eitaa logo
آیات برگزیده
797 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 پیامبری شویم ❓چه ثمره ای بالاتر از بزرگ داشتن خدا و اهل بیتی شدن؟! 💌 @ghorun
📚🌿📚🌿📚🌿 🌿 ۱۰۰ خصلت از خصوصيات رفتاري پيامبر اکرم(ص) است که بازگوکننده بخشي از سلوک فردي و اجتماعي و سبک زندگي آن حضرت مي‌باشد. بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. 🍃۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت 🍃۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. 🍃۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. 🍃۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. 🍃۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. 🍃۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. 🍃۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. 🍃۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. 🍃۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. 🍃۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. 🍃۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. 🍃۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. 🍃۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. 🍃۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. 🍃۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. 🍃۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. 🍃۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. 🍃۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. 🍃۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. 🍃۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. 🍃۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. 🍃۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. 🍃۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. 🍃۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. 🍃۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» 🍃۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. 🍃۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. 🍃۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. 🍃۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. 🍃۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. 🍃۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. 🍃۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. 🍃۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. 🍃۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. 🍃۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. 🍃۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. 🍃۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. 🍃۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. 🍃۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. 🍃۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. 🍃۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. 🍃۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. 🍃۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. 🍃۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. 🍃۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. 🍃۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. 🍃۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. 🍃۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. 🍃۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. 🍃۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد. 🍃۵۱-عزيزترين افراد نزد او کسي بود که خيرش بيشتر به ديگران مي رسيد. 🍃۵۲-احدي از محضر او نا اميد نبود و مي فرمود « برسانيد به من حاجت کسي را که نمي تواند حاجتش را به من برساند.» ادامه:👇 ▪️ @ghorun ▫️
📚🌿📚🌿📚🌿 🌿 ادامه:👇 🍃۵۳-هرگاه کسي از او حاجتي مي خواست اگر مقدور بود روا مي فرمود و گرنه با سخني خوش و با وعده اي نيکو او را راضي مي کرد. 🍃۵۴-هرگز جواب رد به درخواست کسي نداد مگر آنکه براي معصيت باشد. 🍃۵۵-پيران را بسيار اکرام مي کرد و با کودکان بسيار مهربان بود. 🍃۵۶-غريبان را خيلي مراعات مي کرد. 🍃۵۷-با نيکي به شروران، دل آنان را به دست مي آورد و مجذوب خود مي کرد. 🍃۵۸-همواره متبسم بود و در عين حال خوف زيادي از خدا بردل داشت . 🍃۵۹-چون شاد مي شد چشم ها را بر هم مي گذاشت و خيلي اظهار فرح نمي کرد. 🍃۶۰-اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمي شد . 🍃۶۱-مزاح مي کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمي زد. 🍃۶۲-نام بد را تغيير مي داد و به جاي آن نام نيک مي گذاشت. 🍃۶۳-بردباري اش همواره بر خشم او سبقت مي گرفت. 🍃۶۴-از براي فوت دنيا ناراحت نمي شد و يا به خشم نمي آمد. 🍃۶۵-از براي خدا آنچنان به خشم مي آمد که ديگر کسي او را نمي شناخت 🍃۶۶-هرگز براي خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود. 🍃۶۷-هيچ خصلتي نزد آن حضرت منفورتر از دروغگويي نبود. 🍃۶۸-در حال خشنودي و نا خشنودي جز ياد حق بر زبان نداشت. 🍃۶۹-هرگز درهم و ديناري نزد خود پس انداز نکرد . 🍃۷۰-در خوراک و پوشاک چيزي زيادتر از خدمتکارانش نداشت. 🍃۷۱-روي خاک مي نشست و روي خاک غذا مي خورد. 🍃۷۲- روي زمين مي خوابيد. 🍃۷۳-کفش و لباس را خودش وصله مي کرد. 🍃۷۴-با دست خودش شير مي دوشيد و پاي شتر ش را خودش مي بست. 🍃۷۵-هر مرکبي برايش مهيا بود سوار مي شد و برايش فرقي نمي کرد. 🍃۷۶-هرجا مي رفت عبايي که داشت به عنوان زير انداز خود استفاده مي کرد. 🍃۷۷-اکثر جامه هاي آن حضرت سفيد بود. 🍃۷۸-چون جامه نو مي پوشيد جامه قبلي خود را به فقيري مي بخشيد. 🍃۷۹-جامه فاخري که داشت مخصوص روز جمعه بود. 🍃۸۰-در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز مي کرد. 🍃۸۱-ژوليده مو بودن را کراهت مي دانست. 🍃۸۲-هميشه خوشبو بود و بيشترين مخارج آن حضرت براي خريدن عطر بود. 🍃۸۳-هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک مي زد. 🍃۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز مي يافت. 🍃۸۵-ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه مي داشت. 🍃۸۶-هرگز نعمتي را مذمت نکرد. 🍃۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ مي شمرد. 🍃۸۸-هرگز از غذايي تعريف نکرد يا از غذايي بد نگفت. 🍃۸۹-موقع غذا هرچه حاضر مي کردند ميل مي فرمود. 🍃۹۰-در سر سفره از جلوي خود غذا تناول مي فرمود. 🍃۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر مي شد و از همه ديرتر دست مي کشيد. 🍃۹۲-تا گرسنه نمي شد غذا ميل نمي کرد و قبل از سير شدن منصرف مي شد. 🍃۹۳-معده اش هيچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. 🍃۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد. 🍃۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمي خورد. 🍃۹۶-بعد از غذا دستها را مي شست و روي خود مي کشيد. 🍃۹۷-وقت آشاميدن سه جرعه آب مي نوشيد؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله. 🍃۹۸-از دوشيزگان پرده نشين با حياتر بود. 🍃۹۹-چون مي خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه مي خواست. 🍃۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم مي کرد: بخشي براي خدا، بخشي براي خانواده و بخشي براي خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت مي کرد. 📚منابع: کتاب «منتهي الآمال» محدث قمي و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسي   ▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 سخنان پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم 💌 @ghorun
Panahian-Clip-CheraPayambarParvandehAmaleMaRaBarasiMikonand.mp3
1.43M
🎙 استاد پناهیان ❓چرا پیامبر(ص) هر هفته پرونده اعمال ما را نگاه می‌کنند؟ 🔅حَریصٌ عَلَیکُم 🌹 @ghorun
📓💠📓💠📓➖➖➖➖➖➖➖➖➖ داستان های کوتاه از نبی رحمت صلی الله علیه و آله 🔸 دیوانه واقعى امیر المؤ منین علیه السلام فرمود: با پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بر جمعى گذشتیم، نبى حق فرمود: براى چه گرد هم جمع شدید؟ عرض ‍ کردند: یا رسول الله، این مرد دیوانه است که غش مى کند و ما بر گرد او جمع شدیم. پیامبر فرمود: این دیوانه نیست، بلکه بیمار است. سپس ‍ فرمود: دوست دارید دیوانه حقیقى را بشناسید؟ عرض کردند: بلى یا رسول الله، پیامبر اسلام فرمود: دیوانه آن کس است که از روى تکبر و غرور راه مى رود، و با گوشه چشمش نگاه مى کند، و شانه هاى خود را از سر بزرگى مى جنباند، و با آنکه گناه خدا را مى ورزد، آرزوى بهشت از خدا دارد. مردم از شرش آسوده نیستند، و به خیرش امیدى نیست. دیوانه این است، ولى این مرد بیمار و گرفتار است. ▪️ @ghorun ▫️
🌿📚🌿📚🌿➖➖➖➖➖➖➖➖➖  حکمت ۴۹ نهج البلاغه: 📜 تفاوت افراد کریم و لئیم وَ قَالَ (علیه السلام): احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَ اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ. شناخت بزرگوار و پست فطرت (اخلاقى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگى، و از تهاجم انسان پست به هنگام سيرى، بپرهيز. ▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🌿▫️=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=▫️🌿▫️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره یونس آیه ۱۰۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا :=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:= آیه۱۰۷) وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُٓ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ : : : : : : : : 🌿✨🌿 : : : : : : : آیه۱۰۷)دو اگر خداوند، (برای امتحان یا كیفر گناه،) زیانی به تو رساند، هیچ كس جز او آن را برطرف نمی‌سازد؛ و اگر اراده خیری برای تو كند، هیچ كس مانع فضل او نخواهد شد! آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد می‌رساند؛ و او غفور و رحیم است!» =:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=: تفسیر آیه ۱۰۷)ى فرماید: اگر ناراحتى و زیانى از طرف خدا به تو برسد، (خواه براى مجازات باشد و یا به خاطر آزمایش)، هیچ کس جز او نمى تواند آن را برطرف سازد (وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاّ هُوَ). همچنین اگر خداوند اراده کند خیر و نیکى به تو برساند، هیچ کس توانائى ندارد که جلو فضل و رحمت او را بگیرد (وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْر فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ). او هر کس از بندگان را اراده کند (و شایسته بداند) به نیکى مى رساند (یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ). چرا که آمرزش و رحمتش همگان را در بر مى گیرد، و او است غفور رحیم (وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ). تفسیر نمونه) ✒️🖋✒️🖋✒️🖋 ▪️ @ghorun ▫️
010107.mp3
65.9K
سوره یونس: ۱۰۷ محمد حسین سعیدیان ▪️ @ghorun ▫️
19.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 استاد قرائتی تفسیر سوره یونس ۱۰۷ 📢 خیر و شر تنها به دست خداست. ▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓📘📓📘📓〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿 آزمایش الهی 💠امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «إنّ عظیم الأجر لمع عظیم البلاء و ما أحبّ اللّه قوما إلا ابتلاهم.»؛ همانا اجر و پاداش بزرگ با امتحان و آزمایش بزرگ همراه است، خداوند قومى را دوست ندارد مگر آنکه او را مورد آزمایش قرار میدهد. (بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 207 )  💠و یا در روایت دیگری فرموده اند :« إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ مِنْ خَالِصِ عِبَادِهِ مَا یُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ- تُحْفَةً إِلَى الْأَرْضِ إِلَّا صَرَفَهَا عَنْهُمْ إِلَى غَیْرِهِمْ وَ لَا بَلِیَّةً إِلَّا صَرَفَهَا إِلَیْهِم‏ »( الکافی، ج‏2، ص: 253 ) «بدرستى که براى خداوند در زمین، بندگان خالصى است که از آسمان تحفه‏اى نازل نمى‏شود مگر آنکه آن را از ایشان منصرف سازد، و به غیر ایشان متوجّه کند. و هیچ بلایى را نازل نمى‏کند مگر آنکه به آنها متوجّه گرداند.(همان مصدر، همان باب، ح 5) ▪️ @ghorun ▫️
🌾✨➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿ 🌾 ☀️در سختی های زندگی باید به خداوند ایمان داشت و توکل کرد سختی و بلا بر چند قسم است و هر یک بر صنف خاصی وارد می‏شود: 🔸۱) بلاهایی برای رسوا ساختن مشرکان و کافران خبیث است (هم چنان که گذشت). 🔹۲) بلای وارد بر مؤمن که زاییده‏ ی گناه وی است و موجب ریزش گناه او می‏گردد «و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم؛ و هر مصیبتی به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست». 🔺امیرمؤمنان علی(ع) می‏فرماید:سپاس و ستایش خدایی را که رنج و گرفتاری پیروان ما را مایه‏ ی زدوده شدن گناهان آنان در دنیا قرار داد تا بااین رنجها و بلاها طاعتشان سالم ماند و سزاوار پاداش آن شوند. 🔸۳) بلای وارد بر مؤمن برای تصحیح ایمان است. 🔺امام صادق(ع) می‏فرماید:«بلا و گرفتاری برای مؤمن زیور است و برای آن که خرد ورزد کرامت است. زیرا گرفتار بلا شدن و شکیبایی و پایداری کردن در برابر آن ایمان را تصحیح می‏گرداند. 🔹۴) بلای وارد بر مؤمن موجب بیداری او است. 🔺امام صادق(ع) می‏فرماید:هیچ مؤمنی نیست مگر آن که هر چهل روز یک بار به وسیله‏ ی بلا و گرفتاری متنبه می‏شود. این بلایا به مال او می‏رسد یا به فرزندش یا به خودش که پاداش آن را می‏بیند و یا اندوهی به او می‏رسد که نمی‏داند از کجا رسیده است. 🔸۵) بلای وارد بر مؤمن باعث ارتقای ایمان است، چرا که ایمان خود دارای درجات گوناگونی است و مؤمنین نیز دارای درجاتند و خداوند سبحان در این باره می‏فرماید:«هم درجات عندالله؛ مؤمنان نزد خداوند دارای درجات هستند» 🔺جناب رسول الله(ص) در مورد این نوع بلا می‏فرماید:خداوند برای انسان مقام و منزلتی در نظر گرفته است که او با کرده خود بدان نمی‏رسد تا آن که در بدن خود به بلایی گرفتار شود و بدین وسیله به آن مقام رسد. 🔹۶) بلای وارد بر انبیاء و مقربان درگاه الهی است که برای ارتقای کمال انسانی انبیاء است و لذا جناب ابراهیم نبی(ع) با پیروزی در امتحان به مقام امامت رسیده است. «و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فأتمهنّ، قال انّی جاعلک للناس اماما ؛ بیاد آر هنگامی که خداوند ابراهیم را به اموری چند امتحان فرمود و او همه را به جای آورد خدا به او گفت:من ترا به پیشوایی خلق برگزینم». با این مقدمه روشن می‏شود که هیچ گروهی و هیچ فردی نیست که مورد آزمایش و امتحان قرار نگیرد و بلکه همه انسان‏ها لحظه به لحظه و دم به دم مورد آزمایش قرار می‏گیرند. ادامه: ▪️ @ghoru ▫️
🌾✨➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿ 🌾 بنابراین ای دوست عزیز، در هر یک از عملکرد و رفتارهای خویش آزمایش الهی را ببین، همچنین با توضیحی که گذشت، آزمایش الهی و غضب الهی جمع می‏شود، چرا که انسان مؤمنی مثل شما با یک گناه هر چند کوچک مورد غضب خدای تعالی واقع می‏شوید و خدای عزیز با بلایی هر چند کوچک که زاییده همان گناه است، شما را آزموده تا موجب پالایش جان شما گردد و جانتان از گناه تصفیه شود. 🌱اگر می‏خواهید مثالی برای شما ذکر می‏کنم:مؤمنی غیبت شخصی نموده است و لذا مورد غضب الهی واقع گشته است و با این غضب غم و اندوهی سخت بر او وارد شده است (غم اجتماعی، مالی، علمی، روحی و...) و این غم جان او را پالایش می‏کند، تصفیه می‏کند، جلا می‏دهد تا این که اندک اندک آلودگیها زدوده می‏شود و با صبر در برابر این غم و اندوه نیز از آزمایش الهی سرافراز بیرون می‏آید. البته اگر بخواهیم میزان عملی به شما ارائه دهیم، باید بگوییم که در دین محمّدی توبه و استغفار پس از هر گناه لازم دانسته شده و ثمره‏ ی آن دفع بلای زاییده آن گناه است و اگر هم بلایی وارد شد، با تواضع و تسلیم در برابر درگاه الهی و صبر و شکیبایی در برابر بلا هم از فشار بلا و هم از طولانی شدن بلا کاسته می‏شود و البته اگر بخواهیم نمونه‏ ای از موانع نزول بلا را نام ببریم باید نام 💫 نماز شب سحرگاهی و صدقه را ذکر کنیم. نکته پایانی که انسان در مسیر تکامل زندگی؛ حتما با موانع و دشواری هایی هم روبرو است؛ برخی از دشواری ها و تلخی ها بازتاب اعمال بد و گناهان است که اگر با توبه و بازگشت به سوی خدا جبران نشود، در نهایت - خدای نکرده - به سقوط و بدبختی ابدی کشانده می شود. 📖قرآن کریم می فرماید:«و ما ظلمنا هم ولکن کانوا انفسهم یظلمون».اما دشواری ها و تلخی هایی که - ظاهرا - برای اهل ایمان پیش می آید؛ مثل آن چه را که در سؤال آمده است بلاء حسن است (به تعبیر قرآن کریم) مثلا، جهاد و مبارزه با طاغوت و نیز با گناهان فردی و اجتماعی دیگری ممکن است پیامدهایی چون خطر مالی و جانی را به دنبال داشته باشد ولی پاداش ها و مقاماتی که در سایه این جهادها پیدا می شود بسیار بزرگتر و مهمتر است. خلاصه کلام، ابتلاء و آزمایش اهل ایمان خیر و نیکو است و اینگونه نیست که کسی از آن بگریزد و لذت ایمان و نتایج نیکوی آن را به خاطر سختی های آن رها کند:«ولیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا ؛ و بدینوسیله مؤمنان را به آزمایش نیکو، بیازماید» ضمنا اینگونه نیست که غیر مومنین گرفتاری نداشته باشند، بلکه سختی های آنان بسیار فراتر و دردناکتر از سختی هایی است که مومن در راه ایمان و عشق به خداوند تحمل می کند. در یک مثال روشن این قضیه مانند آن است که دو نفر در اثر حادثه ای پای خود را از دست بدهند، منتهی یکی پای خود را در دفاع از دین و جهاد در راه خدا از دست داده و دیگری در یک حادثه رانندگی مثلا. خوب در این صورت هر دو آسیب دیده اند اما اولی آرامش و رضایت دارد و درد و رنج را به راحتی تحمل می کند، ولی دومی این آرامش را ندارد و دائم حسرت می خورد که چرا؟... آری حرکت در راه ایمان دشوار است و تحمل فراوانی می خواهد، اما در ضمن لذت بخش هم هست و باعث رضایت و آرامش انسان مومن می شود. ▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙•📘•📙•📘•➖➖➖➖➖➖➖➖➖  حکمت ۵۰ نهج البلاغه: 🌿راه جذب دل ها 📖 وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ. و درود خدا بر او، فرمود: دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند. ▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴.🌴.🌴.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.🌴.🌴.🌴. بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره جن آیه ۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا • • • • • • • • • • • • • • • • آیه۱} بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوٓا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا .•.•.•.•.•.•.•.•.•.🍃.•.•.🍃.•.•.🍃.•.•.•.•.•.•.•.•. آیه۱} به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. بگو: به من وحی شده است كه جمعی از جنّ به سخنانم گوش فراداده‌اند، سپس گفته‌اند: «ما قرآن عجیبی شنیده‌ایم... • • • • • • • • • • • • • • • • 🔘 شأن نزول : از عبداللّه بن مسعود پرسیدند: آیا کسى از شما یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حوادث شب جنّ خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود؟. گفت: احدى از ما نبود، ما شبى در مکّه پیامبر (صلى الله علیه وآله) را نیافتیم، هر چه جستجو کردیم اثرى از او ندیدیم، از این ترسیدیم که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را کشته باشند، به جستجوى حضرت در دره هاى مکّه رفتیم، ناگهان دیدیم از سوى کوه حرا مى آید. عرض کردیم: کجا بودى اى رسول خدا؟ ما سخت نگران شدیم، و دیشب بدترین شب زندگى ما بود، فرمود: دعوت کننده اى از سوى جنّ به سراغ من آمد، رفتم قرآن براى آنها بخوانم. * * * تفسیر آیه۱} ما قرآن عجیبى شنیده ایم! در آیه نخست، مى فرماید: بگو به من وحى شده که جمعى از جنّ به سخنانم گوش فرا داده اند، و گفته اند: ما قرآن عجیبى شنیده ایم (قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً). تعبیر أُوحِىَ اِلَىَّ: به من وحى شده نشان مى دهد که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) در این ماجرا شخصاً افراد جنّ را مشاهده نکرده، بلکه از طریق وحى به استماع آنها نسبت به قرآن مجید آگاه شده است. 🔸و در ضمن، این آیه به خوبى نشان مى دهد: طایفه جنّ داراى عقل، شعور، فهم و درک، و تکلیف و مسئولیت، و آشنائى به لغت، و توجه به فرق بین کلام اعجاز آمیز دارند، همچنین خود را موظف به تبلیغ حق مى دانند، و مخاطب خطاب هاى قرآن نیز هستند. این، قسمتى از ویژگى هاى این موجود زنده ناپیدا است که تنها از این آیه استفاده مى شود. ✳️آنها حق داشتند که قرآن را سخنى عجیب بشمرند; زیرا هم لحن و آهنگ آن عجیب است، هم نفوذ و جاذبه اش، هم محتوا و تأثیرش عجیب است، و هم آورنده آن که درس نخوانده بود و از امیّین برخاست. کلامى است در ظاهر و باطن عجیب و متفاوت با هر سخن دیگر، و به این ترتیب آنها اعتراف به اعجاز قرآن نمودند. تفسیر نمونه) 📓🖋📓🖋📓 ⚫️ @ghorun ⚪️
072001.mp3
121K
🎙 سوره جن: ۱ شهریار پرهیزگار ⚫️ @ghorun⚪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 حجت‌ الاسلام قرائتی 📝 با موضوع تفسیر : سوره جن آیه‌ ۱ و۲ ⚫️ @ghorun ⚪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋 ♦️ ویژگی های جن از دیدگاه قرآن در قرآن کریم علاوه بر اینکه سوره‌ای بنام جن وجود دارد، ۲۲ بار واژه جن و ۷ مرتبه واژه جانّ و ۵ بار عبارت «الجِنّه» که جمع جن است بکار رفته است. وجود جن از اصول مسلم قرآنی و اعتقاد به آن از مصادیق ایمان به غیب است. قرآن کریم به برخی از ویژگی‌های جن اشاره کرده است، که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم: 🍃۱. ماده خلقت: در آیات قرآن از ماده اولیه آفرینش جن سخن به میان آمده و آن آتش است. یعنی ماده اولیه خلقت جن آتش است: «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُوم‏» [۱]«وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ‏ مِنْ نارٍ» [۲]مارج در اصل به معنای اختلاط و آمیزش و در اینجا منظور از آن اختلاط شعله‌های مختلف آتش با هواست که رنگ‌های مختلفی از آن پدید می‌آید. بنابراین جن از ترکیب دو عنصر آتش و هوا آفریده شده، چنانچه آدم از دو عنصر آب و خاک است. از ترکیب دو عنصر آتش و هوا، مارج و از ترکیب دو عنصر آب و خاک، طین بدست می‌آید. 🍃۲. تناسل: در میان جنیان هم مانند انسان‌ها تناسل وجود دارد، با این تفاوت که تناسل در بشر با القای نطفه در رحم و در جن با القای هوا در رحم است. آیه «لَمْ یَطْمِثْهُنَ‏ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» [۳]دلالت بر آمیزش جنسی جنیان دارد. 🍃۳. جنسیت مذکر و مونث: از آیه «رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ‏ بِرِجالٍ مِنَ الْجِن‏» [۴]می‌توان استفاده کرد که اگر در میان جنیان مردانی هستند، پس بین آن‌ها اناث هم باید وجود داشته باشد، چرا که رجال در برابر اناث است. 🍃۴. زمان آفرینش: خلقت جن پیش از خلقت انسان و پس از آفرینش ملائکه بوده است و به گفته برخی مراد از خلیفه در آیه «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فی‌ها مَنْ یُفْسِدُ فی‌ها وَ یَسْفِکُ‏ الدِّماء» [۵]آمدن انسان بعد از جن در زمین است. جن قبل از هبوط آدم در زمین زندگی می‌کرده و فساد و خونریزی مورد اشاره در این آیه، فساد جنیان است. بهرحال جنیان دارای زندگی زمینی بوده، قدرت حضور در آسمان‌ها را نیز دارند؛ و بر اساس آیه ۲۵ سوره فصلت از زندگی دسته جمعی و طایفه‌ای برخوردار هستند. 🍃۵. برخورداری از ابزار فهم و درک: جنیان مانند انسان ابزار فهم و درک نظیر قلب، گوش، و چشم دارند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُون بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏ُِّّّ‏» [۶]بنابراین آنان نیز همانند انسان وقتی از قلب و چشم و گوش خود برای درک حقیقت استفاده نکنند، از حیوان پست‌تر می‌شوند. هم چنین آن‌ها قدرت فهم کلام بشر را دارند. چنانچه از آیه اول سوره جن «إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً» [۷]بر می‌آید که جن قدرت فهم قرآن و تشخیص کلام خارق العاده از کلام عادی را دارد. ازاینرو وقتی قرآن تحدی می‌کند گروه جنیان را نیز مانند انسان‌ها به مبارزه می‌طلبد. البته میان جنیان افراد سفیه و کم خرد نیز وجود دارد: «وَ أَنَّهُ کانَ یَقُولُ سَفیهُنا عَلَى اللَّهِ شَطَطا» [۸] 🍃۶. حرکت: جن دارای سرعت فوق العاده‌ای است و در مدت زمان کوتاه می‌تواند عرض و طول زمین را بپیماید، چنان چه عفریت جنی در برابر درخواست احضار تخت بلقیس توسط سلیمان گفت: من بر آوردن تخت بلقیس پیش از آنکه از جایگاه خود برخیزی قادرم: «قالَ عِفْریتٌ‏ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمینٌ» [۹]بااینکه میان سبا و شام بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله بود. 🍃۷. خوردن: درباره خوردن و آشامیدن جن اختلاف است. برخی معتقدند جن نه می‌خورد و نه می‌آشامد. برخی معتقدند هم می‌خورد هم می‌آشامد. اما در قرآن در این باره سخنی به میان نیامده است. [۱۰] پی نوشت: [۱]؛ حجر،۲۷ [۲]؛ الرحمن،۱۵ [۳]. الرحمن،۷۴ [۴]. جن،۶ [۵]؛ بقره،۳۰ [۶]؛ اعراف،۱۷۹ [۷]. جن،۱ [۸]؛ جن،۴ [۹]. نمل،۳۹ [۱۰]. دائره المعارف قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌱📚🌱📚🌱📚 ⚫️ @ghorun ⚪️
☘.🌿.☘▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✨ تفاوت جن، فرشته و شیطان 🔸 جن اجنه (جن) گروهی از موجودات هستند که نظیر انسان‌ها اجلی مشخص دارند و باید به کمک اختیار خود راه صحیح را تشخیص دهند. جن با توجه به وضعیت کلی آفرینش‌اش، توسط انسان‌ها دیده نمی‌شود و همواره پوشیده است. چنانکه گفته شد، جن مانند انسان دارای اختیار و وظیفه است و در روز قیامت، به سبب اعمال خود، پاداش یا کیفر خواهد شد. 💢توانایی‌هایی نظیر: طی الارض؛ حرکت از نقطه‌ای از عالم به نقطه‌ای دیگر در زمانی بسیار کم؛ پرواز در آسمان؛ استراق سمع از زبان ملائکه یا انسان‌ها؛ ساخت بنا‌های عظیم در زمان کوتاه؛ حمل و نقل اشیا بسیار سنگین. 🔸 ملائکه ملائکه (فرشتگان) به گروهی از موجودات گفته می‌شود که در عرش الهی منزل دارند و هیچ اختیاری بر مسیر خود ندارند، این موجودات جاری‌کنندگان احکام خداوند در عالم هستی هستند. 🔸 شیطان شیطان به دو معنا به کار می‌رود؛ در معنای اول به گروهی از جنیان که از دین اسلام خارج شده‌اند گفته می‌شود و در معنای دوم به ابلیس گفته می‌شود که قبلا یکی از فرشتگان خداوند بوده، ولی از بهشت طرد می‌شود و مشغول وسوسه انسان‌ها می‌شود. 🔅 سخن آخر جن، فرشته و شیطان هرکدام تعاریف و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اجنه طایفه‌ای از موجودات نامرئی هستند که مانند انسان‌ها اختیار و وظایف الهی دارند. فرشتگان دست‌های خداوند در عالم هستی هستند و توانایی مخصوصی از خود ندارند بجز اینکه مطابق با فرمان خداوند عمل کنند و شیطان نیز به گروهی از اجنه یا به ابلیس اطلاق می‌شود که مشغول گم‌راه کردن سایر موجودات هستند. ⚫️ @ghorun ⚪️
✴️ ۷ توصیه برای دفع شر جن و جادو ⚫️ @ghorun ⚪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.📘.📙.📘.📙.📘.➖➖➖➖➖➖➖ ☀️ خواص سوره جن هفتاد و دومین سوره قرآن كریم است كه مكی  و 28 آیه دارد. ✨رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر كس سوره جن را قرائت كند خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان هایی كه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را تصدیق یا تكذیب كردند ثواب آزادی بنده به او خواهد داد. ✨امام صادق علیه السلام در روایتی آورده اند: هر كس سوره جن را زیاد قرائت كند در دنیا آزاری از جنیان به او نمی رسد و نه چشم زخمی و نه سحر و نه مكری و نیز، همراه حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم خواهد بود و می گوید : پروردگارا چیزی در عوض آن نمی خواهم و آن را با هیچ چیز عوض نمی كنم و نمی خواهم تغییری در آن ایجاد شود. ✨امام صادق علیه السلام فرمودند: قرائت سوره جن موجب فرار شیطان از آن جایگاه می شود و كسی كه می خواهد به سراغ سلطان و حاكم ستمگری برود با خواندن این سوره امنیت می یابد. و نیز کسی که سرگردان است با قرائت این سوره خداوند راه برون شدنش را آیان می کند همچنین هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد در حالی که در تنگی و سختی باشد خداوند در گشایش را بر روی او باز می کند. ⚫️ @ghorun ⚪️
🔘🔷🔘〰〰〰〰〰〰〰〰🔘🔷🔘 💎 پاسخ جن بزرگ، به سوالات سليمان {حضرت سليمان عليه‏السلام از پيامبرانى بود كه خداوند او را بر جن و انس و... مسلط نموده بود. روزى چند نفر از اصحاب خود را همراه يكى از جن‏ هاى بزرگ و گردنكش فرستاد، تا چند ساعتى به ميان مردم بروند و گردش كنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در اين سير و سياحت هر چه را از آن جن شنيديد به خاطر بسپاريد و وقتى نزد من آمدند براى من بيان كنيد.} آن‏ها همراه آن جن سركش حركت كردند تا به بازار رسيدند و امور زير را از آن جن ديدند: 🔹۱- ديدند آن جن به آسمان نگاه كرد و سپس به مردم نگريست و سرش را تكان داد. 🔹۲- از آن جا عبور نمودند تا به خانه‏اى رسيدند. ديدند شخصى از دنيا رفته و بستگان او گريه مى‏كنند. آن جن وقتى كه آن منظره را ديد خنديد. 🔹۳ - از آن جا عبور نمودند و افرادى را ديدند كه سير را با پيمانه مى‏فروشند، ولى فلفل را با وزن (و سنجش دقيق ترازو) می فروشند. آن جن با ديدن آن منظره خنديد. 🔹۴ - از آن جا عبور نمودند و به گروهى رسيدند. ديدند آن‏ها ذكر خدا مى‏گويند و به ياد خدا به سر مى‏برند، ولى گروه ديگرى در كنار آن‏ها هستند و به امور بيهوده و باطل سرگرم مى‏باشند. آن جن سرش را تكان داد و لبخند زد. ياران سليمان عليه‏السلام، از اين سير و عبور بازگشتند و جريان را (در چهار مورد فوق) به سليمان عليه‏السلام گزارش دادند. سليمان عليه‏السلام آن جن را احضار كرده و از او چهار موضوع مذكور پرسيد: 💠۱- وقتى كه به بازار رسيدى، چرا سرت را به آسمان بلند نمودى، و سپس به زمين و مردم نگاه كردى و سرت را تكان دادى؟ جن گفت: فرشتگان را بالاى سر مردم ديدم كه اعمال آن‏ها را با شتاب مى‏نوشتند. تعجب كردم كه آن‏ها اين گونه با شتاب مى‏نويسند ولى انسان‏ها آن گونه با شتاب سرگرم (امور مادى خود) هستند. 💠۲ - وقتى كه به خانه‏اى وارد شدى، شخصى مرده بود و حاضران گريه می كردند، چرا خنديدى؟ جن گفت: خنده‏ام از اين رو بود كه آن شخص مرده، به بهشت رفت، ولى حاضران (به جاى خوشحالى) گريه می كردند. 💠۳- چرا وقتى كه ديدى سير را با پيمانه، و فلفل را با وزن می فروشند خنديدى؟ جن گفت: از اين رو كه ديدم سير را با آن همه ارزش، كه كيمياى درمان است با پيمانه مى‏فروشند، ولى فلفل را كه مايه بيمارى است با وزن دقيق به فروش می رسانند! از اين رو از روى تعجب خنديدم. 💠۴ - چرا در مورد آن دو گروه كه يكى در ياد خدا و ديگرى سرگرم لهو و امور بيهوده بودند، سر تكان دادى و خنديدى؟ جن گفت: زيرا تعجب كردم كه دو گروه، هر دو انسانند، ولى گروه اول بيدار و در ياد خدايند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بيهودگى هستند. 📝📙📝📙📝 ⚫️ @ghorun⚪️