مؤمنان نخستین را تسلّی و دلداری دهد.
نخست میگوید: «ما به موسی، کتاب آسمانی دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ).
«و شک نداشته باش که او، آیات الهی را دریافت داشت» (فَلا تَکُنْ فِی مِرْیَةٍ مِنْ لِقائِهِ).
«و ما آن (کتاب آسمانی موسی، تورات) را وسیله هدایت بنی اسرائیل قرار دادیم» (وَ جَعَلْناهُ هُدیً لِبَنِی إِسْرائِیلَ).
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
📌در زندگی بخشنده باش و زیاده روی نکن
حسابگر باش و سخت گیری نکن.
🌙امیرالمومنین علیه السلام
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
در آخر ماه شعبان اباصلت خدمت امام رضا علیه السلام رسید و امام به ایشان ده توصیه کردند:
🌹بسیار دعا کردن
🌹استغفار
🌹تلاوت قرآن کریم
🌹توبه کردن از گناه
🌹امانت را پرداختن
🌹کینه از مردم را زدودن
🌹جدا شدن از گناه
🌹عادت غلط را کنار گذاشتن
🌹داشتن تقوا
🌹توکل بر خدا
زیاد این دعا را بگو
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
🆔@ghorun
🖌🖍🖌🖍🖌🖍🖌🖍🖌🖍🖌🖍
امام صادق عليه السلام:
كسى كه براى غير نماز وضوى خود را تجديد كند، خداوند هم بدون استغفار توبه او را تجديد مىكند.
📚کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق رحمه الله علیه
🆔 @ghorun
🟠•🌼•🟠~~~~~~~~~~~~~~~~
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیات ۲۴ و ۲۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~~🌼
آیه۲۴) وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ
آیه۲۵)إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
~~🌼
آیه۲۴) و برخی از آن بنی اسرائیل را امام و پیشوایانی که خلق را به امر ما (نه به امر خلق) هدایت کنند قرار دادیم برای آنکه (در راه حق) صبر کردند و در آیات ما مقام یقین یافتند.
آیه۲۵)البته خدای تو به روز قیامت در آنچه این مردم (از آیات و احکام الهی) اختلاف کلمه میانگیختند حکم خواهد کرد.
~~🌼
تفسیر آیه) در این آیه به افتخاراتی که نصیب بنی اسرائیل در سایه استقامت و ایمان شد اشاره میکند، تا درسی برای دیگران باشد، میفرماید: «و از آنها امامان و پیشوایانی قرار دادیم، که به فرمان ما امر هدایت خلق خدا را بر عهده گرفتند زیرا آنها شکیبائی کردند و به آیات ما یقین داشتند» (وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ).
در اینجا رمز پیروزی و شرط پیشوایی و امامت را دو چیز شمرده: یکی ایمان و یقین به آیات الهی، دیگر صبر و استقامت و شکیبائی.
***
و از آنجا که بنی اسرائیل- همچون سایر امم- بعد از این پیشوایان راستین باز دست به اختلاف زدند راههای مختلفی را پیمودند و منشأ تفرقه در میان مردم شدند، در این آیه با لحن تهدیدآمیزی میگوید: «پروردگار تو میان آنها در روز قیامت در مورد اختلافاتی که داشتند داوری میکند»، و هر کس را به سزای اعمالش میرساند (إِنَّ رَبَّکَ هُوَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فِیما کانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ).
آری! سر چشمه اختلاف همیشه آمیختن «حق» با «هوی و هوسها» است، و از آنجا که قیامت روزی است که هوی و هوسها در آن بیرنگ و محو میشود.
اینجاست که خداوند با فرمان خود به اختلافات پایان میدهد، و این یکی دیگر از فلسفههای معاد است.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun