eitaa logo
آیات برگزیده
794 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 استاد فاطـــمی نـــیا (ره) : 🌹 حضرت اميرالمومنين (علیه السلام) به كميل می فـــرمايند : هر وقت از چيزی تـــرسيدی بگـــو : 🌸 لا حــــول و لا قـــــوة الا بالله العلی العـظیـــم ✍چقــدر اين فـــــرمايش زيباست! اين يعنی باور ڪن ڪه هيچ برگــــی هم بدون اذن خدا از درخت جدا نميشود هــــمه چيز به اذن‌الله است اين شناخت‌خداست. 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔶🔸🔶🔸🔶 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره لقمان آیه ۱۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰 ۱۲وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ 🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿 ۱۲ ـ ما به لقمان حکمت دادیم; (و به او گفتیم) شکر خدا را به جاى آور، هر کس شکرگزارى کند، تنها به سود خویش شکر کرده; و آن کس که کفران کند، (زیانى به خدا نمى رساند); چرا که خداوند بى نیاز و ستوده است. 🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿 احترام پدر و مادر! به تناسب بحثهاى گذشته پیرامون توحید و شرک و اهمیت و عظمت قرآن و حکمتى که در این کتاب آسمانى به کار رفته، در آیات مورد بحث و چند آیه بعد از آن، سخن از لقمان حکیم و بخشى از اندرزهاى مهم این مرد الهى در زمینه توحید و مبارزه با شرک به میان آمده، و مسائل مهم اخلاقى که در اندرزهاى لقمان به فرزندش منعکس است نیز بازگو شده است. این اندرزهاى ده گانه که در طى چهار آیه بیان شده، هم مسائل اعتقادى را به طرز جالبى بیان مى کند، هم اصول وظایف دینى، و هم مباحث اخلاقى را. در این که: لقمان که بود؟ و چه ویژگى هائى داشت؟ در بحث نکات به خواست خدا سخن خواهیم گفت، ولى، در اینجا همین اندازه مى گوئیم: قرائن نشان مى دهد، او پیامبر(صلى الله علیه وآله) نبود، بلکه مردى بود وارسته و مهذب، که در میدان مبارزه با هواى نفس، پیروز شده، و خداوند نیز چشمه هاى علم و حکمت را در قلب او گشوده بود. در عظمت مقام او همین بس که خدا اندرزهایش را در کنار سخنان خود قرار داده، و در لابلاى آیات قرآن ذکر فرموده است، آرى هنگامى که قلب انسان بر اثر پاکى و تقوا به نور حکمت روشن گردد، سخنان الهى بر زبانش جارى مى شود، و همان مى گوید، که خدا مى گوید، و آن گونه مى اندیشد که خدا مى پسندد!. با این توضیح کوتاه، به تفسیر آیات باز مى گردیم. در نخستین آیه مى فرماید: ما به لقمان حکمت دادیم، و به او گفتیم: براى خدا شکرگزارى کن، زیرا هر کس، شکر نعمت او را ادا کند، تنها به سود خویش شکر کرده، و هر کس کفران کند، زیانى به خدا نمى رساند، چرا که خداوند، بى نیاز و ستوده است (وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ). در این که: حکمت چیست؟ باید گفت: براى حکمت معانى فراوانى ذکر کرده اند، مانند شناخت اسرار جهان هستى ، آگاهى از حقایق قرآن ، رسیدن به حق از نظر گفتار و عمل و معرفت و شناسائى خداوند . اما همه این معانى را مى توان یک جا جمع کرده و در تفسیر حکمت چنین گفت: حکمتى که قرآن از آن سخن مى گوید و خداوند به لقمان عطا فرموده بود: مجموعه اى از معرفت و علم، و اخلاق پاک و تقوا و نور هدایت بوده است . در حدیثى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم، که: در تفسیر این آیه براى هشام بن حکم فرمود: مراد از حکمت، فهم و عقل است . روشن است، هر یک از اینها یکى از شاخه هاى مفهوم وسیع حکمت محسوب مى شود، و با هم منافاتى ندارد. به هر حال، لقمان به خاطر داشتن این حکمت، به شکر پروردگارش پرداخت او هدف نعمت هاى الهى و کاربرد آن را مى دانست، و درست آنها را در همان هدفى که براى آن آفریده شده بودند، به کار مى بست، و اصلاً حکمت همین است: به کار بستن هر چیز در جاى خود . بنابراین شکر و حکمت به یک نقطه باز مى گردند. ضمناً، نتیجه شکر و کفران نعمت ها در آیه به این صورت بیان شده که: شکر نعمت به سود خود انسان و کفران نعمت نیز به زیان خود او است ; چرا که خداوند از همگان بى نیاز است، اگر همه ممکنات، شکرگزارى کنند چیزى بر عظمتش افزوده نمى شود، و اگر جمله کاینات کافر گردند، بر دامن کبریاش ننشیند گرد !. لام در جمله أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ لام اختصاص است و لام در لِنَفْسِهِ لام نفع است، بنابراین، سود شکرگزارى که همان دوام نعمت، و افزایش آن، به اضافه ثواب آخرت است، عائد خود انسان مى شود، همان گونه که زیان کفران فقط دامان خودش را مى گیرد. تعبیر به غَنِىٌّ حَمِیْدٌ ، اشاره به این است که: شکرگزار در برابر افراد عادى، یا چیزى به بخشنده نعمت مى دهد، و یا اگر چیزى نمى دهد، با ستایش او مقامش را در انظار مردم بالا مى برد، ولى در مورد خداوند هیچ یک از این دو معنى ندارد، او از همگان بى نیاز است، و شایسته ستایش همه ستایشگران، فرشتگان حمد او مى گویند و تمام ذرات موجودات به تسبیح و حمد او مشغولند و اگر انسانى به زبان قال، کفران کند، کمترین اثرى ندارد، حتى ذرات وجود خودش، به زبان حال مشغول حمد و ثناى اویند!. 🌙@ghorun
031012.mp3
131.2K
سوره لقمان ۱۲ استاد پرهیزکار 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏️ ✨دعای روز دوازدهم ماه رمضان خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه میترسم ایمنی بخش، به نگهداری‌ات ای نگهدارنده هراسندگان. 🌙 @ghorun
Tahdir joze12.mp3
4.01M
📖 تندخوانی جزء دوازدهم قرآن کریم 🎙 استاد معتز آقایی 🌙 @ghorun
Quran-Farsi-Juz-12.mp3
39.47M
ترجمه قرآن صوتی فارسی محمدمهدی فولادوند جزء دوازدهم 🆔@ghorun
🔴 علت واجب شدن روزه 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🌕 خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. 📚 نهج البلاغه حکمت ۲۵۲ 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 🔹سه جور روزه داریم..... درجات روزه داری از نظر آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) 🌙@ghorun
⁉️احادیث در رابطه با گوش دادن به اذان شنیدن اذان انسان را از اهل آسمان قرار میدهد. 📌پیامبر اكرم (ص) میفرماید : همانا اهل آسمان از اهل زمین چیزى نمی شنوند مگر اذان شنیدنِ اذان اخلاق را نیكو میکند . 📌امام على (ع) میفرماید : كسى كه اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید شنیدن اذان انسان را سعادتمند میكند. 📌پیامبراكرم (ص) میفرماید : كسى كه صداى اذان را بشنود و به آن روى آورد ، نزد خداوند از سعادتمندان است شنیدن اذان سبب دورى شیطان میشود . 📌رسول اكرم (ص) میفرماید : شیطان وقتى نداى اذان را میشنود فرار میکند 📌امام باقر (ع) فرمود : رسول خدا (ص) هنگامي که اذان موذّن را مي شنيد ، آنچه را موذّن ميگفت تکرار مي کرد 📚میزان‌الحكمه‌ج1،ص82،وج1ص84 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔻 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره لقمان آیه ۱۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰 ۱۳وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لاتُشْرِکْ بِاللّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ 🌀〰🔹〰🌀〰🔹〰🌀 ۱۳ ـ (به خاطر بیاور) هنگامى را که لقمان به فرزندش ـ در حالى که او را موعظه مى کرد ـ گفت: پسرم! چیزى را همتاى خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگى است . 🌀〰🔹〰🌀〰🔹〰🌀 بعد از معرفى لقمان و مقام علم و حکمت او، به نخستین اندرز وى که در عین حال مهمترین توصیه به فرزندش مى باشد، اشاره کرده چنین مى فرماید: به خاطر بیاور هنگامى را که لقمان به فرزندش، در حالى که او را موعظه مى کرد، گفت: پسرم! هیچ چیز را شریک خدا قرار مده! که شرک، ظلم عظیمى است (وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لاتُشْرِکْ بِاللّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ). حکمت لقمان ایجاب مى کند: قبل از هر چیز، به سراغ اساسى ترین مسأله عقیدتى برود و آن مسأله توحید است، توحید در تمام زمینه ها و ابعاد، زیرا هر حرکت تخریبى و ضد الهى از شرک سرچشمه مى گیرد، از دنیا پرستى، مقام پرستى، هوا پرستى، و مانند آن، که هر کدام شاخه اى از شرک محسوب مى شود. همان گونه که اساس تمام حرکتهاى صحیح و سازنده، توحید است، یعنى تنها دل به خدا بستن، سر بر فرمان او نهادن، از غیر او بریدن و همه بتها را در آستان کبریائى او در هم شکستن!. قابل توجه این که: لقمان حکیم ، دلیل بر نفى شرک را این ذکر مى کند که: شرک ظلم عظیم است، آن هم با تعبیرى که از چند جهت، تأکید در بر دارد. و چه ظلمى از این بالاتر که، هم در مورد خدا انجام گرفته، که موجود بى ارزشى را همتاى او قرار دهند، هم درباره خلق خدا، که آنها را به گمراهى بکشانند و با اعمال جنایت بار خود آنها را مورد ستم قرار دهند، و هم درباره خویشتن که از اوج عزت عبودیت پروردگار، به قعر درّه ذلّت پرستش غیر او ساقط کنند!. 🌙@ghorun
031013.mp3
86.1K
سوره لقمان ۱۳ استاد پرهیزکار 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۲ 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۳ 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌📗🖌📗🖌📗🖌📗🖌📗 ✨دعای روز سیزدهم ماه رمضان ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز و بر حوادث خیر و شر قضا و قدر صبر و تحمل عطا کن و بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار به یاری خودت ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان. 🌙 @ghorun
AUD-20220407-WA0014.mp3
3.89M
📖 تندخوانی جزء سیزدهم قرآن کریم 🎙 استاد معتز آقایی 🌙 @ghorun
Quran-Farsi-Juz-13.mp3
42.42M
ترجمه قرآن صوتی فارسی محمدمهدی فولادوند جزء سیزدهم 🆔@ghorun
🌷 دعای مجیر 📍دعایی است رفیع الشان که جبرئیل برای رسول اکرم (صل الله علیه وآله) آورد, زمانی که در مقام حضرت ابراهیم (ع) مشغول به نماز بودند. 📍کفعمی در بلدالامین و مصباح این دعا را ذکر کرده. 📍هر که این دعا را در ایام البیض 🌙رجب و🌙شعبان وبالاخص،🌙ماه رمضان (13 و 14 و 15 ماه) بخواند, گناهانش آمرزیده می شود, اگرچه به عدد دانه های باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد. 🌷جهت تعجیل درفرج آقاامام زمان عجل الله تعالی فرجه وطول عمربابرکت رهبرعزیزمان وبرآورده شدن حاجات،برای شفای مریض و قضاء دین و غنا و توانگری و رفع غم امت اسلام 🌙 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ چگونه از ماه رمضان بیشتر بهره ببریم؟ 🖋سخنرانی استاد پناهیان 🌙@ghorun
✉️ پاداش کنترل خشم در ماه رمضان ✍امام رضا علیه السلام: هر كس در آن ( ماه رمضان )، خشم خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت. 📚 بحارالأنوار، ج ۹۶، ص ۳۴ 🌙@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره لقمان آیه ۱۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۱۴وَ وَصَّیْنَا الإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْن وَ فِصالُهُ فِی عامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 ۱۴ ـ و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم; مادرش او را با ناتوانى روى ناتوانى حمل کرد، و دوران شیرخوارگى او در دو سال پایان مى یابد; (آرى به او توصیه کردیم) که براى من و براى پدر و مادرت شکر به جا آور که بازگشت (همه) به سوى من است! 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 دو آیه بعد، در حقیقت جمله هاى معترضه اى است که در لابلاى اندرزهاى لقمان از سوى خداوند بیان شده است، اما معترضه، نه به معنى بى ارتباط، بلکه به معنى سخنان الهى که ارتباط روشنى با سخنان لقمان دارد; زیرا در این دو آیه، بحث از نعمت وجود پدر و مادر و زحمات و خدمات و حقوق آنها است و قرار دادن شکر پدر و مادر در کنار شکر اللّه . به علاوه، تأکیدى بر خالص بودن اندرزهاى لقمان به فرزندش نیز محسوب مى شود; چرا که پدر و مادر با این علاقه وافر و خلوص نیت، ممکن نیست جز خیر و صلاح فرزند را در اندرزهایشان بازگو کنند. نخست مى فرماید: ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم (وَ وَصَّیْنَا الإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ). آن گاه به زحمات فوق العاده مادر، اشاره کرده مى گوید: مادرش او را حمل کرد در حالى که هر روز ضعف و سستى تازه اى بر ضعف او افزوده مى شد (حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْن). این مسأله از نظر علمى ثابت شده، و تجربه نیز نشان داده که مادران در دوران باردارى گرفتار وهن و سستى مى شوند، چرا که شیره جان و مغز استخوانشان را به پرورش جنین خود اختصاص مى دهند، و از تمام مواد حیاتى وجود خود بهترینش را تقدیم او مى دارند. به همین دلیل، مادران در دوران باردارى گرفتار کمبود انواع ویتامینها مى شوند که اگر جبران نگردد ناراحتیهائى براى آنها به وجود مى آورد، حتى این مطلب در دوران رضاع و شیر دادن نیز ادامه مى یابد، چرا که شیر، شیره جان مادر است. لذا به دنبال آن مى افزاید: پایان دوران شیرخوارگى او دو سال است (وَ فِصالُهُ فِی عامَیْنِ). همان گونه که در جاى دیگر قرآن نیز اشاره شده است: وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ: مادران فرزندانشان را دو سال تمام شیر مى دهند . البته، منظور دوران کامل شیرخوارگى است، هر چند ممکن است گاهى کمتر از آن انجام شود. به هر حال، مادر، در این سى و سه ماه (دوران حمل و دوران شیرخوارگى) بزرگترین فداکارى را هم از نظر روحى و عاطفى، و هم از نظر جسمى، و هم از جهت خدمات در مورد فرزندش انجام مى دهد. جالب این که: در آغاز، توصیه درباره هر دو مى کند ولى به هنگام بیان زحمات و خدمات، تکیه روى زحمات مادر مى نماید تا انسان را متوجه ایثارگرى ها و حق عظیم او سازد. سپس، مى گوید: توصیه کردم که هم شکر مرا بجاى آور و هم شکر پدر و مادرت را (أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ). شکر مرا به جا آور که خالق و منعم اصلى توام، و چنین پدر و مادر مهربانى به تو داده ام، و هم شکر پدر و مادرت را که واسطه این فیض و عهده دار انتقال نعمت هاى من به تو مى باشند. و چقدر جالب و پر معنى است که: شکر پدر و مادر درست در کنار شکر خدا قرار گرفته. و در پایان آیه، با لحنى که خالى از تهدید و عتاب نیست مى فرماید: بازگشت همه شما به سوى من است (إِلَیَّ الْمَصِیرُ). آرى، اگر در اینجا کوتاهى کنید، در آنجا تمام این حقوق و زحمات و خدمات مورد بررسى قرار مى گیرد و مو، به مو حساب مى شود، باید از عهده حساب الهى در مورد شکر نعمت هایش، و همچنین در مورد شکر نعمت وجود پدر و مادر و عواطف پاک و بى آلایش آنها، بر آئید. بعضى از مفسران، در اینجا به نکته اى توجه کرده اند که: در قرآن مجید تأکید بر رعایت حقوق پدر و مادر، کراراً آمده است، اما سفارش نسبت به فرزندان کمتر دیده مى شود (جز در مورد نهى از کشتن فرزندان که یک عادت شوم و زشت استثنائى در عصر جاهلیت بوده است). این به خاطر آن است که: پدر و مادر به حکم عواطف نیرومندشان کمتر ممکن است فرزندان را به دست فراموشى بسپارند، در حالى که زیاد دیده شده است: فرزندان، پدر و مادر را مخصوصاً به هنگام پیرى و از کار افتادگى فراموش مى کنند، و این دردناکترین حالت براى آنها و بدترین ناشکرى براى فرزندان محسوب مى شود. 🌙@ghorun