🌿▪️🌿▫️🌿▪️🌿〰〰〰〰〰〰〰
☀️فصاحت و بلاغت قرآن، زیبایی خیره کننده
در آیه ۴۴ هود که عده ای از دانشمندان علم بلاغت، آن را از بلیغ ترین آیات قرآن میدانند میخوانیم:
«وَ قيلَ يا أَرْضُ ابْلَعي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعي وَ غيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِي[هود/۴۴] و به زمين خطاب شد كه اى زمين، فورا آب خود را فرو بر، و به آسمان امر شد كه باران را قطع كن، و آب(به يك لحظه) خشك شد و حكم(قهر الهى) انجام يافت و كشتى بر كوه جودى قرار گرفت.»
🔸این آیه با آنکه کمتر از ۲۰ کلمه است؛ اما ۲۳ نوع از صنایع علم بدیع در آن بکار رفته است.
از جمله صنعت طباق(ارض و سماء در آیه ضد هم هستند)، و صنعت جناس لاحق(اقلعی و ابلعی در همه چيز همگون هستند و تنها در يك حرف با هم تفاوت دارند)، صنعت ایهام(جودی دو معنی دارد یکی کوه جودی و ديگري مشكي كه پر از باد ميشد و كشتي هاي بادي را بر آن سوار ميكردند) و همچنین صنعت تعلیل(فروکش کردن آب سبب استقرار کشتی بر کوه جودی شد).
جالب است بدانیم که فصاحت و بلاغت قرآن، حتی برای دانشمندان غیر مسلمان نیز ستودنی است.
«ولتر» فیلسوف نامدار فرانسوی در باره فصاحت و بلاغت قرآن میگوید: «قرآن با رساترین و فصیح ترین زبان و به لهجه قبیله قریش که نجیب ترین و مؤدب ترین عرب هایند، نازل شد ... و پر از درخشنده ترین شکلها و محکم ترین تشبیه ها است.»
#قرآن_کریم
#سوره_هود
🔳 @ghorun
✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌
💫 کشتی نوح
الصّادق (علیه السلام)- فَدَارَتِ السَّفِینَهًُْ وَ ضَرَبَتْهَا الْأَمْوَاجُ حَتَّی وَافَتْ مَکَّهًَْ وَ طَافَتْ بِالْبَیْتِ وَ غَرِقَ جَمِیعُ الدُّنْیَا إِلَّا مَوْضِعَ الْبَیْتِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْبَیْتُ الْعَتِیقَ لِأَنَّهُ أُعْتِقَ مِنَ الْغَرَقِ فَبَقِیَ الْمَاءُ یَنْصَبُّ مِنَ السَّمَاءِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً وَ مِنَ الْأَرْضِ الْعُیُونُ حَتَّی ارْتَفَعَتِ السَّفِینَهًُْ فَمَسَحَتِ السَّمَاءَ قَالَ فَرَفَعَ نُوحٌ (علیه السلام) یَدَهُ ثُمَّ قَالَ یا رهمان أتقن وَ تَفْسِیرُهَا رَبِّ أَحْسِنْ فَأَمَرَ اللَّهُ الْأَرْضَ أَنْ تَبْلَعَ مَاءَهَا وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ قِیلَ یا أَرْضُ ابْلَعِی ماءَکِ وَ یا سَماءُ أَقْلِعِی أَیْ أَمْسِکِی وَ غِیضَ الْماءُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَی الْجُودِیِّ فَبَلَعَتِ الْأَرْضُ مَاءَهَا فَأَرَادَ مَاءُ السَّمَاءِ أَنْ یَدْخُلَ فِی الْأَرْضِ فَامْتَنَعَتِ الْأَرْضُ مِنْ قَبُولِهَا وَ قَالَتْ إِنَّمَا أَمَرَنِیَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ أَبْلَعَ مَائِی فَبَقِیَ مَاءُ السَّمَاءِ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ وَ اسْتَوَتِ السَّفِینَهًُْ عَلَی جَبَلِ الْجُودِی.
امام صادق (علیه السلام)- کشتی در آب میچرخید و امواج آن را به هر سو میبرد تا به مکّه رسید و مدّتی را در اطراف خانهی خدا، به طواف گذراند و به خاطر اینکه بیتاللَّهالحرام از غرقشدن در امان ماند آن را بیتالعتیق (خانهی در امانمانده) نامیدند. مدّت چهلروز، بیوقفه باران از آسمان بارید و چشمههای زمین میجوشید. ارتفاع آب بهاندازهای بالا آمده بود که دکلهای کشتی به آسمان میسایید، نوح (علیه السلام) دست به آسمان بالا برد و [به زبان سریانی] گفت: یا رهمان أتقن؛ یعنی خدایا به ما رحم و نیکی کن. پس خداوند متعال به زمین امر کرد تا آبهای جاری را در خود ببلعد که همان کلام خداست که فرمود: وَ قِیلَ یا أَرْضُ ابْلَعِی ماءَکِ وَ یا سَماءُ أَقْلِعِی که یعنی ای آسمان دست از باریدن بکش وَ غِیضَ الْماءُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَی الجُودِیِّ». به این صورت، زمین آبهای خود را بلعید، آب آسمان نیز میخواست که به دل زمین برود امّا زمین از پذیرفتن آن امتناع کرد و گفت: «خداوند به من امر کرده که فقط آب خودم را ببلعم پس آبهای فروآمده از آسمان همچنان بر سطح زمین باقی ماند و کشتی نوح (علیه السلام) بر کوه جودی استقرار یافت».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۶۷۸
بحار الأنوار، ج۱۱، ص۳۱۲/ القمی، ج۱، ص۳۲۶
#کشتی_نوح
🔳 @ghorun
🔸🌿🔸🌿🔸➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💢 حق نوح بر گردن ابلیس❗️
امام باقر (علیه السلام)- هنگامیکه نوح (علیه السلام) نزد پروردگار خود دست به دعا برداشته و بر قوم خود نفرین کرد، شیطان ملعون به نزد نوح (علیه السلام) آمده و گفت: «ای نوح (علیه السلام)! تو را بر من حقّی است که میخواهم تلافیاش کنم». نوح (علیه السلام) گفت: «به خدا قسم! بر من بسی ناگوار است که بر تو حقّی داشته باشم؛ چه حقّی به تو دارم»؟ گفت: «آری! تو به قوم خود نفرین کردی و همه را غرقنمودی و دیگر کسی که من گمراهش کنم باقینماند و هم اکنون دوران استراحت من است تا نسل دیگری بهوجود آید و من گمراهشان نمایم». نوح (علیه السلام) به او گفت: «آنچه که میخواهی بهسبب آن مرا پاداش دهی، چیست»؟ گفت: «در سهجا به یاد من باش که نزدیکترین حالات من به بندهی خدا در یکی از این سه مورد است: به هنگام خشمت به یاد من باش، هنگامیکه میان دو نفر قضاوت میکنی به یاد من باش و هنگامیکه با زنی به خلوت نشستهای و هیچکس دیگری با شما نیست به یاد من باش».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۶۸۲
الخصال، ج۱، ص۱۳
#ابلیس
#حضرت_نوح
🔳 @ghorun
📓🌱📓🌱📓〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📜 حضرت نوح(عليهالسلام)
حضرت نوح(عليهالسلام) يكي از پيامبران عظيمالشأن الهي است، كه نام مباركش چهل و سه بار در قرآن مجيد آمده. و نيز سورهاي مستقل به نام او در قرآن وجود دارد.
وي اولين پيامبر اولوالعزم است كه داراي شريعت و كتاب مستقل بوده و دعوت جهاني داشته و همچنين اولين پيامبر بعد از ادريس(عليهالسلام) است.
منقول است كه در سال رحلت آدم(عليهالسلام) به دنيا آمد.
شغل او نجاري و مرد بلند قامت، تنومند و گندم گون با محاسن انبوه بوده و مركز بعثت و دعوت او در شامات و فلسطين و عراق بوده است.
نام اصلي او عبدالغفار (عبدالاعلي يا عبدالملك) بوده، و فرزند لمك بن متوشلخ بن اخنوع (ادريس) كه با هشت يا ده واسطه نسب او به حضرت آدم(عليهالسلام) ميرسد.
آن حضرت دو هزار و پانصد سال عمر كرد، هشتصد و پنجاه سال آن قبل از پيامبري و نهصد و پنجاه سال بعد از بعثت و رسالت بوده كه به دعوت مردم به توحيد و خداپرستي مشغول بود و دويست سال به دور از مردم به كار كشتي سازي پرداخت و پس از ماجراي طوفان پانصد سال زندگي كرد و به آباداني شهرها پرداخت.
در اواخر عمر، جبرئيل (عليهالسلام) بر او نازل شد و گفت: مدت نبوت تو به پايان رسيده و ايام زندگانيت به سر آمده، اسم اكبر و علم نبوت را كه همراه تو است. به پسرت «سام» واگذار كن، زيرا من زمين را بدون حجت قرار نميدهم، سنت من اين است كه براي هر قومي، هادي و راهنمايي برگزينم،تا سعادتمندان را به سوي حق هدايت كند و كامل كننده حجت براي متمردان تيره بخت باشد.
آن حضرت اين فرمان را اجرا نمود و «سام» را وصي خود كرد و همچنين فرزندان و پيروانش را به آمدن پيامبري به نام هود (عليهالسلام) بشارت داد. پس از وصاياي خود، دعوت حق را لبيك گفته و عزرائيل(عليهالسلام) روح او را قبض كرد. قبر او در نجف اشرف پشت سر اميرالمؤمنين(عليهالسلام) است و آنكه بعد از زيارت حضرت علي (عليهالسلام)، رواياتي در باب زيارت ايشان نيز وارد شده است.
#حضرت_نوح
🔳 @ghorun
📚💫📚💫📚➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حکمت ۵۲ نهج البلاغه:
♦️ رابطه عفو و قدرت
وَ قَالَ (علیه السلام): أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ، أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَة.
روش برخورد با شكست خوردگان (اخلاقى، سياسى):
و درود خدا بر او، فرمود: سزاوارترين مردم به عفو كردن، تواناترينشان به هنگام كيفر دادن است.
#نهج_البلاغه
🔳 @ghorun
:♦️:♦️:⭕️.▪️.•⭕️•.▪️.⭕️:♦️:♦️:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره هود آیه ۱۱۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
... ... ... ... ... ... ...
آیه۱۱۲) فَاسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
🌿:♦️:::♦️:::♦️:🌿
آیه۱۱۲) پس همانگونه كه فرمان یافتهای، استقامت كن؛ و همچنین كسانی كه با تو بسوی خدا آمدهاند (باید استقامت كنند)! و طغیان نكنید، كه خداوند آنچه را انجام میدهید میبیند!
... ... ... ... ... ... ...
تفسیر آیه۱۱۲) پس از ذکر سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین، و رمز موفقیت و پیروزى آنها، و پس از دلدارى و تقویت اراده پیامبر از این طریق، در آیه بعد، مهم ترین دستور را به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى دهد مى گوید: استقامت کن همان گونه که به تو دستور داده شده است (فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ).
استقامت، در راه تبلیغ و ارشاد، استقامت در طریق مبارزه و پیکار، استقامت در انجام وظائف الهى و پیاده کردن تعلیمات قرآن بدون هیچ گونه انحراف.
ولى، این استقامت، نه به خاطر خوش آیند این و آن، نه از روى تظاهر و ریا، نه براى کسب عنوان قهرمانى، نه براى به دست آوردن مقام، ثروت و کسب موفقیت و قدرت، بلکه، تنها به خاطر فرمان خدا و آن گونه که به تو دستور داده شده است باید باشد.
اما، این دستور تنها مربوط به تو نیست، هم تو باید استقامت کنى و بدون هیچ کژى واعوجاجى حرکت نمائى و هم تمام کسانى که از شرک به سوى ایمان باز گشته اند، و قبول دعوت اللّه را نموده اند (وَ مَنْ تابَ مَعَکَ).
استقامتى خالى از افراط و تفریط، صاف و مستقیم، بدون هیچ زیاده و نقصان، استقامتى که در آن طغیان وجود نداشته باشد (وَ لاتَطْغَوْا).
چرا که، خداوند از اعمال شما آگاه است ، و هیچ حرکت و سکون و سخن و برنامه اى بر او مخفى نمى ماند (إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ).
تفسیر نمونه)
▪️ @ghorun ⬅️
✨♦️♦️✨▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه اى پر محتوا و طاقت فرسا
در حدیث معروفى از ابن عباس چنین مى خوانیم:
ما نُزِّلَ عَلى رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) آیَةٌ کانَتْ أَشَدَّ عَلَیْهِ وَ لا أَشَقَّ مِنْ هذِهِ الآیَةِ، وَ لِذلِکَ قالَ لاِ َصْحابِهِ حِیْنَ قالُوا لَهُ أَسْرَعَ إِلَیْکَ الشَّیْبُ یا رَسُولَ اللّهِ! شَیَّبْتَنِى هُودُ وَ الْواقِعَةُ:
هیچ آیه اى شدیدتر و مشکل تر از این آیه بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل نشد، و لذا هنگامى که اصحاب از آنحضرت پرسیدند: چرا به این زودى موهاى شما سفید شده و آثار پیرى نمایان، گشته؟ فرمود: سوره هود و واقعه مرا پیر کرد !
و در روایت دیگرى مى خوانیم: هنگامى که آیه فوق نازل شد، پیامبر فرمود: شَمِّرُوا، شَمِّرُوا، فَما رُئِىَ ضاحِکاً: دامن ها را به کمر بزنید، دامن به کمر بزنید (که وقت کار و تلاش است) و از آن پس، پیامبر هرگز خندان دیده نشد !
دلیل آن هم روشن است، زیرا چهار دستور مهم در این آیه وجود دارد، که هر کدام بار سنگینى بر دوش انسان مى گذارد:
🔸۱ ـ از همه مهم تر: فرمان به استقامت است، استقامت ، از ماده قیام گرفته شده، از این نظر که انسان در حال قیام بر کار و تلاش خود تسلط بیشترى دارد، و استقامت که به معنى طلب قیام است، یعنى در خود آن چنان حالتى ایجاد کن که سستى در تو راه نیابد، و صاف و مستقیم به سمت هدف رهسپار شوى، چه فرمان سخت و سنگینى؟.
همیشه، به دست آوردن پیروزى ها کار نسبتاً آسانى است، اما نگه داشتن آن بسیار مشکل، آن هم در جامعه اى آن چنان عقب افتاده و دور از عقل و دانش، در برابر مردمى لجوج و سرسخت، در میان دشمنانى انبوه و مصمم، و در طریق ساختن جامعه اى سالم، سربلند، با ایمان و پیشتاز، استقامت و حرکت بدون انحراف در این راه کار ساده اى نبوده است.
🔸۲ ـ دستور دیگر این که: این استقامت و حرکت مستقیم بدون انحراف، باید تنها انگیزه الهى داشته باشد و هر گونه وسوسه شیطانى از آن دور بماند، یعنى به دست آوردن بزرگ ترین قدرت هاى سیاسى و اجتماعى، آن هم براى خدا!.
🔸۳ ـ دستور سوم: مسأله رهبرى کسانى است که به راه حق برگشته اند، و آنها را هم به استقامت واداشتن.
🔸۴ ـ چهارم: مبارزه را در مسیر حق و عدالت رهبرى نمودن، و جلوگیرى از هر گونه تجاوز و طغیان; زیرا بسیار شده است افرادى در راه رسیدن به هدف، نهایت استقامت را به خرج مى دهند، اما رعایت عدالت براى آنها ممکن نیست و غالباً گرفتار طغیان و تجاوز از حدّ مى شوند.
آرى، مجموع این جهات، دست به دست هم داد، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) را آن چنان در زیر بار مسئولیت فرو برد، که حتى مجال لبخند زدن را از او گرفت و او را پیر کرد!.
به هر حال، این تنها دستورى براى دیروز نبود، بلکه براى امروز و فردا و فرداهاى دیگر نیز هست.
امروز هم، مسئولیت مهم ما مسلمانان و مخصوصاً رهبران اسلامى در این چهار کلمه خلاصه مى شود: استقامت، اخلاص، رهبرى مؤمنان، و عدم طغیان و تجاوز، و بدون به کار بستن این اصول، پیروزى بر دشمنانى که از هر سو از داخل و خارج ما را احاطه کرده اند، و از تمام وسائل فرهنگى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و نظامى بر ضد ما بهره گیرى مى کنند، امکان پذیر نمى باشد.
تفسیر نمونه)
▪️ @ghorun ⬅️