🌻🪴🌻🪴🌻🪴🌻«««««««««««
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۵۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۵۹وَ ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرى حَتّى یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِنا وَ ما کُنّا مُهْلِکِی الْقُرى إِلاّ وَ أَهْلُها ظالِمُونَ
🌼🌾🌼🌾🌼🌾««««««««««««««
۵۹ ـ پروردگار تو هرگز شهرها و آبادى ها را هلاک نمى کرد تا این که در کانون آنها پیامبرى مبعوث کند که آیات ما را بر آنان بخواند; و ما هرگز آبادى ها و شهرها را هلاک نکردیم مگر آن که اهلش ظالم بودند!
🌼🌾🌼🌾🌼🌾««««««««««««««
آیه بعد، در حقیقت، جواب سؤال مقدرى است، و آن این که: اگر چنین است که خداوند، طغیانگران را نابود مى کند، پس چرا مشرکان مکّه و حجاز را، که طغیانگرى را به حدّ اعلا رسانیده بودند، و جهل و جنایتى نبود که مرتکب نشوند، با عذابش نابود نکرد؟
قرآن مى گوید: پروردگار تو، هرگز شهرها و آبادیها را هلاک نمى کرد، تا این که: در کانون و مرکز آنها، پیامبرى بفرستد، که آیات ما را بر آنان بخواند (وَ ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرى حَتّى یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِنا).
آرى، تا اتمامِ حجت نکنیم، و پیامبران را با دستورات صریح نفرستیم، مجازات نخواهیم کرد.
تازه، بعد از اتمامِ حجت، مراقب اعمال آنها هستیم، اگر ظلم و ستمى از آنها سر زد، و مستوجب عذاب شدند، مجازاتشان مى کنیم و ما هرگز شهرهائى را هلاک نمى کردیم، مگر آن که اهلش ظالم و ستمگر باشند (وَ ما کُنّا مُهْلِکِی الْقُرى إِلاّ وَ أَهْلُها ظالِمُونَ).
تعبیر ما کانَ رَبُّکَ یا ما کُنّا ، دلیل بر این است که، این سنت همیشگى و جاودانگى خدا بوده و هست، که بدون اتمام حجتِ کافى، کیفر نمى دهد.
جمله حَتّى یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً (تا در مرکز این شهرها پیامبرى مبعوث کند) اشاره به این است که: لزومى ندارد در هر شهر و روستا پیامبرى مبعوث شود، همین اندازه که در یک کانون بزرگ، که مرکز پخش اخبار و محل اندیشمندان و متفکران یک قوم است، پیامبرى مبعوث گردد، کافى است، زیرا مردم تمام آن منطقه، بر اثر نیازهاى زندگى، مرتباً به آنجا رفت و آمد دارند، و هر خبرى در آنجا باشد، به سرعت در تمام منطقه و نقاط دور و نزدیک پخش مى گردد، همان گونه که آوازه قیام پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در سرزمین مکّه ، در مدت کوتاهى، در تمام شبه جزیره عربستان پیچیده، و از آن هم فراتر رفت، چون مکّه ، اُمّ القرى بود، هم مرکزِ روحانى، و هم مرکز تجارى حجاز بود، و حتى در مدت کوتاهى، به مراکز مهم تمدن آن زمان رسید.
بنابراین، آیه یک حکم کلى و عمومى را بیان مى کند، و این که: بعضى از مفسران، آن را اشاره به مکّه دانسته اند، کاملاً بى دلیل است، و تعبیر به فِى أُمِّها نیز، یک تعبیرِ عام است، چرا که أُم ، به معنى مادر و مرکز اصلى است، و اختصاصى به مکّه ندارد.
🆔@ghorun
🔹امام زمان(عجل الله فرجه) فرمودند :
ما را از شیعیان چیزی جدا نمیکند، مگر انجام کارهای ناپسند آنان که خبرش به ما میرسد و ما آنها را روا نمیدانیم.
📚 بحارالانوار ، ج۵۳ ، ص۱۷۶
#امام_زمان
🆔@ghorun
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 برکت را اینگونه به خانه بیاور...
🆔@ghorun
✨🌙 غیبت حضرت ولی عصر(عج) در نگاه مردم
🔻امام حسين عليهالسلام:
🌷 حضرت مهدى داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد میشوند و گروهى ثابتقدم میمانند و اظهار خشنودى میكنند.
افراد مرتد به آنها میگويند:
«اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلي الله عليه و آله جهاد كرده است.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳.
#امام_زمان
🆔 @ghorun
📝دستنوشته زیبایی از شهید نوید صفری
دوست دارم در منتهای گمنامی باشم.
دوست دارم بدنم زیر آفتاب سه شبانهروز بماند.
دوست دارم بدنم از زخمهای جای پای دشمنان خدا و دین پر باشد و دوست دارم سرم را از پشت سر ببرند، همه این ها را دوست دارم زیرا نمیخواهم فردای قیامت که حضرت زهرا(س) برای شفاعت امت پدرش ظهور میکنند من با این جسم کم ارزش خود سالم حاضر باشم.
دوست دارم وقتی نامه عمل من باز شد و سراسر گناه بود حضرت اشارهای و نگاهی به بدن من کنند و بگویند به حسینم او را بخشیدم.
انشاءالله خدا ما را فردای قیامت شرمنده حضرت امابیها(س) قرار ندهد.
به ما رحم کن ای ارحم الراحمین!
و ای ستارالعیوب!
و ای غفار الذنوب!
#شهید_نوید_صفری
#شب_جمعه
🆔@ghorun
✨🌙✨🌙✨🌙✨=°=°=°=°=°=°=°
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۶۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶٠وَ ما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْء فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ زِینَتُها وَ ما عِنْدَ اللّه خَیْرٌ وَ أَبْقى أَ فَلاتَعْقِلُونَ
🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂
۶٠ ـ آنچه به شما داده شده، متاع زندگى دنیا و زینت آن است; و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است; آیا اندیشه نمى کنید؟!
🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂
آخرین آیه مورد بحث، پاسخِ سومى است براى گفتار بهانه جویانى که مى گفتند: اگر ایمان بیاوریم، عرب بر ما هجوم مى کند، و زندگى ما را به هم مى ریزد ، قرآن مى گوید: آنچه را از این رهگذر به دست مى آورید، متاعِ بى ارزش زندگى دنیا و زینتِ آن است (وَ ما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْء فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ زِینَتُها).
ولى آنچه نزد خدا است (از نعمتهاى بى پایان جهان دیگر، و مواهب معنویش در این دنیا) بهتر و پایدارتر است (وَ ما عِنْدَ اللّه خَیْرٌ وَ أَبْقى).
چرا که تمام نعمتهاى مادى دنیا، داراى عوارض ناگوار و مشکلات گوناگونى است، و هیچ نعمت مادى خالص از ضرر و خطر یافت نمى شود.
به علاوه، با نعمت هائى که در نزد خدا است; ـ به خاطر جاودانگى آنها و زودگذر بودن مواهب این دنیا ـ قابل مقایسه نیست، بنابراین، هم بهتر و هم پایدارتر است.
به این ترتیب، در یک مقایسه ساده، هر انسان عاقلى مى فهمد که نباید آن را فداى این کرد، لذا در پایان آیه، مى فرماید: آیا تعقل نمى کنید ؟! (أَ فَلاتَعْقِلُونَ).
فخر رازى ، از یکى از فقها، چنین نقل مى کند: اگر کسى وصیت کند، ثلث مالش را به عاقل ترین مردم بدهند، فتواى من این است که: این ثلث را به کسانى بدهند، که اطاعت فرمان حق مى کنند، زیرا عاقل ترینِ مردم، کسى است که متاعِ اندک (زودگذرى) را بدهد، و سرمایه فراوان (پایدارى) را بگیرد، و این، تنها در مورد مطیعان فرمان خدا صادق است.
🆔@ghorun