✨🌙✨🌙✨🌙✨=°=°=°=°=°=°=°
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۶۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶٠وَ ما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْء فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ زِینَتُها وَ ما عِنْدَ اللّه خَیْرٌ وَ أَبْقى أَ فَلاتَعْقِلُونَ
🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂
۶٠ ـ آنچه به شما داده شده، متاع زندگى دنیا و زینت آن است; و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است; آیا اندیشه نمى کنید؟!
🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂🍁🍁🍂
آخرین آیه مورد بحث، پاسخِ سومى است براى گفتار بهانه جویانى که مى گفتند: اگر ایمان بیاوریم، عرب بر ما هجوم مى کند، و زندگى ما را به هم مى ریزد ، قرآن مى گوید: آنچه را از این رهگذر به دست مى آورید، متاعِ بى ارزش زندگى دنیا و زینتِ آن است (وَ ما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْء فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ زِینَتُها).
ولى آنچه نزد خدا است (از نعمتهاى بى پایان جهان دیگر، و مواهب معنویش در این دنیا) بهتر و پایدارتر است (وَ ما عِنْدَ اللّه خَیْرٌ وَ أَبْقى).
چرا که تمام نعمتهاى مادى دنیا، داراى عوارض ناگوار و مشکلات گوناگونى است، و هیچ نعمت مادى خالص از ضرر و خطر یافت نمى شود.
به علاوه، با نعمت هائى که در نزد خدا است; ـ به خاطر جاودانگى آنها و زودگذر بودن مواهب این دنیا ـ قابل مقایسه نیست، بنابراین، هم بهتر و هم پایدارتر است.
به این ترتیب، در یک مقایسه ساده، هر انسان عاقلى مى فهمد که نباید آن را فداى این کرد، لذا در پایان آیه، مى فرماید: آیا تعقل نمى کنید ؟! (أَ فَلاتَعْقِلُونَ).
فخر رازى ، از یکى از فقها، چنین نقل مى کند: اگر کسى وصیت کند، ثلث مالش را به عاقل ترین مردم بدهند، فتواى من این است که: این ثلث را به کسانى بدهند، که اطاعت فرمان حق مى کنند، زیرا عاقل ترینِ مردم، کسى است که متاعِ اندک (زودگذرى) را بدهد، و سرمایه فراوان (پایدارى) را بگیرد، و این، تنها در مورد مطیعان فرمان خدا صادق است.
🆔@ghorun
🌺امام سجاد علیه السلام فرمودند:
اگر همهی آنان که بین مشرق و مغرباند بمیرند، امّا قرآن همراهم باشد هرگز دچار وحشت نخواهم شد.
اصول کافی، ج ۲، ص ۶۰۲
🆔@ghorun
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘ خدا با بعضی از ماها، روز قیامت حرف نمیزنه!
حتی آدمای دیندار !
🎙سخنرانی استاد شجاعی
🆔@ghorun
📌 احوالات امام زمان (عج) نسبت به مردم
🔻حضرت مهدی(عجلالله تعالی فرجه الشریف):
إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَ اصطَلَمکُمُ الأَعداءُ.
📓ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نمیبریم وگرنه محنت و دشواری ها شما را فرامیگرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع میساختند.
📚 بحارالانوار، ج ٥٣، ص ٧٢
#امام_زمان
🆔@ghorun
📚📘📚📘📚📘📚📘«««««««
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۶۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶۱أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاةِ الدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ
📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️
۶۱ـ آیا کسى که به او وعده نیکو داده ایم و به آن خواهد رسید، همانند کسى است که متاع زندگى دنیا به او داده ایم سپس روز قیامت (براى حساب و جزا) از احضارشدگان خواهد بود؟!
📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️
آنها هواى نفس خویش را مى پرستیدند
در آیات گذشته، سخن از کسانى بود که، به خاطر تمتع و بهره گیرى از نعمتهاى دنیا، کفر را بر ایمان، و شرک را بر توحید ترجیح داده اند، در آیات مورد بحث وضع این گروه را در قیامت، در برابر مؤمنان راستین مشخص مى کند.
نخست، با یک مقایسه، که به صورت استفهام مطرح شده، وجدان همگان را به داورى مى طلبد و مى گوید: آیا کسى که به او وعده نیک داده ایم، و به وعده خود قطعاً خواهد رسید، با کسى که تنها از متاع دنیا به او بهره داده ایم، سپس روز قیامت در پیشگاه پروردگار براى حساب و جزاء احضار مى شود، یکسان است ؟ (أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاةِ الدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ).
بدون شک، هر وجدان بیدار، وعده هاى نیک الهى و مواهب عظیم و جاویدان او را بر بهره گیرى چند روز از نعمتهاى فانى وپ لذات زودگذر ـ که به دنبال آن درد و رنج جاویدان است ـ ترجیح مى دهد.
جمله فَهُوَ لاقِیهِ ، تأکیدى است بر این که، وعده الهى تخلف ناپذیر است و باید چنین باشد; چرا که تخلف از وعده، یا به خاطر جهل است یا عجز، که هیچ یک از آنها در ذات خدا راه ندارد.
جمله هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ ، اشاره به احضار در محضر خداوند، براى حساب اعمال است، و بعضى آن را به احضار در آتش دوزخ تفسیر کرده اند، ولى تفسیر اول، مناسب تر است.
و به هر حال، این تعبیر نشان مى دهد که این آلودگان، با اکراه و بدون تمایل به این صحنه کشانده مى شوند، و باید هم چنین باشد; چرا که وحشت حساب و کیفر، تمام وجود آنها را فرا گرفته است.
تعبیر به حیات دنیا که بارها در سوره هاى مختلف قرآن مجید آمده، اشاره به پستى این زندگى در مقایسه با حیات آخرت و زندگى جاویدان و زوال ناپذیر آن است; زیرا دنیا از ماده دنو (بر وزن غلو)، در اصل به معنى نزدیکى در مکان یا زمان یا منزلت و مقام است، سپس دنیا و ادنى گاه، به موجودات کوچک، که در دسترس قرار دارند، در مقابل موجودات بزرگ اطلاق شده، و گاه، در موضوعات پست، در مقابل خوب و والا، و گاه، به نزدیک، در مقابل دور اطلاق گردیده، و از آنجا که زندگى این جهان، در برابر جهان دیگر، هم کوچک است و هم بى ارزش و هم نزدیک، نام حیات دنیا کاملاً متناسب آن است
🆔@ghorun