💐🍃..................................................🍃💐
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
توصیه هایی عجيب از مرحوم آيت الله كشميرى:
🍃۱- حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت کنید.
خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به روی تان باز شود.
🍃۲- یکی از مهم ترین حالت های بندگی خصوصاً در رمضان المبارک، حالتی است که توصیه ى مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» است.
فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده ى عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد.
حتماً در روز یک سجده ى طولانی داشته باشید.
🍃۳- آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله!
آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید:
"کمیت گرا نباشید؛ کیفیت جو باشید!"
دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بلكه درپی هضم آنها باشید!
غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان تان شود.
بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است.
با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟!
🍃۴- حتی المقدور بر سفره ى خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید.
بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه ی افطار به خانواده و خانه ى شما تعلق گیرد.
در ضمن، هنگام افطار دِلال کنید!
دِلال چیست؟
در اول دعای افتتاح عرض می کنیم: «مدلاً علیک»
"دِلال يعنى ناز کردن"
هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون براش روزه گرفتید وحضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه ى اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: "اگر حاجتم را بدی، افطار می کنم!"
به این حالت می گويند دِلال؛
معجزه می كند!
🍃۵-رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای «حُسن خلق» است.
با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید.
همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید.
لحظه ى عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است!
🍃۶- کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک »به ساحل نجات می رسد!
از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید.
البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی دل شکسته داشتن است.
🍃۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما "لیلة القدر” باشد که جان رمضان است.
در این خصوص، سخن زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»
فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه!
🍃۸- این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست.
در این بهار قرآنی هر روز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد!
🍃۹- در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة (عج) نبايد منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از درگاه آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.
💐 @ghorun
🌷🍀=========================
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره یونس آیه۱۰۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
=================
آیه۱٠۹) وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ وَ اصْبِرْ حَتّى یَحْکُمَ اللّهُ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ
🌷===============
آیه۱٠۹ ) و از آنچه بر تو وحى مى شود پیروى کن، و شکیبا باش، تا خداوند فرمان (پیروزى) را صادر کند; و او بهترین حاکمان است!
=================
تفسیرآیه۱۰۹)سپس، وظیفه پیامبر را در دو جمله تعیین مى کند، نخست این که: باید تنها از آنچه به تو وحى مى شود پیروى کنى (وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ).
مسیر راهت را خدا از طریق وحى تعیین کرده است، و کمترین انحراف از آن براى تو مجاز نیست.
دیگر این که: در این راه، مشکلات طاقت فرسا و ناراحتى هاى فراوان در برابر تو است، باید از انبوه مشکلات ترس و هراسى به خود راه ندهى، باید صبر و استقامت و پایدارى پیشه کنى، تا خداوند حکم و فرمان خود را براى پیروزى تو بر دشمنان صادر کند (وَ اصْبِرْ حَتّى یَحْکُمَ اللّهُ).
چرا که او بهترین حاکمان است (وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ)، فرمانش حق، و حکمش عدالت، و وعده اش تخلّف ناپذیر.
تفسیر نمونه)
🌷 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جزء دوازدهم.
💎 اگر خدا بخواهد کار غیر ممکن ممکن میشود.
#جزء_دوازدهم
🌷 @ghorun
🌷🍀=========================
ایام البیض:
(ایام البیض) از روز سیزدهم ماه مبارک #رمضان شروع می شود. در این ایام دربهای رحمت الهی به شکل وسیع بر مؤمنین باز شده و با اعمال این ایام مبارک مؤمنین غرق برکات الهی می شوند.
➖شب سیزدهم ماه مبارک رمضان اولین شب لیالی بیض است که اعمال این شب شامل سه قسمت می باشد. اول: غسل شب سیزدهم، دوم: خواندن چهار رکعت نماز که در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید بیست و پنج مرتبه خوانده می شود. سوم: خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره های (یس، التبارک و الملک و التوحید) خوانده می شود.
➖شب چهاردهم ماه مبارک رمضان دومین شب لیالی بیض می باشد، مستحب است خواندن چهار رکعت نماز با دو سلام و قرائت دعای (مُجیر).
روایت است هرکس در ایام بیض ماه مبارک رمضان دعای (مُجیر) را بخواند خداوند عزوجل گناهان او را می بخشد حتی اگر به تعداد قطرات باران و برگهای درختان و ریگ بیابان باشد.
➖شب پانزدهم ماه مبارک رمضان: این شب مبارک است و اعمال آن اول: غسل، دوم: زیارت سیدالشهداء (علیه السلام) و سوم: خواندن شش رکعت نماز است که بعد از سوره حمد، سوره های (یس، التبارک و توحید) خوانده می شود، چهارم: خواندن یکصد رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره توحید ده مرتبه خوانده شود.
🔷امیر مؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند : هر کس این نماز را بخواند خداوند متعال ده ملائکه برای ایشان مقرر می نماید تا دشمنان از جن و انس را از او دور کنند و سی ملک برای او می فرستد تا در وقت مردن او را از آتش جهنم دور نگه دارد.
🔶شخصی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: یابن رسول الله؛ اجر زائر امام حسین (علیه السلام) در نیمه رمضان چیست؟
امام فرمودند: اگر کسی شب نیمه رمضان نزد قبر امام حسین (علیه السلام) به غیر نماز شب ده رکعت نماز بخواند که در هر رکعت بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره (قل هو الله احد) بخواند و بگوید (استجیر بالله من النار) این مؤمن به دستور خدا از آتش جهنم دور می شود و نمی میرد تا در عالم خواب ببیند که ملائک او را از آتش جهنم دور می کنند و بشارت بهشت را به او می دهند.
التماس دعا)
🌷 @ghorun
🔘⚪️🔘----------------------------------🔘⚪️🔘
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره شوری آیه۶ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
🍃-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
آیه۶) وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ اللّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیل
🔘⚪️🔘-------------------------
آیه۶) کسانى که غیر خدا را ولىّ خود انتخاب کردند، خداوند حساب همه اعمال آنها را نگه مى دارد; و تو مأمور نیستى که آنان را مجبور به قبول حق کنى!
🍃-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
تفسیر آیه۶) قیامى از امّ القرى
به تناسب اشاره اى که در آیات گذشته به مسأله شرک شده، در نخستین آیه مورد بحث به نتیجه کار مشرکان و انتهاى مسیرشان پرداخته، مى گوید: کسانى که غیر خدا را ولىّ خود برگزیدند خداوند حساب اعمال آنها را نگه مى دارد، و از نیاتشان آگاه است (وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ اللّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ).
تا به موقع حساب آنها را برسد و کیفر لازم را به آنها بدهد.
سپس روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى گوید: تو مأمور نیستى که آنها را مجبور به قبول حق سازى (وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیل).
وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت، و رسانیدن پیام خدا به همه بندگان است. شبیه این جمله در قرآن فراوان است: لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِر: تو سیطره و غلبه بر آنها ندارى .
ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبّار: تو موظف به اجبار آنها نیستى .
وَ ما جَعَلْناکَ عَلَیْهِمْ حفِیْظاً: تو مسئول اعمال آنها نیستى و براى اجبار آنان مبعوث نشده اى .
و ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ: رسول وظیفه اى جز ابلاغ رسالت ندارد .
و بیانگر این واقعیت است که خداوند مى خواهد بندگان آزاد باشند و راه او را با اراده و اختیار خود بپویند، چرا که ارزش واقعى ایمان و عمل صالح در همین است، و ایمان و عمل اجبارى ارزش معنوى ندارد.
تفسیر نمونه)
🖌 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جزء سیزدهم.
✨اگر شکرگزار باشید نعمت شما افزون میشود.
#جزء_سیزدهم.
🖌 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅قطب راوندى در لب اللباب نقل می کند که مردگان در هر شب جمعه از ماه #رمضان مى آیند و هر یک از آنها به آواز گریان فریاد مى زند: اى فرزندان من. اى خویشان ! با خیرات خود به ما محبت کنید خدا شما را رحمت کند، ما را به خاطر بیاورید و ما را فراموشمان مکنید. بر غربت ما رحم کنید. ما در زندان تنگ و تاریک مانده ایم. به ما رحم کنید و دعا و صدقه از ما دریغ نکنید.
🎥 #سخنرانی
🖌 @ghorun
🌹🌿≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره شوری آیه۷ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
~~~~~~~~~~~~~~~
آیه۷) وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیّاً لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لارَیْبَ فِیهِ فَرِیقٌ فِى الْجَنَّةِ وَ فَرِیقٌ فِى السَّعِیرِ
🌿.✨ .🌿.✨.🌿.✨.🌿
آیه۷) و این گونه قرآنى عربى[= فصیح و گویا] را بر تو وحى کردیم، تا امّ القرى [= مکّه]و مردم پیرامون آن را انذار کنى و آنها را از روزى که همه خلائق در آن روز جمع مى شوند و شک و تردید در آن نیست بترسانى; گروهى در بهشتند و گروهى در آتش سوزان!
~~~~~~~~~~~~~~~
تفسیر آیه۷) بار دیگر به مسأله وحى باز مى گردد، و اگر در آیات قبل، از اصل وحى سخن در میان بود، در اینجا سخن از هدف نهائى وحى است، مى فرماید: این گونه قرآنى عربى، فصیح و گویا، بر تو وحى کردیم تا امّ القرى (مکّه) و کسانى را که در اطراف آن هستند انذار کنى (وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیّاً لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها).
و آنها را از روزى که همه خلایق در آن روز جمع مى شوند، و شک و تردیدى در آن نیست بترسانى (وَ تُنْذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لارَیْبَ فِیهِ).
از آن روز که مردم به دو گروه تقسیم مى شوند گروهى در بهشتند، و گروهى در آتش سوزان دوزخ (فَرِیقٌ فِى الْجَنَّةِ وَ فَرِیقٌ فِى السَّعِیرِ).
تعبیر کَذلِکَ ممکن است اشاره به این معنى باشد; همان گونه که بر انبیاى پیشین، به زبان خودشان وحى فرستادیم بر تو نیز به زبان خودت قرآنى عربى وحى کردیم (بنابراین کَذلِکَ اشاره، به جمله وَ إِلَى الَّذِیْنَ مِنْ قَبْلِکَ مى باشد).
و نیز مى تواند اشاره، به جمله بعد باشد، یعنى وحى ما بر تو این گونه است: به صورت قرآنى عربى با هدف انذار.
درست است که، از ذیل آیه، یعنى جمله فَرِیقٌ فِى الْجَنَّةِ وَ فَرِیقٌ فِى السَّعِیرِ استفاده مى شود که وظیفه پیامبر، هم انذار است و هم بشارت، ولى از آنجا که تأثیر انذار در نفوس، مخصوصاً در افراد نادان و لجوج عمیق تر است، در آیه، دو بار فقط روى انذار تکیه شده، با این تفاوت که، در مرحله اول سخن از انذارشوندگان است، و در مرحله دوم سخن از چیزى است که باید از آن بترسند یعنى دادگاه قیامت.
روزى که به خاطر اجتماع عموم انسان ها رسوائیش بسیار دردناک و شدید است.
در اینجا سؤالى مطرح است و آن این که: آیا از جمله لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها استفاده نمى شود که هدف از نزول قرآن، انذار مردم مکّه و اطراف آن است ؟ آیا این تعبیر با جهانى بودن اسلام، تضاد ندارد؟!
پاسخ این سؤال، با توجه به یک نکته روشن مى شود، و آن این که: کلمه امّ القرى که یکى از نام هاى مکّه است از دو واژه ترکیب یافته امّ که در اصل به معنى اساس و ابتداء و آغاز هر چیزى است، و مادر را هم به همین جهت امّ مى گویند که، اساس و اصل فرزندان است.
و قرى که جمع قَرْیه به معنى هرگونه آبادى و شهر است، اعم از شهرهاى بزرگ و کوچک یا روستاها، و شواهد زیادى نیز در قرآن بر این معنى وجود دارد .
✨اکنون ببینیم چرا مکّه را امّ القرى نامیده اند؟ (مادر و اصل همه آبادى ها).
روایات اسلامى تصریح مى کند که، همه زمین نخست زیر آب غرق بود و خشکى ها تدریجاً سر از آب بیرون آوردند (علم امروز نیز این معنى را پذیرفته است).
این روایات مى گوید: نخستین نقطه اى که از زیر آب سر برآورد کعبه بود، و سپس خشکى هاى زمین از کنار آن گسترش یافت که از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمین) یاد شده است.
با توجه به این تاریخچه روشن مى شود که مکّه اصل و اساس و آغاز همه آبادى هاى روى زمین است، بنابراین هر گاه گفته شود اُمُّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها تمام مردم روى زمین را شامل مى شود.
از این گذشته مى دانیم اسلام تدریجاً گسترش یافت:
پیامبر(صلى الله علیه وآله) نخست، مأمور بود بستگان نزدیک خود را انذار کند، چنان که در آیه ۲۱۴ سوره شعرا مى خوانیم: وَ أَنْذِرْ عَشِیْرَتِکَ الاَقْرَبِیْنَ ، تا هسته بندى اسلام محکم شود، و آماده گسترش گردد.
سپس در مرحله دوم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) مأمور شد، ملت عرب را تبلیغ و انذار کند، چنان که در آیه ۳ سوره فصلت آمده: قُرْآناً عَرَبِیّاً لِقَوْم یَعْلَمُونَ: این قرآنى است عربى براى قومى که مى فهمند و درک مى کنند.
ادامه تفسیر:👇
👉 @ghorun
🌹🌿≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
ادامه تفسیر:👇
و در آیه ۴۴ سوره زخرف نیز آمده است: وَ إِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَ لِقَوْمِکَ: این قرآن مایه تذکر تو و قوم تو است .
هنگامى که پایه هاى اسلام در میان این قوم، قوى و مستحکم شد پیامبر(صلى الله علیه وآله)مأموریت گسترده ترى یافت، و مأمور انذار جهانیان شد، چنان که در آیه اول سوره فرقان مى خوانیم: تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِیْنَ نَذِیْراً: جاوید و پر برکت است، خداوندى که قرآن را بر بنده اش نازل کرد، تا همه جهانیان را انذار کند (و آیات فراوان دیگر).
و به خاطر همین مأموریت بود، که پیامبر(صلى الله علیه وآله) نامه به سران بزرگ جهان آن روز، در خارج از جزیره عربستان نوشت، و کسراها و قیصرها و نجاشى ها را به اسلام دعوت کرد.
و نیز بر اساس همین خط و برنامه بود، که پیروانش براى تبلیغ اسلام بعد از او، به همه جهان گام نهادند، و تعالیم اسلام را در دنیا منتشر ساختند.
در این که چرا روز قیامت یَوْمُ الْجَمْع نامیده شده، تفسیرهاى متعددى وجود دارد:
گاه گفته اند: به خاطر آن است که میان ارواح و اجساد جمع مى شود.
گاه گفته اند: از این نظر است که بین انسان و عملش جمع خواهد شد.
و یا از این نظر: که میان ظالم و مظلوم اجتماع حاصل مى شود.
ولى ظاهر این است که منظور، اجتماع همه خلایق در آن روز بزرگ است از اولین و آخرین، همان گونه که در آیه ۴۹ و ۵٠ سوره واقعه آمده است: قُلْ إِنَّ الاَوَّلِیْنَ وَ الْآخِرِیْنَ لَمَجْمُوعُونَ إِلى مِیْقاتِ یَوْم مَعْلُوم: بگو اولین و آخرین همگى در موعد روز معینى، جمع مى شوند .
تفسیر نمونه)
👉 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جزء چهاردهم.
🔺زیبا جلوه دادن زشتی ها از ابزار شیطان است.
#جزء_چهاردهم
👉 @ghorun