...............🔷.🔹.⭕️⭕️⭕️.🔹.🔷...............
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره نساء آیه۵۶ به همراه ترجمه،تفسیر و کلیپ اختصاصی آیه لطفا پس از خواندن دشر دهید.التماس دعا
.....•...•...•...•...•...•...•...•...
آیه۵۶) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا
... ... ... ... ... ... ....⭕️⭕️⭕️
آیه۵۶) كسانی كه به آیات ما كافر شدند، بزودی آنها را در آتشی وارد میكنیم كه هرگاه #پوست های تنشان (در آن) بریان گردد (و بسوزد)، پوستهای دیگری به جای آن قرار میدهیم، تا كیفر (الهی) را بچشند. خداوند، توانا و حكیم است (و روی حساب، كیفر میدهد).
.....•...•...•...•...•...•...•...•...
تفسیر آیه۵۶) سختى آتش دوزخ
در تعقیب آیات گذشته، در این دو آیه، سرنوشت افراد با ایمان و بى ایمان تشریح شده است، آیه نخست مى گوید: کسانى که به آیات ما کافر شدند، به زودى آنها را در آتشى وارد مى کنیم که هر گاه پوست هاى تنشان در آن بریان گردد، پوست هاى دیگرى به جاى آن قرار مى دهیم تا کیفر الهى را بچشند (إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِآیاتِنا سَوْفَ نُصْلیهِمْ ناراً کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَیْرَها لِیَذُوقُوا الْعَذابَ).
علت این تبدیل پوست ها ظاهراً این است که به هنگام سوخته شدن پوست، ممکن است درد کمتر احساس شود اما براى این که مجازات آنها تخفیف نیاید و درد و الم را کاملاً احساس کنند، پوست هاى تازه اى بر بدن آنها مى روید و این نتیجه اصرار در زیر پا گذاشتن حق و عدالت و انحراف از فرمان خدا است.
و در پایان آیه مى فرماید: خداوند نسبت به انجام این گونه مجازات ها هم قادر و توانا است و هم حکیم است و روى حساب کیفر مى دهد (إِنَّ اللّهَ کانَ عَزیزاً حَکیماً).
☀️گناه پوست هاى جدید چیست؟
ممکن است بعضى ایراد کنند: آیات فوق مى گوید: هنگامى که پوست تن بدکاران مى سوزد، ما پوست هاى تازه اى به جاى آن قرار مى دهیم، تا کیفر الهى را بچشند در حالى که پوست هاى اصلى گناهکارند و مجازات پوست هاى تازه با اصل عدالت سازگار نیست؟
پاسخ:
درست عین همین پرسش را ابن اَبِى العَوجاء آن مرد مادى معروف معاصر امام صادق(علیه السلام) از آن حضرت کرد و پس از تلاوت آیه فوق گفت: ما ذَنْبُ الْغَیْرِ: یعنى گناه آن پوست هاى دیگر چیست ؟
امام(علیه السلام) پاسخى کوتاه و پر معنى به او داده، فرمود: هِىَ هِىَ وَ هِىَ غَیْرُها: یعنى پوست هاى نو همان پوست هاى سابق و در عین حال غیر آن است !
ابن ابى العوجاء که مى دانست در این عبارت کوتاه سرى نهفته شده است، گفت: مَثِّلْ لِى ذلِکَ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنیا: در این زمینه مثالى براى من بزن !
امام(علیه السلام) گفت: أَ رَأَیْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً أَخَذَ لَبِنَةً فَکَسَرَها، ثُمَّ رَدَّها فِى مَلْبَنِها، فَهِىَ هِىَ، وَ هِىَ غَیْرُها: این همانند آن است که کسى خشتى را بشکند و خرد کند، دو مرتبه آن را در قالب بریزد و به صورت خشت تازه اى درآورد، این خشت دوم همان خشت اول است و در عین حال خشت نوى مى باشد (ماده اصلى محفوظ است و تنها صورت آن تغییر کرده است).
از این روایت استفاده مى شود: پوست هاى جدید از همان مواد پوست هاى پیشین تشکیل مى گردد.
ضمناً باید توجه داشت: پاداش و کیفر در حقیقت با روح و قوه درک انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسیله اى است براى انتقال پاداش و کیفر به روح انسان.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
17.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پوست معجزه قرآن (سوره نسا:۵۶)
✅ پیشنهاد ویژه کانال
🎥 کلیپ را از دست ندهید
#معجزات_علمی_قرآن
#کلیپ
🆔🔮 @ghorun
•🌹.🌹.🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹.🌹.🌹.🌹•
•🌿.🌿.🌿.🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿.🌿.🌿•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره آل عمران آیه ۱۶۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعای فراوان
✨🌿🌿🌿🌿🌿🌿✨
آیه۱۶۳) هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ
... ... ... ..✨🌹🌹🌹🌹🌹🌹✨.. ... ... ...
آیه۱۶۳) هر یك از آنان، درجه و مقامی در پیشگاه خدا دارند؛ و خداوند به آنچه انجام میدهند، بیناست.
✨🌿🌿🌿🌿🌿🌿✨
تفسیر آیه۱۶۳)سپس مى فرماید: هر یک از آنها براى خود درجه و موقعیتى در پیشگاه خدا دارند (هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ).
اشاره به این که نه تنها منافقان تن پرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مى شود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مى یابد.
🌿جالب توجه این که: در روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده که فرمود: هر درجه اى به اندازه فاصله میان آسمان و زمین است.
🌿و در حدیث دیگرى وارد شده: بهشتیان، کسانى را که در درجات علیین (بالا) قرار دارند آن چنان مى بینند که ستاره اى در آسمان دیده مى شود.
اما باید توجه داشت که درجه معمولاً به پله هائى گفته مى شود که انسان به وسیله آنها به نقطه مرتفعى صعود مى کند و اما پله هائى که از آن براى پائین رفتن به نقطه گودى استفاده مى شود دَرْک (بر وزن مرگ) مى گویند و لذا درباره پیامبران در سوره بقره آیه ۲۵۳ مى خوانیم: وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجات و درباره منافقان در سوره نساء آیه ۱۴۵ مى خوانیم: إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الأَسْفَلِ مِنَ النّارِ .
ولى در آیه مورد بحث، چون سخن از هر دو طایفه در میان بوده، جانب طایفه مؤمنان، گرفته شده و تعبیر به درجه شده است (این طرز بیان را در اصطلاح ادبى تغلیب مى گویند).
و در پایان آیه مى فرماید: خداوند نسبت به اعمال همه آنها بینا است (وَ اللّهُ بَصیرٌ بِما یَعْمَلُونَ).
و به خوبى مى داند هر کسى طبق نیت، ایمان و عمل خود، شایسته کدامین درجه است.
تفسیر نمونه)
🌿🌹 @ghorun 🌹🌿