فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امام صادق(ع): اگر مردم پاداش اعتقاد به بداء را مىدانستند در سخن گفتن از آن سستى نمىكردند.
#اَللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
#سخنرانی
🇵🇸 @ghorun
.•°•.•°•.•°•.•°•✨•🌟•✨•🌟•✨°•.•°•.•°•.•°•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره انفال آیه۷۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
... ... ... ... ... ... ... ... ... .
آیه۷۴) وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوٓا أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
..✨..✨..✨..✨..✨..
آیه۷۴) و آنها كه ایمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا جهاد كردند، و آنها كه پناه دادند و یاری نمودند، آنان مؤمنان حقیقیاند؛ برای آنها، آمرزش (و رحمت خدا) و روزی شایستهای است.
... ... ... ... ... ... ... ... ... .
تفسیر آیه۷۴)در سومین آیه مورد بحث، بار دیگر روى اهمیت مقام مهاجران، انصار، موقعیت، تأثیر و نفوذ آنها در پیشبرد اهداف جامعه اسلامى تکیه کرده و از آنها به این گونه تقدیر مى کند:
آنها که ایمان آوردند و هجرت کردند و در راه خدا جهاد نمودند و آنها که پناه دادند و یارى کردند، مؤمنان حقیقى و راستین هستند (وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً).
زیرا در روزهاى سخت و دشوار و ایام غربت و تنهائى اسلام، هر یک به نوعى به یارى آئین خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) شتافتند.
آنها به خاطر این فداکارى هاى بزرگ، آمرزش و روزى شایسته اى خواهند داشت (لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ).
هم در پیشگاه خدا و جهان دیگر از مواهب بزرگى برخوردارند و هم بهره اى شایسته از عظمت، سربلندى، پیروزى، امنیت و آرامش در این جهان خواهند داشت.
تفسیر نمونه)
🌟 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جز بیست و هشتم.
✨هرکس با تقوا باشد از جایی که فکرش را نمیکند به او روزی میرسد.
#جزء_بیست_و_هشتم
🌟 @ghorun
🌷◻️🌷◻️🌷◻️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره انفال آیه۷۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
• • • • • • • • • • • •
آیه۷۵) وَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَٰٓئِكَ مِنْكُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
▫️ ▫️ . ▫️ ▫️ . ▫️ ▫️
آیه۷۵) و كسانی كه بعداً ایمان آوردند و هجرت كردند و با شما جهاد نمودند، از شما هستند؛ و خویشاوندان نسبت به یكدیگر، در احكامی كه خدا مقرّر داشته، (از دیگران) سزاوارترند؛ خداوند به همه چیز داناست.
• • • • • • • • • • • •
تفسیر آیه۷۵)در آخرین آیه، به چهارمین گروه مسلمانان، یعنى مهاجران بعدى اشاره کرده، مى فرماید: آنها که بعد از این ایمان بیاورند و هجرت کنند و با شما در جهاد شرکت جویند، آنها نیز از شمایند (وَ الَّذینَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَکُمْ فَأُولئِکَ مِنْکُمْ).
یعنى، جامعه اسلامى یک جامعه مدار بسته و انحصارى نیست، بلکه درهایش به سوى همه مؤمنان، مهاجران و مجاهدان آینده نیز گشوده است، هر چند مهاجران نخستین مقام و منزله خاصى دارند.
ولى این برترى به آن معنى نیست که مؤمنان و مهاجران آینده که در زمان نفوذ و پیشرفت اسلام به آن گرویدند و به سوى آن آمدند، جزء بافت جامعه اسلامى نباشند.
و در پایان آیه اشاره به ولایت و اولویت خویشاوندان نسبت به یکدیگر کرده، مى فرماید: خویشاوندان (نیز) نسبت به یکدیگر و در احکامى که خداوند بر بندگانش مقرر داشته، اولویت دارند (وَ أُولُوا الأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فی کِتابِ اللّهِ).
در حقیقت در آیات گذشته، سخن از ولایت و اولویت عمومى مسلمانان نسبت به یکدیگر بود، و در این آیه تأکید مى کند که این ولایت و اولویت در مورد خویشاوندان به صورت قوى تر و جامع ترى است; زیرا خویشاوندان مسلمان علاوه بر ولایت ایمان و هجرت، ولایت خویشاوندى نیز دارند.
به همین جهت آنها از یکدیگر ارث مى برند، در حالى که غیر خویشاوندان از یکدیگر ارث نمى برند.
بنابراین، آیه اخیر، تنها حکم ارث را بیان نمى کند، بلکه معنى وسیعى دارد که ارث هم جزء آن است، و اگر مشاهده مى کنیم که در احکام ارث در روایات اسلامى و در تمام کتب فقهى به این آیه و آیه مشابه آن در سوره احزاب استدلال شده، دلیل بر این نیست که منحصر به مسأله ارث باشد، بلکه مى تواند روشنگر یک قانون کلى که ارث هم بخشى از آن است، بوده باشد.
از این جهت مى بینیم در مسأله جانشینى پیامبر(صلى الله علیه وآله) که در مفهوم ارث مالى داخل نیست به این آیه ـ در بعضى از روایات اسلامى ـ استدلال شده است، و نیز در مسأله غسل میت، و مانند آن به همین آیه براى اولویت خویشاوندان استدلال کرده اند.
با توجه به آنچه در بالا گفته شد، روشن مى شود: اصرار جمعى از مفسران بر این که آیه اخیر منحصراً مسأله ارث را بیان مى کند، بى دلیل است، و اگر بخواهیم چنین تفسیرى را انتخاب کنیم، تنها راهش این است که آن را به صورت یک استثناء از ولایت مطلقه اى که در آیات گذشته براى عموم مهاجران و انصار بیان شده است، بدانیم، و بگوئیم آیه اخیر مى گوید: ولایت عمومى مسلمانان نسبت به یکدیگر، شامل ارث نمى شود.
و اما احتمال این که آیات گذشته شامل ارث هم بشود، و سپس آیه اخیر این حکم را نسخ کرده باشد، بسیار بعید به نظر مى رسد; زیرا ارتباط مفهومى و پیوستگى این آیات با یکدیگر، از نظر معنوى، و حتى شباهت لفظى، نشان مى دهد که: همه با هم نازل شده است، و از این رو نمى تواند ناسخ و منسوخ بوده باشد.
به هر حال، مناسب ترین تفسیر با مفهوم آیات، همان است که در آغاز گفتیم.
و در آخرین جمله این آیه که آخرین جمله سوره انفال است، مى فرماید: خداوند به هر چیزى دانا است (إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ).
تمام احکامى را که در زمینه انفال ، غنائم جنگى ، نظام جهاد ، صلح و احکام اسیران جنگى و مسائل مربوط به هجرت و مانند آن در این سوره نازل کرده است، همه را روى حساب و برنامه دقیقى بیان نموده که با روح جامعه انسانى و عواطف بشرى و مصالح همه جانبه آنها کاملاً منطبق است.
تفسیر نمونه)
🌷 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جز بیست و نهم.
✨مرگ و زندگی برای آزمایش و امتحان شما است.
#جزء_بیست_و_نهم
🌷 @ghorun
🌸🌸🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🌼🌼
عید سعید فطر یکی از بزرگترین و مهمترین اعیاد مسلمین جهان است، عیدی که نبّی مکرم اسلام (ص) آن را «یوم الجایزه؛ روز جایزه» نامیدهاند، روزی که خداوند پاداش عبادات مسلمانان را در یک ماه بندگی عطا کند. از این جهت احادیثی که درباره فضیلت و اعمال این روز وارد شده است، انسان مؤمن را آماده بهرهبرداری هرچه بیشتر از این روز پر فضیلت میکند.
🌸در این موضوع امام صادق از پدرش امام حسین(ع) روایت میکند که فرمود امیرالمؤمنین (ع) در روز فطر برای مردم سخنرانی کرد و فرمود:
امروز روزی است که نیکوکاران در آن پاداش مییابند و گنهکاران زیان میبینند و آن شبیهترین روز به روز قیامت شماست؛ پس با خارج شدن از خانههایتان به سوی محل خواندن نماز و خارج شدن از قبرهایتان به سوی پروردگارتان یادآورید و با ایستادن در محل نماز خواندنتان، ایستادن مقابل پروردگارتان یاد آورید و با بازگشتان به سوی خانههایتان به روانه شدن از عرصهى قیامت به سوى منازل بهشتیتان یا جهنمیتان یادآورید؛ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَى مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ
ای بندگان خدا کمترین چیز به مردان و زنان مؤمن این است که فرشتهای در آخرین روز ماه رمضان به ایشان ندا میدهد: ای بندگان خدا بشارت باد بر شما که خداوند گناهان گذشته شما را بخشید؛ پس بنگیرید که چگونه میخواهید دوباره شروع کنید؛ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ
#عید_فطر
🌼🍃🌸🍃🌼
💐 @ghorun
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃
🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸
🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃
دوستان سوره اعلی آیات۱۴و۱۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🍃.🌼.🍃
🌼آیات۱۴و۱۵) ۱۴قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى ۱۵وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى
✨.✨.✨
آیات۱۴و۱۵) ۱۴ ـ به یقین آن که پاکى جست، رستگار شد. ۱۵ ـ و نام خدایش را یاد کرد سپس نماز خواند!
🍃.🌸.🍃
🌸تفسیر آیات۱۴و۱۵)
* برنامه اى که در همه کتب آسمانى آمده
در آیات قبل، اشاره اى به مجازات سخت کفار معاند، و دشمنان حق شده بود، و در آیات مورد بحث، به نجات اهل ایمان و عوامل این نجات اشاره مى کند، نخست، مى فرماید: مسلماً رستگار مى شود کسى که خود را تزکیه کند
(قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى).
* و نام پروردگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند (وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى).
به این ترتیب، عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات را سه چیز مى شمرد: تزکیه ، ذکر نام خداوند سپس به جا آوردن نماز .
در این که منظور از تزکیه چیست؟ تفسیرهاى گوناگونى ذکر کرده اند:
نخست این که: منظور پاکسازى روح از شرک است، به قرینه آیات قبل، و نیز به قرینه این که مهم ترین پاکسازى همان پاکسازى از شرک است.
دیگر این که: منظور، پاکسازى دل از رذائل اخلاقى و انجام اعمال صالح است، به قرینه آیات فلاح در قرآن مجید از جمله آیات آغاز سوره مؤمنون که فلاح را در گرو اعمال صالح مى شمرد، و به قرینه آیه ۹ سوره شمس که بعد از ذکر مسأله تقوا و فجور مى فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها: رستگار شد کسى که نفس خود را از فجور و اعمال زشت پاک کرد و به زینت تقوا بیاراست .
دیگر این که: منظور زکات فطره در روز عید فطر است، که نخست باید زکات را پرداخت و بعد نماز عید را به جا آورد، چنان که در روایات متعددى از امام صادق(علیه السلام) این معنى نقل شده است.
همین معنى، در منابع اهل سنت از امیر مؤمنان على(علیه السلام) روایت شده.
در اینجا این سؤال مطرح است که: سوره اعلى سوره مکّى است، و در مکّه نه زکات فطره مقرر شده بود، و نه روزه ماه مبارک، و نه مراسم نماز عید فطر؟
در پاسخ این سؤال، بعضى گفته اند: هیچ مانعى ندارد آغاز این سوره در مکّه نازل شده باشد و پایانش در مدینه .
این احتمال نیز قویّاً وجود دارد که: تفسیر فوق از قبیل بیان یک مصداق روشن و تطبیق آیه بر فرد واضح باشد.
بعضى نیز تزکیه را در اینجا به معنى دادن صدقه مالى دانسته اند.
مهم این است که: تزکیه معنى وسیعى دارد که همه این مفاهیم را در بر مى گیرد، هم پاکسازى روح از آلودگى شرک، هم پاکسازى از اخلاق رذیله، هم پاکسازى عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاکسازى مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا; زیرا طبق آیه: خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیْهِمْ بِها: از اموال آنها صدقه اى (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازى و تزکیه کنى دادن زکات سبب پاکى روح و جان است.
بنابراین، تمام تفسیرها ممکن است در معنى گسترده آیه، جمع باشد.
قابل توجه این که: در آیات فوق، نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است.
🔹به گفته بعضى از مفسران، مراحل عملى مکلف سه مرحله است:
نخست، ازاله عقائد فاسد از قلب ، سپس حضور معرفة اللّه و صفات و اسماء او در دل ، و سوم اشتغال به خدمت ، آیات فوق در سه جمله کوتاه به این سه مرحله اشاره کرده است.
این نکته نیز قابل توجه است که: نماز را فرع بر ذکر پروردگار مى شمرد، این به خاطر آن است که: تا به یاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتوافکن نشود، به نماز نمى ایستد، به علاوه، نمازى ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشى از یاد او باشد، و این که بعضى ذکر پروردگار را تنها به معنى اللّه اکبر یا بسم اللّه الرحمن الرحیم که در آغاز نماز گفته مى شود، تفسیر کرده اند، در حقیقت بیان مصداق هائى از آن است.
تفسیر نمونه)
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره اعلی: آیات ۱۱و۱۲
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun
راهکارهای زندگی موفق در جز سی ام.
✨بدان که همراه دشواری و سختی آسانی ست.
#جزء_سی_ام
🌸🍃🌼🍃🌸
💐 @ghorun