🌱.🌾.🌱.🌾.🌱➿➿➿➿➿➿
حکمت ۵۵ نهج البلاغه:
⭐️ صبر بر ناخوشایند ها و خوشایندها
وَ قَالَ (علیه السلام): الصَّبْرُ صَبْرَانِ، صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ
و فرمود (ع): صبر بر دو گونه است: يكى صبر در آنچه آن را ناخوش مى دارى و يكى صبر از آنچه دوستش مى دارى.
#نهج_البلاغه
💠 @ghorun
••🌿•🔶•🌿•🔶•🌿•🔶•🌿•🔶•🌿••
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره یونس آیه ۴۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
•°• •°• •°• •°• •°• •°• •°• •°•
آیه۴۹) قُلْ لَآ أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
🌿 •°• 🌿 •°• 🌿 •°• 🌿 •°•
آیه۴۹) بگو: «من (حتّی) برای خودم زیان و سودی را مالك نیستم، (تا چه رسد برای شما!) مگر آنچه خدا بخواهد. (این مقدار میدانم كه) برای هر قوم و ملّتی، سرآمدی است؛ هنگامی كه اجل آنها فرا رسد، (و فرمان مجازات یا مرگشان صادر شود،) نه ساعتی تأخیر میكنند، و نه پیشی میگیرند!
•°• •°• •°• •°• •°• •°• •°• •°•
تفسیر آیه۴۹)در برابر این سؤال (مجازات منکران) و استهزاء، خداوند به پیامبرش دستور مى دهد از چند راه به آنها پاسخ گوید:
🌱نخست این که: به آنها بگو وقت و موعد این کار (مجازات منکران) در اختیار من نیست، من مالک سود و زیانى براى خود نیستم، چه رسد براى شما، مگر آنچه خدا بخواهد و اراده کند (قُلْ لاأَمْلِکُ لِنَفْسی ضَرّاً وَ لا نَفْعاً إِلاّ ما شاءَ اللّهُ).
🌱من تنها پیامبر و فرستاده اویم، تعیین موعد نزول عذاب، تنها به دست او است، وقتى که من درباره خودم مالک سود و زیان نباشم، به طریق اولى در مورد شما مالک چیزى نخواهم بود.
این جمله، در حقیقت اشاره به توحید افعالى است، که در این عالم همه چیز به خدا باز مى گردد، و هر کار از ناحیه او است.
او است که با حکمتش مؤمنان را پیروزى مى دهد.
و او است که با عدالتش منحرفان را مجازات مى کند.
بدیهى است، این منافات با آن ندارد که، خداوند به ما نیروها و قدرت هائى داده است، که به وسیله آن مالک قسمتى از سود و زیان خویش هستیم، و مى توانیم درباره سرنوشت خویش تصمیم بگیریم.
و به تعبیر دیگر: این آیه نفى مالکیت بالذات را مى کند نه بالغیر را، و جمله إِلاّ ما شاءَ اللّهُ قرینه روشنى بر این موضوع است.
♦️از اینجا معلوم مى شود: این که: بعضى از متعصبان همانند نویسنده تفسیر المنار ، خواسته اند از این آیه نفى جواز توسّل به پیامبر(صلى الله علیه وآله)را استفاده کنند، بسیار بى پایه است.
زیرا اگر منظور از توسّل این باشد که: ما پیامبر(صلى الله علیه وآله)را صاحب قدرت، مالک سود و زیان بالذات بدانیم، مسلماً این شرک است، و هیچ مسلمانى نمى تواند به آن عقیده داشته باشد.
اما اگر، این مالکیت از ناحیه خدا باشد، و تحت عنوان إِلاّ ما شاءَ اللّهُ قرار گیرد، مانعى ندارد، و این عین ایمان و توحید است.
ولى او به خاطر غفلت از این نکته، وقت خود و خوانندگان تفسیرش را با بحث هاى طولانى تلف کرده است، و متأسفانه با تمام امتیازاتى که در این تفسیر موجود است، از این اشتباهات، فراوان دارد، که سرچشمه همه آنها را مى توان تعصّب دانست!.
🌱پس از آن قرآن، به پاسخ دیگر پرداخته مى فرماید: هر قوم و جمعیتى زمان و اجل معینى دارند، به هنگامى که اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخیر خواهند کرد، و نه ساعتى پیشى خواهند گرفت (لِکُلِّ أُمَّة أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلایَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لایَسْتَقْدِمُونَ).
و به تعبیر دیگر: هیچ قوم و ملتى به هنگام انحراف از مسیر حق، در مقابل مجازات هاى الهى که نتیجه اعمال خودشان است مصونیت ندارند، هنگامى که در چنین مسیرهائى گام بگذارند، و از قوانین قطعى آفرینش منحرف شوند، امکانات خود را از دست داده و سرانجام سقوط مى کنند، که تاریخ جهان، نمونه هاى فراوانى را از آن به خاطر دارد.
در واقع قرآن، به مشرکانى که در مورد آمدن عذاب الهى تعجیل مى کردند اخطار مى کند:
بى جهت عجله نکنند، به هنگامى که زمان آنها فرا برسد، لحظه اى این عذاب تأخیر و تقدیم نخواهد داشت.
ضمناً باید توجه داشت: ساعت گاهى به معنى لحظه، و گاهى به معنى مقدار کمى از زمان است، هر چند امروز معنى معروفش یک بیست و چهارم شبانه روز مى باشد.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun ✨
🍃📚🍃📚🍃〰〰〰〰〰〰〰
🌸شفاعت پیامبر اکرم در مکانهای مختلف
روزی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به پدرش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) عرض کرد: "در روز سخت و پر وحشت قیامت، در کجا با تو دیدار کنم؟ "پیامبر: ای فاطمه! در کنار در بهشت، که در آنجا پرچم حمد در دست من است و در پیشگاه خدا از امتم شفاعت میکنم .
فاطمه: ای پدر! اگر در آنجا تو را نیابم در کجا با تو دیدار کنم؟ پیامبر: در کنار حوض کوثر با من دیدار کن، که در آنجا در پیشگاه خدا عرض میکنم: پروردگارا امت مرا سیراب فرما !فاطمه: اگر در آنجا دستم به شما نرسید، در کجا با شما دیدار کنم؟ پیامبر: در پل صراط مرا دیدار کنی، که در آنجا ایستادهام و به خدا عرض میکنم: "پروردگارا! امت مرا به سلامت بدار."
فاطمه: اگر در آنجا دستم به شما نرسید، در کجا شما را بیابم؟ پیامبر: مرا در پرتگاه دوزخ مییابی، که در آنجا امتم را از افتادن به دوزخ، باز میدارم و داغی زبانههای آتش دوزخ را از آنها دفع مینمایم .در این هنگام حضرت زهرا(علیهاالسلام) شادمان و خرسند گردید.
#شفاعت
🆔 @ghorun ✨
🔶⚪️🔶〰〰〰〰〰〰〰〰〰
✴️ اذان و اقامه
از رسول خدا صلی الله علیه واله پرسیدند: چرا پیش از نماز اذان و اقامه مستحب است، ولی در مورد عبادات دیگر چنین نیست؟
☀️حضرت فرمود: به خاطر این که نماز، شبیه حالتهای مختلف انسان در قیامت است. اذان به «نفخه ی اوّل» شباهت دارد که با نفخه ی اوّل (و دمیدن اسرافیل در صور) همه ی مردم می میرند و از همین جاست که نشستن و سجده کردن بعد از اذان، مستحب است، (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاک و زمین است) و اقامه ی نماز، شبیه «نفخه ی دوّم» است (که با دمیدن اسرافیل در صور، در مرتبه ی دوّم، مردگان زنده می شوند) که خدای متعال فرمود: «وَاستَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَّکانٍ قَرِیبٍ» و گوش فراده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می دهد.
✨و قیام در نماز مانند برخاستن مردم از قبرهاست چنانکه فرمود: «یَومَ یَقُومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمین» روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند.
✨و بلند کردن دستها هنگام گفتن تکبیرة الاحرام، شبیه دست دراز کردن برای گرفتن نامه ی اعمال در قیامت است، که خدای بزرگ فرمود: «إِقرأ کِتابَکَ کَفی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً» (و به او می گویی) کتابت را بخوان، کافی است که امروز، خود حسابگر خویش باشی.
✨و رکوع نماز، به خضوع خلایق در پیشگاه خالق شباهت دارد؛ چنانکه فرمود: «وَ عَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیِّ القَیُّومِ» و (در آن روز) همه ی چهره ها در برابر خداوند حیّ قیّوم، خاضع می شود.
✨و سجودِ نماز، شبیه سجود بندگان برای خدای جهان (در قیامت) است که فرمود: «یَومَ یُکشَفُ عَن ساقٍ وَ یُدعَونَ اِلَی السُّجُودِ» (به خاطر بیاورید) روزی را که ساق پاها (از وحشت) برهنه می گردد و دعوت به سجود می شوند.
✨و تشهّدِ نماز شباهت دارد به زانو زدن خلایق در پیشگاه خدای متعال در روز قیامت.
🆔 @ghorun ✨
🔹💢🔹💢🔹➖➖➖➖➖➖➖
🌷 آرزوی شهید
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
ما من احدٍ یدخل الجنّه یحبّ ان یرجع الی الدّنیا و له ما علی الارض من شییءٍ الّا الشّهید. فانّه یتمنّی ان یرجع الی الدّنیا فیقتل عشر مرّاتٍ لما یری من الکرامه.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
از افرادی که وارد بهشت می شوند هیچکس آرزوی بازگشت به دنیا را ندارد گر چه تمام آنچه در زمین است از آنِ وی شود، مگر شهید که او به سبب کرامتی که در شهادت می بیند آرزو می کند به دنیا برگردد و دهها مرتبه در راه خدا کشته شود.
صحیح بخاری، ج4، ص26
🆔 @ghorun ✨
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿➿➿➿➿➿➿
حکمت ۵۶ نهج البلاغه:
🌙 دارایی و ناداری
وَ قَالَ (علیه السلام): الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ، وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ.
و فرمود (ع): توانگرى در غربت، وطن است و فقر در وطن، غربت است.
#نهج_البلاغه
💠 @ghorun