💠💠🌀🌀💠💠🌀🌀💠💠
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۲ الی ۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۲تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ
۳نَتْلُوا عَلَیْکَ مِنْ نَبَإِ مُوسى وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْم یُؤْمِنُونَ
📚🖌📚🖌📚🖌📚🖌📚🖌
۲ ـ اینها آیات کتاب مبین است!
۳ ـ ما از داستان موسى و فرعون به حق بر تو مى خوانیم، براى گروهى که ایمان مى آورند!
📚🖌📚🖌📚🖌📚🖌📚🖌
و شاید به همین دلیل، بلافاصله بعد از این حروف مقطعه سخن، از عظمت قرآن به میان آورده، مى گوید: این آیات با عظمت، آیات کتاب مبین است کتابى که هم خود روشن است و هم روشنگر راه سعادت انسان ها (تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ).
گرچه کتاب مبین در بعضى از آیات قرآن، مانند آیه ۶۱ سوره یونس : وَ لا أَصْغَرَ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْبَرَ إِلاّ فِی کِتاب مُبِین و آیه ۶ سوره هود : کُلٌّ فِی کِتاب مُبِین به معنى لوح محفوظ تفسیر شده، ولى در آیه مورد بحث، به قرینه ذکر آیات و همچنین جمله نَتْلوُا عَلَیْک که در آیه بعد، مى آید به معنى قرآن است.
در اینجا قرآن به مبین بودن توصیف شده، و مبین چنانکه از لغت استفاده مى شود، هم به معنى لازم و هم به معنى متعدى آمده است، چیزى که هم آشکار است و هم آشکار کننده، و قرآن مجید، با محتواى روشنش حق را از باطل آشکار و راه را از بیراهه نمودار مى سازد.
* * *
قرآن، بعد از ذکر این مقدمه کوتاه، وارد بیان سرگذشت موسى و فرعون شده مى گوید: ما به حق، بر تو از داستان موسى و فرعون مى خوانیم، براى گروهى که ایمان مى آورند (نَتْلُوا عَلَیْکَ مِنْ نَبَإِ مُوسى وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْم یُؤْمِنُونَ).
تعبیر به مِنْ که به اصطلاح تبعیضیه است، اشاره به این نکته مى باشد، که آنچه در اینجا آمده، گوشه اى از این داستان پرماجرا است که بیان آن تناسب و ضرورت داشته.
و تعبیر بِالْحَقِّ اشاره به این است که، آنچه در اینجا آمده، خالى از هر گونه خرافات و اباطیل و اساطیر و مطالب غیر واقعى است. تلاوتى است توأم با حق، و عین واقعیت، تعبیر به لِقَوْم یُؤْمِنُونَ ، تأکیدى است، بر این حقیقت که مؤمنان آن روز که در مکّه تحت فشار بودند، و مانند آنها، باید از شنیدن این داستان به این حقیقت برسند، که قدرت دشمن هر قدر زیاد باشد، و جمعیت و نفرات و نیروهایشان فراوان، و مردم با ایمان هر قدر در اقلیت و تحت فشار باشند، و ظاهراً کم قدرت، هرگز نباید ضعف و فتورى به خود راه دهند، که در برابر قدرت خدا همه چیز آسان است.
خدائى که موسى(علیه السلام) را براى نابود کردن فرعون در آغوش فرعون، پرورش داد، خدائى، که بردگان مستضعف را به حکومت روى زمین رسانید، و جباران گردن کش را خوار و ذلیل و نابود کرد، و خدائى ،که کودک شیرخوارى را در میان امواج خروشان محافظت فرمود، و هزاران هزار از فرعونیان زورمند را در میان امواج مدفون ساخت، قادر بر نجات شماست.
آرى، هدف اصلى از این آیات، مؤمنانند و این تلاوت، به خاطر آنها و براى آنها صورت گرفته، مؤمنانى که مى توانند از آن الهام گیرند، و راه خود را به سوى هدف در میان انبوه مشکلات بگشایند
🆔@ghorun
🌹 امام صادق علیه السلام میفرمایند:
در شگفتم از آنکه مورد مکر و حیله واقع شده، و چرا به این ذکر پناه نمیبرد:
«أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»
📗من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۲۸۰
🆔@ghorun
✨ امام صادق علیه السلام میفرمایند:
آنکه با پای پیاده به زیارت حسین (ع) رود،خداوند به هر قدمی که بردارد حسنه ای برایش نوشته و گناهی از او محو می کند.
📚کامل الزیارات ص 132.
#امام_حسین
#اربعین
#کربلا
🆔@ghorun
🪴🍃🪴🍃🪴🍃🪴🍃🪴🍃🪴
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۴إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
🌿🌿🌾🌾🌿🌿🌾🌾🌿🌿
۴ ـ فرعون در زمین برترى جوئى کرد، و اهل آن را به گروه هاى مختلفى تقسیم نمود; گروهى را به ضعف و ناتوانى مى کشاند، پسرانشان را سرمى برید و زنانشان را (براى کنیزى و خدمت) زنده نگه مى داشت; او به یقین از مفسدان بود!
🌿🌿🌾🌾🌿🌿🌾🌾🌿🌿
این، در حقیقت یک بیان اجمالى بود، سپس به تفصیل آن پرداخته مى گوید: فرعون استکبار و سلطه گرى و برترى جوئى در زمین کرد (إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ).
او بنده ضعیفى بود که، بر اثر جهل و نادانى، شخصیت خود را گم کرد و تا آنجا پیشرفت، که دعوى خدائى نمود.
تعبیر به الاَرْض (زمین) اشاره، به سرزمین مصر و اطراف آن است، و از آنجا که یک قسمت مهم آباد روى زمین در آن روز، آن منطقه بوده این واژه به صورت مطلق آمده است. این احتمال نیز وجود دارد که الف و لام، براى عهد و اشاره به سرزمین مصر باشد.
به هر حال، او براى تقویت کردن پایه هاى استکبار خود، به چند جنایت بزرگ دست زد:
نخست کوشید در میان مردم مصر، تفرقه بیندازد (وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً).
همان سیاستى که در طول تاریخ، پایه اصلى حکومت مستکبران را تشکیل مى داده است، چرا که حکومت یک اقلیت ناچیز، بر یک اکثریت بزرگ، جز با برنامه تفرقه بینداز و حکومت کن امکان پذیر نیست!
آنها همیشه از توحید کلمه و کلمه توحید وحشت داشته و دارند، آنها از پیوستگى صفوف مردم، به شدت مى ترسند، و به همین دلیل، حکومت طبقاتى تنها راه حفظ آنان است، همان کارى که فرعون و فراعنه در هر عصر و زمان کرده و مى کنند.
آرى، فرعون، مخصوصاً مردم مصر را به دو گروه مشخص، تقسیم کرد: قبطیان که بومیان آن سرزمین بودند، و تمام وسائل رفاهى و کاخ ها و ثروت ها و پست هاى حکومت در اختیار آنان بود.
و سبطیان یعنى مهاجران بنى اسرائیل که به صورت بردگان و غلامان و کنیزان در چنگال آنها گرفتار بودند.
فقر و محرومیت، سراسر وجودشان را فرا گرفته بود، و سخت ترین کارها بر دوش آنها بود، بى آنکه بهره اى داشته باشند (و تعبیر به اهل ، درباره هر دو گروه به خاطر آن است که بنى اسرائیل مدت ها ساکن آن سرزمین بودند و به راستى اهل آن شده بودند).
هنگامى که مى شنویم، بعضى از فراعنه مصر، براى ساختن یک قبر براى خود (هرم معروف خوفو که در نزدیکى پایتخت مصر قاهره قرار دارد) یکصد هزار برده را در طول بیست سال، به کار مى گیرد و هزاران نفر از آنها را در این ماجرا، به ضرب شلاق یا از فشار کار به قتل مى رساند، باید حدیث مفصل را از این مجمل بخوانیم!.
دومین جنایت او، استضعاف گروهى از مردم آن سرزمین بود، قرآن مى گوید: آن چنان این گروه را به ضعف و ناتوانى کشانید، که پسران آنها را سر مى برید و زنان آنها را براى خدمت، زنده نگه مى داشت (یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ).
او دستور داده بود، که درست بنگرند فرزندانى که از بنى اسرائیل، متولد مى شوند اگر پسر باشند آنها را از دم تیغ بگذرانند! و اگر دختر باشند، براى خدمتکارى و کنیزى زنده نگه دارند!
راستى او با این عملش چه مى خواست انجام بدهد؟
معروف این است، که او در خواب دیده بود شعله آتشى از سوى بیت المقدس برخاسته و تمام خانه هاى مصر را فرا گرفت، خانه هاى قبطیان را سوزاند، ولى خانه هاى بنى اسرائیل سالم ماند!
او از آگاهان و معبران خواب توضیح خواست، گفتند: از این سرزمین بیت المقدس مردى خروج مى کند که هلاکت مصر و حکومت فراعنه به دست او است!.
و نیز نقل کرده اند، که بعضى از کاهنان به او گفتند: پسرى در بنى اسرائیل متولد مى شود، که حکومت تو را بر باد خواهد داد!.
و سرانجام همین امر سبب شد که فرعون تصمیم به کشتن نوزادان پسر از بنى اسرائیل را بگیرد.
✍@ghorun