🔅قضیه #غدیر، قضیه حکومت است؛
زنده نگهداشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیدهخوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چهطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همۀ اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است، باید روش ملتها و دستاندرکاران باشد. قضیۀغدیر، قضیۀ جعل حکومت است، این است که قابلنصب است و الا مقامات معنوی قابلنصب نیست. ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است، نه به معنای مقام معنوی.
اینکه اینقدر صدای غدیر بلند شده است و اینقدر برای غدیر ارج قائل شدهاند ... برای این است که با اقامۀ ولایت یعنی با رسیدن حکومت به دست صاحب حق، همۀ این مسائل حل میشود، همۀ انحرافات از بین میرود.
📚صحیفه امام
#عید_غدیر
🆔 @ghorun
🔘 انسان ناچیز
تویی که فقط انسان را در جسمش خلاصه میکنی حق نداری از «اشرف مخلوقات» حرف بزنی! تو کجا و اشرف مخلوقات کجا؟ بله؛ انسان میتواند به مقام بالاترین مخلوقات برسد، اگر واقعا انسان باشد. وگرنه این جسم ناچیز که در مقابل بقیه آفریدههای خدا چیزی نیست! مثلاً همین آسمان را ببین؛
أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها
آیا آفرینش شما محکم و استوارتر است یا آسمان که خدا آن را بنا کرد؟
خدا همه اینها را در اختیار انسان قرار داد تا اولا بداند در مقابل اینها و خدای اینها موجودی ناچیز است و ثانیا همه اینها را برای بندگی کردن خدا استفاده کند. حالا او به عکس عمل میکند و همینها را هم دستآویزی برای طغیانگری گرفته است!
اگر انسان به ناچیز بودن خود اعتراف کند، هیچ فرعونی فرعون نمیشود و هیچ کس و ناکسی در مقابل خدای بینیاز طغیان نخواهد کرد.
سوره مبارکه نازعات، آیه 27)
#در_محضر_قرآن
#قرآن
🆔 @ghorun
🪴حکمت 193 نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً، فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا، فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ.
راه به كار گرفتن قلب (اخلاقى، علمى، تربيتى):
و درود خدا بر او، فرمود: دل ها را روى آوردن و پشت كردنى است، پس دل ها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشى دارند و روى آوردنى، زيرا اگر دل را به اجبار به كارى وادارى كور مى گردد.
#نهج_البلاغه
🆔 @ghorun
💐🌷💐➿➿➿➿➿➿➿➿
🌷💐🌷➿➿➿➿➿➿➿➿
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره شعرا آیه ۲۰۳ و ۲۰۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌷🌷➿➿➿➿➿➿
آیه۲۰۳) فَيَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ
آیه۲۰۴) أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ
💐💐➿➿➿➿➿➿
آیه۲۰۳) و آن کافران گویند: آیا بر ما مهلتی منظور میشود (تا زمانی از عذاب بیاساییم؟
آیه۲۰۴) آیا (اکنون که هنگام عذابشان نیست از تمسخر) عذاب و انتقام ما را به تعجیل میطلبند؟
🌷🌷➿➿➿➿➿➿
تفسیر آیه)لذا به دنبال آن میفرماید: در این حال آنها به خود میآیند و از گذشته ننگین خود پشیمان، و از آینده وحشتناک خویش سخت نگران میشوند و «میگویند: آیا به ما مهلت داده میشود» تا ایمان بیاوریم و گذشته خراب خود را آباد سازیم؟! (فَیَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ). اما این تقاضا هرگز پذیرفته نخواهد شد.
*
تهمتی دیگر بر قرآن! از آنجا که آیات گذشته با این جمله ختم شد که مجرمان و گنهکاران، بعد از مشاهده عذاب الهی و هنگامی که در آستانه مرگ قرار میگیرند، تقاضای مهلت و باز گشت برای جبران میکنند، در اینجا از دو راه به آنها پاسخ میگوید.
نخست این که: «آیا برای عذاب ما عجله میکنند» (أَ فَبِعَذابِنا یَسْتَعْجِلُونَ).
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun