🔹🌼🔹🌼🔹🌼🔹
📝امام رضا (ع) فرمودند: خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است ...؛ این مزیتی است که هیچکس در آن بر اهل بیت پیشی نگرفته؛ فضیلتی است که هیچ انسانی به آن نرسیده و شرفی است که قبل از آن هیچکس از آن برخوردار نبوده است. [عیون اخبار الرضا
#روز_مباهله
🆔 @ghorun
🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیه ۳۴ و ۳۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۳۴إِنّا مُنْزِلُونَ عَلى أَهْلِ هذِهِ الْقَرْیَةِ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ
۳۵وَ لَقَدْ تَرَکْنا مِنْها آیَةً بَیِّنَةً لِقَوْم یَعْقِلُونَ
📚📘📚📘📚📘📚📘📚📘
۳۴ ـ ما بر اهل این شهر و آبادى به خاطر گناهانشان عذابى از آسمان فرو خواهیم ریخت !
۳۵ ـ و از این آبادى نشانه روشنى (و درس عبرتى) براى کسانى که مى اندیشند باقى گذاردیم!
📚📘📚📘📚📘📚📘📚📘
بعد، براى این که: سرنوشت این گروه آلوده به ننگ را در برنامه مأموریت خود، روشن تر سازند، افزودند: ما بر اهل این شهر و آبادى عذابى از آسمان به خاطر فسق و گناهشان فرو خواهیم ریخت ! (إِنّا مُنْزِلُونَ عَلى أَهْلِ هذِهِ الْقَرْیَةِ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ).
منظور از قَرْیَة همان شهر سدوم و شهرها و آبادیهاى اطراف آنها است، که قوم لوط در آن مى زیستند و بعضى، تعداد جمعیت آنها را هفتصد هزار نفر شمرده اند. و منظور از رِجْز در اینجا عذاب است (معنى اصلى رِجْز اضطراب است، سپس به هر چیزى که موجب اضطراب مى گردد، رِجْز مى گویند و لذا عرب آن را در معانى زیادى مانند: بلاهاى سخت، طاعون، برف و تگرگ شدید، بت، وسوسه شیطان و عذاب الهى، به کار مى برد).
جمله بِما کانُوا یَفْسُقُونَ علت مجازات دردناک آنها را، که فسق و نافرمانى خدا بود، بیان مى کند، و تعبیر به فعل مضارع یَفْسُقُونَ دلیل بر استمرار و ادامه کارهاى زشتشان است.
این تعبیر، بیانگر این واقعیت است که اگر از ادامه گناه، خوددارى مى کردند و به راه حق و تقوا و پاکى، باز مى گشتند، گرفتار چنین عذابى نمى شدند و گذشته آنان بخشوده مى شد.
* * *
در اینجا چگونگى عذاب دردناک آنها، توضیح داده نشده، همین اندازه مى فرماید: ما از آن آبادى ها (از ویرانه هاى درهم ریخته و شهرهاى بلا دیده و نابود شده آنها) درس عبرت و نشانه روشنى براى کسانى که اندیشه مى کنند باقى گذاردیم (وَ لَقَدْ تَرَکْنا مِنْها آیَةً بَیِّنَةً لِقَوْم یَعْقِلُونَ).
ولى، در همان سوره هود آیه ۸۲ و همچنین سوره اعراف آیه ۸۴، شرح عذاب آنها داده شده است، که نخست، زلزله شدیدى شهرهاى آنها را به کلى زیر و رو کرد، و سپس بارانى از سنگ هاى آسمانى بر آنها فرو ریخت، به گونه اى که بدن ها و ویرانه هاى خانه ها و قصرهاشان زیر آن مدفون گشت.
تعبیر به آیَةً بَیِّنَةً (نشانه روشنى) اشاره به آثار باقى مانده شهر سدوم است که طبق آیات قرآن در مسیر راه کاروان هاى مردم حجاز قرار داشت، و تا زمان ظهور پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نیز باقى بود، چنان که در آیه ۷۶ سوره حجر مى خوانیم: وَ إِنَّها لَبِسَبِیل مُقِیم: آثار آن بر سر راه کاروانیان برقرار است و در آیه ۱۳۷ و ۱۳۸ صافات چنین آمده: وَ إِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ * وَ بِاللَّیْلِ أَ فَلاتَعْقِلُونَ: شما صبح و شام از کنار آنها مى گذرید * آیا اندیشه نمى کنید ؟!
🌼@ghorun
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
📌 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :
قلبی که در آن چيزي از قرآن نباشد
همچون خانه ویران هست.
🌼@ghorun
📌پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) :
🍁كسي كه مسجد خانه او باشد(مرتّب به مسجد تردّد كند) خداوند، آسايش و كاميابي او و عبور از صراط را برايش ضمانت كرده است.
📗 [مستدرك الوسائل، ج 3، ص 363]
🌼@ghorun
🔹💠🔹➿🔹🔹➿🔹💠🔹
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیه ۳۶ربه همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
➿➿➿➿➿💠💠
آیه۳۶) وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَارْجُوا الْيَوْمَ الْآخِرَ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
➿➿➿➿➿🔸🔸
آیه۳۶) و شعیب را که برادر مهربانی برای قومش بود (به رسالت) به سوی اهل مدین (فرستادیم)، او با قوم گفت که ای قوم، همیشه خدا را پرستید و به روز قیامت (و سعادت آخرت) امیدوار باشید و هرگز در روی زمین فساد و تبهکاری مکنید (که آسایش دو گیتی در این نصایح است).
➿➿➿➿➿💠💠
تفسیر آیه) هر گروه ستمگر به نوعی مجازات شدند: بعد از داستان لوط و قومش نوبت به اقوام دیگری همچون «قوم شعیب» و «عاد» و «ثمود» و «فرعون» میرسد.
نخست میگوید: «ما به سوی مدین برادرشان شعیب را فرستادیم» (وَ إِلی مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً).
تعبیر به برادر، اشاره به نهایت محبت این پیامبران نسبت به امتهایشان و عدم سلطهجویی آنها است.
«مدین» شهری است در جنوب غربی «اردن» که امروز به نام «معان» خوانده میشود، در شرق «خلیج عقبه» قرار گرفته، و حضرت شعیب و قومش در آنجا میزیستند.
«شعیب» مانند سایر پیامبران بزرگ خدا دعوت خود را از اعتقاد به مبدأ و معاد که پایه و اساس هر دین و آیین است آغاز کرد، «گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید و به روز قیامت امیدوار باشید» (فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْیَوْمَ الْآخِرَ).
اعتقاد به این دو اصل مسلما در تربیت و اصلاح انسان تأثیر فوق العادهای خواهد داشت.
دستور سوم «شعیب» یک دستور جامع عملی بود که تمام برنامههای اجتماعی را در بر میگیرد گفت: «سعی در فساد در زمین مکنید» (وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ).
«فساد» مفهوم وسیعی دارد که هر گونه نابسامانی و ویرانگری و انحراف و ظلم را در بر میگیرد و نقطه مقابل آن صلاح و اصلاح است.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun