فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀🥀🥀🥀➿➿➿➿
🪴 راز جایگاه ویژه حضرت ابوالفضل العباس(ع)
🎥 #سخنرانی استاد پناهیان
#امام_حسین
#محرم
🏴 @ghorun
▫️◾️▫️◾️◾️◾️◾️▫️◾️▫️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیه ۵۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
▫️▫️◾️◾️◾️◾️◾️
آیه۵۰) وَقَالُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَاتٌ مِنْ رَبِّهِ ۖ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ
▪️▪️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۵۰) و کافران گفتند: (این مرد اگر رسول خداست) چرا بر او آیات و معجزاتی از جانب خدایش نازل نشد؟ بگو: آیات نزد خدا (و به امر خدا) است، من (که رسولم) جز آنکه (خلق را از انتقام خدا) بترسانم وظیفه ندارم.
▫️▫️◾️◾️◾️◾️◾️
تفسیر آیه) آیا معجزه قرآن کافی نیست؟! کسانی که بر اثر لجاجت و اصرار در باطل، حاضر نبودند به هیچ قیمتی در برابر بیان مستدل و منطقی قرآن تسلیم شوند. دست به بهانه جویی تازهای زدند. چنانکه قرآن در این آیه میگوید: آنها از روی سخریه و استهزا «گفتند: چرا معجزاتی (همچون معجزات موسی و عیسی) از سوی پروردگارش بر او نازل نشده است»؟ (وَ قالُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیاتٌ مِنْ رَبِّهِ).
چرا او عصای موسی و ید بیضا و دم مسیحا ندارد؟
قرآن برای پاسخگویی به این بهانه جویان لجوج، از دو راه وارد میشود.
نخست میگوید: به آنها «بگو: (معجزه کار من نیست که با تمایلات شما انجام گیرد) معجزات همه نزد خداست» (قُلْ إِنَّمَا الْآیاتُ عِنْدَ اللَّهِ).
او میداند چه معجزهای در چه زمانی و برای چه اقوامی متناسب است.
و بگو: «من فقط انذار کننده و بیم دهنده آشکارم» (وَ إِنَّما أَنَا نَذِیرٌ مُبِینٌ).
برگزیده تفسیر نمونه)
🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖🔘➖🔘➖🔘➖
🔅نسخه ای قطعی برای استجابت دعا
با زیارت #امام_حسین علیه السلام و دعای الغمه
🌿 اولین دعا برای فرج و سلامتی مولایمان صاحب الزمان
#امام_زمان عج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@ghorun
🕯🕯▪️▫️▪️▫️▪️▫️🕯🕯
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیات ۵۱ و ۵۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
▪️▫️▫️▫️▫️▫️▪️
آیه۵۱) أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَىٰ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
آیه۵۲) قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ شَهِيدًا ۖ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَالَّذِينَ آمَنُوا بِالْبَاطِلِ وَكَفَرُوا بِاللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
▫️▪️▪️▪️▪️▪️▫️
آیه۵۱) آیا اینان را (که تقاضای معجزه میکنند) این معجزه کفایت نکرد که چنین کتاب بزرگ را که بر آنان تلاوت میشود ما بر تو فرستادیم؟ و همانا در آن برای اهل ایمان البته رحمت و یاد آوری و پندی خواهد بود.
آیه۵۲) بگو: میان من و شما خدا گواهی کافی است، که او به هر چه در آسمانها و زمین است آگاه است. و آنان که به باطل گرویدند و به خدا کافر شدند هم آنان به حقیقت زیانکاران عالمند.
▪️▫️▫️▫️▫️▫️▪️
تفسیر آیات)پاسخ دیگر این که: «آیا همین اندازه برای آنها کافی نیست که ما این کتاب آسمانی را بر تو نازل کردیم که پیوسته بر آنها تلاوت میشود» (أَ وَ لَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ یُتْلی عَلَیْهِمْ).
آنها تقاضای معجزات جسمانی میکنند، در حالی که قرآن برترین معجزه معنوی است. معجزهای جاویدان، که شب و روز آیاتش بر آنها خوانده میشود.
و در پایان آیه برای تأکید و توضیح بیشتر میگوید: «در این کتاب آسمانی هم رحمت بزرگی نهفته است و هم تذکر گویایی، برای کسانی که ایمان میآورند» (إِنَّ فِی ذلِکَ لَرَحْمَةً وَ ذِکْری لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ).
آری! قرآن هم رحمت است و هم وسیله یادآوری، اما برای گروه با ایمان برای آنها که درهای قلب خود را به روی حقیقت گشودهاند.
***
و از آنجا که هر مدعی نیاز به شاهد و گواه دارد در این آیه میفرماید: «بگو: همین بس که خدا میان من و شما گواه است» (قُلْ کَفی بِاللَّهِ بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ شَهِیداً).
بدیهی است هر قدر آگاهی شاهد و گواه بیشتر باشد ارزش شهادت او بیشتر است، لذا در جمله بعد اضافه میکند: خدایی گواه من است که تمام «آنچه را در آسمانها و زمین است میداند» (یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
ممکن است این گواهی، گواهی عملی باشد زیرا وقتی خداوند معجزه بزرگی همچون قرآن را در اختیار پیامبرش قرار میدهد سند حقانیت او را امضا کرده است.
علاوه بر گواهی عملی فوق، در آیات متعددی از قرآن مجید گواهی قولی نیز داده شده.
و نیز ممکن است منظور گواهی و شهادت خداوند باشد در کتب آسمانی پیشین که علمای اهل کتاب به خوبی از آن آگاهی داشتند.
در پایان آیه به عنوان یک هشدار و تهدید میفرماید: «و کسانی که به باطل ایمان آوردند و به اللّه کافر شدند زیانکاران واقعی هستند» (وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْباطِلِ وَ کَفَرُوا بِاللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
چه خسرانی از این بالاتر که انسان تمام سرمایههای وجود خود را در برابر هیچ از دست بدهد آنگونه که مشرکان دادند!
برگزیده تفسیر نمونه)
🏴 @ghorun
🖊📕🖊📕🖊📕🖊
لَیْسَ مِنَّا غَیْرُ الْمُتَوَاصِلِینَ فِینَا؛ از ما نیستند کسانی که در راه ما با هم ارتباط برقرار نمیکنند؛
لَیْسَ مِنَّا غَیْرُ الْمُتَرَاحِمِینَ فِینَا؛ از ما نیستند کسانی که در راه ما به هم رحم نمیکنند؛
لَیْسَ مِنَّا غَیْرُ الْمُتَزَاوِرِینَ فِینَا؛ از ما نیستند کسانی که در راه ما همدیگر را زیارت نمیکنند؛
لَیْسَ مِنَّا غَیْرُ الْمُتَبَاذِلِینَ فِینَا. از ما نیستند کسانی که در راه ما با هم دیگر بخشندگی نمیکنند.
📚مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار
🏴 @ghorun
✨▫️▫️✨▫️▫️✨▫️▫️✨
🌹 اعطاى لقب سیدالشهدا علیه السلام از طرف خدا
از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است: «روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله ، در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام بود و حسین علیه السلام در دامان ایشان قرار داشت. ناگاه رسول خدا صلى الله علیه و آله به سجده افتاد. سپس فرمود: اى فاطمه! پروردگار بى همتایت به من فرمود: آیا حسین را دوست دارى؟ عرض کردم: آرى، حسین، نور چشم من است و گل خوش بو و میوه قلب من است. آن گاه درحالى که دست مبارک خود را بر سر حسین علیه السلام قرار داده بود، فرمود: پروردگارم به من فرمود: مبارک باد این مولود که برکات و صلوات و رحمت و رضوان من بر او باد و غضب و عذاب من، بر کسى که او را به قتل مى ساند و با او دشمنى مى کند. به راستى که او، سیدالشهدا علیه السلام ، اولین و آخرین است. هم در دنیا و هم در آخرت. او سرور جوانان اهل بهشت است».
#امام_حسین ع
🕯 @ghorun
🔅🔘🔅▫️▫️▫️▫️🔅🔘🔅
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیه ۵۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
۵۳وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ وَ لَوْ لا أَجَلٌ مُسَمّىً لَجاءَهُمُ الْعَذابُ وَ لَیَأْتِیَنَّهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لایَشْعُرُونَ
🔘🔘▫️▫️▫️▫️
آیه۵۳) آنان با شتاب از تو عذاب را مى طلبند; و اگر موعد مقررى تعیین نشده بود، عذاب (الهى) به سراغ آنان مى آمد، و سرانجام این عذاب به طور ناگهانى بر آنها نازل مى شود در حالى که نمى دانند (و غافلند).
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
تفسیر آیه)در آیات گذشته، دو قسمت از بهانه جوئى هاى کفار در برابر دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پاسخ آن مطرح شد، نخست: این که مى گفتند: چرا او معجزه اى نمى آورد؟ که قرآن پاسخ داد: این کتاب آسمانى خود برترین معجزه است.
دیگر این که، چه کسى گواهى بر حقانیت او مى دهد؟ که قرآن پاسخ داد خدائى که از همه چیز آگاه است.
در آیه مورد بحث، به سومین بهانه جوئى هاى آنها اشاره مى کند. مى گوید: آنها در مورد عذاب عجله مى کنند و با سرعت آن را از تو مى طلبند (وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ).
آنها مى گویند: اگر عذاب الهى حق است و دامن کفار را مى گیرد، پس چرا به سراغ ما نمى آید؟!
قرآن در پاسخ این سخن، سه جواب مى دهد:
نخست مى گوید: اگر موعد مقررى تعیین نشده بود، عذاب الهى فوراً به سراغشان مى آمد (وَ لَوْ لا أَجَلٌ مُسَمّىً لَجاءَهُمُ الْعَذابُ).
این زمان معین، براى آن است که هدف اصلى، یعنى بیدارى یا اتمام حجت بر آنها حاصل گردد، خدا هرگز بر خلاف حکمت، در کارهایش شتاب و عجله نمى کند.
دیگر این که، آنها که این سخن را مى گویند، چه اطمینانى دارند که هر لحظه عذاب الهى دامنشان را بگیرد؟ چرا که این عذاب ناگهانى و بدون مقدمه، در حالى که آنها نمى دانند و توجه ندارند، به سراغشان مى آید (وَ لَیَأْتِیَنَّهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لایَشْعُرُونَ).(۴)
گرچه موعد عذاب در واقع معین و مقرر است، ولى مصلحت این است که آنها از آن آگاه نباشند، و بدون مقدمه فرا رسد، چرا که اگر وقت آن اعلام مى شد، باعث تجرى و جسارت کفار و گنهکاران مى گردید، آنها تا آخرین لحظه به گناه و کفر ادامه مى دادند، و در لحظات آخر که موعد مقرر عذاب نزدیک مى شد همگى توبه مى کردند، و به سوى حق باز مى گشتند!
فلسفه تربیتى این مجازات ها ایجاب مى کند که، موعدش مکتوم باشد تا هر لحظه اثر خود را ببخشد، و ترس و وحشت آن، عاملى بازدارنده گردد، ضمناً، از آنچه گفتیم روشن شد که: منظور از جمله وَ هُمْ لایَشْعُرُونَ این نیست که آنها اصل وجود عذاب را درک نمى کنند، و گرنه فلسفه عذاب از بین مى رفت، بلکه منظور این است که: آنها لحظه وقوع آن و مقدماتش را تشخیص نمى دهند، و به تعبیر دیگر به طور غافلگیرانه مثل صاعقه بر آنها فرود مى آید.
از آیات مختلف قرآن بر مى آید که، این بهانه جوئى منحصر به کفار مکّه نبود، بلکه، بسیارى از امم دیگر نیز روى مسأله تعجیل عذاب اصرار میورزیدند.
تفسیر نمونه)
▪️ @ghorun
🪴✨✨🪴✨✨🪴
🌿حضرت محمد«صلی الله علیه و آله»
فاطمه جان !روز قيامت هر چشمى گريان است ؛ مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد،كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود.
📚بحارالانوار
#امام_حسین ع
#محرم
▪️ @ghorun
🌴🌴🌴🌴〰〰〰
🔅غبار #کربلا مانع آتش
فاضل کامل سید الواعظین مرحوم سید محمود امامی اصفهانی (رحمة اللّه علیه ) نقل نموده اند:
یکی از خلفای بنی مروان اولاد دار نمی شد به مقتضای عقیده فاسد خود نذر کرد که اگر خدا پسری به او بدهد، او را بر سر راه زوّارهای حضرت سیدالشهدأ علیه السلام بفرستد، و آنها را به قتل برساند.
اتفاقا بعد از مدّتی خداوند پسری به او عطاء می نماید، تا اینکه بزرگ میشود و به او وصیت می کند که باید بروی سر راه زوّارهای حسین علیه السلام و آنها را به قتل برسانی.
پسر شبی در خواب دید قیامت است و ملائکه غلاض و شداد جمعی را می برند بسوی جهنّم، تا یک شخص را آوردند بکشند بسوی آتش، رسول خدا (ص ) به ملائک فرمود: اگر چه این مرد گناه کار است لیکن شما نمی توانید او را به جهنّم ببرید زیرا روزی به زمین کربلا می گذشت غباری از آن زمین بر بدن او نشسته است.
عرض کردند: غبار را از او می شوئیم، حضرت فرمود: غبار را میشوئید امّا چشم او که به بقعه و بارگاه فرزندم حسین علیه السلام افتاده نمی شود که بشوئید.
پس ملائکه عذاب او را رها کردند و ملائکه رحمت آمدند و او را به بهشت بردند. آن پسر از خواب بیدار شد و از قصد فاسد خود بر گشت و توبه نمود و فورا به زیارت آن حضرت رفت و زوار را حرمت و نوازش می کرد.
📚ثمرات الحیوة .کرامات الحسینیه
#امام_حسین ع
#حکایت
▪️ @ghorun
🌻🌱==================🌱🌻
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیه ۵۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
==================
۵۴یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِینَ
🌱🌻=============
آیه۵۴) آنان با عجله از تو عذاب مى طلبند، در حالى که جهنم به کافران احاطه دارد.
==================
تفسیر آیه)بالاخره، سومین پاسخ را قرآن در آیه بعد بیان کرده، مى گوید: آنها در برابر تو در مورد عذاب عجله مى کنند، در حالى که جهنم کافران را احاطه کرده است ! (یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِینَ). اگر عذاب دنیا تأخیر بیفتد، عذاب آخرت صددرصد قطعى است، آن چنان مسلّم است که قرآن به صورت یک امر فعلى از آن یاد مى کند و مى گوید: جهنم گوئى هم اکنون آنها را احاطه کرده است !
در اینجا تفسیر دقیق ترى نیز براى این آیه وجود دارد، و آن این که: جهنم از دو نظر هم اکنون به معنى واقعى کلمه این گروه را احاطه کرده.
نخست: جهنم دنیا است، آنها بر اثر شرک و آلودگى به گناه در جهنمى که خود فراهم کرده اند مى سوزند، جهنم جنگ و خون ریزى، جهنم نزاع و اختلاف، جهنم ناامنى و ناآرامى، جهنم ظلم و بیدادگرى، و جهنم هوى و هوسهاى سرکش!
دیگر این که، طبق ظاهر آیات قرآن، جهنم هم اکنون موجود است و طبق تحلیلى که قبلاً داشته ایم، در باطن و درون این دنیا است و به این ترتیب حقیقتاً کافران را احاطه کرده است، در آیات ۵ و ۶ و ۷ سوره تکاثر نیز به آن اشاره شده: کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ * ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ: این چنین نیست، اگر علم الیقین مى داشتید * دوزخ را مشاهده مى کردید * سپس آن را به عین الیقین مى دیدید .
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun