🌾🌾... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
🌾🌾
🌾🌾
دوستان سوره زمر آیه۲۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.. ... ... ... ...
آیه۲۱) «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَكَهُ يَنَابِيعَ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَجْعَلُهُ حُطَامًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ»
... 🌾🌾 ...
آیه۲۱) مگر نديدهاى كه خدا از آسمان، آبى فرود آورد پس آن را به چشمههايى كه در [طبقات زيرين] زمين است راه داد، آنگاه به وسيله آن كشتزارى را كه رنگهاى آن گوناگون است بيرون مىآورد، سپس خشك مىگردد، آنگاه آن را زرد مىبينى، سپس خاشاكش مىگرداند. قطعاً در اين [دگرگونيها] براى صاحبان خرد عبرتى است.
... ... ... ... ..
تفسیر آیه۲۱) آنها که بر فراز مرکبى از نورند
در این آیات، بار دیگر قرآن به دلائل توحید و معاد باز مى گردد.
از میان آثار عظمت و ربوبیت پروردگار در نظام جهان هستى، انگشت روى مسأله نزول باران از آسمان مى گذارد، آن گاه پرورش هزاران رنگ از گیاهان را از این آب بى رنگ و طى مراحل حیات، و رسیدن به مرحله نهائى، شرح مى دهد.
روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، ـ به عنوان سرمشقى براى همه مؤمنان ـ مى فرماید: آیا ندیدى که خداوند از آسمان آبى را نازل کرد سپس آن را به صورت چشمه هائى در زمین وارد نمود ؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسَلَکَهُ یَنابِیعَ فِی الْأَرْضِ).
قطره هاى حیات بخش باران از آسمان نازل مى شود، قشر نفوذپذیر زمین آنها را به درون مى پذیرد تا به قشر نفوذناپذیر مى رسد، و پس از آن آنها را متوقف مى سازد و ذخیره مى کند، سپس به صورت چشمه ها و قنات ها و چاه ها بیرون مى فرستد.
جمله سَلَکَهُ (آب باران را در مجارى زمین وارد ساخت) .
یَنابِیْع جمع ینبوع از ماده نبع به معنى جوشش آب از زمین است.
هر گاه قشر روى زمین نفوذناپذیر بود ذره اى از آب باران را در خود ذخیره نمى کرد، و همه بعد از نزول از آسمان، به دریاها مى ریختند، نه چشمه اى وجود داشت، و نه کاریز و چاهى، و اگر تمام قشر روى آن نفوذپذیر بود، و قشر نفوذناپذیر نداشت، همگى به اعماق زمین فرو مى رفتند به طورى که دسترسى به آن ممکن نبودتنظیم قشر زمین از این دو لایه نفوذپذیر، و نفوذناپذیر، با این فاصله حساب شده، از نشانه هاى قدرت او است، و جالب این که: گاهى به صورت لایه هاى متعدد، نفوذپذیر و نفوذناپذیر روى هم قرار گرفته، که در حفر چاه هاى سطحى ، نیمه عمیق و عمیق از آن استفاده مى شود.
بعد مى افزاید: سپس خداوند به وسیله آن زراعت، گیاهى را خارج مى سازد که الوان مختلف دارد (ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُخْتَلِفاً أَلْوانُهُ).
هم انواع آن مختلف است، همچون گندم، جو، برنج و ذرت، و هم کیفیتهاى آن متفاوت، و هم رنگ ظاهرى آن، بعضى سبز تیره، بعضى سبز کمرنگ، بعضى داراى برگهاى پهن و گسترده، و بعضى برگهاى باریک و لطیف و همچنین با توجه به این که: زرع ، به گیاهى گفته مى شود که: ساقه قوى ندارد، در مقابل شجر که غالباً به درختانى که داراى ساقه نیرومندند اطلاق مى شود، زرع مفهوم وسیعى دارد که گیاهان غیر غذائى را نیز در بر مى گیرد: انواع گلها و گیاهان زینتى و داروئى و مانند آن، که فوق العاده متنوع، و داراى الوان و چهره هاى گوناگون مى باشد را شامل مى شود، حتى گاه در یک شاخه، بلکه در یک گل، این رنگهاى مختلف، به شکل بسیار جالب و ظریفى در کنار هم قرار گرفته اند، و با زبان بى زبانى نغمه توحید و تسبیح خدا را سر داده اند.
بعد از آن به مراحل دیگر حیات این گیاه، پرداخته مى گوید: سپس این گیاه خشک مى شود، به گونه اى که آن را زرد و بى روح مى بینى ! (ثُمَّ یَهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا).
تندباد از هر سو میوزد، و آن را که سست شده است، از جا مى کند، آن گاه خداوند آن را در هم مى شکند و خرد مى کند (ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطاماً).
آرى در این ماجرا تذکر و یادآورى براى صاحب فکران و اندیشمندان است (إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى لِأُولِی الْأَلْبابِ).
تذکرى است از نظام حساب شده و با عظمت عالم هستى، و ربوبیت پروردگار در این صحنه عظیم، و نیز تذکرى است از پایان زندگى و خاموش شدن شعله هاى حیات، و سپس مسأله رستاخیز، و تجدید حیات مردگان.
✨این صحنه، گر چه در عالم گیاهان است، ولى به انسان ها، هشدار مى دهد که همانند آن، در عمر و حیات شما تکرار مى شود، ممکن است مدت آن متفاوت باشد، اما اصول آن یکى است:
تولد، نشاط و جوانى، و بعد پژمردگى و پیرى و سرانجام مرگ!
تفسیر نمونه)
...✨🌾✨...
🆔📝 @ghorun
36.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 #استاد_حسین_انصاریان
✳️برای ما معلوم شد که در برابر ارادۀ خدا هیچ چیز و هیچ قدرتی نیست
🔹 @ghorun
🌱.🌾.🌱.🌾.🌱➿➿➿➿➿➿
حکمت ۵۵ نهج البلاغه:
⭐️ صبر بر ناخوشایند ها و خوشایندها
وَ قَالَ (علیه السلام): الصَّبْرُ صَبْرَانِ، صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ
و فرمود (ع): صبر بر دو گونه است: يكى صبر در آنچه آن را ناخوش مى دارى و يكى صبر از آنچه دوستش مى دارى.
#نهج_البلاغه
💠 @ghorun
••🌿•🔶•🌿•🔶•🌿•🔶•🌿•🔶•🌿••
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره یونس آیه ۴۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
•°• •°• •°• •°• •°• •°• •°• •°•
آیه۴۹) قُلْ لَآ أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
🌿 •°• 🌿 •°• 🌿 •°• 🌿 •°•
آیه۴۹) بگو: «من (حتّی) برای خودم زیان و سودی را مالك نیستم، (تا چه رسد برای شما!) مگر آنچه خدا بخواهد. (این مقدار میدانم كه) برای هر قوم و ملّتی، سرآمدی است؛ هنگامی كه اجل آنها فرا رسد، (و فرمان مجازات یا مرگشان صادر شود،) نه ساعتی تأخیر میكنند، و نه پیشی میگیرند!
•°• •°• •°• •°• •°• •°• •°• •°•
تفسیر آیه۴۹)در برابر این سؤال (مجازات منکران) و استهزاء، خداوند به پیامبرش دستور مى دهد از چند راه به آنها پاسخ گوید:
🌱نخست این که: به آنها بگو وقت و موعد این کار (مجازات منکران) در اختیار من نیست، من مالک سود و زیانى براى خود نیستم، چه رسد براى شما، مگر آنچه خدا بخواهد و اراده کند (قُلْ لاأَمْلِکُ لِنَفْسی ضَرّاً وَ لا نَفْعاً إِلاّ ما شاءَ اللّهُ).
🌱من تنها پیامبر و فرستاده اویم، تعیین موعد نزول عذاب، تنها به دست او است، وقتى که من درباره خودم مالک سود و زیان نباشم، به طریق اولى در مورد شما مالک چیزى نخواهم بود.
این جمله، در حقیقت اشاره به توحید افعالى است، که در این عالم همه چیز به خدا باز مى گردد، و هر کار از ناحیه او است.
او است که با حکمتش مؤمنان را پیروزى مى دهد.
و او است که با عدالتش منحرفان را مجازات مى کند.
بدیهى است، این منافات با آن ندارد که، خداوند به ما نیروها و قدرت هائى داده است، که به وسیله آن مالک قسمتى از سود و زیان خویش هستیم، و مى توانیم درباره سرنوشت خویش تصمیم بگیریم.
و به تعبیر دیگر: این آیه نفى مالکیت بالذات را مى کند نه بالغیر را، و جمله إِلاّ ما شاءَ اللّهُ قرینه روشنى بر این موضوع است.
♦️از اینجا معلوم مى شود: این که: بعضى از متعصبان همانند نویسنده تفسیر المنار ، خواسته اند از این آیه نفى جواز توسّل به پیامبر(صلى الله علیه وآله)را استفاده کنند، بسیار بى پایه است.
زیرا اگر منظور از توسّل این باشد که: ما پیامبر(صلى الله علیه وآله)را صاحب قدرت، مالک سود و زیان بالذات بدانیم، مسلماً این شرک است، و هیچ مسلمانى نمى تواند به آن عقیده داشته باشد.
اما اگر، این مالکیت از ناحیه خدا باشد، و تحت عنوان إِلاّ ما شاءَ اللّهُ قرار گیرد، مانعى ندارد، و این عین ایمان و توحید است.
ولى او به خاطر غفلت از این نکته، وقت خود و خوانندگان تفسیرش را با بحث هاى طولانى تلف کرده است، و متأسفانه با تمام امتیازاتى که در این تفسیر موجود است، از این اشتباهات، فراوان دارد، که سرچشمه همه آنها را مى توان تعصّب دانست!.
🌱پس از آن قرآن، به پاسخ دیگر پرداخته مى فرماید: هر قوم و جمعیتى زمان و اجل معینى دارند، به هنگامى که اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخیر خواهند کرد، و نه ساعتى پیشى خواهند گرفت (لِکُلِّ أُمَّة أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلایَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لایَسْتَقْدِمُونَ).
و به تعبیر دیگر: هیچ قوم و ملتى به هنگام انحراف از مسیر حق، در مقابل مجازات هاى الهى که نتیجه اعمال خودشان است مصونیت ندارند، هنگامى که در چنین مسیرهائى گام بگذارند، و از قوانین قطعى آفرینش منحرف شوند، امکانات خود را از دست داده و سرانجام سقوط مى کنند، که تاریخ جهان، نمونه هاى فراوانى را از آن به خاطر دارد.
در واقع قرآن، به مشرکانى که در مورد آمدن عذاب الهى تعجیل مى کردند اخطار مى کند:
بى جهت عجله نکنند، به هنگامى که زمان آنها فرا برسد، لحظه اى این عذاب تأخیر و تقدیم نخواهد داشت.
ضمناً باید توجه داشت: ساعت گاهى به معنى لحظه، و گاهى به معنى مقدار کمى از زمان است، هر چند امروز معنى معروفش یک بیست و چهارم شبانه روز مى باشد.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun ✨
🍃📚🍃📚🍃〰〰〰〰〰〰〰
🌸شفاعت پیامبر اکرم در مکانهای مختلف
روزی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به پدرش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) عرض کرد: "در روز سخت و پر وحشت قیامت، در کجا با تو دیدار کنم؟ "پیامبر: ای فاطمه! در کنار در بهشت، که در آنجا پرچم حمد در دست من است و در پیشگاه خدا از امتم شفاعت میکنم .
فاطمه: ای پدر! اگر در آنجا تو را نیابم در کجا با تو دیدار کنم؟ پیامبر: در کنار حوض کوثر با من دیدار کن، که در آنجا در پیشگاه خدا عرض میکنم: پروردگارا امت مرا سیراب فرما !فاطمه: اگر در آنجا دستم به شما نرسید، در کجا با شما دیدار کنم؟ پیامبر: در پل صراط مرا دیدار کنی، که در آنجا ایستادهام و به خدا عرض میکنم: "پروردگارا! امت مرا به سلامت بدار."
فاطمه: اگر در آنجا دستم به شما نرسید، در کجا شما را بیابم؟ پیامبر: مرا در پرتگاه دوزخ مییابی، که در آنجا امتم را از افتادن به دوزخ، باز میدارم و داغی زبانههای آتش دوزخ را از آنها دفع مینمایم .در این هنگام حضرت زهرا(علیهاالسلام) شادمان و خرسند گردید.
#شفاعت
🆔 @ghorun ✨
🔶⚪️🔶〰〰〰〰〰〰〰〰〰
✴️ اذان و اقامه
از رسول خدا صلی الله علیه واله پرسیدند: چرا پیش از نماز اذان و اقامه مستحب است، ولی در مورد عبادات دیگر چنین نیست؟
☀️حضرت فرمود: به خاطر این که نماز، شبیه حالتهای مختلف انسان در قیامت است. اذان به «نفخه ی اوّل» شباهت دارد که با نفخه ی اوّل (و دمیدن اسرافیل در صور) همه ی مردم می میرند و از همین جاست که نشستن و سجده کردن بعد از اذان، مستحب است، (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاک و زمین است) و اقامه ی نماز، شبیه «نفخه ی دوّم» است (که با دمیدن اسرافیل در صور، در مرتبه ی دوّم، مردگان زنده می شوند) که خدای متعال فرمود: «وَاستَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَّکانٍ قَرِیبٍ» و گوش فراده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می دهد.
✨و قیام در نماز مانند برخاستن مردم از قبرهاست چنانکه فرمود: «یَومَ یَقُومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمین» روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند.
✨و بلند کردن دستها هنگام گفتن تکبیرة الاحرام، شبیه دست دراز کردن برای گرفتن نامه ی اعمال در قیامت است، که خدای بزرگ فرمود: «إِقرأ کِتابَکَ کَفی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً» (و به او می گویی) کتابت را بخوان، کافی است که امروز، خود حسابگر خویش باشی.
✨و رکوع نماز، به خضوع خلایق در پیشگاه خالق شباهت دارد؛ چنانکه فرمود: «وَ عَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیِّ القَیُّومِ» و (در آن روز) همه ی چهره ها در برابر خداوند حیّ قیّوم، خاضع می شود.
✨و سجودِ نماز، شبیه سجود بندگان برای خدای جهان (در قیامت) است که فرمود: «یَومَ یُکشَفُ عَن ساقٍ وَ یُدعَونَ اِلَی السُّجُودِ» (به خاطر بیاورید) روزی را که ساق پاها (از وحشت) برهنه می گردد و دعوت به سجود می شوند.
✨و تشهّدِ نماز شباهت دارد به زانو زدن خلایق در پیشگاه خدای متعال در روز قیامت.
🆔 @ghorun ✨